REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2009 nr 177 poz. 1372
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia 16 października 2009 r.
w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty i zwracania pomocy finansowej w ramach osi priorytetowej 5 – Pomoc techniczna, zawartej w programie operacyjnym „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007–2013”
Na podstawie art. 19 ustawy z dnia 3 kwietnia 2009 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Rybackiego (Dz. U. Nr 72, poz. 619 i Nr 157, poz. 1241) zarządza się, co następuje:
1) szczegółowe wymagania, jakim powinny odpowiadać wnioski o dofinansowanie oraz wnioski o płatność;
2) tryb składania wniosków o dofinansowanie oraz wniosków o płatność;
3) szczegółowe wymagania, jakim powinna odpowiadać umowa o dofinansowanie;
4) koszty kwalifikowalne w ramach pomocy technicznej, stanowiące załącznik do rozporządzenia.
1) Ministerstwu Rolnictwa i Rozwoju Wsi;
2) Ministerstwu Finansów;
3) Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa;
4) samorządom województw;
5) okręgowym inspektoratom rybołówstwa morskiego;
6) podmiotowi wymienionemu w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 3 kwietnia 2009 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Rybackiego, zwanemu dalej „instytucją pośredniczącą”.
2. Podmiotom, o których mowa w ust. 1 pkt 5, pomoc techniczną przyznaje się wyłącznie na pokrycie kosztów kwalifikowalnych określonych w ust. 2 załącznika do rozporządzenia.
1) w wysokości do 100 % tych kosztów;
2) określonych w załączniku do rozporządzenia;
3) poniesionych:
a) od dnia 1 stycznia 2007 r. – w przypadku podmiotów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 i 2,
b) od dnia wejścia w życie ustawy z dnia 3 kwietnia 2009 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Rybackiego, zwanej dalej „ustawą” – w przypadku podmiotów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 3–5,
c) od dnia podpisania umowy, o której mowa w art. 5 ust. 2 ustawy – w przypadku instytucji pośredniczącej.
2. W przypadku przyznania pomocy technicznej do kosztów kwalifikowalnych zalicza się również koszty poniesione przed dniem zawarcia umowy o dofinansowanie, nie wcześniej niż od dnia określonego w ust. 1 pkt 3 lit. a, b albo c.
2. Wniosek o dofinansowanie składa się począwszy od następnego dnia roboczego po dniu, w którym wzór wniosku został udostępniony na stronie internetowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw rybołówstwa.
3. Wniosek o dofinansowanie jest składany, w formie papierowej i na informatycznym nośniku danych, na formularzu opracowanym i udostępnionym przez instytucję zarządzającą, bezpośrednio w siedzibie instytucji pośredniczącej albo przesyłką rejestrowaną nadaną w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego lub przesyłką kurierską.
4. Złożenie wniosku o dofinansowanie bezpośrednio w siedzibie instytucji pośredniczącej jest potwierdzane na piśmie. Potwierdzenie, które zawiera datę i godzinę wpływu wniosku, jest opatrzone pieczęcią instytucji pośredniczącej oraz podpisane przez osobę przyjmującą wniosek.
5. Jeżeli wniosek o dofinansowanie został dostarczony przesyłką:
1) rejestrowaną – dniem złożenia wniosku jest data stempla pocztowego;
2) kurierską – dniem złożenia wniosku jest dzień nadania tej przesyłki.
2. W przypadku nierozpatrzenia wniosku w terminie, o którym mowa w ust. 1, instytucja pośrednicząca zawiadamia wnioskodawcę o przyczynach zwłoki, określając nowy termin rozpatrzenia wniosku, nie dłuższy niż 30 dni.
1) nazwę, siedzibę i adres wnioskodawcy;
2) numer identyfikacji podatkowej (NIP) wnioskodawcy, jeżeli został nadany;
3) numer identyfikacyjny w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej (REGON) wnioskodawcy;
4) opis planowanej operacji, w tym określenie miejsca jej realizacji, celów, zakresu i kosztów;
5) uzasadnienie potrzeby realizacji operacji;
6) zestawienie rzeczowo-finansowe operacji;
7) oświadczenia lub zobowiązania wnioskodawcy związane z pomocą techniczną;
8) informację o załącznikach dołączonych do wniosku.
2. Do wniosku o dofinansowanie dołącza się dokumenty potwierdzające spełnienie warunków przyznania pomocy technicznej wymienione w formularzu wniosku o dofinansowanie, o którym mowa w § 4 ust. 3.
3. Wnioskodawca przekazuje instytucji pośredniczącej informacje o zmianach w zakresie danych objętych wnioskiem niezwłocznie po ich zaistnieniu.
2. Jeżeli wnioskodawca, pomimo wezwania, o którym mowa w ust. 1, nie usunął braków w wyznaczonym terminie, instytucja pośrednicząca ponownie wzywa wnioskodawcę do usunięcia braków, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
3. Jeżeli wnioskodawca pomimo ponownego wezwania, o którym mowa w ust. 2, do usunięcia braków nie usunął ich w terminie, instytucja pośrednicząca nie przyznaje pomocy technicznej; przepisy art. 14 ust. 4 i 5 ustawy stosuje się odpowiednio.
4. W przypadku wystąpienia we wniosku o dofinansowanie oczywistych omyłek pisarskich lub rachunkowych, instytucja pośrednicząca może dokonać ich poprawy, informując jednocześnie wnioskodawcę o wprowadzonych zmianach.
2. Jeżeli w trakcie rozpatrywania wniosku o dofinansowanie jest niezbędne uzyskanie dodatkowych wyjaśnień lub opinii innego podmiotu lub zajdą nowe okoliczności budzące wątpliwości co do możliwości przyznania pomocy technicznej, termin rozpatrywania wniosku o dofinansowanie wydłuża się o czas niezbędny do uzyskania wyjaśnień lub opinii, o czym wnioskodawcę informuje się na piśmie.
2. Umowę o dofinansowanie zawiera się w siedzibie instytucji pośredniczącej.
3. Umowę o dofinansowanie można zawrzeć również przez odesłanie instytucji pośredniczącej podpisanego przez wnioskodawcę projektu umowy o dofinansowanie.
4. W wezwaniu, o którym mowa w ust. 1, wyznacza się wnioskodawcy, który skorzysta z możliwości określonej w ust. 3, termin odesłania podpisanego projektu umowy o dofinansowanie do instytucji pośredniczącej.
5. W przypadku gdy wnioskodawca nie stawił się w wyznaczonym przez instytucję pośredniczącą terminie w celu zawarcia umowy o dofinansowanie lub odmówił jej podpisania albo nie odesłał instytucji pośredniczącej podpisanego projektu umowy, instytucja pośrednicząca nie przyznaje pomocy technicznej, chyba że wnioskodawca stawił się w celu podpisania umowy i ją podpisał w innym terminie:
1) uzgodnionym z instytucją pośredniczącą przed upływem wyznaczonego w wezwaniu terminu, nie dłuższym niż miesiąc, albo
2) wyznaczonym przez instytucję pośredniczącą, nie dłuższym niż 14 dni od dnia, na który został wyznaczony poprzedni termin zawarcia umowy.
6. W przypadku nieprzyznania pomocy technicznej na podstawie ust. 5 przepisy art. 14 ust. 4 i 5 ustawy stosuje się odpowiednio.
1) osiągnięcia celu operacji i zachowania tego celu przez 5 lat;
2) niefinansowania realizacji operacji z udziałem innych środków publicznych;
3) ograniczeń lub warunków obowiązujących przez 5 lat w zakresie:
a) przenoszenia własności lub posiadania rzeczy nabytych w ramach realizacji operacji lub sposobu ich wykorzystania,
b) sposobu lub miejsca prowadzenia działalności związanej z przyznaną pomocą techniczną;
4) umożliwienia przeprowadzenia przez podmioty uprawnione kontroli związanych z przyznaną pomocą techniczną przez 5 lat;
5) przechowywania dokumentów związanych z przyznaną pomocą techniczną przez 5 lat;
6) informowania przez 5 lat instytucji pośredniczącej o okolicznościach mogących mieć wpływ na wykonanie umowy.
2. Pięcioletni okres, którego dotyczą zobowiązania, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 3–6, liczy się od dnia dokonania płatności końcowej.
2. Wniosek o płatność jest składany bezpośrednio w siedzibie instytucji pośredniczącej albo przesyłką rejestrowaną nadaną w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego lub przesyłką kurierską. Do potwierdzenia złożenia wniosku o płatność przepisy § 4 ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio.
3. Wniosek o płatność może dotyczyć płatności pośredniej. Wniosek składa się po zrealizowaniu danego etapu operacji, określonego w umowie o dofinansowanie.
1) poświadczone za zgodność z oryginałem przez upoważnionego pracownika instytucji pośredniczącej lub komórki organizacyjnej instytucji zarządzającej, która realizuje zadania w zakresie wdrażania pomocy technicznej w ramach programu operacyjnego, kopie:
a) faktur lub dokumentów księgowych o równoważnej wartości dowodowej wraz z dowodami zapłaty, zgodnie z zestawieniem dokumentów potwierdzających poniesione wydatki,
b) dokumentów potwierdzających odbiór lub wykonanie prac,
c) wyciągów bankowych lub przelewów bankowych, dokumentujących operacje na rachunku bankowym beneficjenta w zakresie realizacji operacji;
2) zestawienie rzeczowo-finansowe operacji;
3) zaświadczenie z banku o numerze rachunku bankowego, na który mają być przekazane środki finansowe – w przypadku pierwszego wniosku o płatność;
4) sprawozdanie z realizacji operacji lub z realizacji jej etapu, w przypadku płatności, o której mowa w § 11 ust. 3;
5) inne dokumenty potwierdzające poniesienie wydatków w zakresie realizacji operacji.
2. Jeżeli wniosek o płatność nie został złożony w terminie określonym w wezwaniu, o którym mowa w ust. 1, pomocy technicznej nie wypłaca się.
3. Jeżeli wniosek o płatność nie został prawidłowo wypełniony lub nie dołączono do niego co najmniej jednego z dokumentów, o których mowa w § 12, beneficjent jest wzywany do usunięcia braków lub złożenia wyjaśnień, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
4. Jeżeli beneficjent, pomimo wezwania, o którym mowa w ust. 3, nie usunął braków lub nie złożył wyjaśnień w wyznaczonym terminie, instytucja pośrednicząca ponownie wzywa beneficjenta do usunięcia braków lub złożenia wyjaśnień, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
5. Jeżeli beneficjent, pomimo ponownego wezwania, o którym mowa w ust. 4, nie usunął braków lub nie złożył wyjaśnień w wyznaczonym terminie, instytucja pośrednicząca rozpatruje wniosek o płatność w zakresie, w jakim został prawidłowo wypełniony i udokumentowany.
6. Jeżeli beneficjent, pomimo ponownego wezwania, o którym mowa w ust. 4, nie usunął braków lub nie złożył wyjaśnień w wyznaczonym terminie, a wniosek o płatność nie może zostać rozpatrzony w zakresie poniesionych kosztów, pomocy technicznej nie wypłaca się.
7. W przypadku wystąpienia we wniosku o płatność oczywistych omyłek pisarskich lub rachunkowych, instytucja pośrednicząca może dokonać ich poprawy, informując jednocześnie wnioskodawcę o wprowadzonych zmianach.
8. Do trybu rozpatrywania wniosku o płatność przepisy § 8 stosuje się odpowiednio.
1) pomoc techniczną przyznaje instytucja zarządzająca;
2) umowę o dofinansowanie zawiera się w siedzibie instytucji zarządzającej;
3) wniosek o płatność składa się do instytucji zarządzającej.
2. Do przyznawania pomocy technicznej przez instytucję zarządzającą przepisy § 4–13 stosuje się odpowiednio.
1) nie wypełnił zobowiązań, o których mowa w § 10 ust. 1;
2) zaprzestał realizacji operacji;
3) naruszył przepisy o zamówieniach publicznych w sposób mający wpływ na wynik postępowania, przy czym zwrotowi nie podlega pomoc w części dotyczącej postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, które beneficjent przeprowadził bez naruszenia przepisów o zamówieniach publicznych, jeżeli został osiągnięty cel operacji.
2. Termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem złożono pismo bezpośrednio w siedzibie właściwej instytucji, nadano pismo w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego lub nadano przesyłkę kurierską.
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi: M. Sawicki
|
1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rybołówstwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216, poz. 1599).
Załącznik do rozporządzenia Ministra Rolnictwa
i Rozwoju Wsi z dnia 16 października 2009 r. (poz. 1372)
KOSZTY KWALIFIKOWALNE W RAMACH POMOCY TECHNICZNEJ
1. Koszty osobowe pracowników odpowiedzialnych za przygotowanie, zarządzanie, monitorowanie, ocenę, promocję, kontrolę i audyt programu operacyjnego:
1) wynagrodzeń brutto wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne, płaconymi przez pracodawcę, oraz składkami na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, a także odpisami na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych oraz nagrody regulaminowe;
2) podnoszenia kwalifikacji pracowników;
3) organizacji staży i wyjazdów studyjnych;
4) delegacji służbowych – w tym przejazdów, diet i zakwaterowania.
2. Koszty osobowe pracowników instytucji przeprowadzających kontrole Wspólnej Polityki Rybackiej w związku z wdrażaniem Planu Dostosowania Nakładu Połowowego, o którym mowa w programie operacyjnym:
1) wynagrodzeń brutto wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne, płaconymi przez pracodawcę, oraz składkami na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, a także odpisami na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych oraz nagrody regulaminowe;
2) związane ze szkoleniami tematycznymi.
3. Koszty organizacyjne i administracyjne związane z realizacją programu operacyjnego:
1) w tym związane z funkcjonowaniem Komitetu Monitorującego i jego grup roboczych, w szczególności z powołaniem Komitetu Monitorującego i jego grup roboczych, obsługą techniczno-administracyjną, organizacją posiedzeń oraz uczestnictwem przewodniczącego, członków oraz zaproszonych ekspertów w posiedzeniach Komitetu Monitorującego i jego grup roboczych (zakwaterowania i przejazdu, z wyłączeniem transportu lotniczego);
2) tłumaczeń;
3) przygotowania dokumentacji dotyczącej operacji;
4) organizacji i obsługi techniczno-administracyjnej oraz udziału w konferencjach, szkoleniach oraz spotkaniach konsultacyjno-informacyjnych, w tym przejazdów, z wyłączeniem transportu lotniczego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz zakwaterowania;
5) operacji na rachunkach bankowych oraz wydania zaświadczeń, które dołącza się do wniosku o dofinansowanie oraz wniosku o płatność;
6) przesyłek pocztowych i kurierskich.
4. Koszty działań z zakresu promocji i informacji programu operacyjnego:
1) przygotowania i realizacji kampanii informacyjnych i promocyjnych programu operacyjnego, w tym:
a) przygotowania, modyfikacji i uaktualniania planu działań promocyjnych i informacyjnych oraz strategii komunikacji, dotyczących programu operacyjnego,
b) zakupu, opracowania, druku, powielania publikacji i dystrybucji materiałów informacyjnych i promocyjnych;
2) uruchomienia i utrzymania infolinii, serwisów oraz punktów informacyjnych;
3) związane z budową, modyfikacją, rozwojem, utrzymaniem i promocją portali i stron internetowych – w tym hostingu i utrzymania domen;
4) wydatków dotyczących publikacji prasowych i w mediach elektronicznych;
5) nabycia praw autorskich;
6) organizacji i obsługi szkoleń, warsztatów, seminariów i konferencji, w tym przejazdów, z wyłączeniem transportu lotniczego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz zakwaterowania;
7) przeprowadzenia badań opinii publicznej.
5. Inne koszty związane z realizacją programu operacyjnego, w szczególności z:
1) zamknięciem pomocy w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Rybołówstwo i przetwórstwo ryb 2004–2006” oraz Programu Operacyjnego „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007–2013”;
2) przygotowaniem do przyszłego okresu programowania, organizacją i obsługą techniczno-administracyjną konferencji oraz spotkań konsultacyjno-informacyjnych, w tym przejazdów, z wyłączeniem transportu lotniczego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz zakwaterowania;
3) przygotowaniem analiz, badań, ocen i sprawozdań, z udziałem ekspertów zewnętrznych, w tym przejazdów, z wyłączeniem transportu lotniczego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz zakwaterowania – w celu opracowania optymalnego systemu wdrażania i zarządzania programem operacyjnym;
4) oceną operacji;
5) prowadzeniem audytów lub kontroli w zakresie poszczególnych środków i całego programu operacyjnego;
6) tworzeniem sieci kontaktów, o której mowa w art. 45 ust. 5 rozporządzenia Rady (WE) nr 1198/2006 z dnia 27 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rybackiego;
7) adaptacją, remontem, budową i rozbudową pomieszczeń biurowych i konferencyjnych, w tym pracami projektowymi, ponoszonymi w okresie realizacji programu operacyjnego proporcjonalnie do ich wykorzystania na potrzeby realizacji zadań z zakresu programu operacyjnego;
8) najmem i utrzymaniem pomieszczeń biurowych, proporcjonalnie do liczby pracowników wykonujących czynności przy realizacji programu operacyjnego lub do kubatury pomieszczeń zajmowanych przez tych pracowników;
9) opłatami za zużytą energię elektryczną, cieplną, gazową i wodę, proporcjonalnie do liczby pracowników wykonujących czynności przy realizacji programu operacyjnego lub proporcjonalnie do kubatury pomieszczeń zajmowanych przez tych pracowników;
10) wynajmem pomieszczeń i sal konferencyjnych, sprzętu multimedialnego i nagłośnienia;
11) przygotowaniem i przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego;
12) zakupem, instalacją, rozbudową i utrzymaniem systemów informatycznych dotyczących zarządzania, wdrażania, kontroli, monitoringu i oceny programu operacyjnego;
13) zakupem, leasingiem oraz eksploatacją i serwisem sprzętu informatycznego, komputerowego, teleinformatycznego, telekomunikacyjnego i audiowizualnego;
14) zakupem materiałów i wyposażenia, środków czystości oraz artykułów spożywczych dla pracowników wykonujących czynności przy realizacji programu operacyjnego;
15) zakupem i instalacją oprogramowania i zakupem licencji;
16) zakupem usług telekomunikacyjnych – w tym z kosztami rozmów telefonicznych i połączeń internetowych;
17) wynajmem lub leasingiem środków transportu na potrzeby przygotowania, zarządzania, wdrażania, kontroli, monitoringu i oceny programu operacyjnego wraz z ich ubezpieczeniem i niezbędnymi naprawami;
18) konserwacją i serwisem sprzętu i wyposażenia zakupionego w ramach pomocy technicznej;
19) ubezpieczeniem sprzętu zakupionego w ramach pomocy technicznej;
20) umowami zlecenia lub umowami o dzieło zawieranymi w celu wsparcia realizacji programu operacyjnego.
- Data ogłoszenia: 2009-10-23
- Data wejścia w życie: 2009-11-07
- Data obowiązywania: 2013-10-01
- Dokument traci ważność: 2014-11-03
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI z dnia 7 czerwca 2011 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty i zwracania pomocy finansowej w ramach osi priorytetowej 5 - Pomoc techniczna, zawartej w programie operacyjnym "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013"
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI z dnia 1 sierpnia 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty i zwracania pomocy finansowej w ramach osi priorytetowej 5 – Pomoc techniczna, zawartej w programie operacyjnym „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007–2013”
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA