REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2009 nr 188 poz. 1459

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW1)

z dnia 5 listopada 2009 r.

w sprawie kontroli wykonywanych przez Służbę Celną w zakresie urządzania i prowadzenia gier i zakładów wzajemnych

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 51 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. Nr 168, poz. 1323) zarządza się, co następuje:

§ 1.
Rozporządzenie określa:

1) szczegółowy sposób i tryb kontroli przestrzegania przepisów regulujących urządzanie i prowadzenie gier i zakładów wzajemnych, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 4, poz. 27, z późn. zm.2)), oraz zgodności tej działalności z udzielonym zezwoleniem oraz zatwierdzonym regulaminem, zwanej dalej „kontrolą”;

2) rodzaje dokumentów mających znaczenie dla kontroli oraz rodzaje dokumentacji związanej z prowadzoną działalnością podlegającą kontroli, wzory tej dokumentacji, a także szczegółowy sposób jej przygotowania i prowadzenia;

3) tryb przekazywania i zakres zgłoszeń i informacji, o których mowa w art. 34 ust. 1 pkt 2 lit. a i f ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej, zwanych dalej odpowiednio „zgłoszeniem” lub „informacją”.

§ 2.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:

1) podmiot – podmiot podlegający kontroli, o którym mowa w art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej;

2) ustawa – ustawę z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych;

3) gry i zakłady wzajemne – gry i zakłady wzajemne, o których mowa w art. 2 ustawy;

4) imienne zaświadczenie o uzyskanej wygranej – zaświadczenie, o którym mowa w art. 11 ust. 5 ustawy.

§ 3.
1. Kontrola jest wykonywana doraźnie i polega na:

1) bezpośrednim uczestniczeniu funkcjonariusza celnego w czynnościach związanych z działalnością objętą kontrolą;

2) kontroli dokumentacji, dokumentów oraz urządzeń związanych z działalnością objętą kontrolą;

3) kontroli prawidłowości i terminowości wpłat podatku od gier.

2. Kontrola, o której mowa w ust. 1 pkt 1, może polegać w szczególności na udziale funkcjonariusza celnego w:

1) otwarciu i zamknięciu stołów do gry w kasynie gry;

2) obliczaniu rezultatów gier na stołach do gier i na automatach;

3) obliczaniu przychodów z gier na automatach o niskich wygranych;

4) rozliczeniu żetonów i gotówki w kasynie gry.

§ 4.
Dokumentami mającymi znaczenie dla kontroli są:

1) dokumenty wydawane, zatwierdzane lub poświadczane przez organy Służby Celnej:

a) decyzje, w tym zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie gier i zakładów wzajemnych,

b) postanowienia,

c) regulaminy,

d) świadectwa zawodowe,

e) poświadczenia rejestracji automatów, automatów o niskich wygranych i urządzeń do gier,

f) rejestry imiennych zaświadczeń o uzyskanej wygranej,

g) rejestry napiwków ewidencjonowanych w kasynie gry,

h) protokoły;

2) decyzje i postanowienia wydawane przez inne niż wymienione w pkt 1 organy;

3) prawomocne orzeczenia wydawane w sprawach o przestępstwa lub przestępstwa skarbowe;

4) świadectwa wydane przez wyspecjalizowaną organizację prowadzącą szkolenia w zakresie gier i zakładów wzajemnych;

5) dokumenty potwierdzające dokonanie zabezpieczenia finansowego;

6) druki imiennych zaświadczeń o uzyskanej wygranej, odpisy imiennych zaświadczeń o uzyskanej wygranej oraz anulowane imienne zaświadczenia o uzyskanej wygranej;

7) dokumenty potwierdzające tytuł prawny do automatów, automatów o niskich wygranych i innych urządzeń do gier lub zakładów wzajemnych;

8) opinie techniczne jednostki badającej, która przeprowadziła badania poprzedzające rejestrację automatów, automatów o niskich wygranych lub innych urządzeń do gier;

9) deklaracje lub inne dokumenty dotyczące podatku od gier, dopłat i opłat;

10) dokumenty dotyczące powołania i działania wewnętrznych komisji nadzoru nad prawidłowością urządzania gier;

11) dokumenty zawierające dane wynikające z rejestracji danych osobowych osób wchodzących do kasyna gry;

12) zapisy obrazu z systemu służącego do kontroli przebiegu i prowadzenia gier w kasynie gry;

13) ewidencje i rejestry związane z urządzaniem gier i zakładów wzajemnych, a także wydruki z ewidencji i rejestrów oraz ich zapisy na elektronicznym nośniku informacji, jeżeli ewidencje i rejestry są prowadzone z zastosowaniem technik elektronicznego przetwarzania danych;

14) dokumenty potwierdzające przekazanie dochodu na cel społecznie użyteczny określony w regulaminie gry i zezwoleniu na urządzanie loterii fantowej i gry bingo fantowe;

15) ekspertyzy, w szczególności automatów, automatów o niskich wygranych i innych urządzeń do gier lub zakładów wzajemnych;

16) dokumenty dotyczące reklamy gier i zakładów wzajemnych oraz informacji o grach i zakładach wzajemnych;

17) dokumenty potwierdzające posiadanie zgody krajowych organizatorów sportowego współzawodnictwa ludzi lub zwierząt na wykorzystanie jego wyników;

18) dokumenty potwierdzające realizację praw i obowiązków uczestników gry lub zakładu wzajemnego;

19) dokumenty potwierdzające wykonanie określonych w regulaminie szczegółowych postanowień dotyczących zasad gry lub zakładu wzajemnego, w tym w szczególności dotyczące określenia wygranych, terminów oraz miejsc urządzania i prowadzenia gry lub zakładu wzajemnego;

20) dokumenty dotyczące postępowania reklamacyjnego;

21) dokumenty potwierdzające wysokość kapitału gry lub zakładu wzajemnego, przeznaczonego do natychmiastowej wypłaty wygranych;

22) inne niż wymieniono w pkt 1–21 dokumenty:

a) faktury, umowy, protokoły, oświadczenia związane z prowadzeniem działalności w zakresie gier i zakładów wzajemnych,

b) dokumenty potwierdzające dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej albo do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym.

§ 5.
1. Podmiot urządzający i prowadzący zakłady wzajemne sporządza miesięczną informację o wpłatach, wypłatach oraz wystawionych i anulowanych imiennych zaświadczeniach o uzyskanej wygranej, odrębnie dla każdego obszaru, na którym przyjmuje zakłady, objętego terytorialnym zasięgiem działania właściwego naczelnika urzędu celnego, według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do rozporządzenia.

2. Informację, o której mowa w ust. 1, podmiot urządzający i prowadzący zakłady wzajemne przesyła właściwemu naczelnikowi urzędu celnego w terminie 10 dni od zakończenia miesiąca, którego informacja dotyczy.

§ 6.
1. Podmiot prowadzący kasyno gry:

1) sporządza raport dzienny i miesięczny wpłat, wypłat i rezultatów gier w kasynie gry, według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do rozporządzenia;

2) prowadzi księgę kontroli obrotu żetonami i gotówką w kasynie gry, według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do rozporządzenia;

3) sporządza miesięczne zestawienie wystawionych i anulowanych w kasynie gry imiennych zaświadczeń o uzyskanej wygranej z podaniem numeru i serii zaświadczenia, wysokości wygranej, rodzajów gier i daty wystawienia zaświadczenia.

2. Raport miesięczny, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, oraz zestawienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, podmiot prowadzący kasyno gry przesyła do właściwego naczelnika urzędu celnego w terminie 3 dni od zakończenia miesiąca, którego raport i zestawienie dotyczy.

§ 7.
1. Podmiot prowadzący salon gier na automatach:

1) sporządza raport dzienny i miesięczny wpłat, wypłat i rezultatów gier w salonie gier na automatach, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia;

2) prowadzi księgę kontroli obrotu żetonami i gotówką w salonie gier na automatach, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia;

3) sporządza miesięczne zestawienie wystawionych i anulowanych w salonie gier na automatach imiennych zaświadczeń o uzyskanej wygranej z podaniem numeru i serii zaświadczenia, wysokości wygranej, wskazaniem numeru automatu, na którym uzyskano wygraną, i daty wystawienia zaświadczenia.

2. Raport miesięczny, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, oraz zestawienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, podmiot prowadzący salon gier na automatach przesyła do właściwego naczelnika urzędu celnego w terminie 10 dni od zakończenia miesiąca, którego raport i zestawienie dotyczy.

§ 8.
1. Podmiot urządzający gry na automatach o niskich wygranych sporządza:

1) raport miesięcznych przychodów z gier na automatach o niskich wygranych, według wzoru stanowiącego załącznik nr 6 do rozporządzenia;

2) odrębnie dla każdego obszaru, na którym urządza gry, objętego terytorialnym zasięgiem działania właściwego naczelnika urzędu celnego, miesięczną informację o osiągniętych przychodach z gier na automatach o niskich wygranych, według wzoru stanowiącego załącznik nr 7 do rozporządzenia;

3) roczną informację z działalności podmiotu w punktach gier na automatach o niskich wygranych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, według wzoru stanowiącego załącznik nr 8 do rozporządzenia.

2. Informację, o której mowa w ust. 1 pkt 2, podmiot urządzający gry na automatach o niskich wygranych przesyła właściwemu naczelnikowi urzędu celnego w terminie 10 dni od zakończenia miesiąca, którego informacja dotyczy.

3. Informację, o której mowa w ust. 1 pkt 3, podmiot urządzający gry na automatach o niskich wygranych przesyła do ministra właściwego do spraw finansów publicznych, w terminie do dnia 31 marca roku kalendarzowego za rok poprzedni.

§ 9.
1. Podmiot prowadzący salon gry bingo pieniężne:

1) prowadzi księgę kontroli obrotu kartonami do gry w salonie gry bingo pieniężne, według wzoru stanowiącego załącznik nr 9 do rozporządzenia;

2) sporządza miesięczną informację o wysokości kwoty uzyskanej ze sprzedaży kartonów do gry oraz wysokości kwoty dokonanych wypłat wygranych w salonie gry bingo pieniężne;

3) sporządza miesięczne zestawienie wystawionych i anulowanych w salonie gry bingo pieniężne imiennych zaświadczeń o uzyskanej wygranej z podaniem numeru i serii zaświadczenia, wysokości wygranej i daty wystawienia zaświadczenia.

2. Informację, o której mowa w ust. 1 pkt 2, oraz zestawienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, podmiot prowadzący salon gry bingo pieniężne przesyła do właściwego naczelnika urzędu celnego w terminie 10 dni od zakończenia miesiąca, którego informacja i zestawienie dotyczy.

§ 10.
1. W kasynach gry, salonach gier na automatach i punktach gier na automatach o niskich wygranych są prowadzone księgi kontroli eksploatacji automatu, odrębnie dla każdego automatu lub automatu o niskich wygranych, według wzoru stanowiącego załącznik nr 10 do rozporządzenia.

2. W księdze, o której mowa w ust. 1, podmiot zamieszcza informację o rodzaju zdarzenia, w szczególności: rozpoczęciu eksploatacji automatu, zmianie miejsca lokalizacji automatu, awarii automatu, ponownym włączeniu automatu do eksploatacji, zmianie wartości stawek, zmianie wskaźnika wypłacalności wygranych, zmianie maksymalnej wartości wygranej, zerowaniu liczników, uszkodzeniu i nałożeniu wymaganych plomb zabezpieczających.

§ 11.
1. Dokumentacja, o której mowa w § 5 ust. 1, § 6 ust. 1 pkt 1 i 2, § 7 ust. 1 pkt 1 i 2, § 8 ust. 1, § 9 ust. 1 pkt 1 i § 10 ust. 1, powinna być prowadzona w sposób umożliwiający identyfikację przeprowadzonych czynności związanych z urządzaniem i prowadzeniem gier i zakładów wzajemnych, przy zachowaniu ciągłości zapisów i bezbłędności stosowanych procedur obliczeniowych.

2. Wpisów do dokumentacji, o której mowa w ust. 1, dokonuje się bezpośrednio po zakończeniu odpowiednio czynności podlegającej wpisaniu lub okresu, którego dokumentacja dotyczy.

3. Wpisów do dokumentacji, o której mowa w ust. 1, należy dokonywać w sposób trwały i czytelny. Zmian i poprawek w dokumentacji dokonuje się w taki sposób, aby przekreślony tekst pierwotny pozostał czytelny, a każdą zmianę lub poprawkę należy potwierdzić podpisem osoby dokonującej zmiany lub poprawki, z podaniem daty ich wprowadzenia, oraz w razie potrzeby, opisać je w rubryce „uwagi”.

§ 12.
Dokumentacja, o której mowa w § 6 ust. 1 pkt 1 i 2, § 7 ust. 1 pkt 1 i 2, § 8 ust. 1, § 9 ust. 1 pkt 1 i § 10, powinna być zarejestrowana i zabezpieczona urzędowo pieczęciami przez właściwego naczelnika urzędu celnego, a poszczególne karty dokumentacji – kolejno ponumerowane.
§ 13.
1. Zgłoszenie oraz informacja zawiera imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, którego zgłoszenie lub informacja dotyczy, adres siedziby lub miejsca zamieszkania, numer w Krajowym Rejestrze Sądowym lub ewidencji działalności gospodarczej, numer REGON, numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz adres poczty elektronicznej.

2. Podmiot jest obowiązany do powiadomienia właściwego naczelnika urzędu celnego o zmianach danych zawartych w zgłoszeniu lub w załącznikach do zgłoszenia w terminie 14 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana.

§ 14.
Podmiot urządzający i prowadzący gry liczbowe, wideoloterie, grę telebingo lub zakłady wzajemne sporządza i przesyła zgłoszenia i informacje, odrębnie dla każdego obszaru, objętego terytorialnym zasięgiem działania właściwego naczelnika urzędu celnego.
§ 15.
Do zgłoszenia o rozpoczęciu prowadzenia gry liczbowej, wideoloterii i gry telebingo podmiot dołącza wykaz miejsc, w których dokonuje się sprzedaży zakładów, losów lub innych dowodów udziału w grze, z podaniem ich adresów oraz nazw podmiotów, w których prowadzona będzie sprzedaż.
§ 16.
W zgłoszeniu o rozpoczęciu prowadzenia loterii pieniężnej wskazuje się również termin rozpoczęcia sprzedaży losów lub innych dowodów udziału w loterii. Do zgłoszenia o rozpoczęciu prowadzenia loterii pieniężnej dołącza się regulamin loterii pieniężnej.
§ 17.
1. W zgłoszeniu o rozpoczęciu prowadzenia loterii fantowej i gry bingo fantowe określa się również wykaz miejsc, w których będzie prowadzona sprzedaż losów lub innych dowodów udziału w grze, z podaniem ich adresów oraz nazw podmiotów, w których prowadzona będzie sprzedaż.

2. Do zgłoszenia o rozpoczęciu prowadzenia loterii fantowej i gry bingo fantowe dołącza się:

1) zezwolenie na urządzanie loterii fantowej lub gry bingo fantowe;

2) regulamin loterii fantowej lub gry bingo fantowe.

§ 18.
1. W zgłoszeniu o rozpoczęciu prowadzenia loterii promocyjnej i loterii audioteksowej wskazuje się również opis sposobu uzyskiwania w loterii jej wyniku od przypadku.

2. Do zgłoszenia o rozpoczęciu prowadzenia loterii promocyjnej i loterii audioteksowej dołącza się:

1) zezwolenie na urządzanie loterii;

2) regulamin loterii.

§ 19.
Do zgłoszenia o rozpoczęciu prowadzenia zakładów wzajemnych dołącza się wykaz punktów przyjmowania zakładów wzajemnych z podaniem adresów oraz godzin otwarcia i zamknięcia tych punktów, sporządzany odrębnie dla każdego obszaru, objętego terytorialnym zasięgiem działania właściwego naczelnika urzędu celnego.
§ 20.
Do zgłoszenia o wznowieniu działalności, o którym mowa w art. 34 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej, stosuje się odpowiednio przepisy § 15–19.
§ 21.
1. Podmiot urządzający i prowadzący gry liczbowe, wideoloterie i grę telebingo sporządza i przesyła informacje o ilości wystawionych i anulowanych imiennych zaświadczeń o uzyskanej wygranej, zawierające numery i serie zaświadczeń, wysokości wygranych i daty wystawienia zaświadczeń.

2. Informacje, o których mowa w ust. 1, przesyła się za okresy kwartalne w terminie jednego miesiąca od zakończenia kwartału, którego informacja dotyczy.

§ 22.
1. Podmiot urządzający loterię pieniężną przesyła, co najmniej na 14 dni przed planowanym zakończeniem loterii, informację o planowanym terminie jej zakończenia.

2. Podmiot urządzający loterię pieniężną, w terminie 30 dni od dnia zakończenia loterii pieniężnej, sporządza i przesyła informacje dotyczące przeprowadzonej loterii pieniężnej, zawierające:

1) określenie sumy wpływów uzyskanych ze sprzedaży losów lub innych dowodów udziału w loterii;

2) zestawienie ilości i wysokości uzyskanych wygranych;

3) zestawienie ilości wystawionych i anulowanych imiennych zaświadczeń o uzyskanej wygranej, zawierające numery i serie zaświadczeń, wysokości wygranych i daty wystawienia zaświadczeń.

§ 23.
Podmiot urządzający loterie fantowe lub gry bingo fantowe, w terminie 30 dni od dnia zakończenia loterii fantowej lub gry bingo fantowe, sporządza i przesyła informacje dotyczące przeprowadzonej loterii fantowej lub gry bingo fantowe, zawierające:

1) zestawienie ilości i wysokości uzyskanych wygranych;

2) określenie wysokości kwot przekazanego dochodu z gry na cele społecznie użyteczne;

3) zestawienie ilości wystawionych i anulowanych imiennych zaświadczeń o uzyskanej wygranej, zawierające numery i serie zaświadczeń, wysokości wygranych i daty wystawienia zaświadczeń.

§ 24.
Podmiot urządzający loterię promocyjną lub loterię audioteksową, w terminie 30 dni od dnia zakończenia loterii promocyjnej lub loterii audioteksowej, sporządza i przesyła informacje dotyczące przeprowadzonej loterii promocyjnej lub loterii audioteksowej, zawierające:

1) wykaz wydanych nagród z określeniem ich wartości;

2) zestawienie ilości wystawionych i anulowanych imiennych zaświadczeń o uzyskanej wygranej, zawierające numery i serie zaświadczeń, wysokości wygranych i daty wystawienia zaświadczeń.

§ 25.
Zgłoszenia i informacje, o których mowa w § 13–24, oraz załączniki do nich, mogą być przesyłane w formie elektronicznej po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o przesyłaniu ich w formie elektronicznej.
§ 26.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.3)

Minister Finansów: w z. E. Suchocka-Roguska

 

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 216, poz. 1592).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 132, poz. 1111 i Nr 178, poz. 1479, z 2007 r. Nr 50, poz. 331 i Nr 192, poz. 1380 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr 168, poz. 1323.

3) Niniejsze rozporządzenie poprzedzone było rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz. U. Nr 65, poz. 598, z 2005 r. Nr 96, poz. 811 i Nr 254, poz. 2136, z 2006 r. Nr 72, poz. 498 i Nr 238, poz. 1727, z 2007 r. Nr 196, poz. 1415 oraz z 2009 r. Nr 32, poz. 225 i Nr 167, poz. 1320), które w części dotyczącej gier w kasynach gry oraz na automatach i na automatach o niskich wygranych traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Załącznik 1.

Załączniki do rozporządzenia Ministra Finansów
z dnia 5 listopada 2009 r. (poz. 1459)

Załącznik nr 1


infoRgrafika


Załącznik 2.

Załącznik nr 2


infoRgrafika


Załącznik 3.

Załącznik nr 3


infoRgrafika


Załącznik 4.

Załącznik nr 4


infoRgrafika


Załącznik 5.

Załącznik nr 5


infoRgrafika



Załącznik 6.

Załącznik nr 6


infoRgrafika



Załącznik 7.

Załącznik nr 7


infoRgrafika


Załącznik 8.

Załącznik nr 8


infoRgrafika


Załącznik 9.

Załącznik nr 9


infoRgrafika



Załącznik 10.

Załącznik nr 10


infoRgrafika


 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2009-11-09
  • Data wejścia w życie: 2009-11-09
  • Data obowiązywania: 2009-11-09
  • Dokument traci ważność: 2010-01-01
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA