REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2008 nr 82 poz. 500
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ŚRODOWISKA1)
z dnia 25 kwietnia 2008 r.
w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących rejestru zawierającego informacje o stanie akustycznym środowiska
Na podstawie art. 120a ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150) zarządza się, co następuje:
1) rodzaje wyników pomiarów, badań i analiz podlegających rejestracji;
2) układ rejestru zawierającego informacje o stanie akustycznym środowiska, zwanego dalej „rejestrem”;
3) formę rejestracji wyników pomiarów, badań i analiz.
1) o których mowa w art. 117 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska, zwanej dalej „ustawą”, służących do oceny stanu akustycznego środowiska dla terenów niewymienionych w art. 117 ust. 2 ustawy,
2) zawartych na mapach akustycznych, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 1 października 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych ujętych na mapach akustycznych oraz ich układu i sposobu prezentacji (Dz. U. Nr 187, poz. 1340) w załączniku nr 1,
3) wykonywanych przez prowadzącego instalację oraz użytkownika obowiązanych do wykonywania pomiarów zgodnie z art. 147 ust. 1 i 2 ustawy,
4) prowadzonych zgodnie z decyzją, o której mowa w art. 150 ust. 1 ustawy,
5) wykonywanych w związku z eksploatacją dróg, linii kolejowych, linii tramwajowych, lotnisk oraz portów, o których mowa w art. 175 ust. 1–3 ustawy,
6) prowadzonych w związku z eksploatacją dróg, linii kolejowych, linii tramwajowych, lotnisk oraz portów, o których mowa w art. 178 ust. 1 ustawy, obejmujące wyniki pomiarów hałasu uzyskane w terenie, wyniki badań stanu akustycznego środowiska uzyskane w drodze obliczeń rozprzestrzeniania się dźwięku, wyniki analiz stanu akustycznego środowiska, w szczególności mapy akustyczne lub zestawienia tabelaryczne dotyczące ludności i obszarów eksponowanych na ponadnormatywny hałas, oraz inne informacje stanowiące element analizy stanu akustycznego środowiska.
2. Układ rejestru, o którym mowa w ust. 1, jest określony w załączniku do rozporządzenia.
1) elektroniczne zbiory informacji na temat poziomów hałasu;
2) elektroniczne zbiory danych tekstowych, liczbowych i graficznych wchodzące w skład opracowania mapy akustycznej;
3) stałe łącze elektroniczne z innymi bazami danych niezbędnymi do przekształcania i interpretacji danych, o których mowa w pkt 1.
2. Wyniki, o których mowa w ust. 1, opracowane przed wejściem w życie rozporządzenia, które w dniu wejścia w życie rozporządzenia nie mają formy elektronicznej, mogą być rejestrowane w formie pisemnej.
Minister Środowiska: M. Nowicki
|
1) Minister Środowiska kieruje działem administracji rządowej – środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Środowiska (Dz. U. Nr 216, poz. 1606).
Załącznik do rozporządzenia Ministra Środowiska
z dnia 25 kwietnia 2008 r. (poz. 500)
UKŁAD REJESTRU ZAWIERAJĄCEGO INFORMACJE O STANIE AKUSTYCZNYM ŚRODOWISKA
1. Rejestr składa się z części dotyczących następujących kategorii oddziaływania źródeł:
1) hałasu drogowego;
2) hałasu powstającego w wyniku eksploatacji linii kolejowych i linii tramwajowych;
3) hałasu lotniczego;
4) hałasu emitowanego z instalacji i z obszarów zakładów przemysłowych;
5) hałasu powstającego w wyniku eksploatacji portów.
Wyniki pomiarów są gromadzone w rejestrze według kategorii oddziaływania źródeł. Każda z tych części obejmuje zestawienia danych i mapy.
2. Układ rejestru w części dotyczącej wyników pomiarów, badań i analiz hałasu drogowego zawiera:
1) wyniki pomiarów:
a) dane identyfikujące punkt i obszar, na którym dokonywano pomiarów, a w szczególności:
– współrzędne geograficzne punktu pomiarowego (długość i szerokość geograficzna) określone z mapy o skali 1:25 000 lub większej, opracowanej w układzie współrzędnych płaskich prostokątnych „1992”,
– względna wysokość punktu pomiarowego nad powierzchnią terenu,
– adres punktu, o ile taki istnieje,
– wycinek mapy terenu w układzie „1992” o skali równej lub większej niż 1:25 000 z zaznaczonymi źródłami hałasu (za źródła hałasu należy w tym przypadku przyjmować odcinki dróg bądź ulic) i punktami, w których wykonano pomiary hałasu,
– charakterystyka obszaru określona dopuszczalnym poziomem hałasu ustalonym decyzją właściwego organu (w przypadku braku takiej decyzji – oceniona na podstawie art. 115 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska),
b) poziomów hałasu oraz pomiarów poziomu tła akustycznego, wraz z określeniem czasu odniesienia, w zależności od zastosowanej metody1):
– wartości ekspozycyjnych poziomów hałasu – w przypadku zastosowania metody pośredniej, to jest metody pomiarów pojedynczych zdarzeń akustycznych,
– zmierzone wartości krótkookresowych poziomów równoważnych (próbek) oraz czasu trwania pojedynczego pomiaru – w przypadku zastosowania metody bezpośrednich pomiarów hałasu z wykorzystaniem próbkowania,
– wartości równoważnych poziomów dźwięku dla pory dziennej, pory nocnej i pory wieczornej, o ile taką porę wydzielono – w przypadku zastosowania metody bezpośrednich, ciągłych pomiarów w ograniczonym czasie,
c) wyniki ustalenia parametrów charakteryzujących warunki atmosferyczne występujące podczas pomiaru2),
d) charakterystyki źródła hałasu drogowego, w szczególności parametry ruchu: natężenie, struktura potoków ruchu i prędkość średnia potoku ruchu oraz parametry arterii, takie jak szerokość jezdni, liczba i szerokość pasów ruchu, rodzaj i stan nawierzchni,
e) szkic sytuacji pomiarowej (szkic ten powinien zawierać wszystkie istotne informacje mające wpływ na właściwe ustalenie wyników badań i ich interpretację, które mogą być przedstawione w formie graficznej, a przynajmniej: lokalizację punktów pomiarowych względem źródła, obiektów wymagających ochrony oraz z podaniem odległości, wysokości i ukształtowania i zagospodarowania terenu na drodze rozprzestrzeniania się fal dźwiękowych od źródła do punktu pomiaru; niektóre z tych informacji mogą być uzupełnione przez fotografie cyfrowe otoczenia punktu pomiarowego),
f) inne ważne informacje zanotowane przez mierzącego w protokole pomiarowym;
2) wyniki badań:
a) wyniki badań hałasu w danym punkcie:
– nazwa wskaźnika, metoda jego wyznaczenia, identyfikacja wyników pomiarów źródłowych zawartych w rejestrze, które służyły do wyznaczenia wartości wskaźnika,
– data i pora jego wyznaczenia,
– wartość wskaźnika wraz z niepewnością wyniku,
– czas normatywny,
b) rodzaje źródeł hałasu na obszarze badań wraz z rocznym rozkładem ich aktywności i charakterystyką tej aktywności, o ile takie dane są dostępne, z uwzględnieniem:
– pory doby (dzień, wieczór, noc),
– pory roku,
c) statystyki warunków atmosferycznych w ciągu roku, o ile takie dane są dostępne, uwzględniające:
– warunki sprzyjające propagacji fal akustycznych,
– warunki niesprzyjające rozprzestrzenianiu się fal;
3) wyniki analiz, jeśli zostały one przeprowadzone:
a) przekroczenia dopuszczalnych poziomów dźwięku,
b) oceny zasięgu hałasu,
c) oszacowania populacji narażonej na hałas na danym obszarze,
d) porównawczych stanu akustycznego środowiska dla różnych okresów z identyfikacją trendów zmian i przyczyn tych zmian,
e) inne wyniki, istotne dla obszaru objętego pomiarami i badaniami;
4) informacje na temat adresów i identyfikacji łączy elektronicznych do danych wykorzystywanych w rejestrze, a fizycznie zgromadzonych i przechowywanych przez inne podmioty (prezydentów miast, starostów, zarządzających drogami, liniami kolejowymi i portami lotniczymi).
3. Układ rejestru w części dotyczącej wyników pomiarów badań i analiz hałasu powstającego w wyniku eksploatacji linii kolejowych i linii tramwajowych zawiera:
1) wyniki pomiarów:
a) dane identyfikujące punkt i obszar, na którym dokonywano pomiarów, a w szczególności:
– współrzędne geograficzne punktu pomiarowego (długość i szerokość geograficzna) określone z mapy o skali 1:25 000 lub większej, opracowanej w układzie współrzędnych płaskich prostokątnych „1992”,
– względna wysokość punktu pomiarowego nad powierzchnią terenu,
– adres punktu, o ile taki istnieje,
– wycinek mapy terenu w układzie „1992” o skali równej lub większej niż 1:25 000 z zaznaczonymi źródłami hałasu (za źródła hałasu należy w tym przypadku przyjmować odcinki linii kolejowych bądź tramwajowych) i punktami, w których wykonano pomiary hałasu,
– charakterystyka obszaru określona dopuszczalnym poziomem hałasu ustalonym decyzją właściwego organu (w przypadku braku takiej decyzji – oceniona na podstawie art. 115 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska),
b) wyniki pomiarów wartości ekspozycyjnych poziomów hałasu oraz pomiarów poziomu tła akustycznego, wraz z określeniem czasu odniesienia,
c) charakterystyki źródła hałasu kolejowego lub tramwajowego, w szczególności parametry ruchu: liczba i rodzaje pociągów, prędkość średnia pociągów różnego rodzaju oraz parametry torowiska, takie jak jego szerokość, liczba torów, rodzaj i stan nawierzchni torowej,
d) szkic sytuacji pomiarowej (szkic ten powinien zawierać wszystkie istotne informacje mające wpływ na właściwe ustalenie wyników badań i ich interpretację, które mogą być przedstawione w formie graficznej, a przynajmniej: lokalizację punktów pomiarowych względem źródła, obiektów wymagających ochrony oraz z podaniem odległości, wysokości i ukształtowania, zagospodarowania terenu na drodze rozprzestrzeniania się fal dźwiękowych od źródła do punktu pomiaru; niektóre z tych informacji mogą być uzupełnione przez fotografie cyfrowe otoczenia punktu pomiarowego),
e) inne ważne informacje zanotowane przez mierzącego w protokole pomiarowym;
2) wyniki badań hałasu powstającego w wyniku eksploatacji linii kolejowych i linii tramwajowych, w danym punkcie, są takie, jak wymieniono w pkt 2 ppkt 2;
3) wyniki analiz, jeśli zostały one przeprowadzone:
a) przekroczenia dopuszczalnych poziomów dźwięku,
b) oceny zasięgu hałasu,
c) oszacowania populacji narażonej na hałas na danym obszarze,
d) porównawczych stanu akustycznego środowiska dla różnych okresów z identyfikacją trendów zmian i przyczyn tych zmian,
e) inne wyniki, istotne dla obszaru objętego pomiarami i badaniami;
4) informacje na temat adresów i identyfikacji łączy elektronicznych do danych wykorzystywanych w rejestrze, a fizycznie zgromadzonych i przechowywanych przez inne podmioty (prezydentów miast, starostów, zarządzających drogami, liniami kolejowymi i portami lotniczymi).
4. Układ rejestru w części dotyczącej wyników pomiarów, badań i analiz hałasu lotniczego zawiera:
1) wyniki pomiarów:
a) dane identyfikujące punkt i obszar, na którym dokonywano pomiarów, a w szczególności:
– współrzędne geograficzne punktu pomiarowego (długość i szerokość geograficzna) określone z mapy o skali 1:25 000 lub większej, opracowanej w układzie współrzędnych płaskich prostokątnych „1992”,
– względna wysokość punktu pomiarowego,
– adres punktu, o ile taki istnieje,
– wycinek mapy terenu w układzie „1992” o skali równej lub większej niż 1:25 000 z zaznaczonymi źródłami hałasu i punktami, w których wykonano pomiary hałasu,
– charakterystyka obszaru określona dopuszczalnym poziomem hałasu ustalonym decyzją właściwego organu (w przypadku braku takiej decyzji – oceniona na podstawie art. 115 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska).
b) wyniki pomiarów wartości ekspozycyjnych poziomów hałasu oraz pomiarów poziomu tła akustycznego, wraz z określeniem czasu odniesienia, w zależności od zastosowanej metody3):
– wartości ekspozycyjnych poziomów hałasu – w przypadku zastosowania metody badań okresowych,
– wartości ekspozycyjnych oraz równoważnych poziomów dźwięku dla pory dziennej, pory nocnej i pory wieczornej, o ile taką porę wydzielono – w przypadku zastosowania metody pomiarów ciągłych,
c) wyniki ustalenia parametrów charakteryzujących warunki atmosferyczne występujące podczas pomiaru4),
d) charakterystyki źródła hałasu lotniczego, w szczególności:
– operacje lotnicze, takie jak starty i wznoszenia, lądowania i podejścia do lądowania, przeloty, loty po kręgu,
– parametry ruchu lotniczego dla każdej operacji lotniczej, takie jak typ statku powietrznego, kod trasy dolotowej i odlotowej z lotniska,
e) inne ważne informacje zanotowane przez mierzącego w protokole pomiarowym;
2) wyniki badań hałasu lotniczego w danym punkcie są takie, jak wymieniono w pkt 2 ppkt 2;
3) wyniki analiz, jeśli zostały one przeprowadzone:
a) przekroczenia dopuszczalnych poziomów dźwięku,
b) oceny zasięgu hałasu,
c) oszacowania populacji narażonej na hałas na danym obszarze,
d) porównawczych stanu akustycznego środowiska dla różnych okresów z identyfikacją trendów zmian i przyczyn tych zmian,
e) inne wyniki, istotne dla obszaru objętego pomiarami i badaniami;
4) informacje na temat adresów i identyfikacji łączy elektronicznych do danych wykorzystywanych w rejestrze, a fizycznie zgromadzonych i przechowywanych przez inne podmioty (prezydentów miast, starostów, zarządzających drogami, liniami kolejowymi i portami lotniczymi).
5. Układ rejestru w części dotyczącej wyników pomiarów, badań i analiz hałasu emitowanego z instalacji i z obszarów zakładów przemysłowych zawiera:
1) wyniki pomiarów:
a) dane identyfikujące punkt i obszar, na którym dokonywano pomiarów, a w szczególności:
– współrzędne geograficzne punktu pomiarowego (długość i szerokość geograficzna) określone z mapy o skali 1:25 000 lub większej, opracowanej w układzie współrzędnych płaskich prostokątnych „1992”,
– względna wysokość punktu pomiarowego,
– adres punktu, o ile taki istnieje,
– wycinek mapy terenu w układzie „1992” o skali równej lub większej niż 1:25 000 z zaznaczonymi źródłami hałasu i punktami, w których wykonano pomiary hałasu,
– charakterystyka obszaru określona dopuszczalnym poziomem hałasu ustalonym decyzją właściwego organu (w przypadku braku takiej decyzji – oceniona na podstawie art. 115 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska),
b) wyniki pomiarów poziomów hałasu oraz pomiarów poziomu tła akustycznego, wraz z określeniem czasu odniesienia, w zależności od zastosowanej metody5):
– zmierzone wartości krótkookresowych poziomów równoważnych (próbek) oraz czasu trwania pojedynczego pomiaru – w przypadku zastosowania metody pomiarów hałasu z wykorzystaniem próbkowania,
– wartości równoważnych poziomów dźwięku dla pory dziennej, pory nocnej i pory wieczornej, o ile taką porę wydzielono – w przypadku zastosowania metody pomiarów ciągłych dla czasu odniesienia T,
c) wyniki ustalenia parametrów charakteryzujących warunki atmosferyczne występujące podczas pomiaru6),
d) charakterystyki źródeł hałasu,
e) szkic sytuacji pomiarowej (szkic ten powinien zawierać wszystkie istotne informacje mające wpływ na właściwe ustalenie wyników badań i ich interpretację, które mogą być przedstawione w formie graficznej, a przynajmniej: lokalizację punktów pomiarowych względem źródła, obiektów wymagających ochrony oraz z podaniem odległości, wysokości i ukształtowania, zagospodarowania terenu na drodze rozprzestrzeniania się fal dźwiękowych od źródła do punktu pomiaru; niektóre z tych informacji mogą być uzupełnione przez fotografie cyfrowe otoczenia punktu pomiarowego),
f) inne ważne informacje zanotowane przez mierzącego w protokole pomiarowym;
2) wyniki badań hałasu emitowanego z instalacji i z obszarów zakładów przemysłowych w danym punkcie są analogiczne, jak wymieniono w pkt 2 ppkt 2;
3) wyniki analiz, jeśli zostały one przeprowadzone:
a) przekroczenia dopuszczalnych poziomów dźwięku,
b) oceny zasięgu hałasu,
c) oszacowania populacji narażonej na hałas na danym obszarze,
d) porównawczych stanu akustycznego środowiska dla różnych okresów z identyfikacją trendów zmian i przyczyn tych zmian,
e) inne wyniki, istotne dla obszaru objętego pomiarami i badaniami;
4) informacje na temat adresów i identyfikacji łączy elektronicznych do danych wykorzystywanych w rejestrze, a fizycznie zgromadzonych i przechowywanych przez inne podmioty (prezydentów miast, starostów, zarządzających drogami, liniami kolejowymi i portami lotniczymi).
6. Układ rejestru w części dotyczącej wyników pomiarów, badań i analiz hałasu powstającego w wyniku eksploatacji portów zawiera:
1) w odniesieniu do eksploatacji dróg i linii kolejowych w granicach administracyjnych portów układ wyników pomiarów, badań i analiz hałasu jest analogiczny jak odpowiednio w pkt 2 i pkt 3;
2) w odniesieniu do eksploatacji hałasu emitowanego z instalacji w granicach administracyjnych portów układ wyników pomiarów, badań i analiz hałasu jest analogiczny jak w pkt 5.
|
1) Metody, o których mowa w pkt 2 ppkt 1 lit. b, są określone w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 2 października 2007 r. w sprawie wymagań w zakresie prowadzenia pomiarów poziomów w środowisku substancji lub energii przez zarządzającego drogą, linią kolejową, linią tramwajową, lotniskiem, portem (Dz. U. Nr 192, poz. 1392) w załączniku nr 2.
2) Dane, o których mowa w pkt 2 ppkt 1 lit. c, są określone w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 2 października 2007 r. w sprawie wymagań w zakresie prowadzenia pomiarów poziomów w środowisku substancji lub energii przez zarządzającego drogą, linią kolejową, linią tramwajową, lotniskiem, portem (Dz. U. Nr 192, poz. 1392} w załączniku nr 2.
3) Metody, o których mowa w pkt 4 ppkt 1 lit. b, są określone w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 2 października 2007 r. w sprawie wymagań w zakresie prowadzenia pomiarów poziomów w środowisku substancji lub energii przez zarządzającego drogą, linią kolejową, linią tramwajową, lotniskiem, portem (Dz. U. Nr 192, poz. 1392) w załączniku nr 2.
4) Dane, o których mowa w pkt 4 ppkt 1 lit. c, są określone w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 2 października 2007 r. w sprawie wymagań w zakresie prowadzenia pomiarów poziomów w środowisku substancji lub energii przez zarządzającego drogą, linią kolejową, linią tramwajową, lotniskiem, portem (Dz. U. Nr 192, poz. 1392) w załączniku nr 2.
5) Metody, o których mowa w pkt 5 ppkt 1 lit. b, są określone w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie wymagań w zakresie prowadzenia pomiarów wielkości emisji (Dz. U. Nr 283, poz. 2842) w załączniku nr 8.
6) Dane, o których mowa w pkt 5 ppkt 1 lit. c, są określone w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie wymagań w zakresie prowadzenia pomiarów wielkości emisji (Dz. U. Nr 283, poz. 2842) w załączniku nr 8.
- Data ogłoszenia: 2008-05-14
- Data wejścia w życie: 2008-05-29
- Data obowiązywania: 2008-05-29
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA