REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2009 nr 192 poz. 1487
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia 28 października 2009 r.
w sprawie szczegółowego sposobu sprawowania nadzoru nad Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w zakresie wykonywania zadań związanych z wdrażaniem pomocy technicznej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013
Na podstawie art. 7 ust. 5 pkt 1 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
1) prawidłowości i terminowości wykonywania przez Agencję zadań związanych z wdrażaniem pomocy technicznej, w tym w zakresie dotyczącym informowania i rozpowszechniania informacji określonym w art. 76 rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 277 z 21.10.2005, str. 1, z późn. zm.);
2) przestrzegania wiążących wytycznych i poleceń Ministra związanych z wdrażaniem pomocy technicznej;
3) zgodności procedur wdrażania pomocy technicznej z przepisami prawa;
4) przestrzegania przyjętych przez Agencję procedur wdrażania pomocy technicznej;
5) efektywności i skuteczności wdrażania pomocy technicznej;
6) wykonania zaleceń pokontrolnych.
2. W przypadku powzięcia wiadomości o niewłaściwym wykonywaniu przez Agencję zadań związanych z wdrażaniem pomocy technicznej, kontrolę można przeprowadzić bez wcześniejszego zawiadomienia.
3. Kontrola jest przeprowadzana na podstawie wydanego przez Ministra upoważnienia do przeprowadzenia kontroli przez osoby wskazane w tym upoważnieniu, zwane dalej „kontrolującymi”.
4. Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli zawiera:
1) datę i miejsce wystawienia;
2) wskazanie podstawy prawnej przeprowadzenia kontroli;
3) imiona i nazwiska kontrolujących oraz informację, który z kontrolujących kieruje przeprowadzeniem kontroli, stanowiska służbowe kontrolujących, nazwę komórki organizacyjnej, w której kontrolujący są zatrudnieni, i rodzaj dokumentu tożsamości kontrolujących;
4) miejsce przeprowadzenia kontroli;
5) termin przeprowadzenia kontroli;
6) określenie zakresu kontroli;
7) podpis Ministra, osoby go zastępującej albo przez niego upoważnionej w tym zakresie i informację o zajmowanym przez tę osobę stanowisku lub pełnionej funkcji;
8) termin ważności upoważnienia.
1) swobodnego poruszania się po terenie jednostki organizacyjnej Agencji podlegającej kontroli;
2) wglądu do dokumentów związanych z działalnością Agencji podlegającą kontroli oraz tworzenia ich kopii i odpisów;
3) przeprowadzenia oględzin składników majątkowych Agencji;
4) żądania od pracowników Agencji ustnych i pisemnych wyjaśnień;
5) zabezpieczenia dowodów;
6) wykonywania innych czynności niezbędnych do przeprowadzenia kontroli.
2. Kontrolujący niezwłocznie zawiadamia na piśmie Ministra o ujawnionych w toku kontroli okolicznościach wskazujących na uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa.
3. Kontrolujący podlegają przepisom o bezpieczeństwie i higienie pracy oraz przepisom o postępowaniu z materiałami i dokumentami ustawowo chronionymi, obowiązującym w Agencji.
4. Agencja zapewnia kontrolującym warunki i środki techniczne niezbędne do sprawnego przeprowadzenia kontroli.
2. Zebrane w toku kontroli dowody kontrolujący w razie potrzeby zabezpieczają, w szczególności przez:
1) oddanie na przechowanie za pokwitowaniem Prezesowi Agencji lub upoważnionemu pracownikowi Agencji;
2) przechowanie w jednostce organizacyjnej Agencji podlegającej kontroli w oddzielnym i zamkniętym pomieszczeniu.
2. Oględziny przeprowadza się w obecności kierownika jednostki organizacyjnej Agencji podlegającej kontroli albo osoby przez niego upoważnionej.
3. Z przebiegu oględzin sporządza się na piśmie protokół w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, które podpisują i otrzymują kontrolujący oraz osoby określone w ust. 2.
2. Informacja pokontrolna zawiera w szczególności:
1) datę i miejsce sporządzenia informacji pokontrolnej;
2) wskazanie podstawy prawnej przeprowadzenia kontroli;
3) miejsce przeprowadzenia kontroli;
4) określenie zakresu kontroli i czynności kontrolnych wykonanych w ramach tej kontroli;
5) datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli, z uwzględnieniem przerw w jej przeprowadzaniu;
6) wskazanie imion, nazwisk oraz stanowisk służbowych kontrolujących oraz informację, który z kontrolujących kierował przeprowadzeniem kontroli;
7) opis stwierdzonego w wyniku czynności kontrolnych stanu faktycznego, w tym wykrytych uchybień i ich zakresu;
8) pouczenie o prawie, sposobie i terminie:
a) zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń,
b) odmowy podpisania informacji pokontrolnej;
9) wykaz załączników dołączonych do informacji pokontrolnej.
3. Informacja pokontrolna jest wysyłana do Agencji w terminie 30 dni roboczych od dnia zakończenia kontroli.
4. Jeżeli sporządzenie informacji pokontrolnej wymaga dodatkowych wyjaśnień lub zasięgnięcia przez kontrolujących opinii, termin, o którym mowa w ust. 3, zostaje wydłużony o czas niezbędny do uzyskania tych wyjaśnień lub otrzymania opinii.
5. O zaistnieniu okoliczności, o których mowa w ust. 4, Prezes Agencji jest informowany na piśmie.
6. Informację pokontrolną podpisują kontrolujący oraz Prezes Agencji albo osoba przez niego upoważniona.
7. Agencja wysyła Ministrowi podpisaną informację pokontrolną w terminie 14 dni roboczych od dnia jej otrzymania.
2. Jeżeli zostały zgłoszone zastrzeżenia, o których mowa w ust. 1, kontrolujący dokonują ich analizy i, gdy to konieczne, podejmują dodatkowe czynności kontrolne.
3. Jeżeli zgłoszone zastrzeżenia są zasadne, w całości albo w części, kontrolujący zmieniają lub uzupełniają w tym zakresie informację pokontrolną. Do zmiany i uzupełniania informacji pokontrolnej przepisy § 7, z wyjątkiem ust. 2 pkt 8 lit. a, stosuje się odpowiednio.
4. Jeżeli zastrzeżenia nie zostaną uwzględnione, w całości albo w części, kontrolujący wskazują na piśmie zgłaszającemu zastrzeżenia przyczyny nieuwzględnienia zastrzeżeń.
2. O odmowie podpisania informacji pokontrolnej i złożeniu wyjaśnienia przyczyn tej odmowy kontrolujący umieszczają wzmiankę w informacji pokontrolnej.
3. Odmowa podpisania informacji pokontrolnej nie wstrzymuje realizacji zaleceń pokontrolnych.
2. Zalecenia pokontrolne zawierają ocenę kontrolowanej działalności, wynikającą z ustaleń zawartych w informacji pokontrolnej, a także uwagi i wnioski zmierzające w szczególności do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.
3. Prezes Agencji jest obowiązany, w terminie wyznaczonym w zaleceniach pokontrolnych, do poinformowania Ministra o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych oraz podjętych działaniach, mających w szczególności na celu usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości i zapobieżenie ich powstaniu w przyszłości, lub o przyczynach niepodjęcia tych działań.
1) jest zawiadamiany przez Agencję o udostępnieniu potencjalnym beneficjentom, w szczególności na stronie internetowej administrowanej przez Agencję, informacji dotyczących pomocy technicznej oraz o aktualizacji tych informacji;
2) otrzymuje od Agencji sprawozdania z wykonywania zadań związanych z wdrażaniem pomocy technicznej w ramach Programu.
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi: M. Sawicki
|
1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rozwój wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216, poz. 1599).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 98, poz. 634, Nr 214, poz. 1349 i Nr 237, poz. 1655 oraz z 2009 r. Nr 20, poz. 105.
- Data ogłoszenia: 2009-11-18
- Data wejścia w życie: 2009-12-03
- Data obowiązywania: 2009-12-03
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA