REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2007 nr 194 poz. 1402

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO1)

z dnia 17 października 2007 r.

w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na działalność wspomagającą badania

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 14 ust. 5 ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

§ 1.
Rozporządzenie określa kryteria i tryb przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę, przeznaczanych na cele określone w art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki, zwanej dalej „ustawą”.
§ 2.
1. Przy przyznawaniu środków finansowych przeznaczonych na finansowanie działalności wspomagającej badania uwzględnia się kryteria określone w art. 4 ustawy oraz kryteria określone w rozporządzeniu.

2. Finansowanie zadań ze środków finansowych przeznaczonych na naukę, a pochodzących z innych źródeł niż budżet państwa może nastąpić w przypadkach szczególnie ważnych dla realizacji polityki naukowej i naukowo-technicznej państwa i odbywa się na zasadach określonych w rozporządzeniu, z uwzględnieniem celu i sposobu wydatkowania wskazanego przez podmiot przekazujący te środki.

§ 3.
Działalność wspomagająca badania obejmuje:

1) sporządzanie ekspertyz, opinii i ocen naukowych;

2) tworzenie, przetwarzanie, udostępnianie i upowszechnianie informacji naukowych i naukowo-technicznych, a w szczególności:

a) działalność wydawniczą,

b) opracowywanie zasobów naukowych bibliotek oraz informacji bibliotecznej,

c) udostępnianie na rzecz nauki informacji sporządzanych na podstawie zasobów muzealnych lub archiwalnych,

d) tworzenie lub zakup oraz utrzymywanie baz danych o zasięgu regionalnym lub krajowym, w szczególności baz włączonych do naukowych sieci komputerowych,

e) zakupy oprogramowania lub informatycznych nośników danych;

3) upowszechnianie, promowanie i popularyzowanie osiągnięć naukowych lub naukowo-technicznych, a w szczególności:

a) organizowanie konferencji, wystaw, targów, konkursów i przedsięwzięć promocyjnych,

b) prenumeratę czasopism naukowych lub popularyzujących naukę.

c) informację i popularyzację nauki w środkach masowego przekazu oraz w Internecie,

d) przedsięwzięcia szkoleniowe wspomagające prowadzenie badań naukowych lub prac rozwojowych;

4) promowanie przedsięwzięć innowacyjnych wykorzystujących wyniki badań naukowych lub prac rozwojowych;

5) podejmowanie innych działań szczególnie ważnych dla rozwoju nauki.

§ 4.
Minister właściwy do spraw nauki, zwany dalej „ministrem”, w ramach środków finansowych przeznaczonych na działalność wspomagającą badania wyodrębnia w planie finansowym środki na:

1) realizację zadań wynikających z potrzeb własnych ministrów kierujących działami administracji rządowej, kierowników centralnych organów administracji rządowej oraz Prezesa Polskiej Akademii Nauk;

2) realizację zadań podmiotów działających na rzecz nauki;

3) realizację zadań wynikających z potrzeb własnych ministra.

§ 5.
1. Środki finansowe na realizację zadań, o których mowa w § 4 pkt 1, są przekazywane na podstawie decyzji ministra.

2. Środki finansowe na realizację zadań, o których mowa w § 4 pkt 2, są przyznawane w drodze decyzji ministra i przekazywane podmiotowi działającemu na rzecz nauki na podstawie umowy określającej warunki przekazywania tych środków i ich rozliczania.

3. Środki finansowe na realizację zadań, o których mowa w § 4 pkt 3, są przekazywane na podstawie umowy określającej warunki przekazywania tych środków i ich rozliczania.

4. Zmiana warunków umowy może być dokonana na wniosek stron umowy złożony nie później niż miesiąc przed zakończeniem jej realizacji.

5. Wniosek o zmianę istotnych warunków umowy jest oceniany przez zespół, powołany na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy, zwany dalej „zespołem”, opiniujący wniosek o finansowanie zadań objętych działalnością wspomagającą badania.

§ 6.
1. Przyznanie środków finansowych, o których mowa w § 4 pkt 1 i 2, następuje na podstawie wniosku złożonego w urzędzie obsługującym ministra, sporządzonego według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do rozporządzenia. Wysokość przyznanych środków finansowych nie może być wyższa od określonej we wniosku.

2. Do rozpatrzenia są kierowane wyłącznie wnioski kompletne, spełniające wymagania formalne określone w rozporządzeniu. W przypadku wniosku niekompletnego wzywa się wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 14 dni z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.

3. Wnioski są opiniowane przez zespół. Opinia zespołu zawiera propozycję dotyczącą wysokości przyznawanych środków finansowych lub odmowy ich przyznania oraz uzasadnienie tej propozycji.

§ 7.
1. Środki finansowe na realizację zadań, o których mowa w § 4 pkt 3, są ustalane w zatwierdzonym przez ministra planie zadaniowym działalności wspomagającej badania.

2. Minister przekazuje środki finansowe na realizację zadań, o których mowa w § 4 pkt 3, po dokonaniu oceny wniosku zawierającego propozycję dotyczącą finansowania poszczególnych zadań, stosując w tym zakresie odpowiednio przepisy § 6 ust. 1 i 2 albo w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.

§ 8.
1. Wnioski o finansowanie zadań, o których mowa w § 4, składa się w dwóch egzemplarzach w terminie nie krótszym niż miesiąc przed terminem rozpoczęcia realizacji zadania, ale nie później niż do dnia 15 września roku, którego dotyczy wniosek. Minister może dopuścić możliwość składania wniosków również drogą elektroniczną.

2. W przypadku zadania szczególnie ważnego dla realizacji polityki naukowej i naukowo-technicznej państwa, niemożliwego do zaplanowania w terminie określonym w ust. 1, do rozpatrzenia może być skierowany wniosek złożony bez zachowania tego terminu.

3. Wnioski, o których mowa w ust. 1 i 2, mogą dotyczyć zadań zaplanowanych do realizacji w okresie nie dłuższym niż 2 lata.

§ 9.
1. Zadania wynikające z potrzeb własnych ministra obejmują działalność określoną w § 3, w szczególności dotyczącą:

1) realizacji programów radiowych lub telewizyjnych oraz filmów, prezentujących:

a) osiągnięcia naukowe i naukowo-techniczne szczególnie ważne dla rozwoju nauki, społeczeństwa lub gospodarki,

b) sylwetki wybitnych uczonych polskich,

c) nowe rozwiązania naukowo-techniczne;

2) udziału jednostek naukowych w targach, wystawach krajowych i zagranicznych lub w konferencjach mających na celu promocję nauki polskiej;

3) organizowania festiwali nauki;

4) działań promujących naukę polską w kraju i za granicą;

5) działań służących rozwojowi komunikacji i współpracy sfery nauki ze społeczeństwem oraz sferą gospodarki, w tym szkoleń służących współpracy nauki i gospodarki;

6) działań służących tworzeniu, modernizacji i aktualizacji internetowych systemów informacji naukowej i naukowo-technicznej;

7) działań promujących wzrost innowacyjności polskiej gospodarki;

8) promocji programów i przedsięwzięć ministra.

2. Wniosek o finansowanie zadań, o których mowa w ust. 1, może złożyć:

1) jednostka organizacyjna reprezentująca jednostki naukowe, jeżeli przedsięwzięcie jest ich wspólną inicjatywą;

2) podmiot krajowy posiadający kompetencje i doświadczenie w organizacji określonych przedsięwzięć promocyjnych.

3. Do wniosku dołącza się:

1) informacje o zadaniu oraz harmonogram jego realizacji;

2) wykaz jednostek uczestniczących w realizacji zadania;

3) preliminarz wydatków.

§ 10.
1. Przy wyborze zadań finansowanych w ramach działalności wspomagającej badania, w szczególności powiązanych z realizacją finansowanych przez ministra badań naukowych lub prac rozwojowych, uwzględnia się następujące kryteria:

1) znaczenie przewidywanych wyników zadań dla rozwoju nauki i gospodarki, postępu technicznego i społecznego oraz poprawy bezpieczeństwa publicznego i działań wymiaru sprawiedliwości;

2) ocenę merytoryczną możliwości wykonania zadań;

3) zasadność planowanych kosztów w stosunku do przedmiotu i zakresu zadań;

4) prawidłowość wywiązania się wnioskodawcy z podejmowanych uprzednio zadań finansowanych ze środków finansowych na naukę.

2. Przy rozpatrywaniu wniosków dotyczących działalności wydawniczej uwzględnia się kryteria określone w ust. 1, a ponadto:

1) wartość merytoryczną publikacji;

2) efektywność działania proponowanego wydawcy, w tym terminowość oraz jakość prac i racjonalność kosztów;

3) analizę kosztorysu wydawniczego;

4) możliwość i zasadność finansowania publikacji z innych źródeł.

3. Przy rozpatrywaniu wniosków dotyczących zasobów naukowych bibliotek uwzględnia się kryterium dostępności tych zasobów dla użytkowników spoza jednostki prowadzącej bibliotekę.

4. Przy rozpatrywaniu wniosków dotyczących udostępniania dla nauki zasobów muzealnych i archiwalnych uwzględnia się kryterium dostępności zasobów dla użytkowników spoza jednostki będącej w posiadaniu tych zasobów oraz, odpowiednio do rodzaju zadania, opinię właściwego konserwatora zabytków.

§ 11.
1. Przy przyznawaniu środków finansowych podmiotowi działającemu na rzecz nauki uwzględnia się ocenę dotychczasowej realizacji zadań z zakresu działalności wspomagającej badania.

2. Oceny dokonuje zespół, na podstawie informacji zawartych we wniosku, o którym mowa w § 6 ust. 1, z uwzględnieniem:

1) rozwoju i zasięgu oddziaływania prowadzonej działalności wnioskodawcy;

2) liczby zrealizowanych przedsięwzięć z zakresu działalności wspomagającej badania.

§ 12.
1. Podmiot, o którym mowa w § 4, otrzymujący środki finansowe na realizację zadań objętych działalnością wspomagającą badania składa w dwóch egzemplarzach raport z realizacji zadań, sporządzony według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do rozporządzenia, w terminie 60 dni od dnia zakończenia realizacji zadania określonego w decyzji lub w umowie.

2. Raporty są rozpatrywane w trybie właściwym dla oceny wniosków.

3. Przy ocenie raportów uwzględnia się następujące kryteria:

1) jakość wykonanych zadań;

2) zgodność zakresu merytorycznego i harmonogramu wykonanych zadań z decyzją lub umową;

3) wykorzystanie środków finansowych zgodnie z przeznaczeniem oraz zasadność poniesionych wydatków w stosunku do uzyskanych wyników;

4) wartość wyników zadania i ich znaczenie dla rozwoju nauki, społeczeństwa i gospodarki;

5) sposób, rodzaj i miejsce prezentacji lub upowszechnienia wyników badań naukowych lub innowacyjnych rozwiązań;

6) wdrożenie lub inne praktyczne wykorzystanie wyników badań naukowych lub prac rozwojowych, wynalazku lub wzoru użytkowego.

4. Ocena raportu z realizacji zadania zawiera wnioski o uznanie decyzji lub umowy za:

1) wykonaną;

2) wykonaną, z wezwaniem do zwrotu środków finansowych wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem oraz z ewentualnym wezwaniem do zapłacenia kar umownych określonych w umowie;

3) niewykonaną w całości lub w części, z równoczesnym wezwaniem do zwrotu środków finansowych wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem oraz z ewentualnym wezwaniem do zapłacenia kar umownych określonych w umowie.

5. Po zakończeniu realizacji zadania niewykorzystane środki finansowe podlegają zwrotowi na rachunek bankowy urzędu obsługującego ministra w terminie 30 dni od dnia zakończenia zadania określonego w decyzji lub w umowie.

6. Na podstawie oceny raportu z realizacji zadania dokonuje się rozliczenia decyzji lub umowy. Rozliczenie podlega zatwierdzeniu przez ministra.

§ 13.
1. Niezłożenie w terminie raportu stanowi podstawę do żądania zwrotu środków finansowych.

2. Podmiot otrzymujący środki finansowe na działalność wspomagającą badania ponosi odpowiedzialność za wydatkowanie tych środków zgodnie z decyzją lub umową.

3. W przypadku stwierdzenia przez właściwe organy kontroli, że przekazany raport nie został sporządzony prawidłowo lub jest nierzetelny, minister może zarządzić ponowne dokonanie oceny wykonania i rozliczenia finansowanych zadań.

4. Środki finansowe wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem podlegają zwrotowi na rachunek bankowy urzędu obsługującego ministra wraz z odsetkami, naliczonymi zgodnie z przepisami o finansach publicznych, a w przypadku środków finansowych przekazanych na podstawie umowy ponadto zgodnie z warunkami określonymi w tej umowie.

§ 14.
Do kosztów prowadzonej działalności wspomagającej badania mogą być wliczone koszty zakupu przedmiotów zaliczanych do środków trwałych, jeżeli są one niezbędne do wykonania finansowanego zadania.
§ 15.
1. Należności finansowe wynikające z rozliczenia decyzji lub umów umarza się, jeżeli wystąpi jedna z następujących przesłanek:

1) dłużnik został wykreślony z właściwego rejestru, a odpowiedzialność za długi nie przeszła na osoby trzecie;

2) zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tej należności lub postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne;

3) zostały zastosowane umorzenia w ramach zawartego układu z wierzycielami dłużnika;

4) sąd oddalił wniosek o ogłoszenie upadłości dłużnika lub umorzył postępowanie upadłościowe.

2. Minister, na uzasadniony wniosek dłużnika lub z urzędu, może umorzyć należność finansową, w całości lub części, odroczyć termin spłaty lub rozłożyć spłatę na raty, jeżeli wystąpi jedna z następujących przesłanek:

1) wystąpiła nadzwyczajna zmiana stosunków gospodarczych, której strony nie mogły przewidzieć w dniu otrzymania decyzji lub zawierania umowy, z powodu której zapłata należności przez dłużnika groziłaby znacznym pogorszeniem jego sytuacji ekonomicznej;

2) wystąpiły ważne okoliczności losowe niezależne od dłużnika;

3) jest to uzasadnione ryzykiem naukowym wynikającym z charakteru wykonywanych badań.

3. Spłata należności finansowej odroczonej lub rozłożonej na raty następuje na podstawie umowy zawartej z dłużnikiem.

§ 16.
Przy rozpatrywaniu i kwalifikowaniu wniosków i ofert dotyczących przyznania środków finansowych na cele określone w art. 14 ust. 1 ustawy, złożonych i nierozpatrzonych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia według wzorów dotychczasowych, oceny i opinie sporządza się z uwzględnieniem kryteriów oraz trybu określonego w rozporządzeniu.
§ 17.
1. Przy rozliczaniu środków finansowych przekazanych wnioskodawcom przed dniem wejścia w życie rozporządzenia na podstawie decyzji ministra albo na podstawie zawartej umowy stosuje się kryteria określone w przepisach dotychczasowych.

2. Przy rozliczaniu środków finansowych, o których mowa w ust. 1, stosuje się wzór raportu określonego w przepisach dotychczasowych lub w załączniku nr 2 do rozporządzenia.

§ 18.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego: M. Seweryński

 

 

1) Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej nauka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 131, poz. 912).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 85, poz. 727 i Nr 179, poz. 1484 oraz z 2007 r. Nr 115, poz. 795).

Załącznik 1.

Załączniki do rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego
z dnia 17 pa
ździernika 2007 r. (poz. 1402)

Załącznik nr 1

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

Załącznik 2.

Załącznik nr 2

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2007-10-23
  • Data wejścia w życie: 2007-11-07
  • Data obowiązywania: 2009-07-03
  • Dokument traci ważność: 2010-10-01

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA