REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2006 nr 226 poz. 1649
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ1)
z dnia 16 listopada 2006 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe
Na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 10 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
1) w tabeli dodaje się Ip. 185 w brzmieniu:
„185 | 913[01] | Pracownik pomocniczy obsługi hotelowej” |
2) po standardzie wymagań będącym podstawą przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe dla zawodu rękodzielnik wyrobów włókienniczych dodaje się standard wymagań będący podstawą przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe dla zawodu, o którym mowa w pkt 1, w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Minister Edukacji Narodowej: w z. M. Orzechowski
|
1) Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej – oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. Nr 131, poz. 907).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104 oraz z 2006 r. Nr 144, poz. 1043 i Nr 208, poz. 1532.
Załącznik do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 16 listopada 2006 r. (poz. 1649)
STANDARD WYMAGAŃ BĘDĄCY PODSTAWĄ PRZEPROWADZANIA EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE DLA ZAWODU PRACOWNIK POMOCNICZY OBSŁUGI HOTELOWEJ
Zawód: pracownik pomocniczy obsługi hotelowej
symbol cyfrowy: 913[01]
Etap pisemny egzaminu obejmuje:
Część I – zakres wiadomości i umiejętności właściwych dla kwalifikacji w zawodzie
Absolwent powinien umieć:
1. Czytać ze zrozumieniem informacje przedstawione w formie opisów, instrukcji, rysunków, szkiców, wykresów, dokumentacji technicznych i technologicznych, a w szczególności:
1.1. rozróżniać podstawowe pojęcia i terminy stosowane w hotelarstwie;
1.2. wskazywać podstawowe usługi hotelarskie;
1.3. wskazywać rodzaje prac porządkowych w obiekcie hotelarskim;
1.4. rozróżniać podstawowe elementy wyposażenia jednostki mieszkalnej i węzła higieniczno-sanitarnego w obiekcie hotelarskim;
1.5. wskazywać surowce, półprodukty i wyroby gastronomiczne;
1.6. rozróżniać wyposażenie sali obsługi konsumenta, pomieszczeń gastronomicznych, gospodarczych i magazynowych w obiekcie hotelarskim.
2. Przetwarzać dane liczbowe i operacyjne, a w szczególności:
2.1. dobierać środki czystości i dezynfekcyjne do rodzaju wykonywanych prac;
2.2. dobierać środki i techniki prania do rodzaju tkanin;
2.3. dobierać sprzęt i urządzenia kuchenne oraz zastawę i bieliznę stołową zgodnie z przeznaczeniem;
2.4. dobierać ręczny i mechaniczny sprzęt do utrzymania porządku w otoczeniu obiektu hotelarskiego;
2.5. segregować odpady i surowce wtórne.
3. Bezpiecznie wykonywać zadania zawodowe zgodnie z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska, a w szczególności:
3.1. stosować przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy, sanitarne, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska w zakresie wykonywanych zadań zawodowych;
3.2. przestrzegać instrukcji obsługi maszyn i urządzeń podczas wykonywania czynności porządkowych w części noclegowej, gastronomicznej i wokół obiektu hotelarskiego;
3.3. stosować zasady postępowania dotyczące bezpieczeństwa gości i ich mienia;
3.4. rozpoznawać sytuacje zagrożenia zdrowia i życia, wskazywać środki zapobiegawcze oraz wzywać pomoc.
Część II – zakres wiadomości i umiejętności związanych z zatrudnieniem i działalnością gospodarczą
Absolwent powinien umieć:
1. Czytać ze zrozumieniem informacje przedstawione w formie opisów, instrukcji, tabel, wykresów, a w szczególności:
1.1. wskazywać podstawowe pojęcia i terminy z zakresu prawa pracy i prawa podatkowego;
1.2. rozróżniać dokumenty związane z zatrudnieniem;
1.3. rozróżniać informacje dotyczące wymagań i uprawnień pracownika i bezrobotnego.
2. Przetwarzać dane liczbowe i operacyjne, a w szczególności:
2.1. rozróżniać informacje związane z poszukiwaniem pracy i zatrudnieniem;
2.2. sporządzać dokumenty związane z poszukiwaniem pracy i zatrudnieniem;
2.3. rozróżniać skutki wynikające z nawiązania i rozwiązania stosunku pracy.
Etap praktyczny egzaminu obejmuje praktyczne umiejętności z zakresu kwalifikacji w zawodzie, objęte tematem – przygotowanie pokoju do przyjęcia gości w obiekcie hotelarskim określonego rodzaju i kategorii.
Absolwent powinien umieć:
1. Planować czynności związane z wykonaniem zadania:
1.1. sporządzić plan działania;
1.2. sporządzić wykaz niezbędnych materiałów, urządzeń, narzędzi i sprzętu;
1.3. wykonać niezbędne obliczenia.
2. Organizować stanowisko pracy:
2.1. zgromadzić i rozmieścić na stanowisku pracy materiały, narzędzia, urządzenia i sprzęt zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej;
2.2. sprawdzić stan techniczny urządzeń, narzędzi i sprzętu;
2.3. dobrać odzież roboczą i środki ochrony indywidualnej.
3. Wykonać zadanie egzaminacyjne z zachowaniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska i wykazać się umiejętnościami objętymi tematem:
3.1. Przygotowanie pokoju do przyjęcia gości w obiekcie hotelarskim określonego rodzaju i kategorii:
3.1.1. sprawdzić stan wyposażenia i sprawność urządzeń w jednostce mieszkalnej;
3.1.2. wykonać czynności porządkowe w jednostce mieszkalnej;
3.1.3. wymienić bieliznę pościelową;
3.1.4. ścielić łóżko zgodnie z instrukcją;
3.1.5. postępować w sposób właściwy z mieniem gościa;
3.1.6. posługiwać się ręcznym i zmechanizowanym sprzętem do utrzymania czystości zgodnie z instrukcjami obsługi, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej;
3.1.7. wykonać czynności porządkowe w węźle higieniczno-sanitarnym;
3.1.8. stosować środki do czyszczenia i dezynfekcji zgodnie z ich przeznaczeniem;
3.1.9. segregować i transportować używaną bieliznę;
3.1.10. utrzymywać ład i porządek na stanowisku pracy;
3.1.11. wykonać zadanie w przewidzianym czasie;
3.1.12. uporządkować stanowisko pracy.
4. Prezentować efekt wykonanego zadania:
4.1. uzasadnić sposób wykonania zadania;
4.2. ocenić jakość wykonanego zadania.
Niezbędne wyposażenie stanowisk do wykonania zadań egzaminacyjnych objętych tematem – przygotowanie pokoju do przyjęcia gości w obiekcie hotelarskim określonego rodzaju i kategorii:
Jednostka mieszkalna z węzłem higieniczno-sanitarnym wyposażona zgodnie z wymaganiami dla danego rodzaju i kategorii obiektu hotelarskiego lub innego obiektu, w którym mogą być świadczone usługi hotelarskie. Pomieszczenie magazynowe wyposażone w wózek hotelowej obsługi pięter z pełnym zestawem, zmechanizowany i ręczny sprzęt do utrzymania czystości, regały z bielizną i środkami czystości. Instrukcje obsługi urządzeń. Środki ochrony indywidualnej. Apteczka.
- Data ogłoszenia: 2006-12-11
- Data wejścia w życie: 2006-12-26
- Data obowiązywania: 2006-12-26
- Dokument traci ważność: 2010-06-29
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA