REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2011 nr 142 poz. 831
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO1)
z dnia 16 czerwca 2011 r.
w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do publicznych szkół i placówek artystycznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych
Na podstawie art. 32a ust. 4 i art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
1) klasy pierwszej ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia może ubiegać się kandydat, który w danym roku kalendarzowym kończy 6 lat albo 5 lat w przypadku podjęcia decyzji o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły, o której mowa w art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty;
2) klasy pierwszej ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia oraz ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych może ubiegać się kandydat, który w danym roku kalendarzowym kończy nie więcej niż 14 lat;
3) klasy pierwszej liceum plastycznego może ubiegać się kandydat, który w danym roku kalendarzowym kończy nie więcej niż 17 lat;
4) klasy pierwszej ogólnokształcącej szkoły baletowej może ubiegać się kandydat, który w danym roku kalendarzowym kończy nie więcej niż 10 lat;
5) klasy pierwszej szkoły muzycznej I stopnia o sześcioletnim cyklu kształcenia może ubiegać się kandydat, który w danym roku kalendarzowym kończy co najmniej 5 lat oraz nie więcej niż 8 lat;
6) klasy pierwszej szkoły muzycznej I stopnia o czteroletnim cyklu kształcenia może ubiegać się kandydat, który w danym roku kalendarzowym kończy co najmniej 8 lat oraz nie więcej niż 16 lat;
7) klasy pierwszej szkoły muzycznej II stopnia może ubiegać się kandydat, który w danym roku kalendarzowym kończy co najmniej 10 lat oraz nie więcej niż 21 lat;
8) klasy pierwszej szkoły sztuki tańca może ubiegać się kandydat, który w danym roku kalendarzowym kończy co najmniej 6 lat oraz nie więcej niż 16 lat;
9) klasy pierwszej szkoły sztuki cyrkowej może ubiegać się kandydat, który w danym roku kalendarzowym kończy co najmniej 12 lat oraz nie więcej niż 20 lat;
10) szkoły policealnej na semestr pierwszy może ubiegać się kandydat, który w danym roku kalendarzowym kończy nie więcej niż 23 lata;
11) szkoły pomaturalnej bibliotekarskiej i animatorów kultury, zwanej dalej „szkołą pomaturalną”, na semestr pierwszy może ubiegać się kandydat, który w danym roku kalendarzowym kończy nie więcej niż 23 lata;
12) placówki artystycznej może ubiegać się kandydat, który w danym roku kalendarzowym kończy co najmniej 5 lat oraz nie więcej niż 22 lata.
1) poradnictwo, obejmujące w szczególności informowanie o warunkach rekrutacji, programie kształcenia i warunkach nauki w szkole;
2) działalność konsultacyjną, w szczególności w formie zajęć praktycznych i kursów przygotowawczych;
3) wstępne badanie uzdolnień kandydatów i określać celowość wyboru przez kandydata zakresu kształcenia.
2. Do wniosku należy dołączyć, w przypadku:
1) ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia oraz ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych – zaświadczenie o uczęszczaniu do klasy szóstej szkoły podstawowej, klasy szóstej ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia lub klasy trzeciej ogólnokształcącej szkoły baletowej;
2) liceum plastycznego – zaświadczenie o uczęszczaniu do klasy trzeciej gimnazjum, klasy trzeciej ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia lub klasy szóstej ogólnokształcącej szkoły baletowej;
3) ogólnokształcącej szkoły baletowej – zaświadczenie o uczęszczaniu do klasy trzeciej szkoły podstawowej lub klasy trzeciej ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia;
4) szkoły muzycznej I stopnia o sześcioletnim cyklu kształcenia, w przypadku dziecka, które w danym roku kalendarzowym kończy co najmniej 5 lat – opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej o psychofizycznej dojrzałości dziecka do podjęcia nauki szkolnej;
5) szkoły policealnej – świadectwo ukończenia liceum ogólnokształcącego lub innej szkoły potwierdzające posiadanie wykształcenia średniego;
6) szkoły pomaturalnej – świadectwo dojrzałości.
3. Szkoła artystyczna, w zależności od zakresu kształcenia, może zażądać dołączenia do wniosku zaświadczenia o braku przeciwwskazań zdrowotnych do podjęcia kształcenia w danym zawodzie, specjalności lub specjalizacji, wydanego przez lekarza specjalistę właściwego ze względu na zakres kształcenia w danym zawodzie, specjalności lub specjalizacji.
4. Wniosek składa się w terminie określonym w statucie szkoły lub placówki artystycznej.
2. Egzamin wstępny obejmuje:
1) w ogólnokształcącej szkole muzycznej II stopnia i szkole muzycznej II stopnia:
a) egzamin praktyczny z przygotowanych przez kandydata utworów muzycznych,
b) egzamin pisemny lub ustny z kształcenia słuchu,
c) inne egzaminy związane ze specjalnością kształcenia, jeżeli statut szkoły przewiduje przeprowadzanie takich egzaminów; statut szkoły określa zakres i formę przeprowadzania tych egzaminów;
2) w ogólnokształcącej szkole sztuk pięknych:
a) egzamin praktyczny z rysunku, malarstwa i kompozycji przestrzennej,
b) egzamin ustny ze znajomości zagadnień związanych z różnymi dziedzinami sztuk plastycznych w zakresie objętym podstawą programową kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej;
3) w liceum plastycznym:
a) egzamin praktyczny z rysunku, malarstwa i kompozycji przestrzennej,
b) egzamin ustny ze znajomości zagadnień związanych z różnymi dziedzinami sztuk plastycznych w zakresie objętym podstawą programową kształcenia ogólnego dla gimnazjum;
4) w szkole policealnej:
a) egzamin praktyczny w zakresie umiejętności wymaganych na wybranej przez kandydata specjalności kształcenia,
b) egzamin ustny z dziedziny sztuki związanej z wybraną przez kandydata specjalnością kształcenia;
5) w szkole pomaturalnej kształcącej w zawodzie bibliotekarz:
a) egzamin praktyczny w zakresie umiejętności wymaganych na wybranej przez kandydata specjalizacji kształcenia,
b) egzamin ustny z dziedziny wiedzy związanej z wybraną przez kandydata specjalizacją kształcenia;
6) w szkole pomaturalnej kształcącej w zawodzie animator kultury:
a) egzamin praktyczny predyspozycji animacyjnych,
b) egzamin praktyczny w zakresie umiejętności wymaganych na wybranej przez kandydata specjalizacji kształcenia,
c) egzamin ustny z dziedziny wiedzy związanej z wybraną przez kandydata specjalizacją kształcenia.
2. Badanie przydatności:
1) w ogólnokształcącej szkole muzycznej I stopnia i szkole muzycznej I stopnia – polega na sprawdzeniu uzdolnień muzycznych i predyspozycji do nauki gry na określonym instrumencie;
2) w ogólnokształcącej szkole baletowej i szkole sztuki tańca – polega na sprawdzeniu predyspozycji fizycznych, ruchowych, poczucia rytmu i wrażliwości muzycznej;
3) w szkole sztuki cyrkowej – polega na sprawdzeniu warunków psychofizycznych, predyspozycji ruchowych i poczucia rytmu;
4) w placówce artystycznej – polega na sprawdzeniu uzdolnień i predyspozycji kandydata w zakresie odpowiadającym wybranej przez kandydata specjalności kształcenia.
2. Do zadań komisji rekrutacyjnej należy w szczególności:
1) podanie do wiadomości kandydatom informacji o warunkach rekrutacji, z uwzględnieniem kryteriów przyjęć zawartych w statucie szkoły lub placówki artystycznej;
2) ustalenie tematów egzaminów wstępnych;
3) przeprowadzenie egzaminu wstępnego lub badania przydatności.
3. Z przebiegu egzaminu wstępnego lub badania przydatności komisja rekrutacyjna sporządza odpowiednio protokół egzaminu wstępnego lub badania przydatności, obejmujący w szczególności listę kandydatów, którzy przystąpili do egzaminu wstępnego lub badania przydatności, oraz uzyskane przez nich oceny.
4. Na podstawie ocen, o których mowa w ust. 3, komisja rekrutacyjna sporządza listę kandydatów, którzy uzyskali wynik kwalifikujący do przyjęcia do szkoły lub placówki artystycznej, oraz przekazuje listę dyrektorowi szkoły lub placówki artystycznej.
5. Protokół, o którym mowa w ust. 3, jest przechowywany w szkole lub placówce artystycznej przez okres kształcenia ucznia w danej szkole lub placówce artystycznej. Prace egzaminacyjne kandydatów z danego roku są przechowywane do końca roku kalendarzowego, w którym był przeprowadzony egzamin wstępny lub badanie przydatności.
2. W przypadku gdy liczba kandydatów, którzy uzyskali wynik kwalifikujący, o którym mowa w § 6 ust. 4, jest większa niż liczba miejsc, dyrektor szkoły lub placówki artystycznej podejmuje decyzję o przyjęciu kandydata do szkoły lub placówki artystycznej z uwzględnieniem dodatkowych kryteriów określonych w statucie szkoły lub placówki artystycznej.
3. Dyrektor szkoły lub placówki artystycznej ogłasza listę kandydatów przyjętych do szkoły lub placówki artystycznej w terminie do dnia zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych w danej szkole lub placówce artystycznej.
1) w przypadku klasy pierwszej ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia oraz ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych – świadectwo ukończenia szkoły podstawowej, ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia lub klasy trzeciej ogólnokształcącej szkoły baletowej;
2) w przypadku klasy pierwszej liceum plastycznego – świadectwo ukończenia gimnazjum, klasy trzeciej ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia lub klasy szóstej ogólnokształcącej szkoły baletowej;
3) w przypadku klasy pierwszej ogólnokształcącej szkoły baletowej – świadectwo ukończenia klasy trzeciej szkoły podstawowej lub klasy trzeciej ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia.
2. Dla kandydata, o którym mowa w ust. 1, przeprowadza się egzamin kwalifikacyjny, który ma na celu sprawdzenie, czy predyspozycje i poziom umiejętności kandydata odpowiadają programowi klasy (semestru, roku kształcenia), do której kandydat ma być przyjęty.
3. Egzamin kwalifikacyjny przeprowadza komisja kwalifikacyjna powoływana przez dyrektora szkoły lub placówki artystycznej, spośród nauczycieli tej szkoły lub placówki. Dyrektor szkoły lub placówki wyznacza skład komisji, jej przewodniczącego oraz określa zadania członków komisji.
4. Z przebiegu egzaminu kwalifikacyjnego komisja kwalifikacyjna sporządza protokół zawierający w szczególności ocenę predyspozycji i poziomu umiejętności kandydata. Komisja przekazuje protokół dyrektorowi szkoły lub placówki artystycznej.
5. Dyrektor szkoły lub placówki artystycznej, na podstawie oceny predyspozycji i poziomu umiejętności kandydata, podejmuje decyzję o przyjęciu kandydata do klasy wyższej niż pierwsza (semestru wyższego niż pierwszy, roku kształcenia wyższego niż pierwszy), z tym że w przypadku szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne – po przedłożeniu przez kandydata świadectwa ukończenia odpowiedniej klasy szkoły, do której kandydat uczęszczał.
6. Protokół, o którym mowa w ust. 4, jest przechowywany w szkole lub placówce artystycznej przez okres kształcenia ucznia w danej szkole lub placówce artystycznej.
2. Dopuszcza się możliwość przechodzenia ucznia z jednej szkoły lub placówki artystycznej do innej.
3. W przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 2, przepisy § 9 stosuje się odpowiednio.
1) uczyć się danego języka obcego (języków obcych), wyrównując we własnym zakresie braki programowe do końca roku szkolnego, albo
2) kontynuować we własnym zakresie naukę języka obcego (języków obcych), którego uczył się w poprzedniej szkole, albo
3) uczęszczać na zajęcia z danego języka obcego (języków obcych) w innej szkole.
2. Dla ucznia, który kontynuuje we własnym zakresie naukę języka obcego (języków obcych), jako przedmiotu obowiązkowego, przeprowadza się egzamin klasyfikacyjny. Egzamin klasyfikacyjny jest przeprowadzany na zasadach określonych w przepisach dotyczących warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w publicznych szkołach i placówkach artystycznych.
2. W roku szkolnym 2011/2012 dyrektor ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia może na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) przyjąć do szkoły dziecko, które przed dniem 1 września 2011 r. kończy 6 lat, w przypadku podjęcia decyzji o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły, o której mowa w art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
2. W roku szkolnym 2011/2012 dyrektor szkoły muzycznej I stopnia o sześcioletnim cyklu kształcenia może na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) przyjąć do szkoły dziecko, które przed dniem 1 września 2011 r. kończy 6 lat.
3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 2, należy dołączyć pozytywną opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej o psychofizycznej dojrzałości dziecka do podjęcia nauki szkolnej.
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego: B. Zdrojewski
|
1) Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej – kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. Nr 216, poz. 1595).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280 i Nr 181, poz. 1292, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917, Nr 216, poz. 1370 i Nr 235, poz. 1618, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 31, poz. 206, Nr 56, poz. 458, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1705, z 2010 r. Nr 44, poz. 250, Nr 54, poz. 320, Nr 127, poz. 857 i Nr 148, poz. 991 oraz z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr 112, poz. 654 i Nr 139, poz. 814.
- Data ogłoszenia: 2011-07-08
- Data wejścia w życie: 2011-07-08
- Data obowiązywania: 2011-07-08
- Dokument traci ważność: 2014-05-27
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA