REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2005 nr 146 poz. 1223
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
z dnia 2 sierpnia 2005 r.
w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich
Na podstawie art. 3 ust. 5 i 6, art. 20 ust. 2 i art. 21 ust. 2 ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
2. Rozporządzenia nie stosuje się do pracowników zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego oraz do pracowników, o których mowa w art. 1a ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych.
1) ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych;
2) najniższym wynagrodzeniu zasadniczym – rozumie się przez to najniższe wynagrodzenie zasadnicze w I kategorii zaszeregowania, określone w tabeli miesięcznych kwot wynagrodzenia zasadniczego, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 1;
3) urzędzie – rozumie się przez to urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski oraz biuro (odpowiednik biura), o którym mowa w art. 1 pkt 4 i 5 ustawy.
1) tabelę miesięcznych kwot wynagrodzenia zasadniczego, która jest określona w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
2) tabelę stawek dodatku funkcyjnego, która jest określona w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
2. Ustala się wykaz stanowisk pracowniczych, w tym pracowników zatrudnionych na kierowniczych stanowiskach urzędniczych i stanowiskach urzędniczych, szczegółowe wymagania kwalifikacyjne, kwoty wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego, zaszeregowanie do kategorii wynagrodzenia zasadniczego i stawek dodatku funkcyjnego, które są określone w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
2. Dodatek, o którym mowa w ust. 1, przysługuje również pracownikom zatrudnionym na stanowiskach niezwiązanych z kierowaniem zespołem, dla których w wykazie stanowisk, o którym mowa w § 3 ust. 2, przewiduje się dodatek funkcyjny, z tym że maksymalna stawka tego dodatku przewidziana dla danego stanowiska jest niższa o jedną stawkę.
2. Dodatek specjalny może być przyznany na czas określony, nie dłuższy niż rok, również ze względu na charakter pracy i zakres wykonywanych zadań.
3. Dodatek specjalny jest wypłacany w ramach posiadanych środków na wynagrodzenia, w kwocie nieprzekraczającej 40 % łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego pracownika, a w urzędach miasta stołecznego Warszawy i miast (miast na prawach powiatu) powyżej 300 tys. mieszkańców – w kwocie nieprzekraczającej 50 % łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego pracownika.
4. Przepisy ust. 1–3 nie dotyczą pracowników, o których mowa w § 7, oraz pracowników zatrudnionych na stanowiskach pomocniczych i obsługi.
2. Wynagrodzenie prowizyjne, obliczane od bezpośrednio ściągniętej kwoty należności pieniężnych, objętych jednym tytułem wykonawczym, nie może przekraczać dwukrotnej wysokości najniższego wynagrodzenia zasadniczego.
3. Miesięczne wynagrodzenie prowizyjne nie może przekraczać pięciokrotnej wysokości najniższego wynagrodzenia zasadniczego.
4. Wynagrodzenie prowizyjne wypłaca się w okresach miesięcznych.
5. Szczegółowe warunki przyznawania wynagrodzenia prowizyjnego oraz jego wysokość określa kierownik urzędu.
1) przy pierwszym stopniu uciążliwości lub szkodliwości – w wysokości do 5 %,
2) przy drugim stopniu uciążliwości lub szkodliwości – w wysokości do 10 %,
3) przy trzecim stopniu uciążliwości lub szkodliwości – w wysokości do 15 %
– najniższego wynagrodzenia zasadniczego.
2. Wykaz prac, o których mowa w ust. 1, jest określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
3. Prace określone w załączniku nr 4 do rozporządzenia w ust. 1 pkt 4 i 5 oraz w ust. 2 pkt 2, 4 i 5 uważa się za wykonywane w warunkach szkodliwych dla zdrowia, uzasadniających przyznanie dodatku, jeżeli w środowisku pracy są przekroczone najwyższe dopuszczalne stężenia i natężenia czynników szkodliwych dla zdrowia określone w odrębnych przepisach, stwierdzone przez laboratoria, o których mowa w przepisach w sprawie badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy.
4. Podstawę przyznania dodatku za pracę w warunkach szkodliwych dla zdrowia stanowią wyniki badań środowiskowych, przeprowadzonych w sposób określony przepisami wydanymi na podstawie art. 227 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.2)).
5. Dodatek przysługuje pracownikom wykonującym prace określone w załączniku nr 4 do rozporządzenia w ust. 1 i 2 oraz w ust. 3 w pkt 1, 3 i 4 przez co najmniej 80 godzin w miesiącu, natomiast pracownikom wykonującym prace określone w ust. 3 w pkt 2 – przez połowę dopuszczalnego czasu przebywania w strefie zagrożenia.
6. W razie zbiegu uprawnień do dodatków za wykonywanie pracy o różnym stopniu uciążliwości lub szkodliwości dla zdrowia, pracownikowi przysługuje jeden dodatek według najwyższego stopnia uciążliwości lub szkodliwości.
2. Jeżeli praca w urzędzie stanowi dodatkowe zatrudnienie, do okresu dodatkowego zatrudnienia nie podlegają zaliczeniu okresy zatrudnienia podstawowego.
3. Pracownikowi, który wykonuje pracę w urzędzie w ramach urlopu bezpłatnego udzielonego przez pracodawcę w celu wykonywania tej pracy, do okresu dodatkowego zatrudnienia podlegają zaliczeniu zakończone okresy zatrudnienia podstawowego oraz okres zatrudnienia u pracodawcy, który udzielił urlopu – do dnia rozpoczęcia tego urlopu.
4. Dodatek za wieloletnią pracę przysługuje pracownikowi za dni, za które otrzymuje wynagrodzenie, oraz za dni nieobecności w pracy z powodu niezdolności do pracy wskutek choroby albo konieczności osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem lub chorym członkiem rodziny, za które pracownik otrzymuje z tego tytułu zasiłek z ubezpieczenia społecznego.
5. Dodatek za wieloletnią pracę jest wypłacany w terminie wypłaty wynagrodzenia:
1) począwszy od pierwszego dnia miesiąca kalendarzowego następującego po miesiącu, w którym pracownik nabył prawo do dodatku lub wyższej stawki dodatku, jeżeli nabycie prawa nastąpiło w ciągu miesiąca;
2) za dany miesiąc, jeżeli nabycie prawa do dodatku lub wyższej stawki dodatku nastąpiło pierwszego dnia miesiąca.
2. Pracownikowi, który wykonuje pracę w urzędzie w ramach urlopu bezpłatnego udzielonego przez pracodawcę w celu wykonywania tej pracy, do okresu uprawniającego do nagrody jubileuszowej wlicza się okres zatrudnienia u tego pracodawcy do dnia rozpoczęcia tego urlopu.
3. W razie równoczesnego pozostawania więcej niż w jednym stosunku pracy, do okresu pracy uprawniającego do nagrody jubileuszowej wlicza się jeden z tych okresów.
4. Pracownik nabywa prawo do nagrody jubileuszowej w dniu upływu okresu uprawniającego do tej nagrody albo w dniu wejścia w życie przepisów wprowadzających nagrody jubileuszowe.
5. Nagrodę jubileuszową wypłaca się niezwłocznie po nabyciu przez pracownika prawa do tej nagrody.
6. Podstawę obliczenia nagrody jubileuszowej stanowi wynagrodzenie przysługujące pracownikowi w dniu nabycia prawa do nagrody, a jeżeli dla pracownika jest to korzystniejsze – wynagrodzenie przysługujące mu w dniu jej wypłaty. Jeżeli pracownik nabył prawo do nagrody jubileuszowej, będąc zatrudniony w innym wymiarze czasu pracy niż w dniu jej wypłaty, podstawę obliczenia nagrody stanowi wynagrodzenie przysługujące pracownikowi w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej.
7. Wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 6, oblicza się zgodnie z § 14–17 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (Dz. U. Nr 2, poz. 14, z 2002 r. Nr 214, poz. 1810 oraz z 2003 r. Nr 230, poz. 2290).
8. W razie ustania stosunku pracy w związku z przejściem na rentę z tytułu niezdolności do pracy lub emeryturę, pracownikowi, któremu do nabycia prawa do nagrody jubileuszowej brakuje mniej niż 12 miesięcy, licząc od dnia rozwiązania stosunku pracy, nagrodę tę wypłaca się w dniu rozwiązania stosunku pracy.
9. Jeżeli w dniu wejścia w życie przepisów wprowadzających zaliczalność do okresów uprawniających do świadczeń pracowniczych okresów niepodlegających dotychczas wliczeniu upływa okres uprawniający pracownika do dwóch lub więcej nagród jubileuszowych, wypłaca mu się tylko jedną nagrodę – najwyższą.
10. Pracownikowi, który w dniu wejścia w życie przepisów, o których mowa w ust. 9, ma okres zatrudnienia, wraz z innymi okresami wliczanymi do tego okresu, dłuższy niż wymagany do nagrody jubileuszowej danego stopnia, a w ciągu 12 miesięcy od tego dnia upłynie okres uprawniający go do nabycia nagrody jubileuszowej wyższego stopnia, nagrodę niższą wypłaca się w pełnej wysokości, a w dniu nabycia prawa do nagrody wyższej – różnicę między kwotą nagrody wyższej a kwotą nagrody niższej.
11. Przepisy ust. 9 i 10 mają odpowiednio zastosowanie, w razie gdy w dniu, w którym pracownik udokumentował swoje prawo do nagrody jubileuszowej, był uprawniony do nagrody wyższego stopnia oraz w razie gdy pracownik prawo to nabędzie w ciągu 12 miesięcy od tego dnia.
2. Wysokość funduszu premiowego, o którym mowa w ust. 1, oraz warunki przyznawania i wypłacania premii ustala zakładowy regulamin premiowania.
2. Wysokość dodatku, o którym mowa w ust. 1, jest uzależniona od rodzaju powierzonych dodatkowych czynności i stopnia ich trudności.
2. Dodatek, o którym mowa w ust. 1, może być przyznany pracownikowi zatrudnionemu na stanowisku, na którym posługiwanie się językiem pomocniczym jest niezbędne do wykonywania czynności wynikających z zakresu obowiązków służbowych.
3. Dodatek, o którym mowa w ust. 1, przyznaje się od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pracownik przedłożył dokumenty potwierdzające znajomość języka pomocniczego.
2. Pracownik, który podjął zatrudnienie w urzędzie gminy po dniu 1 lipca 1996 r. lub w starostwie powiatowym i urzędzie marszałkowskim po dniu 1 stycznia 1999 r., nabywa prawo do nagrody jubileuszowej na zasadach określonych w § 12, niezależnie od wcześniejszego nabycia prawa do nagrody jubileuszowej za dany okres pracy.
Prezes Rady Ministrów: M. Belka
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 214, poz. 1806 oraz z 2005 r. Nr 10, poz. 71, Nr 23, poz. 192 i Nr 122, poz. 1020.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 113, poz. 717, z 1999 r. Nr 99, poz. 1152, z 2000 r. Nr 19, poz. 239, Nr 43, poz. 489, Nr 107, poz. 1127 i Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 11, poz. 84, Nr 28, poz. 301, Nr 52, poz. 538, Nr 99, poz. 1075, Nr 111, poz. 1194, Nr 123, poz. 1354, Nr 128, poz. 1405 i Nr 154, poz. 1805, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 135, poz. 1146, Nr 196, poz. 1660, Nr 199, poz. 1673 i Nr 200, poz. 1679, z 2003 r. Nr 166, poz. 1608 i Nr 213, poz. 2081, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 99, poz. 1001, Nr 120, poz. 1252 i Nr 240, poz. 2407 oraz z 2005 r. Nr 10, poz. 71, Nr 68, poz. 610 i Nr 86, poz. 732.
3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 11 lutego 2003 r. w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich (Dz. U. Nr 33, poz. 264, z 2004 r. Nr 47, poz. 448 oraz z 2005 r. Nr 23, poz. 192 i Nr 34, poz. 309).
Załączniki do rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 2 sierpnia 2005 r. (poz. 1223)
Załącznik nr 1
TABELA
MIESIĘCZNYCH KWOT WYNAGRODZENIA ZASADNICZEGO
Kategoria zaszeregowania | Kwota w złotych | |
1 | 2 | |
I | 770 | – 1 060 |
II | 780 | – 1 110 |
III | 790 | – 1 160 |
IV | 800 | – 1 220 |
V | 810 | – 1 300 |
VI | 820 | – 1 410 |
VII | 830 | – 1 530 |
VIII | 840 | – 1 670 |
IX | 870 | – 1 790 |
X | 900 | – 1 920 |
XI | 930 | – 2 050 |
XII | 960 | – 2 170 |
XIII | 990 | – 2 310 |
XIV | 1 020 | – 2 470 |
XV | 1 060 | – 2 790 |
XVI | 1 100 | – 3 130 |
XVII | 1 140 | – 3 470 |
XVIII | 1 190 | – 3 810 |
XIX | 1 240 | – 4 150 |
XX | 1 300 | – 4 500 |
XXI | 1 370 | – 4 850 |
XXII | 1 440 | – 5 200 |
Załącznik nr 2
TABELA
STAWEK DODATKU FUNKCYJNEGO
Stawka dodatku | Procent najniższego wynagrodzenia zasadniczego |
1 | 2 |
1 | do 40 |
2 | do 60 |
3 | do 80 |
4 | do 100 |
5 | do 120 |
6 | do 140 |
7 | do 160 |
8 | do 200 |
9 | do 250 |
Załącznik nr 3
WYKAZ STANOWISK PRACOWNICZYCH, W TYM PRACOWNIKÓW ZATRUDNIONYCH NA KIEROWNICZYCH STANOWISKACH URZĘDNICZYCH I STANOWISKACH URZĘDNICZYCH, SZCZEGÓŁOWE WYMAGANIA KWALIFIKACYJNE, KWOTY WYNAGRODZENIA ZASADNICZEGO I DODATKU FUNKCYJNEGO, ZASZEREGOWANIE DO KATEGORII WYNAGRODZENIA ZASADNICZEGO I STAWEK DODATKU FUNKCYJNEGO
I TABELA
stanowisk pracowniczych wójtów (burmistrzów, prezydentów miast),
starostów i marszałków województw
Lp. | Stanowisko | Kwota w złotych | Wymagane kwalifikacje | ||
wynagrodzenie zasadnicze | dodatek funkcyjny | wykształcenie oraz umiejętności zawodowe | staż pracy (w latach) | ||
1. | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
1. | Prezydent m.st. Warszawy | 5 520 | 2 280 | – | – |
2. | Prezydent miasta (miasta na prawach powiatu) powyżej 300 tys. mieszkańców | 4 030–5 200 | 1 700–2 280 | – | – |
3. | Prezydent miasta (miasta na prawach powiatu) | 4 030–5 200 | 1 380–1 920 | – | – |
4. | Wójt, burmistrz w gminie: – powyżej 100 tys. mieszkańców | 4 030–5 200 | 1 380–1 920 | – | – |
– powyżej 15 tys. do 100 tys. mieszkańców | 3 720–4 890 | 1 380–1 920 | |||
– do 15 tys. mieszkańców | 3 400–4 560 | 1 060–1 530 | |||
5. | Starosta w powiecie: – powyżej 120 tys. mieszkańców | 4 030–5 200 | 1 380–1 920 | – | – |
– powyżej 60 tys. do 120 tys. mieszkańców | 3 720–4 890 | 1 380–1 920 | |||
– do 60 tys. mieszkańców | 3 400–4 560 | 1 060–1 530 | |||
6. | Marszałek województwa w województwie: |
|
| – | – |
– powyżej 2 mln mieszkańców | 4 460–5 520 | 1 700–2 280 | |||
– do 2 mln mieszkańców | 4 460–5 200 | 1 700–2 280 |
II TABELA
stanowisk pracowniczych w urzędach gmin, miast (miast na prawach powiatu)
Lp. | Stanowisko | Kategoria zaszeregowania | Stawka dodatku funkcyj- | Wymagane kwalifikacje1) | |
wykształcenie oraz umiejętności zawodowe | staż pracy (w latach) | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
I. Stanowiska, na których nawiązanie stosunku pracy następuje na podstawie wyboru | |||||
1. | Burmistrz dzielnicy: |
| 9 | – | – |
– powyżej 100 tys. mieszkańców | XX–XXII | ||||
– do 100 tys. mieszkańców | XIX–XXI | ||||
2. | Przewodniczący zarządu związku | XIX–XXI | 8 | – | – |
3. | Zastępca burmistrza dzielnicy: |
| 8 | – | – |
– powyżej 100 tys. mieszkańców | XIX–XXI | ||||
– do 100 tys. mieszkańców | XVIII–XX | ||||
4. | Zastępca przewodniczącego zarządu związku | XVIII–XIX | 7 | – | – |
5. | Pozostali członkowie zarządu dzielnicy: |
| 6 | – | – |
– powyżej 100 tys. mieszkańców | XVII–XX | ||||
– do 100 tys. mieszkańców | XVI–XIX | 5 | |||
6. | Pozostali członkowie zarządu związku | XVII–XVIII | 5 | – | – |
II. Kierownicze stanowiska urzędnicze | |||||
1. | Zastępca prezydenta m.st. Warszawy | XX–XXII | 9 | wyższe2) | 6 |
skarbnik m. st. Warszawy (główny księgowy budżetu m.st. Warszawy), skarbnik (główny księgowy budżetu) miasta (miasta na prawach powiatu) powyżej 300 tys. mieszkańców | według odrębnych przepisów |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
2. | Zastępca prezydenta miasta (miasta na prawach powiatu) powyżej 300 tys. mieszkańców | XIX–XXI | 9 | wyższe2) | 6 |
zastępca prezydenta miasta (miasta na prawach powiatu) sekretarz m.st. Warszawy sekretarz miasta (miasta na prawach powiatu) powyżej 300 tys. mieszkańców | 8 | wyższe2) | 6 | ||
3. | Zastępca wójta, burmistrza w gminie: |
|
| wyższe2) | 6 |
– powyżej 100 tys. mieszkańców | XIX–XXI | 8 | |||
– powyżej 15 tys. do 100 tys. mieszkańców | XVIII–XX | 8 | |||
– do 15 tys. mieszkańców | XVII– XIX | 7 | |||
4. | Kierownik delegatury urzędu w gminach powyżej 100 tys. mieszkańców | XIX–XXI | 8 | wyższe2) | 6 |
5. | Skarbnik gminy (główny księgowy budżetu) w gminach: – powyżej 100 tys. mieszkańców | XIX–XXI | 8 | według odrębnych przepisów | |
– powyżej 15 tys. do 100 tys. mieszkańców | XVIII–XX | 8 | |||
– do 15 tys. mieszkańców | XVII–XIX | 7 | |||
6. | Sekretarz gminy w gminach: powyżej 100 tys. mieszkańców | XVI–XXI | 8 | wyższe2) | 5 |
– powyżej 15 tys. do 100 tys. mieszkańców | XVI–XX | 8 | |||
– do 15 tys. mieszkańców | XVI–XIX | 7 | |||
7. | Zastępca skarbnika: | XVIII–XXI | 7 | wyższe ekonomiczne lub podyplomowe ekonomiczne | 3 |
– m.st. Warszawy | |||||
– miasta (miasta na prawach powiatu) powyżej 300 tys. mieszkańców | |||||
8. | Zastępca skarbnika gminy w gminach: | XVI–XIX | 6 | wyższe ekonomiczne lub podyplomowe | 3 |
– powyżej 100 tys. mieszkańców | |||||
– powyżej 15 tys. do 100 tys. mieszkańców | XV–XVIII | 6 | |||
– do 15 tys. mieszkańców | XV–XVII | 5 | |||
9. | Główny księgowy związku | XVIII–XIX | 6 | według odrębnych przepisów |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
10. | Kierownik urzędu stanu cywilnego | XVI–XVIII | 6 | wyższe2) | 5 |
11. | Zastępca kierownika urzędu stanu cywilnego, komendant gminny ochrony przeciwpożarowej | XIII–XVI | 4 | wyższe2) | 4 |
12. | Geodeta miasta (w mieście na prawach powiatu): | XV–XX | 7 | jak dla geodety gminnego | |
– powyżej 300 tys. mieszkańców | |||||
– do 300 tys. mieszkańców | XV–XIX | 7 | |||
13. | Geodeta gminny | XIII–XVIII | 6 | według odrębnych przepisów | |
14. | Kierownik Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej | XV–XVIII | 6 | ||
15. | Przewodniczący Zespołu Uzgadniania Dokumentacji Projektowej | XV–XVIII | 6 | ||
16. | Zastępca kierownika Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej | XIV–XVII | 5 | wyższe geodezyjne i kartograficzne oraz uprawnienia zawodowe | 4 |
III. Stanowiska urzędnicze | |||||
1. | Komornik | XIII–XVI | 4 | wyższe2) | 4 |
średnie3) | |||||
2. | Starszy poborca | IX–XII | – | średnie3) | 2 |
3. | Poborca | V–VIII | – | średnie3) | – |
III TABELA
stanowisk pracowniczych w straży gminnej (miejskiej)
Lp. | Stanowisko | Kategoria zaszeregowania | Stawka dodatku funkcyj- | Wymagane kwalifikacje1) | |
wykształcenie oraz umiejętności zawodowe | staż pracy (w latach) | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
I. Kierownicze stanowiska urzędnicze | |||||
1. | Komendant straży w gminach: | XVI – XIX | 7 | wyższe2) | 5 |
– powyżej 100 tys. mieszkańców | |||||
– powyżej 15 tys. do 100 tys. mieszkańców | XV – XVIII | 7 | |||
– do 15 tys. mieszkańców | XV – XVII | 6 | |||
2. | Zastępca komendanta straży w gminach: | XV – XVIII | 7 | wyższe2) | 4 |
– powyżej 100 tys. mieszkańców | |||||
– powyżej 15 tys. do 100 tys. mieszkańców | XIV – XVII | 6 | |||
– do 15 tys. mieszkańców | XIII – XVI | 6 | |||
3. | Naczelnik oddziału (wydziału) | XIII – XVII | 6 | wyższe2) | 4 |
zastępca naczelnika oddziału (wydziału), | 5 | ||||
kierownik referatu | |||||
II. Stanowiska urzędnicze | |||||
1. | Starszy inspektor | XII–XV | – | wyższe2) | 3 |
średnie3) | 6 | ||||
inspektor | wyższe2) | 2 | |||
średnie3) | 5 | ||||
2. | Młodszy inspektor | XI–XIV | – | wyższe2) | – |
średnie3) | 3 | ||||
3. | Starszy strażnik | X–XIV | – | średnie3) | 3 |
4. | Strażnik | IX–XIII | – | średnie3) | 2 |
5. | Młodszy strażnik | VIII–XII | – | średnie3) | 1 |
6. | Aplikant | VII–VIII | – | średnie3) | – |
IV TABELA
stanowisk pracowniczych w starostwach powiatowych
Lp. | Stanowisko | Kategoria zaszeregowania | Stawka dodatku funkcyj- | Wymagane kwalifikacje1) | |
wykształcenie oraz umiejętności zawodowe | staż pracy (w latach) | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
I. Stanowiska, na których nawiązanie stosunku pracy następuje na podstawie wyboru | |||||
1. | Wicestarosta w powiecie: | XIX–XXI | 8 | – | – |
– powyżej 120 tys. mieszkańców | |||||
– powyżej 60 tys. do 120 tys. mieszkańców | XVIII–XX | 8 | |||
– do 60 tys. mieszkańców | XVII–XIX | 7 | |||
2. | Pozostali członkowie zarządu w powiecie: | XVIII–XIX | 6 | – | – |
– powyżej 120 tys. mieszkańców | |||||
– powyżej 60 tys. do 120 tys. mieszkańców | XVI–XIX | 6 | |||
– do 60 tys. mieszkańców | XVI–XVII | 6 | |||
II. Kierownicze stanowiska urzędnicze | |||||
1. | Skarbnik powiatu (główny księgowy budżetu powiatu) w powiecie: | XIX–XX | 8 | według odrębnych przepisów | |
– powyżej 120 tys. mieszkańców | |||||
– powyżej 60 tys. do 120 tys. mieszkańców | XVIII–XIX | 7 | |||
– do 60 tys. mieszkańców | XVI–XVII | 6 | |||
2. | Sekretarz powiatu: | XVI–XX | 6 | wyższe2) | 5 |
– 120 tys. mieszkańców | |||||
– powyżej 60 tys. do 120 tys. mieszkańców | XVI–XIX | 5 | |||
– do 60 tys. mieszkańców | XVI–XVIII | 5 | |||
3. | Geodeta powiatowy w powiecie: | XV–XX | 8 | według odrębnych przepisów | |
– powyżej 120 tys. mieszkańców | |||||
– do 120 tys. mieszkańców | XV–XIX | 8 | |||
4. | Kierownik Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej | XV–XIX | 6 |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
5. | Przewodniczący Zespołu Uzgadniania Dokumentacji Projektowej | XV–XIX | 6 | według odrębnych przepisów | |
6. | Zastępca kierownika Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej | XV–XVIII | 5 | wyższe geodezyjne i kartograficzne oraz uprawnienia zawodowe | 4 |
7. | Geolog powiatowy | XV–XIX | 9 | wyższe geologiczne | 5 |
8. | Powiatowy (miejski) rzecznik konsumentów | XV–XVIII | 6 | wyższe2) | 5 |
9. | Przewodniczący powiatowego zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności | XV–XVIII | 7 | według odrębnych przepisów | 5 |
III. Stanowiska urzędnicze | |||||
1. | Sekretarz powiatowego zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności | XIII–XVI | 5 | według odrębnych przepisów | 2 |
2. | Członkowie powiatowego zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności (lekarz, psycholog, pedagog, doradca zawodowy, pracownik socjalny) | XIII–XV | 4 |
V TABELA
stanowisk pracowniczych w urzędach marszałkowskich
Lp. | Stanowisko | Kategoria zaszeregowania | Stawka dodatku funkcyj- | Wymagane kwalifikacje1) | |
wykształcenie oraz umiejętności zawodowe | staż pracy (w latach) | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
I. Stanowiska, na których nawiązał nie stosunku pracy następuje na podstawie wyboru | |||||
1 | Wicemarszałek w województwie: – powyżej 2 mln mieszkańców – do 2 mln mieszkańców | XIX–XXII XVIII–XXI | 9 8 | – | – |
2. | Pozostali członkowie zarządu województwa w województwie: – powyżej 2 mln mieszkańców – do 2 mln mieszkańców | XVIII–XXI XVII–XX | 8 7 | – | – |
II. Kierownicze stanowiska urzędnicze | |||||
1. | Skarbnik województwa (główny księgowy budżetu województwa) w województwie: – powyżej 2 mln mieszkańców – do 2 mln mieszkańców | XIX–XXII XVM–XXI | 9 8 | według odrębnych przepisów | |
2. | Geodeta województwa | XVII–XVIII | 9 | według odrębnych przepisów | |
3. | Kierownik wojewódzkiego ośrodka dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej | XVI–XVIII | 8 |
VI TABELA
stanowisk pracowniczych wspólnych dla wszystkich urzędów
Lp. | Stanowisko | Kategoria zaszeregowania | Stawka dodatku funkcyj- | Wymagane kwalifikacje1) | |
wykształcenie oraz umiejętności zawodowe | staż pracy (w latach) | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
I. Kierownicze stanowiska urzędnicze | |||||
1. | Naczelnik (kierownik) wydziału (jednostki równorzędnej), rzecznik prasowy | XV–XVIII | 7 | wyższe2) | 5 |
główny księgowy, audytor wewnętrzny | według odrębnych przepisów | ||||
inspektor kontroli dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej | wyższe geodezyjne i kartograficzne oraz uprawnienia zawodowe | 4 | |||
2. | Kierownik referatu (jednostki równorzędnej), pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych, zastępca naczelnika wydziału (jednostki równorzędnej) | XIII–XVIII | 6 | wyższe2) | 4 |
3. | Zastępca głównego księgowego | XIV–XV | 2 | wyższe ekonomiczne lub podyplomowe ekonomiczne | 3 |
II. Stanowiska urzędnicze | |||||
1. | Radca prawny | XIII–XVIII | 6 | według odrębnych przepisów | |
2. | Główny specjalista | XII–XVII | 5 | wyższe2) | 4 |
3. | Inspektor | XII–XVI | – | wyższe2) | 3 |
4. | Starszy specjalista, starszy informatyk | XI–XV | – | wyższe2) | 3 |
starszy geodeta, starszy kartograf | wyższe geodezyjne i kartograficzne | 3 |
1. | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
5. | Podinspektor, informatyk | X–XIII | – | wyższe2) średnie3) | – 3 |
geodeta, kartograf | wyższe geodezyjne i kartograficzne | – | |||
średnie geodezyjne i kartograficzne | 3 | ||||
6. | Specjalista | X–XIII | – | średnie3) | 3 |
7. | Samodzielny referent | IX–XII | – | średnie3) | 2 |
8. | Referent prawny | VIII–XII | – | wyższe prawnicze | – |
9 | Referent prawno-administracyjny | VIII–XII | – | wyższe prawnicze lub administracyjne | – |
10. | Referent, kasjer, księgowy | IX–XI | – | średnie3) | 2 |
11. | Młodszy referent, młodszy księgowy | VIII–X | – | średnie3) | – |
III. Stanowiska, na których nawiązanie stosunku pracy następuje w ramach robót publicznych lub prac interwencyjnych | |||||
1. | Pracownik II stopnia wykonujący zadania w ramach robót publicznych lub prac interwencyjnych | XII–XVI | – | wyższe | 3 |
XI–XV | – | wyższe | – | ||
2. | Pracownik I stopnia wykonujący zadania w ramach robót publicznych lub prac interwencyjnych | X–XIII | – | średnie | 3 |
IX–XI | – | średnie | 2 | ||
VIII–X | – | średnie | – | ||
IV. Stanowiska pomocnicze | |||||
1. | Kierownik warsztatu, kierownik stacji obsługi | X–XII | 3 | średnie3) | 4 |
kierownik biblioteki | jak dla stanowiska starszego bibliotekarza | ||||
2. | Zastępca kierownika warsztatu, zastępca kierownika stacji obsługi, kierownik garażu | IX–XI | 2 | średnie3) | 3 |
starszy bibliotekarz | – | według odrębnych przepisów | |||
3. | Zaopatrzeniowiec | VIII–XI | – | średnie3) | 2 |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
4. | Kierownik magazynu, kierownik hali maszyn | IX–X | 2 | średnie3) | 3 |
| maszynistka klasy mistrzowskiej, dyspozytor taboru samochodowego, kontroler techniczny | – | |||
| sekretarka | – | |||
5. | Kierownik kancelarii głównej, kierownik archiwum, kierownik centrali telefonicznej | VIII–IX | 2 | średnie3) | 3 |
| starszy magazynier, intendent, starsza maszynistka | – | |||
| bibliotekarz | według odrębnych przepisów | |||
6. | Archiwista, magazynier, starsza telefonistka, maszynistka, teletypistka | VII–VIII | – | średnie3) | – |
7. | Telefonistka | V–VI | – | podstawowe4) | – |
V. Stanowiska pracowników obsługi | |||||
1. | Kierowca autobusu | X–XI | – | według odrębnych przepisów | |
| rzemieślnik specjalista | zasadnicze zawodowe5) | 3 | ||
2. | Kierowca samochodu ciężarowego |
| – | według odrębnych przepisów | |
| mechanik samochodowy, maszynista offsetowy, kserografista | IX–X | zasadnicze zawodowe5) | 2 | |
3. | Konserwator, rzemieślnik wykwalifikowany, ślusarz-spawacz, elektryk, stolarz, tapicer, szklarz, malarz, introligator, palacz c.o. | VIII–IX | – | zasadnicze zawodowe5) | – |
4. | Kierowca samochodu osobowego | VII–VIII | – | według odrębnych przepisów | |
5. | Operator urządzeń powielających | VI–VIII | – | podstawowe4) | – |
6. | Robotnik gospodarczy | V–VII | – | podstawowe4) | – |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
7. | Portier, szatniarz, dozorca, dźwigowy, woźny | IV–V | – | podstawowe4) | – |
8. | Sprzątaczka | III–IV | – | podstawowe4) | – |
9. | Goniec | II–IV | – | podstawowe4) | – |
1) Szczegółowe wymagania kwalifikacyjne w zakresie wykształcenia i stażu pracy dla kierowniczych stanowisk urzędniczych i stanowisk urzędniczych uwzględniają wymagania określone w art. 3 ust. 3 i 4 ustawy.
2) Wyższe odpowiedniej specjalności umożliwiające wykonywanie zadań na stanowisku, a w odniesieniu do stanowisk urzędniczych i kierowniczych urzędniczych stosownie do opisu stanowiska, o którym mowa w art. 3a ust. 5 pkt 3 ustawy.
3) Średnie o profilu ogólnym lub zawodowym umożliwiające wykonywanie zadań na stanowisku, a w odniesieniu do stanowisk urzędniczych i kierowniczych urzędniczych stosownie do opisu stanowiska, o którym mowa w art. 3a ust. 5 pkt 3 ustawy.
4) Podstawowe i umiejętność wykonywania czynności.
5) Zasadnicze zawodowe umożliwiające wykonywanie zadań na stanowisku.
Załącznik nr 4
WYKAZ PRAC WYKONYWANYCH W WARUNKACH UCIĄŻLIWYCH LUB SZKODLIWYCH DLA ZDROWIA
1. Do pierwszego stopnia uciążliwości lub szkodliwości dla zdrowia zalicza się prace wykonywane:
1) w pomieszczeniach, w których ze względów technologicznych jest konieczne stałe stosowanie sztucznego oświetlenia;
2) w warunkach narażenia na promieniowanie ultrafioletowe lub podczerwone;
3) w pomieszczeniach zamkniętych, w których utrzymuje się stała temperatura efektywna powyżej 25 °C lub poniżej 10 °C;
4) w warunkach narażenia na działanie pyłów niewywołujących zwłóknienia tkanki płucnej;
5) w warunkach narażenia na działanie substancji toksycznych niekumulujących się w organizmie;
6) w warunkach narażenia na wibrację ogólną.
2. Do drugiego stopnia uciążliwości lub szkodliwości dla zdrowia zalicza się prace wykonywane:
1) w pomieszczeniach specjalnych zagłębionych i półzagłębionych obwałowanych w warunkach niewłaściwej wentylacji i sztucznego oświetlenia;
2) w warunkach narażenia na hałas;
3) w warunkach nadmiernego obciążenia wysiłkiem fizycznym co najmniej 2 000 kcal dla mężczyzn i 1 200 kcal dla kobiet lub wymagające wymuszonej pozycji ciała;
4) w warunkach narażenia na działanie pyłów wywołujących zwłóknienie tkanki płucnej;
5) w warunkach narażenia na działanie substancji toksycznych kumulujących się w organizmie.
3. Do trzeciego stopnia uciążliwości lub szkodliwości dla zdrowia zalicza się prace wykonywane:
1) w warunkach narażenia na promieniowanie jonizujące;
2) w warunkach narażenia na działanie pól elektromagnetycznych wysokiej częstotliwości w zakresie od 0,1 do 300 000 MHz w strefie zagrożenia;
3) w warunkach narażenia na działanie benzydyny alfa i beta, naftyloaminy, chlorku winylu, azbestu oraz innych czynników o analogicznym jak te substancje działaniu, o ile zostanie to stwierdzone przez instytut medycyny pracy;
4) pod ziemią lub pod wodą.
- Data ogłoszenia: 2005-08-04
- Data wejścia w życie: 2005-08-07
- Data obowiązywania: 2008-05-01
- Dokument traci ważność: 2009-04-01
- ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 28 lutego 2006 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich
- ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 22 kwietnia 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA