REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2015 poz. 109
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ1)
z dnia 16 stycznia 2015 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania
Na podstawie art. 92a ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. [Rozporządzenie w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania]
1) § 1 otrzymuje brzmienie:
„§ 1. 1. Organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, zwani dalej „organizatorami wypoczynku”, są obowiązani do zapewnienia bezpiecznych warunków wypoczynku i właściwej opieki wychowawczej.
2. Organizatorzy wypoczynku są również obowiązani do zatrudnienia odpowiednio przygotowanej kadry pedagogicznej, w tym kierowników i wychowawców wypoczynku.”;
2) w § 9 ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Organizator wypoczynku jest obowiązany zapewnić uczestnikom wypoczynku dostęp do opieki medycznej.”;
3) w § 11:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Kierownikiem wypoczynku może być osoba, która:
1) spełnia warunek, o którym mowa w art. 92a ust. 1a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty;
2) ukończyła 18 lat;
3) posiada wykształcenie co najmniej średnie;
4) ukończyła kurs na kierownika wypoczynku;
5) posiada co najmniej trzyletni staż pracy dydaktyczno-wychowawczej lub opiekuńczo-wychowawczej.”,
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a–1c w brzmieniu:
„1a. Warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie dotyczy czynnych instruktorów harcerskich w stopniu co najmniej przewodnika, pełniących funkcję kierownika w formach wypoczynku prowadzonych przez organizacje harcerskie.
1b. Warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, nie dotyczy osób zajmujących stanowiska kierownicze w szkołach i placówkach oraz czynnych instruktorów harcerskich w stopniu co najmniej podharcmistrza.
1c. Warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, nie dotyczy nauczycieli oraz czynnych instruktorów harcerskich w stopniu co najmniej podharcmistrza.”,
c) uchyla się ust. 2 i 3;
4) w § 12:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Wychowawcą wypoczynku może być osoba, która:
1) spełnia warunki, o których mowa w § 11 ust. 1 pkt 1–3;
2) ukończyła kurs na wychowawcę wypoczynku.”,
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a i 1b w brzmieniu:
„1a. Warunek, o którym mowa w § 11 ust. 1 pkt 3, nie dotyczy instruktorów harcerskich w stopniu co najmniej przewodnika, pełniących funkcję wychowawcy w formach wypoczynku prowadzonych przez organizacje harcerskie.
1b. Warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie dotyczy nauczycieli, instruktorów harcerskich w stopniu co najmniej przewodnika, przodowników turystyki kwalifikowanej, instruktorów Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego oraz trenerów i instruktorów sportu.”,
c) uchyla się ust. 2 i 3;
5) § 14 otrzymuje brzmienie:
„§ 14. 1. Kursy na kierownika lub wychowawcę wypoczynku mogą być organizowane przez placówki doskonalenia nauczycieli, a także za zgodą i pod nadzorem kuratora oświaty przez osoby prawne, osoby fizyczne oraz instytucje rynku pracy, o których mowa w art. 68a ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
2. Program kursów, o których mowa w ust. 1, określają odpowiednio załączniki nr 4 i 5 do rozporządzenia.
3. Kursy, o których mowa w ust. 1, kończą się egzaminem sprawdzającym wiedzę i umiejętności zdobyte podczas kursu, zwanym dalej „egzaminem”.
4. Za organizację i przeprowadzenie egzaminu odpowiadają organizatorzy kursów, o których mowa w ust. 1.
5. Organizatorzy kursów, o których mowa w ust. 1, w miejscu przeprowadzania egzaminu sprawdzają tożsamość zdających na podstawie okazanego dokumentu potwierdzającego tożsamość.
6. Osoba, która uzyskała pozytywny wynik z egzaminu, otrzymuje odpowiednio zaświadczenie o ukończeniu kursu na kierownika wypoczynku albo zaświadczenie o ukończeniu kursu na wychowawcę wypoczynku.
7. Wzór zaświadczenia o ukończeniu kursu na kierownika wypoczynku stanowi załącznik nr 7 do rozporządzenia.
8. Wzór zaświadczenia o ukończeniu kursu na wychowawcę wypoczynku stanowi załącznik nr 8 do rozporządzenia.”;
6) załączniki nr 4 i 5 do rozporządzenia otrzymują brzmienie określone odpowiednio w załącznikach nr 1 i 2 do niniejszego rozporządzenia;
7) dodaje się załączniki nr 7 i 8 do rozporządzenia w brzmieniu określonym odpowiednio w załącznikach nr 3 i 4 do niniejszego rozporządzenia.
§ 2. [Kursy dla kierowników wypoczynku lub kursy dla wychowawców kolonijnych]
§ 3. [Spełnienie warunku ukończenia kursu]
1) przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia ukończyły odpowiednio kurs dla kierowników wypoczynku lub dla wychowawców kolonijnych,
2) od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia ukończą kurs, o którym mowa w § 2
– spełniają warunek ukończenia odpowiednio kursu na kierownika wypoczynku lub wychowawcę wypoczynku, o których mowa w § 11 ust. 1 pkt 4 oraz w § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia wymienionego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem.
§ 4. [Przepis przejściowy]
§ 5. [Wejście w życie]
Minister Edukacji Narodowej: J. Kluzik-Rostkowska
1) Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. poz. 1255).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280 i Nr 181, poz. 1292, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917, Nr 216, poz. 1370 i Nr 235, poz. 1618, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 31, poz. 206, Nr 56, poz. 458, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1705, z 2010 r. Nr 44, poz. 250, Nr 54, poz. 320, Nr 127, poz. 857 i Nr 148, poz. 991, z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr 112, poz. 654, Nr 139, poz. 814, Nr 149, poz. 887 i Nr 205, poz. 1206, z 2012 r. poz. 941 i 979, z 2013 r. poz. 87, 827, 1191, 1265, 1317 i 1650 oraz z 2014 r. poz. 7, 290, 538, 598, 642, 811, 1146, 1198 i 1877.
Załączniki do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 16 stycznia 2015 r. (poz. 109)
Załącznik nr 1
PROGRAM KURSU NA KIEROWNIKA WYPOCZYNKU
Lp. | Temat | Liczba godzin | Formy realizacji |
1 | Planowanie pracy wychowawczej | 1 | wykład i zajęcia praktyczne |
2 | Organizacja wypoczynku dla dzieci i młodzieży: | ||
– podział na grupy – wybór samorządu – rada kolonii – obozu – rozkład dnia – rada wychowawców | 1 | wykład i zajęcia praktyczne | |
3 | Bezpieczeństwo życia i zdrowia uczestników: | ||
obowiązujące przepisy: – podczas przejazdu na miejsce wypoczynku – w czasie trwania wypoczynku – przeciwpożarowe – w czasie kąpieli – w czasie poruszania się po drogach – w czasie wycieczek i turystyki kwalifikowanej (piesze, rowerowe, autokarowe, górskie, spływy kajakowe) – normy żywienia – zasady obsługi urządzeń elektrycznych – zasady postępowania w przypadku czynów karalnych popełnianych przez nieletnich oraz wykroczeń i przestępstw popełnianych przez opiekunów | 2 | wykład i zajęcia praktyczne | |
– abc ratownictwa przedmedycznego z wykorzystaniem sprzętu do ćwiczeń udzielania pierwszej pomocy, w tym zestawu do podstawowych zabiegów resuscytacyjnych (m.in. fantom, defibrylator) | 3 | zajęcia praktyczne | |
4 | Organizacja pracy kierownika wypoczynku z kadrą pedagogiczną oraz z personelem administracyjno-obsługowym, elementy zarządzania kryzysowego | 2 | wykład i zajęcia praktyczne |
5 | Prowadzenie dokumentacji wypoczynku – obowiązujące przepisy | 1 | wykład |
| Razem | 10 |
|
|
| 6 | wykład i zajęcia praktyczne |
w tym: |
| ||
1 | wykład | ||
|
| ||
3 | zajęcia praktyczne | ||
| Egzamin sprawdzający wiedzę i umiejętności zdobyte podczas kursu |
Załącznik nr 2
PROGRAM KURSU NA WYCHOWAWCĘ WYPOCZYNKU
Lp. | Temat | Liczba godzin | Formy realizacji |
| Organizacja wypoczynku dla dzieci i młodzieży: |
|
|
1 | – koordynacyjna rola władz oświatowych – obowiązujące przepisy – elementy psychologii rozwojowej i wychowawczej z uwzględnieniem potrzeb dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym | 3 | wykład i zajęcia praktyczne |
| Organizacja zajęć w czasie trwania wypoczynku: – rada wychowawców |
|
|
2 | – grupa jako zespół wychowawczy – organizacja i rozkład dnia – regulamin uczestnika | 2 | wykład i zajęcia praktyczne |
| Planowanie pracy opiekuńczej, wychowawczej i edukacyjnej: |
|
|
3 | – opracowanie planu wychowawczego grupy – dokumentacja wychowawcy – obowiązki wychowawcy grupy – metody i formy realizacji planów wychowawczych | 4 | wykład i zajęcia praktyczne |
| |||
| Ruch i rekreacja: – cele i zadania zajęć wychowania fizycznego – metody nauki technik pływania |
|
|
1 | wykład | ||
4 | – gry i zabawy ruchowe |
|
|
– zajęcia z gier zespołowych – sport, olimpiady sportowe, lekkoatletyka – organizacja zajęć dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym | 5 | zajęcia praktyczne | |
5 | Turystyka i krajoznawstwo: |
|
|
– cele i zadania turystyki i krajoznawstwa w pracy wychowawczej w trakcie wypoczynku – organizacja wycieczek – organizacja biwaków – gry terenowe | 4 | wykład i zajęcia praktyczne | |
| Zajęcia kulturalno-oświatowe: Cele i zadania zajęć kulturalno-oświatowych: |
|
|
– organizacja zajęć kulturalno-oświatowych | 5 | wykład i zajęcia praktyczne | |
– elementy kulturalne zajęć w rozkładzie dnia | |||
6 | – prowadzenie kroniki – organizacja uroczystości, imprez, wieczornic, ognisk – gry i zabawy świetlicowe – konkursy, wystawy, dyskusje – śpiew, muzyka, zabawy ze śpiewem | ||
| Zajęcia praktyczno-techniczne: Cele i zadania zajęć praktyczno-technicznych: |
|
|
7 | – formy i rodzaje zajęć praktyczno-technicznych – prace dekoracyjne i zdobnicze – indywidualne zainteresowania uczestników – rozwój zainteresowań uczestników | 2 | wykład i zajęcia praktyczne |
| Prace społecznie użyteczne: Cele i zadania prac społecznie użytecznych: |
|
|
8 | – wychowawcze znaczenie prac społecznie użytecznych, wolontariat – prace w zakresie samoobsługi – prace na rzecz miejsca wypoczynku – prace na rzecz środowiska | 2 | wykład i zajęcia praktyczne |
| Bezpieczeństwo życia i zdrowia uczestników wypoczynku: |
|
|
9 | – przepisy dotyczące bezpieczeństwa, w tym zasady postępowania w przypadku czynów karalnych popełnianych przez nieletnich oraz wykroczeń i przestępstw popełnianych przez opiekunów – przepisy dotyczące zdrowia i higieny w miejscu wypoczynku | 4 | wykład i zajęcia praktyczne |
– abc ratownictwa przedmedycznego z wykorzystaniem sprzętu do ćwiczeń udzielania pierwszej pomocy, w tym zestawu do podstawowych zabiegów resuscytacyjnych (m.in. fantom, defibrylator) | 4 | zajęcia praktyczne | |
| Razem | 36 |
|
| w tym: | 26 | wykład i zajęcia praktyczne |
|
| ||
1 | wykład | ||
|
| ||
9 | zajęcia praktyczne | ||
| Egzamin sprawdzający wiedzę i umiejętności zdobyte podczas kursu |
Załącznik nr 3
WZÓR – ZAŚWIADCZENIE O UKOŃCZENIU KURSU NA KIEROWNIKA WYPOCZYNKU
Załącznik nr 4
WZÓR – ZAŚWIADCZENIE O UKOŃCZENIU KURSU NA WYCHOWAWCĘ WYPOCZYNKU
- Data ogłoszenia: 2015-01-22
- Data wejścia w życie: 2015-01-30
- Data obowiązywania: 2015-01-30
- Dokument traci ważność: 2016-04-01
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA