REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2006 nr 151 poz. 1089
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU1)
z dnia 8 sierpnia 2006 r.
w sprawie opłat za przejazd po drogach krajowych
Na podstawie art. 42 ust. 7 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2088, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
1) rodzaj oraz stawki opłaty uiszczanej za przejazd po drogach krajowych przez podmioty wykonujące na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przewóz drogowy, zwanej dalej „opłatą”;
2) tryb wnoszenia i sposób rozliczania opłaty w przypadku niewykorzystania w całości lub w części dokumentu potwierdzającego jej wniesienie za okres roczny z przyczyn niezależnych od podmiotu;
3) wzory dokumentów potwierdzających wniesienie opłaty.
2. Karta opłaty składa się z dwóch części:
1) winiety samoprzylepnej umieszczanej w sposób trwały wewnątrz pojazdu samochodowego, w prawym dolnym rogu przedniej szyby pojazdu;
2) odcinka kontrolnego przechowywanego w pojeździe samochodowym i okazywanego na żądanie osób uprawnionych do kontroli karty opłaty.
3. Dowód uiszczenia opłaty stanowią obie części karty opłaty łącznie.
4. Nie stanowią dowodu uiszczenia opłaty:
1) winieta nieprzedziurkowana lub nieumieszczona trwale w sposób, o którym mowa w ust. 2 pkt 1;
2) uszkodzone winieta lub odcinek kontrolny;
3) odcinek kontrolny noszący ślady ingerencji chemicznej lub mechanicznej;
4) odcinek kontrolny zafoliowany (zalaminowany) lub w inny sposób uniemożliwiający sprawdzenie umieszczonych na dokumencie zabezpieczeń.
5. Wzory kart opłat określają załączniki nr 2–25 do rozporządzenia.
6. Opis kart opłat wraz z opisem zabezpieczeń oraz sposób zaznaczania na karcie opłaty czasu przejazdu po drogach krajowych określa załącznik nr 26 do rozporządzenia.
2. Wypełnienie karty opłaty polega na wpisaniu numeru rejestracyjnego pojazdu samochodowego na jej odcinku kontrolnym.
3. Kartą nieprawidłowo wypełnioną jest karta:
1) wypełniona niezgodnie z ust. 2;
2) wskazująca na ingerencję w pola podlegające wypełnieniu.
1) utraty pojazdu, na który wystawiona była karta opłaty;
2) zmiany numerów rejestracyjnych pojazdu, na który wystawiona była karta opłaty;
3) zaprzestania lub zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej, w zakresie której wykonywane były przewozy.
2. We wniosku podmiot wykonujący przewóz drogowy podaje przyczyny niewykorzystania opłaty oraz dołącza do niego:
1) odcinek kontrolny karty opłaty;
2) dokumenty potwierdzające przyczynę niewykorzystania opłaty.
3. Wniosek składa się w terminie 14 dni od dnia powstania przyczyny niewykorzystania opłaty. Wniosek złożony po upływie terminu pozostaje nierozpatrzony. Przepis art. 58 Kodeksu postępowania administracyjnego stosuje się odpowiednio.
2. Przy rozpatrywaniu wniosku każdy rozpoczęty miesiąc uważa się za miesiąc wykorzystany.
3. Kwota niewykorzystanej opłaty obliczana jest w oparciu o liczbę pełnych miesięcy pozostałych do końca okresu, za który opłata została uiszczona, począwszy od dnia złożenia wniosku.
1) za niewykorzystanie opłaty do 3 miesięcy włącznie – pełna stawka opłaty miesięcznej, za każdy miesiąc;
2) za niewykorzystanie opłaty od 4 do 9 miesięcy włącznie – 50 % stawki opłaty miesięcznej, za każdy miesiąc;
3) za niewykorzystanie opłaty od 10 do 11 miesięcy włącznie – 30 % stawki opłaty miesięcznej, za każdy miesiąc.
2. Kwota podlegająca zwrotowi z tytułu niewykorzystanej opłaty rocznej podlega zaokrągleniu do pełnych złotych.
3. Jednostka dokonuje zwrotu niewykorzystanej opłaty w terminie do dziesiątego dnia miesiąca następującego po dniu rozpatrzenia wniosku.
4. Zwrot niewykorzystanej opłaty dokonywany jest z uzyskanych przez jednostkę środków z tytułu opłat za przejazd po drogach krajowych.
1) złożenia wniosku po terminie, o którym mowa w § 5 ust. 3;
2) gdy niewykorzystanie karty opłaty rocznej nastąpiło z przyczyn zależnych od podmiotu wykonującego przewóz drogowy;
3) podejrzenia podrobienia albo przerobienia odcinka kontrolnego;
4) złożenia odcinka kontrolnego wypełnionego niewłaściwie;
5) złożenia odcinka kontrolnego, o którym mowa w § 3 ust. 4 pkt 2–4;
6) niezłożenia odcinka kontrolnego.
Minister Transportu: J. Polaczek
|
1) Minister Transportu kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu (Dz. U. Nr 131, poz. 923).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 141, poz. 1184, Nr 155, poz. 1297, Nr 163, poz. 1362, Nr 172, poz. 1440, Nr 175, poz. 1462 i Nr 180, poz. 1494 i 1497.
3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 14 grudnia 2001 r. w sprawie uiszczania przez przedsiębiorców opłat za przejazd po drogach krajowych (Dz. U. Nr 150, poz. 1684 oraz z 2002 r. Nr 188, poz. 1577), które na podstawie art. 6 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 180, poz. 1497) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
Załączniki do rozporządzenia Ministra Transportu
z dnia 8 sierpnia 2006 r. (poz. 1089)
Załącznik nr 1
WYSOKOŚCI OPŁAT UISZCZANYCH ZA PRZEJAZD PO DROGACH KRAJOWYCH
Rodzaj pojazdu samochodowego | Stawka opłat w zł | |||||||
dobowa | siedmiodniowa | miesięczna | roczna | |||||
Emisja spalin pojazdu samochodowego* | ||||||||
EURO | EURO | EURO | EURO 2 i wyżej | EURO | EURO | EURO | EURO 2 i wyżej | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
Pojazdy i zespoły pojazdów inne niż autobusy o dmc** powyżej 3,5 t i poniżej 12 t | 9 | 8 | 30 | 28 | 75 | 70 | 500 | 450 |
Pojazdy i zespoły pojazdów inne niż autobusy o dmc** co najmniej 12 t | 27 | 27 | 88 | 75 | 275 | 250 | 2 500 | 2 100 |
Autobusy | 12 | 11 | 45 | 40 | 120 | 108 | 800 | 700 |
|
* Zgodnie z przepisami określonymi w załączniku nr 6 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 24 października 2005 r. w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych i przyczep (Dz. U. Nr 238, poz. 2010).
** Dopuszczalna masa całkowita łącznie z dopuszczalną masą całkowitą przyczepy (naczepy).
Załącznik nr 2
WZÓR KARTY OPŁATY DOBOWEJ DLA POJAZDÓW (ZESPOŁÓW POJAZDÓW) INNYCH NIŻ AUTOBUSY O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ POWYŻEJ 3,5 T I PONIŻEJ 12 T SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA NORMY EURO 0 LUB EURO 1
Załącznik nr 3
WZÓR KARTY OPŁATY SIEDMIODNIOWEJ DLA POJAZDÓW (ZESPOŁÓW POJAZDÓW) INNYCH NIŻ AUTOBUSY O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ POWYŻEJ 3,5 T I PONIŻEJ 12 T SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA NORMY EURO 0 LUB EURO 1
Załącznik nr 4
WZÓR KARTY OPŁATY MIESIĘCZNEJ DLA POJAZDÓW (ZESPOŁÓW POJAZDÓW) INNYCH NIŻ AUTOBUSY O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ POWYŻEJ 3,5 T I PONIŻEJ 12 T SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA NORMY EURO 0 LUB EURO 1
Załącznik nr 5
WZÓR KARTY OPŁATY ROCZNEJ DLA POJAZDÓW (ZESPOŁÓW POJAZDÓW) INNYCH NIŻ AUTOBUSY O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ POWYŻEJ 3,5 T I PONIŻEJ 12 T SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA NORMY EURO 0 LUB EURO 1
Załącznik nr 6
WZÓR KARTY OPŁATY DOBOWEJ DLA POJAZDÓW (ZESPOŁÓW POJAZDÓW) INNYCH NIŻ AUTOBUSY O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ POWYŻEJ 3,5 T I PONIŻEJ 12 T SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA MINIMUM NORMY EURO 2
Załącznik nr 7
WZÓR KARTY OPŁATY SIEDMIODNIOWEJ DLA POJAZDÓW (ZESPOŁÓW POJAZDÓW) INNYCH NIŻ AUTOBUSY O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ POWYŻEJ 3,5 T I PONIŻEJ 12 T SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA MINIMUM NORMY EURO 2
Załącznik nr 8
WZÓR KARTY OPŁATY MIESIĘCZNEJ DLA POJAZDÓW (ZESPOŁÓW POJAZDÓW) INNYCH NIŻ AUTOBUSY O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ POWYŻEJ 3,5 T I PONIŻEJ 12 T SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA MINIMUM NORMY EURO 2
Załącznik nr 9
WZÓR KARTY OPŁATY ROCZNEJ DLA POJADZÓW (ZESPOŁÓW POJAZDÓW) INNYH NIŻ AUTOBUSY O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ POWYŻEJ 3,5 T I PONIŻEJ 12 T SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA MINIMUM NORMY EURO 2
Załącznik nr 10
WZÓR KARTY OPŁATY DOBOWEJ DLA POJAZDÓW (ZESPOŁÓW POJAZDÓW) INNYCH NIŻ AUTOBUSY O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ CO NAJMNIEJ 12 T SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA NORMY EURO 0 LUB EURO 1
Załącznik nr 11
WZÓR KARTY OPŁATY SIEDMIODNIOWEJ DLA POJAZDÓW (ZESPOŁÓW POJAZDÓW) INNYCH NIŻ AUTOBUSY O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ CO NAJMNIEJ 12 T SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA NORMY EURO 0 LUB EURO 1
Załącznik nr 12
WZÓR KARTY OPŁATY MIESIĘCZNEJ DLA POJAZDÓW (ZESPOŁÓW POJAZDÓW) INNYCH NIŻ AUTOBUSY O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ CO NAJMNIEJ 12 T SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA NORMY EURO 0 LUB EURO 1
Załącznik nr 13
WZÓR KARTY OPŁATY ROCZNEJ DLA POJAZDÓW (ZESPOŁÓW POJAZDÓW) INNYCH NIŻ AUTOBUSY O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ CO NAJMNIEJ 12 T SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA NORMY EURO 0 LUB EURO 1
Załącznik nr 14
WZÓR KARTY OPŁATY DOBOWEJ DLA POJAZDÓW (ZESPOŁÓW POJAZDÓW) INNYCH NIŻ AUTOBUSY O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ CO NAJMNIEJ 12 T SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA MINIMUM NORMY EURO 2
Załącznik nr 15
WZÓR KARTY OPŁATY SIEDMIODNIOWEJ DLA POJAZDÓW (ZESPOŁÓW POJAZDÓW) INNYCH NIŻ AUTOBUSY O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ CO NAJMNIEJ 12 T SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA MINIMUM NORMY EURO 2
Załącznik nr 16
WZÓR KARTY OPŁATY MIESIĘCZNEJ DLA POJAZDÓW (ZESPOŁÓW POJAZDÓW) INNYCH NIŻ AUTOBUSY O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ CO NAJMNIEJ 12 T SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA MINIMUM NORMY EURO 2
Załącznik nr 17
WZÓR KARTY OPŁATY ROCZNEJ DLA POJAZDÓW (ZESPOŁÓW POJAZDÓW) INNYCH NIŻ AUTOBUSY O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ CO NAJMNIEJ 12 T SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA MINIMUM NORMY EURO 2
Załącznik nr 18
WZÓR KARTY OPŁATY DOBOWEJ DLA AUTOBUSÓW SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA NORMY EURO 0 LUB EURO 1
Załącznik nr 19
WZÓR KARTY OPŁATY SIEDMIODNIOWEJ DLA AUTOBUSÓW SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA NORMY EURO 0 LUB EURO 1
Załącznik nr 20
WZÓR KARTY OPŁATY MIESIĘCZNEJ DLA AUTOBUSÓW SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA NORMY EURO 0 LUB EURO 1
Załącznik nr 21
WZÓR KARTY OPŁATY ROCZNEJ DLA AUTOBUSÓW SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA NORMY EURO 0 LUB EURO 1
Załącznik nr 22
WZÓR KARTY OPŁATY DOBOWEJ DLA AUTOBUSÓW SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA MINIMUM NORMY EURO 2
Załącznik nr 23
WZÓR KARTY OPŁATY SIEDMIODNIOWEJ DLA AUTOBUSÓW SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA MINIMUM NORMY EURO 2
Załącznik nr 24
WZÓR KARTY OPŁATY MIESIĘCZNEJ DLA AUTOBUSÓW SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA MINIMUM NORMY EURO 2
Załącznik nr 25
WZÓR KARTY OPŁATY ROCZNEJ DLA AUTOBUSÓW SPEŁNIAJĄCYCH WYMAGANIA MINIMUM NORMY EURO 2
Załącznik nr 26
OPIS KART OPŁAT WRAZ Z OPISEM ICH ZABEZPIECZEŃ ORAZ SPOSOBU ZAZNACZANIA NA KARCIE POJAZDU CZASU PRZEJAZDU PO DROGACH KRAJOWYCH
1. Format: 54 x 85 mm (format rysunku), 91 x 60 mm (format użytku).
2. Odcinek kontrolny:
Podłoże:
1) papier ze znakiem wodnym;
2) włókna zabezpieczające, widoczne w świetle UV i VIS;
3) zabezpieczenie chemiczne.
Druk:
1) tło giloszowe;
2) mikrodruk;
3) farba specjalna zabezpieczająca;
4) element wykonany techniką stalorytniczą.
Rewers:
Odcinek kontrolny przechowywany jest w pojeździe samochodowym i okazywany na żądanie osób uprawnionych do kontroli karty opłaty.
Counter-foil is kept inside a vehicle and shown on demand of a person entitled to control charge card.
3. Winieta: Podłoże:
1) folia samoprzylepna.
Druk:
1) tło giloszowe;
2) mikrodruk;
3) farby specjalne zabezpieczające.
Rewers:
Winieta samoprzylepna umieszczana jest w sposób trwały wewnątrz pojazdu samochodowego w prawym dolnym rogu przedniej szyby pojazdu.
Self-adhesive vignette is durably affixed at a Iower right corner of a windscreen inside a vehicle.
4. Kolorystyka zależy od rodzaju karty:
1) dobowa – różowo-żółta;
2) siedmiodniowa – zielono-żółta;
3) miesięczna – fioletowa;
4) roczna – brązowo-żółta.
5. Napisy w kolorze granatowym – awers, a w kolorze czarnym – rewers.
6. Seria – dwie litery, numeracja – siedem cyfr.
7. Zaznaczenie czasu przejazdu po drogach krajowych następuje poprzez przedziurkowanie określonych pól w następujący sposób:
1) dobowa karta opłaty ważna jest wyłącznie w dniu określonym przez przedziurkowanie;
2) siedmiodniowa karta opłaty ważna jest w dniu przedziurkowania oraz przez kolejne sześć dni po dniu przedziurkowania;
3) miesięczna karta opłaty ważna jest w dniu przedziurkowania, a jej termin kończy się z upływem dnia w następnym miesiącu, który datą odpowiada dacie przedziurkowania, a gdyby takiego dnia w następnym miesiącu nie było – w ostatnim dniu tego miesiąca;
4) roczna karta opłaty ważna jest w dniu przedziurkowania, a jej termin kończy się z upływem dnia w następnym roku, który datą odpowiada dacie przedziurkowania, a gdyby takiego dnia w następnym roku nie było – w ostatnim dniu danego miesiąca.
8. Średnica otworu powstałego w wyniku przedziurkowania karty opłaty powinna wynosić nie więcej niż 5 mm i nie mniej niż 3 mm.
- Data ogłoszenia: 2006-08-28
- Data wejścia w życie: 2006-10-21
- Data obowiązywania: 2009-01-01
- Dokument traci ważność: 2009-06-10
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU z dnia 15 października 2007 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie opłat za przejazd po drogach krajowych
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 19 grudnia 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie opłat za przejazd po drogach krajowych
REKLAMA