REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2013 poz. 111

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI1)

z dnia 11 stycznia 2013 r.

zmieniające rozporządzenie w sprawie ustalenia planu rozwoju Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej EURO-PARK WISŁOSAN

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274, z 2008 r. Nr 118, poz. 746 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97) zarządza się, co następuje:

§ 1.
 W rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 31 sierpnia 2009 r. w sprawie ustalenia planu rozwoju Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej EURO-PARK WISŁOSAN (Dz. U. Nr 158, poz. 1252) w załączniku wprowadza się następujące zmiany:

1) pkt 1.3 otrzymuje brzmienie:

„1.3. Misja TSSE

Misją strefy jest rozwój aktywności gospodarczej na jej terenie i w bezpośrednim otoczeniu poprzez optymalne wykorzystanie dostępnych zasobów kadrowych i produkcyjnych, zgodnie ze strategiami rozwoju regionów objętych strefą, oraz tworzenie warunków do trwałego rozwoju gospodarczego zorientowanego na dojrzałą gospodarkę rynkową.

Realizacja misji polega na podejmowaniu inicjatyw mających na celu wzrost innowacyjności gospodarek województw na obszarach objętych strefą. Celem nadrzędnym jest tworzenie jak najlepszych warunków do realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych oraz zwiększanie efektywności wykorzystywania potencjału gospodarczego regionów, w tym zasobów ludzkich.

Osiągnięcie tego celu wiąże się nierozerwalnie z:

1) realizacją zadań określonych w Strategii Rozwoju Województwa Podkarpackiego na lata 2007–20202), w szczególności obejmujących tworzenie warunków do wzrostu konkurencyjności gospodarki poprzez rozwijanie przedsiębiorczości, zwiększanie jej innowacyjności oraz podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej regionu;

2) realizacją zadań określonych w Strategii Rozwoju Województwa Lubelskiego na lata 2006–20203), w szczególności poprzez wzrost konkurencyjności regionalnej gospodarki oraz zdolności do tworzenia miejsc pracy;

3) realizacją zadań określonych w Strategii Rozwoju Województwa Świętokrzyskiego na lata 2006–20204) ukierunkowanych na wzrost atrakcyjności województwa poprzez zintegrowany rozwój w sferze społecznej, gospodarczej i przestrzennej;

4) realizacją zadań określonych w Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego na lata 2006–20205) ukierunkowanych na wzrost konkurencyjności regionu;

5) realizacją zadań określonych w Strategii Rozwoju Województwa Dolnośląskiego do 2020 roku6) ukierunkowanych na poprawę konkurencyjności regionu przy respektowaniu zasad zrównoważonego rozwoju;

6) realizacją zadań określonych w Strategii Rozwoju Województwa Podlaskiego na lata 2000–20207) ukierunkowanych na wzrost konkurencyjności regionu zarówno wewnętrznej, jak i międzynarodowej.”;

2) pkt 6.1 otrzymuje brzmienie:

„6.1. Inwestycje znaczące dla regionów – perspektywy powiększenia terenów

Ustawa z dnia 30 maja 2008 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 118, poz. 746) zwiększyła limit łącznej powierzchni stref w Polsce z 12 tys. ha do 20 tys. ha. Zasady włączania do stref nowych obszarów zostały określone w Koncepcji rozwoju specjalnych stref ekonomicznych, zwanej dalej „Koncepcją”, przyjętej przez Radę Ministrów dnia 27 stycznia 2009 r. Koncepcja określa główny cel włączania nowych terenów do specjalnych stref ekonomicznych, którym jest wspieranie nowych inwestycji pożądanych dla gospodarki kraju, a więc takich, które w najwyższym stopniu przyczynią się do zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego regionów.

Strefa tarnobrzeska jest położona na terenie sześciu województw: podkarpackiego, lubelskiego, świętokrzyskiego, mazowieckiego, dolnośląskiego i podlaskiego. Głównym celem jej działania jest rozwój regionów Polski wschodniej. Obecność strefy w województwie dolnośląskim wiąże się z inwestycjami koncernów LG Philips i LG Electronics, które wymagały od strony polskiej realizacji warunków niemożliwych do spełnienia przez spółki zarządzające strefami dolnośląskimi (Wałbrzyska SSE, Legnicka SSE, Kamiennogórska SSE). Zaistnienie TSSE w województwie mazowieckim zostało zapoczątkowane objęciem strefą tarnobrzeską terenu po upadłej Fabryce Kabli w Ożarowie Mazowieckim. Ten fakt był powodem kolejnych włączeń gruntów województwa mazowieckiego, w którym poza obszarem metropolii warszawskiej nadal występuje wysoki poziom bezrobocia. Jedną z przyczyn utworzenia specjalnej strefy ekonomicznej na terenie miasta Łapy w województwie podlaskim jest również wysoki poziom bezrobocia w gminie i w jej bezpośrednim otoczeniu, spowodowany m.in. upadłością Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego i ograniczeniem działalności Cukrowni, w wyniku czego utraciło pracę ok. 1000 osób.

Różne uwarunkowania i cele rozwojowe regionów będących przedmiotem działania TSSE determinują politykę zagospodarowania terenów strefy, inną dla każdego województwa.

I tak:

1) dla województwa podkarpackiego – zakłada się pozyskiwanie projektów inwestycyjnych z tradycyjnych dla regionu branż, zwłaszcza chemicznej, materiałów budowlanych i elektromaszynowej. Z uwagi na obserwowany rozwój przetwórstwa aluminium planowane jest podjęcie działań w celu pozyskania kooperantów dla tego sektora.

Zgodnie z Koncepcją dla województwa podkarpackiego „kryterium sektorów priorytetowych” poszerza się o przemysł meblarski i przetwórstwo tworzyw sztucznych;

2) dla województwa lubelskiego – zakłada się pozyskiwanie inwestorów mogących zagospodarować tereny po upadających lokalnych przedsiębiorstwach państwowych i gospodarstwach rolnych. Innym kierunkiem rozwoju będą inwestycje wykorzystujące lokalną bazę surowcową dla przemysłu ceramicznego, drzewnego i materiałów budowlanych.

Zgodnie z Koncepcją dla województwa lubelskiego „kryterium sektorów priorytetowych” poszerza się o przetwórstwo spożywcze i przemysł meblarski;

3) dla województwa świętokrzyskiego – zakłada się pozyskiwanie małych i średnich projektów wykorzystujących lokalne tradycje przemysłowe różnorodnych branż i istniejące zasoby kadrowe – dotyczy to inwestorów z branży przetwórstwa spożywczego, maszynowej, materiałów budowlanych i motoryzacyjnej.

Zgodnie z Koncepcją dla województwa świętokrzyskiego „kryterium sektorów priorytetowych” poszerza się o przemysł produkujący wyroby na potrzeby budownictwa oraz o branżę metalową;

4) dla województwa dolnośląskiego – zakłada się pozyskiwanie inwestorów będących kooperantami dla przedsiębiorców z Parku Technologicznego LG. Z uwagi na znaczący ośrodek akademicki szczególnie pożądane będą działalności w zakresie zaawansowanych technologii i nowoczesnych usług.

Zgodnie z Koncepcją dla województwa dolnośląskiego „kryterium sektorów priorytetowych” poszerza się o przemysł elektrotechniczny oraz części i akcesoria dla przemysłu;

5) dla województwa mazowieckiego – zakłada się pozyskiwanie inwestorów aktywizujących tereny w bezpośrednim otoczeniu aglomeracji stołecznej, gwarantujących tworzenie miejsc pracy w dziedzinach, w których województwo dysponuje dużym potencjałem kadrowym oraz zapleczem okołobiznesowym. Dla północnej części województwa założono pozyskiwanie inwestorów z branży przetwórstwa spożywczego, maszynowej, materiałów budowlanych, elektrotechnicznej i motoryzacyjnej, gwarantujących tworzenie miejsc pracy na obszarach o wysokiej stopie bezrobocia. Uwzględniając dotychczasowe kierunki rozwoju przemysłu na terenach południowej części województwa, zakłada się pozyskanie inwestorów z branży metalowej, mechaniki precyzyjnej i przemysłu tworzyw sztucznych, wpisujących się w tradycje przemysłowe regionu.

Zgodnie z Koncepcją dla województwa mazowieckiego „kryterium sektorów priorytetowych” poszerza się o branżę elektromaszynową i przetwórstwa spożywczego;

6) dla województwa podlaskiego – zakłada się pozyskiwanie inwestorów wykorzystujących bazę surowcową i kadrową województwa, a więc przedsiębiorców z branży rolno-spożywczej, drzewnej oraz budowlanej. Zważywszy na dużą skalę bezrobocia w województwie, priorytetowo będą traktowani przedsiębiorcy tworzący znaczącą liczbę nowych miejsc pracy. Preferowane będą również inwestycje innowacyjne i takie, które zdywersyfikują dotychczasowy profil przemysłu w regionie oraz wpłyną na poprawę jego konkurencyjności.

Zgodnie z Koncepcją dla województwa podlaskiego „kryterium sektorów priorytetowych” poszerza się o przemysł maszynowy i produkcję mebli.

Realizowane działania marketingowo-promocyjne będą zgodne z polityką rozwoju strefy określoną w Koncepcji, a ujęte w niej zasady obejmowania nowych gruntów statusem specjalnej strefy ekonomicznej będą stanowić podstawę do oceny wniosków kierowanych do zarządzającego o włączenie nowych terenów do strefy.”.

§ 2.
 Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Gospodarki: wz. M. Kasprzak

 

1) Minister Gospodarki kieruje działem administracji rządowej – gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki (Dz. U. Nr 248, poz. 1478).

2) Uchwała Sejmiku Województwa Podkarpackiego Nr LXIII/790/06 z dnia 20 października 2006 r.

3) Uchwała Sejmiku Województwa Lubelskiego Nr XXXVI/530/05 z dnia 4 lipca 2005 r.

4) Uchwała Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego Nr XLII/508/06 z dnia 26 października 2006 r.

5) Uchwała Sejmiku Województwa Mazowieckiego Nr 78/06 z dnia 29 maja 2006 r.

6) Uchwała Sejmiku Województwa Dolnośląskiego Nr XLVIII/649/2005 z dnia 30 listopada 2005 r.

7) Uchwała Sejmiku Województwa Podlaskiego Nr XIV/131/2004 z dnia 26 marca 2004 r. zmieniona uchwałą Nr XXXV/438/06 z dnia 30 stycznia 2006 r.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2013-01-23
  • Data wejścia w życie: 2013-02-07
  • Data obowiązywania: 2013-02-07

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA