REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2011 nr 159 poz. 954
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia 29 lipca 2011 r.
w sprawie warunków wynagradzania za pracę pracowników niektórych podmiotów leczniczych
Na podstawie art. 88 ust. 9 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654 i Nr 149, poz. 887) zarządza się, co następuje:
1) prowadzonych w formie jednostki budżetowej;
2) utworzonych przez ministra, centralny organ administracji rządowej, wojewodę albo jednostkę samorządu terytorialnego, jako pracodawcę, w celu udzielania świadczeń zdrowotnych swoim pracownikom.
1) osobę wykonującą zawód medyczny w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, będącą pracownikiem;
2) innego pracownika niż wymieniony w pkt 1, którego praca pozostaje w związku z udzielaniem świadczeń zdrowotnych.
1) tabelę miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego, stanowiącą załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2) tabelę zaszeregowania pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych, o których mowa w § 1, z wyłączeniem pracowników stacji sanitarno-epidemiologicznych, stanowiącą załącznik nr 2 do rozporządzenia;
3) tabelę zaszeregowania pracowników stacji sanitarno-epidemiologicznych, stanowiącą załącznik nr 3 do rozporządzenia;
4) wykaz stanowisk, na których przysługuje dodatek funkcyjny, i stawek dodatku funkcyjnego, stanowiący załącznik nr 4 do rozporządzenia.
2. Wysokość funduszu premiowego, zadania oraz zasady premiowania określa pracodawca w zakładowym regulaminie premiowania.
2. Do okresu pracy uprawniającego do dodatku za wieloletnią pracę wlicza się także inne okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze.
3. W przypadku gdy praca w podmiocie leczniczym, o którym mowa w § 1, stanowi dodatkowe zatrudnienie, do okresu dodatkowego zatrudnienia nie podlegają zaliczeniu okresy zatrudnienia podstawowego.
4. Dodatek za wieloletnią pracę jest wypłacany w terminie wypłaty wynagrodzenia:
1) począwszy od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pracownik nabył prawo do dodatku lub prawo do wyższej stawki dodatku, jeżeli nabycie prawa nastąpiło w ciągu miesiąca;
2) za dany miesiąc, jeżeli nabycie prawa do dodatku lub prawa do wyższej stawki dodatku nastąpiło pierwszego dnia miesiąca.
5. Dodatek za wieloletnią pracę przysługuje pracownikowi za dni, za które otrzymuje wynagrodzenie, oraz za dni nieobecności w pracy z powodu niezdolności do pracy wskutek choroby bądź konieczności osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem lub chorym członkiem rodziny, za które pracownik otrzymuje zasiłek z ubezpieczenia społecznego.
1) do 50% wynagrodzenia zasadniczego, jednak nie mniej niż 185 zł – za tytuł naukowy profesora;
2) do 30% wynagrodzenia zasadniczego, jednak nie mniej niż 125 zł – za stopień naukowy doktora habilitowanego;
3) do 20% wynagrodzenia zasadniczego, jednak nie mniej niż 65 zł – za stopień naukowy doktora.
2. Pracownikowi posiadającemu jednocześnie określony stopień i tytuł naukowy pracodawca ustala i wypłaca tylko jeden dodatek w wyższej wysokości.
3. Dodatek jest wypłacany w terminie wypłaty wynagrodzenia, począwszy od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło udokumentowanie uprawnień.
2. Godzinową stawkę wynagrodzenia zasadniczego oblicza się, dzieląc miesięczną stawkę wynagrodzenia zasadniczego, wynikającą z osobistego zaszeregowania pracownika, przez liczbę godzin pracy przypadających do przepracowania w danym miesiącu.
2. Kierowcy, któremu powierzono dodatkowe czynności wykraczające poza zakres jego podstawowych obowiązków, pracodawca ustala i wypłaca dodatek w wysokości do 60% najniższej stawki wynagrodzenia zasadniczego w pierwszej kategorii zaszeregowania określonej w tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego, stanowiącej załącznik nr 1 do rozporządzenia.
3. Wysokość dodatku, o którym mowa w ust. 2, za wykonywanie poszczególnych czynności pracodawca ustala, uwzględniając rodzaj czynności i ich uciążliwość.
1) 75% miesięcznego wynagrodzenia – po 20 latach pracy;
2) 100% miesięcznego wynagrodzenia – po 25 latach pracy;
3) 150% miesięcznego wynagrodzenia – po 30 latach pracy;
4) 200% miesięcznego wynagrodzenia – po 35 latach pracy;
5) 300% miesięcznego wynagrodzenia – po 40 latach pracy.
2. Do okresu pracy uprawniającego do nagrody jubileuszowej wlicza się wszystkie poprzednie zakończone okresy zatrudnienia oraz inne okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze.
3. W razie równoczesnego pozostawania w więcej niż jednym stosunku pracy, do okresu pracy uprawniającego do nagrody jubileuszowej wlicza się jeden z tych okresów.
4. Pracownik nabywa prawo do nagrody jubileuszowej w dniu upływu okresu uprawniającego do nagrody.
5. Pracownik jest obowiązany udokumentować swoje prawo do nagrody jubileuszowej, jeżeli w jego aktach osobowych brak jest odpowiedniej dokumentacji.
6. Wypłata nagrody jubileuszowej powinna nastąpić niezwłocznie po nabyciu przez pracownika prawa do tej nagrody.
7. Podstawę obliczenia nagrody jubileuszowej stanowi wynagrodzenie przysługujące pracownikowi w dniu nabycia prawa do nagrody, a jeżeli dla pracownika jest to korzystniejsze – wynagrodzenie przysługujące w dniu jej wypłaty. Jeżeli pracownik nabył prawo do nagrody jubileuszowej będąc zatrudniony w innym wymiarze czasu pracy niż w dniu jej wypłaty, podstawę obliczenia nagrody stanowi wynagrodzenie przysługujące pracownikowi w dniu nabycia prawa do nagrody. Nagrodę oblicza się według zasad obowiązujących przy ustalaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy.
8. W razie ustania stosunku pracy w związku z przejściem pracownika na rentę z tytułu niezdolności do pracy lub emeryturę, pracownikowi, któremu do nabycia prawa do nagrody jubileuszowej brakuje mniej niż 12 miesięcy, licząc od dnia rozwiązania stosunku pracy, nagrodę tę wypłaca się w dniu rozwiązania stosunku pracy.
1) jednomiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli był zatrudniony krócej niż 15 lat;
2) dwumiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli był zatrudniony co najmniej 15 lat;
3) trzymiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli był zatrudniony co najmniej 20 lat.
2. Odprawę oblicza się według zasad obowiązujących przy ustalaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy.
3. Okresy pracy i inne okresy uprawniające do odprawy ustala się według zasad obowiązujących przy ustalaniu okresów uprawniających do dodatku za wieloletnią pracę.
4. Pracownik, który otrzymał odprawę, nie może ponownie nabyć do niej prawa.
Minister Zdrowia: E. Kopacz
|
1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej – zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 216, poz. 1607).
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 8 czerwca 1999 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników publicznych zakładów opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 52, poz. 543, z 2000 r. Nr 38, poz. 437, z 2001 r. Nr 71, poz. 743, z 2003 r. Nr 59, poz. 531, z 2004 r. Nr 117, poz. 1227, z 2005 r. Nr 98, poz. 826, z 2006 r. Nr 127, poz. 892, z 2007 r. Nr 109, poz. 755 i Nr 160, poz. 1139, z 2008 r. Nr 113, poz. 723, z 2009 r. Nr 83, poz. 699 oraz z 2011 r. Nr 105, poz. 620), które utraciło moc z dniem 1 lipca 2011 r. w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654 i Nr 149, poz. 887).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Zdrowia
z dnia 29 lipca 2011 r. (poz. 954)
Załącznik nr 1
TABELA MIESIĘCZNYCH STAWEK WYNAGRODZENIA ZASADNICZEGO
Kategoria zaszeregowania | Kwota w zł |
I | 1020–1400 |
II | 1020–1410 |
III | 1020–1420 |
IV | 1030–1430 |
V | 1040–1470 |
VI | 1060–1570 |
VII | 1080–1690 |
VIII | 1100–1810 |
IX | 1120–1930 |
X | 1140–2050 |
XI | 1160–2170 |
XII | 1180–2290 |
XIII | 1200–2420 |
XIV | 1230–2600 |
XV | 1300–2850 |
XVI | 1440–3100 |
XVII | 1580–3350 |
XVIII | 1720–3650 |
XIX | 1860–3950 |
XX | 2000–4250 |
XXI | 2150–4550 |
XXII | 2320–4850 |
Załącznik nr 2
TABELA ZASZEREGOWANIA PRACOWNIKÓW ZATRUDNIONYCH W PODMIOTACH LECZNICZYCH, O KTÓRYCH MOWA W § 1 ROZPORZĄDZENIA, Z WYŁĄCZENIEM PRACOWNIKÓW STACJI SANITARNO-EPIDEMIOLOGICZNYCH
Lp. | Stanowisko | Kategoria zaszeregowania |
1 | 2 | 3 |
| I. Pracownicy działalności podstawowej |
|
1 | – Zastępca kierownika podmiotu leczniczego do spraw lecznictwa | XXI |
| – Zastępca kierownika do spraw pielęgniarstwa/położnictwa zespołu podmiotów, podmiotu, jednostki organizacyjnej przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego, naczelna pielęgniarka/położna |
|
| – Ordynator (lekarz kierujący oddziałem) |
|
| – Kierownik apteki działającej w ramach podmiotu leczniczego |
|
2 | – Zastępca ordynatora (lekarza kierującego jednostką organizacyjną przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego) | XX |
– Kierownik komórki organizacyjnej |
| |
3 | – Zastępca kierownika komórki organizacyjnej, o którym mowa w lp. 2 | XIX |
| – Zastępca kierownika apteki działającej w ramach podmiotu leczniczego |
|
| – Starszy asystent |
|
| – Starszy specjalista |
|
4 | – Kierownik komórki organizacyjnej lecznictwa odwykowego | XVIII |
| – Inspektor do spraw gospodarki lekiem |
|
| – Starszy asystent farmaceutyczny |
|
| – Asystent |
|
| – Specjalista |
|
| – Specjalista terapii uzależnień, specjalista psychoterapii uzależnień |
|
| – Inżynier kliniczny |
|
| – Inspektor ochrony radiologicznej typu S(IOR/S) |
|
5 | – Asystent farmaceutyczny | XVII |
– Koordynator pobierania i przeszczepiania komórek, tkanek i narządów |
| |
| – Młodszy asystent |
|
6 | – Starszy felczer, felczer | XVI |
| – Przełożona pielęgniarek |
|
| – Kierownik techniczny pracowni stomatologicznej |
|
| – Kierownik zespołu techników medycznych |
|
| – Inspektor ochrony radiologicznej typu R (IOR/R) oraz inspektor ochrony radiologicznej typu 3 (IOR-3) |
|
| – Specjalista do spraw epidemiologii lub higieny i epidemiologii |
|
7 | – Kierownik komórki organizacyjnej: opiekuńczo-leczniczej, leczniczo-wychowawczej | XV |
| – Kierownik sekcji statystyki medycznej i dokumentacji chorych |
|
| – Zastępczyni przełożonej pielęgniarek |
|
| – Pielęgniarka koordynująca i nadzorująca pracę innych pielęgniarek |
|
| – Pielęgniarka oddziałowa |
|
| – Zastępczyni pielęgniarki oddziałowej |
|
| – Specjalista pielęgniarka |
|
| – Specjalista technik dentystyczny |
|
1 | 2 | 3 |
| – Specjalista technik radioterapii |
|
| – Perfuzjonista |
|
| – Kapelan szpitalny |
|
8 | – Starsza: pielęgniarka, pielęgniarka środowiskowa | XIV |
| – Starsza higienistka stomatologiczna |
|
| – Starszy: technik medyczny, instruktor higieny, terapeuta zajęciowy, instruktor terapii uzależnień, dyspozytor, ratownik medyczny |
|
9 | – Pielęgniarka | XIII |
| – Pielęgniarka środowiskowa |
|
| – Higienistka stomatologiczna |
|
| – Technik medyczny, instruktor higieny, terapeuta zajęciowy, dyspozytor, ratownik medyczny |
|
| – Starszy: ortoptysta, statystyk medyczny, pracownik socjalny, dietetyczka, opiekunka dziecięca |
|
10 | – Instruktor terapii uzależnień, ortoptysta, opiekunka dziecięca, dietetyczka, pracownik socjalny | XII |
11 | – Starsza: sekretarka medyczna, rejestratorka medyczna | XI |
| – Statystyk medyczny |
|
| – Asystentka stomatologiczna |
|
| – Asystentka pielęgniarska |
|
12 | – Sekretarka medyczna, rejestratorka medyczna | X |
| – Sanitariusz szpitalny |
|
13 | – Wykwalifikowana pomoc dentystyczna | IX |
| – Dezynfektor, laborant |
|
| – Operator ciśnieniowych sterylizatorów gazowych i parowych |
|
| – Starsza: salowa, pomoc laboratoryjna |
|
14 | – Sanitariusz, salowa, fasowaczka, pomoc laboratoryjna, pomoc apteczna | VIII |
| II. Pracownicy administracyjni, techniczni i ekonomiczni |
|
1 | – Kierownik podmiotu leczniczego | XXII |
2 | – Zastępca kierownika podmiotu leczniczego | XXI |
| – Główny księgowy |
|
3 | – Zastępca głównego księgowego | XIX |
4 | – Radca prawny | XVIII |
5 | – Kierownik komórki organizacyjnej przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego | XVI |
| – Główny specjalista |
|
| – Asystent kierownika zakładu |
|
6 | – Starszy: specjalista, informatyk | XV |
7 | – Specjalista, informatyk | XIV |
| – Specjalista do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy |
|
8 | – Inspektor do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy | XIII |
| – Inspektor do spraw obronnych i rezerw |
|
| – Inspektor ochrony przeciwpożarowej |
|
| – Starszy: inspektor, rewident zakładowy, księgowy, technik informatyk |
|
| – Kierownik świetlicy |
|
| – Starszy bibliotekarz |
|
9 | – Inspektor, księgowy, technik informatyk, starszy kasjer | XII |
1 | 2 | 3 |
10 | – Starszy magazynier | XI |
| – Kierownik kancelarii |
|
| – Starszy referent |
|
| – Bibliotekarz, intendent, kasjer |
|
11 | – Magazynier | X |
12 | – Referent, archiwista, sekretarka | IX |
13 | – Telefonistka | VIII |
| III. Pracownicy gospodarczy i obsługi |
|
1 | – Laborant w kotłowni | XII |
| – Konserwator urządzeń technicznych |
|
| – Starszy mistrz |
|
2 | – Mistrz | XI |
3 | – Hydraulik, ślusarz, elektromechanik, tokarz, elektryk, spawacz, szef kuchni, operator oczyszczalni ścieków i inne | IX |
| – Palacz |
|
| – Pracownik ochrony |
|
4 | – Pomocnik palacza, robotnik nawęglania i odżużlowania | VIII |
5 | – Kierowca | VII |
6 | – Robotnik gospodarczy | VI |
| – Pracownik przyuczony na stanowisku robotniczym |
|
| – Starszy strażnik |
|
7 | – Starszy: dozorca, portier | V |
8 | – Dozorca, portier, strażnik, szatniarz, sprzątaczka, dźwigowy i inne | IV |
9 | – Pracownik w okresie nauki zawodu lub przyuczania do zawodu | III |
Załącznik nr 3
TABELA ZASZEREGOWANIA PRACOWNIKÓW STACJI SANITARNO-EPIDEMIOLOGICZNYCH
Lp. | Stanowisko | Kategoria zaszeregowania |
1 | 2 | 3 |
| I. Pracownicy działalności podstawowej |
|
1 | – Państwowy wojewódzki inspektor sanitarny | XXII |
2 | – Państwowy powiatowy inspektor sanitarny | XXI |
| – Państwowy graniczny inspektor sanitarny |
|
| – Zastępca państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego |
|
3 | – Zastępca państwowego powiatowego inspektora sanitarnego | XX |
| – Zastępca państwowego granicznego inspektora sanitarnego |
|
| – Główny specjalista do spraw systemu jakości |
|
| – Kierownik laboratorium |
|
| – Kierownik: działu, oddziału |
|
| – Radca prawny |
|
4 | – Kierownik: sekcji, pracowni | XIX |
| – Starszy asystent |
|
5 | – Asystent | XVIII |
6 | – Młodszy asystent | XVII |
7 | – Starszy informatyk | XV |
| – Stażysta |
|
8 | – Informatyk | XIV |
9 | – Starszy: instruktor higieny, instruktor do spraw oświaty zdrowotnej | XIV |
| – Starsza pielęgniarka, starszy technik |
|
10 | – Instruktor higieny, instruktor do spraw oświaty zdrowotnej | XIII |
| – Pielęgniarka, technik |
|
| – Starszy statystyk medyczny |
|
11 | – Starsza: rejestratorka medyczna, sekretarka medyczna | XI |
| – Statystyk medyczny |
|
12 | – Rejestratorka medyczna, sekretarka medyczna | X |
| – Operator ciśnieniowych sterylizatorów gazowych i parowych |
|
13 | – Dezynfektor | IX |
14 | – Pomoc laboratoryjna | VIII |
| II. Pracownicy ekonomiczno-administracyjno-techniczni i obsługi |
|
1 | – Zastępca dyrektora do spraw ekonomiczno-administracyjnych stacji sanitarno-epidemiologicznej | XX |
| – Główny księgowy |
|
2 | – Zastępca głównego księgowego | XIX |
3 | – Kierownik: działu, oddziału, sekcji | XVI |
| – Specjalista do spraw wewnętrznej kontroli finansowej |
|
| – Audytor wewnętrzny |
|
4 | – Starszy specjalista | XV |
5 | – Specjalista | XIV |
| – Specjalista do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy |
|
6 | – Pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych | XIII |
| – Inspektor do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy |
|
| – Inspektor ochrony przeciwpożarowej |
|
| – Inspektor obrony cywilnej i spraw obronnych |
|
| – Starszy: inspektor, rewident, księgowy, technik informatyk |
|
| – Referent do spraw zamówień publicznych |
|
1 | 2 | 3 |
7 | – Stażysta | XII |
| – Inspektor, rewident, księgowy, technik informatyk |
|
| – Starszy kasjer |
|
| – Starszy mistrz |
|
| – Konserwator urządzeń technicznych |
|
8 | – Starszy magazynier | XI |
| – Starszy: referent, archiwista, sekretarka |
|
| – Kasjer |
|
| – Mistrz |
|
9 | – Referent, archiwista, sekretarka | X |
10 | – Magazynier | IX |
| – Hydraulik, malarz, stolarz, elektryk, elektromechanik, spawacz i inne |
|
| – Palacz kotłów parowych i wodnych |
|
11 | – Telefonistka | VIII |
| – Pomocnik palacza |
|
12 | – Kierowca | VII |
13 | – Starszy: dozorca, portier, strażnik | V |
14 | – Dozorca, portier, strażnik, sprzątaczka, dźwigowy, goniec, zmywaczka szkła laboratoryjnego, szatniarz, pracownik obsługi | IV |
15 | – Pracownik w okresie nauki zawodu lub przyuczania do zawodu | III |
Załącznik nr 4
WYKAZ STANOWISK, NA KTÓRYCH PRZYSŁUGUJE DODATEK FUNKCYJNY, I STAWEK DODATKU FUNKCYJNEGO
Lp. | Stanowisko | Procent wynagrodzenia zasadniczego |
1 | 2 | 3 |
| I. Pracownicy działalności podstawowej |
|
1 | – Państwowy wojewódzki inspektor sanitarny | do 50% |
2 | – Państwowy powiatowy inspektor sanitarny | do 45% |
| – Państwowy graniczny inspektor sanitarny |
|
| – Zastępca państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego |
|
| – Zastępca kierownika podmiotu leczniczego do spraw lecznictwa |
|
| – Ordynator (lekarz kierujący jednostką organizacyjną przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego) |
|
| – Naczelna pielęgniarka |
|
| – Kierownik komórki organizacyjnej przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego |
|
| – Kierownik apteki działającej w ramach podmiotu leczniczego |
|
| – Kierownik laboratorium |
|
| – Radca prawny w stacji sanitarno-epidemiologicznej |
|
3 | – Zastępca państwowego powiatowego inspektora sanitarnego | do 40% |
| – Zastępca państwowego granicznego inspektora sanitarnego |
|
| – Kierownik: działu, oddziału stacji sanitarno-epidemiologicznej |
|
| – Główny specjalista do spraw systemu jakości |
|
4 | – Zastępca ordynatora (lekarza kierującego jednostką organizacyjną przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego) | do 35% |
| – Zastępca kierownika komórki organizacyjnej |
|
| – Kierownik: sekcji, pracowni stacji sanitarno-epidemiologicznej |
|
| – Zastępca kierownika apteki działającej w ramach podmiotu leczniczego |
|
| – Przełożona pielęgniarek |
|
5 | – Zastępczyni przełożonej pielęgniarek | do 25% |
| – Pielęgniarka koordynująca i nadzorująca pracę innych pielęgniarek |
|
| – Pielęgniarka oddziałowa |
|
| – Kierownik zespołu techników medycznych |
|
| – Kierownik techniczny pracowni stomatologicznej |
|
6 | – Zastępczyni pielęgniarki oddziałowej | do 20% |
| II. Pracownicy techniczni, ekonomiczni i administracyjni |
|
1 | – Kierownik podmiotu leczniczego | do 50% |
2 | – Zastępca kierownika podmiotu leczniczego | do 45% |
| – Zastępca dyrektora do spraw ekonomiczno-administracyjnych stacji sanitarno-epidemiologicznej |
|
| – Główny księgowy |
|
| – Radca prawny |
|
3 | – Zastępca głównego księgowego | do 30% |
4 | – Kierownik komórki organizacyjnej przedsiębiorstwa | do 25% |
| – Kierownik: działu, oddziału, sekcji stacji sanitarno-epidemiologicznej |
|
- Data ogłoszenia: 2011-08-01
- Data wejścia w życie: 2011-08-01
- Data obowiązywania: 2011-08-01
- Z mocą od: 2011-07-01
- Dokument traci ważność: 2013-07-01
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA