REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2017 poz. 292
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 13 lutego 2017 r.
w sprawie sposobu realizacji czynności prokuratora w ramach kontroli nad czynnościami operacyjno-rozpoznawczymi
Na podstawie art. 36 § 4 ustawy z dnia 28 stycznia 2016 r. – Prawo o prokuraturze (Dz. U. poz. 177, 1579, 2103, 2149 i 2261 oraz z 2017 r. poz. 38) zarządza się, co następuje:
§ 1. [Zakres regulacji]
1) art. 19, art. 19a oraz art. 19b ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2016 r. poz. 1782, 1948 i 1955 oraz z 2017 r. poz. 60 i 244);
2) art. 9e, art. 9f oraz art. 9g ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1643, 1948 i 1955 oraz z 2017 r. poz. 60 i 244);
3) art. 36c oraz art. 36ca ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 720, 1165 i 2261);
4) art. 31, art. 32 oraz art. 33 ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. o Żandarmerii Wojskowej i wojskowych organach porządkowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1483 i 1948 oraz z 2017 r. poz. 244);
5) art. 27, art. 29 oraz art. 30 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. z 2016 r. poz. 1897, 1948 i 1955 oraz z 2017 r. poz. 60);
6) art. 17 oraz art. 19 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 1310, 1948, 1955 i 2255 oraz z 2017 r. poz. 60 i 244);
7) art. 31, art. 33 oraz art. 34 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1318, 1955 i 2138).
§ 2. [Kontrola prokuratora nad czynnościami operacyjno-rozpoznawczymi]
§ 3. [Analiza i ocena wniosku]
1) faktyczną i prawną podstawę stosowania czynności operacyjno-rozpoznawczych, w związku z którymi złożono wniosek, informację lub zawiadomienie, oraz analizę danych wymienionych w ich treści;
2) dopuszczalność stosowania środków technicznych z uwagi na rodzaj, miejsce i sposób ich wykorzystania;
3) zakres i sposób przeprowadzenia czynności;
4) okres, przez jaki czynności operacyjno-rozpoznawcze mają być lub były stosowane;
5) niezbędność planowanych lub wykonywanych czynności oraz bezskuteczność lub nieprzydatność innych środków;
6) sposób dokumentowania czynności pod względem przydatności ich wykorzystania na potrzeby postępowania karnego;
7) terminowość zarządzenia i wykonania zarządzenia o zniszczeniu materiałów niezawierających dowodów pozwalających na wszczęcie postępowania karnego lub niemających znaczenia dla toczącego się postępowania karnego.
2. Prokurator Generalny albo prokurator okręgowy może wyznaczyć spośród prokuratorów podległej mu jednostki prokuratora lub zespół prokuratorów do dokonania analizy i oceny przedłożonych przez uprawniony organ wniosku, informacji lub zawiadomienia.
3. Prokurator lub zespół prokuratorów wyznaczony na podstawie ust. 2 przedstawia ustnie, a w razie potrzeby pisemnie, ocenę wniosku, informacji lub zawiadomienia prokuratorowi, który go wyznaczył.
§ 4. [Uzupełnianie wniosku]
2. Uprawnienie, o którym mowa w ust. 1, przysługuje także prokuratorowi lub zespołowi prokuratorów wyznaczonemu na podstawie § 3 ust. 2.
§ 5. [Wpisywanie stanowiska Prokuratora Generalnego albo prokuratora okręgowego do rejestru]
2. W przypadku gdy Prokurator Generalny albo prokurator okręgowy rozpoznał wniosek, informację lub zawiadomienie uprawnionego organu bez zasięgania opinii prokuratora lub zespołu prokuratorów wyznaczonego na podstawie § 3 ust. 2, pisemne stanowisko w tym przedmiocie umieszczone na wniosku, informacji lub zawiadomieniu jest przekazywane prokuratorowi wyznaczonemu do dalszej kontroli biegu tej sprawy.
§ 6. [Wniosek dotyczący osoby objętej postępowaniem karnym]
2. Uprawnienie, o którym mowa w ust. 1, przysługuje także prokuratorowi lub zespołowi prokuratorów wyznaczonemu na podstawie § 3 ust. 2.
§ 7. [Analiza i ocena informacji]
§ 8. [Termin przedstawiania do wglądu materiałów zgromadzonych w toku czynności operacyjno-rozpoznawczych]
2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach Prokurator Generalny albo Prokurator Krajowy może zwrócić się do uprawnionego organu, aby materiały uzyskane w toku czynności operacyjno-rozpoznawczych były mu przedstawione w postaci zapisów treści utrwalonych w wyniku tych czynności.
3. Za zgodą ministra-członka Rady Ministrów właściwego do spraw koordynowania działalności służb specjalnych, a w przypadku czynności operacyjno-rozpoznawczych prowadzonych przez Policję – za zgodą ministra właściwego do spraw wewnętrznych, mogą zostać sporządzone kopie zapisów treści utrwalonych w wyniku tych czynności i udostępnione Prokuratorowi Generalnemu, Prokuratorowi Krajowemu lub upoważnionemu przez nich prokuratorowi.
4. Materiały zawierające wizerunki osób wykonujących czynności operacyjno-rozpoznawcze są przekazywane w formie uniemożliwiającej ustalenie tożsamości tych osób.
5. Prokurator Generalny albo Prokurator Krajowy zwraca uprawnionemu organowi zapisy treści, o których mowa w ust. 2, albo kopie zapisów, o których mowa w ust. 3, niezwłocznie po ich wykorzystaniu.
6. Prokurator Generalny lub Prokurator Krajowy, upoważniając prokuratora na podstawie art. 57 § 2 ustawy z dnia 28 stycznia 2016 r. – Prawo o prokuraturze do sprawowania kontroli nad czynnościami operacyjno-rozpoznawczymi, określa zakres tego upoważnienia, w szczególności przez wskazanie sprawy prowadzonej przez uprawniony organ i okresu, w jakim kontrola ta ma być sprawowana.
§ 9. [Okresowa kontrola pozostających w toku czynności operacyjno-rozpoznawczych]
2. W ramach kontroli wzywa się uprawniony organ do udzielenia informacji dotyczących toku czynności i zakreśla termin udzielenia odpowiedzi.
§ 10. [Czynności podlegające badaniu]
1) zgodność czasu trwania czynności z terminami określonymi w postanowieniu sądu lub decyzji prokuratora;
2) zgodność czynności z warunkami określonymi w postanowieniu sądu lub decyzji prokuratora;
3) terminowość zawiadamiania o zarządzeniu i wykonaniu zarządzenia o zniszczeniu materiałów niezawierających dowodów pozwalających na wszczęcie postępowania karnego lub niemających znaczenia dla toczącego się postępowania karnego.
2. W razie stwierdzenia uchybień lub nieprawidłowości w działaniach uprawnionego organu odpowiednio Prokurator Generalny, Prokurator Krajowy albo prokurator okręgowy podejmuje niezwłocznie stosowne czynności zmierzające do ich usunięcia oraz zapobieżenia ich powstawaniu w przyszłości, a w szczególności zwraca się do uprawnionego organu o wyjaśnienie przyczyn powstania stwierdzonych uchybień lub nieprawidłowości i zakreśla termin udzielenia odpowiedzi.
3. W przypadku braku odpowiedzi w zakreślonym terminie lub uznania, że przyczyny stwierdzonych uchybień lub nieprawidłowości nie zostały wyjaśnione, Prokurator Generalny, Prokurator Krajowy albo prokurator okręgowy zawiadamia o tym organ nadrzędny nad uprawnionym organem.
§ 11. [Sprawozdanie]
2. W poleceniu, o którym mowa w ust. 1, określa się zakres, termin dokonania oceny oraz prokuratora upoważnionego do jej dokonania.
3. Prokurator upoważniony do dokonania oceny zapoznaje z jej wynikami prokuratora, którego czynności dotyczy ocena, umożliwiając mu ustosunkowanie się do dokonanych ustaleń.
4. W przypadku stwierdzenia w toku oceny uchybień lub nieprawidłowości prokurator upoważniony do jej dokonania przedstawia stwierdzone uchybienia lub nieprawidłowości prokuratorowi, którego czynności dotyczy ocena, udzielając stosownych zaleceń.
5. Z dokonanych w toku oceny ustaleń sporządza się sprawozdanie, które przedstawia się odpowiednio Prokuratorowi Generalnemu lub Prokuratorowi Krajowemu w zakreślonym przez niego terminie.
6. Sprawozdanie zawiera:
1) oznaczenie czasu dokonania oceny;
2) czasowy i tematyczny zakres oceny;
3) zwięzły opis dokonanych ustaleń;
4) wyniki dokonanej oceny, w tym stwierdzone uchybienia lub nieprawidłowości;
5) odniesienie do realizacji zaleceń związanych z poprzednią oceną;
6) udzielone zalecenia;
7) datę sporządzenia sprawozdania;
8) podpis prokuratora upoważnionego do dokonania oceny.
7. W razie niestwierdzenia uchybień i nieprawidłowości sprawozdanie można ograniczyć do notatki służbowej.
8. Sprawozdanie z oceny lub jego część, w zakresie stwierdzonych uchybień lub nieprawidłowości, przesyła się prokuratorowi, którego czynności dotyczyła ocena w terminie 30 dni od zakończenia oceny.
9. W razie potrzeby, zwłaszcza w przypadku stwierdzenia naruszenia obowiązujących przepisów, Prokurator Generalny lub Prokurator Krajowy zwraca się do prokuratora, którego czynności dotyczy ocena, o złożenie wyjaśnień w zakreślonym terminie.
§ 12. [Uwagi wynikające z realizowanej kontroli]
2. Prokurator okręgowy zawiadamia Prokuratora Generalnego o uwagach przekazanych na podstawie ust. 1.
3. Do przekazanych na podstawie ust. 1 uwag uprawniony organ ustosunkowuje się w terminie 30 dni od dnia ich otrzymania, informując o sposobie ich wykorzystania odpowiednio Prokuratora Generalnego, Prokuratora Krajowego albo prokuratora okręgowego.
§ 13. [Przepisy stosowane do sposobu realizacji kontroli nad czynnościami operacyjno-rozpoznawczymi]
§ 14. [Wejście w życie]
Minister Sprawiedliwości: Z. Ziobro
1) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 9 czerwca 2011 r. w sprawie sposobu realizacji kompetencji prokuratora w zakresie nadzoru nad czynnościami operacyjno-rozpoznawczymi (Dz. U. poz. 692), które traci moc na podstawie art. 73 pkt 1 ustawy z dnia 28 stycznia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o prokuraturze (Dz. U. poz. 178 i 2103) z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
- Data ogłoszenia: 2017-02-20
- Data wejścia w życie: 2017-02-28
- Data obowiązywania: 2018-02-01
- Dokument traci ważność: 2018-03-27
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI z dnia 23 lutego 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu realizacji czynności prokuratora w ramach kontroli nad czynnościami operacyjno-rozpoznawczymi
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI z dnia 23 stycznia 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu realizacji czynności prokuratora w ramach kontroli nad czynnościami operacyjno-rozpoznawczymi
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA