REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2004 nr 213 poz. 2163
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia 14 września 2004 r.
w sprawie warunków i trybu udzielania pomocy finansowej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Rybołówstwo i przetwórstwo ryb 2004–2006”2)
Na podstawie art. 31 ust. 3 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206) zarządza się, co następuje:
DZIAŁ l
Przepisy ogólne
§ 1.
1) działań inwestycyjnych:
a) ochrona i rozwój zasobów wodnych,
b) chów i hodowla ryb,
c) rybołówstwo śródlądowe,
d) przetwórstwo i rynek rybny,
e) rybacka infrastruktura portowa,
f) znajdowanie oraz promowanie nowych rynków zbytu na produkty rybne,
g) działania innowacyjne,
h) rybołówstwo przybrzeżne,
i) budowa nowych statków rybackich,
j) modernizacja istniejącego statku rybackiego;
2) trwałego wycofania statku rybackiego:
a) złomowanie statku rybackiego,
b) przeniesienie własności statku rybackiego do kraju trzeciego,
c) zmiana przeznaczenia statku rybackiego,
d) wspólne przedsięwzięcia;
3) działań społeczno-ekonomicznych:
a) utrata miejsc pracy na statku rybackim,
b) przekwalifikowanie zawodowe rybaków lub podjęcie przez nich okołorybackiej działalności gospodarczej,
c) nabycie własności statku rybackiego,
d) trwałe zaprzestanie wykonywania zawodu przez rybaka;
4) innych działań:
a) działania organizacji obrotu rynkowego,
b) czasowe zawieszenie działalności połowowej.
2. Przepisy rozporządzenia dotyczące warunków i trybu udzielania pomocy finansowej w zakresie działań inwestycyjnych wymienionych w ust. 1 pkt 1 lit. b–d i h stosuje się odpowiednio do pomocy finansowej udzielanej w zakresie chowu, hodowli i połowu skorupiaków i mięczaków.
DZIAŁ II
Działania inwestycyjne
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 2.
1) które nie mają zaległości z tytułu opłacania podatków i innych danin publicznych ani składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne w roku poprzedzającym rok złożenia wniosku o dofinansowanie;
2) w stosunku do których sąd nie wydał postanowienia o ogłoszeniu upadłości.
1) przyczyni się do powstania trwałych korzyści gospodarczych;
2) będzie zrealizowany z zapewnieniem należytych gwarancji technicznych;
3) zapewnia gospodarczą trwałość;
4) nie wpłynie negatywnie na środowisko;
5) nie spowoduje powstania ryzyka nadmiernych zdolności produkcyjnych.
2. Przepisu ust. 1 pkt 5 nie stosuje się do projektu w zakresie przetwórstwa ryb i handlu produktami rybnymi polegającego na:
1) modernizacji istniejących zakładów przetwórstwa produktów rybnych bez zwiększania ich zdolności produkcyjnych;
2) budowie i modernizacji obiektów sprzedaży produktów rybnych;
3) organizowaniu seminariów, szkoleń lub konferencji dotyczących zagadnień wpływu zakładów przetwórstwa produktów rybnych na środowisko lub sposobów poprawy jakości produktów rybnych.
3. Projekt w zakresie ochrony i rozwoju zasobów wodnych nie wymaga dokonania oceny powstania ryzyka nadmiernych zdolności produkcyjnych, jeżeli inwestor nie przewiduje osiągania bezpośrednich dochodów z wędrówki ryb dwuśrodowiskowych przez urządzenie umożliwiające tę wędrówkę albo z ochrony zasobów ryb bytujących w sztucznej rafie.
1) uproszczonym planie biznesowym projektu – w przypadku projektu o wartości netto do 300 000 zł;
2) szczegółowym planie biznesowym projektu – w przypadku projektu o wartości netto powyżej 300 000 zł.
2. Plany biznesowe projektów, o których mowa w ust. 1, sporządza inwestor na formularzach opracowywanych i udostępnianych przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
3. Trwałe korzyści gospodarcze powstają, gdy proponowany przez inwestora sposób finansowania i realizacji projektu:
1) nie spowoduje utraty jego płynności finansowej w okresie 3 lat, licząc od roku, w którym wniosek inwestora został zaakceptowany – w przypadku projektu w zakresie ochrony i rozwoju zasobów wodnych;
2) nie spowoduje utraty jego płynności finansowej w okresie 3 lat, licząc od roku, w którym wniosek inwestora został zaakceptowany, oraz przyczyni się do wzrostu dochodów inwestora lub wzrostu opłacalności prowadzenia działalności, której planowany projekt dotyczy – w przypadku projektu w zakresie chowu i hodowli ryb, rybołówstwa śródlądowego, przetwórstwa ryb i handlu produktami rybnymi i rybackiej infrastruktury portowej.
1) kopię pozwolenia budowlanego – w przypadku gdy pozwolenie takie jest wymagane dla planowanego działania na podstawie przepisów prawa budowlanego;
2) kopię pozwolenia wodnoprawnego na szczególne korzystanie z wód – w przypadku gdy pozwolenie takie jest wymagane dla planowanego działania na podstawie przepisów prawa wodnego;
3) kopię pozwolenia właściwego organu administracji morskiej na wzniesienie i wykorzystywanie sztucznej rafy w polskich obszarach morskich – w przypadku projektu w zakresie ochrony i rozwoju zasobów wodnych, który polega na budowie sztucznej rafy w polskich obszarach morskich;
4) pisemne oświadczenie, że w pracach projektowych uwzględniono podstawowe wymagania dotyczące warunków technicznych oraz warunków technicznych użytkowania i funkcjonowania, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane lub urządzenia budowlane, złożone przez osobę mającą uprawnienia w zakresie odpowiadającym rodzajowi projektu – w przypadku gdy pozwolenia, o których mowa w pkt 1 i 2, nie są wymagane dla planowanego działania;
5) pisemne oświadczenie inwestora, że zapoznał się z wymaganiami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie użytkowania maszyn podczas ich pracy – w przypadku projektu obejmującego zakup, budowę, odbudowę, rozbudowę, przebudowę, montaż, adaptację, remont, wymianę lub naprawę maszyny, urządzenia lub innego sprzętu.
1) 25-letni okres prawidłowego działania urządzenia lub zespołu urządzeń umożliwiających wędrówkę ryb dwuśrodowiskowych oraz 10-letni okres prawidłowego działania sztucznej rafy i ich technicznego wyposażenia – w przypadku projektu w zakresie ochrony i rozwoju zasobów wodnych;
2) 10-letni okres użytkowania obiektu chowu lub hodowli ryb oraz 5-letni okres prawidłowego działania urządzeń technicznych – w przypadku projektu w zakresie chowu lub hodowli ryb;
3) 10-letni okres użytkowania budynków lub budowli bezpośrednio związanych z wykonywaniem rybactwa śródlądowego oraz 8-letni okres eksploatacji nowej łodzi rybackiej i 5-letni okres eksploatacji zmodernizowanej łodzi rybackiej lub użytkowania narzędzi i urządzeń bezpośrednio związanych z wykonywaniem rybactwa śródlądowego – w przypadku projektu w zakresie rybołówstwa śródlądowego;
4) 10-letni okres użytkowania budynków, budowli lub innych obiektów budowlanych bezpośrednio związanych z przetwórstwem lub handlem produktami rybnymi oraz 5-letni okres prawidłowego działania urządzeń lub innego wyposażenia technicznego – w przypadku projektu w zakresie przetwórstwa i handlu produktami rybnymi;
5) 25-letni okres działania falochronów i użytkowania nabrzeży oraz 10-letni okres użytkowania budynków, budowli lub innych obiektów budowlanych bezpośrednio związanych z rybacką infrastrukturą portową i 5-letni okres prawidłowego działania urządzeń lub innego wyposażenia technicznego – w przypadku projektu w zakresie rybackiej infrastruktury portowej.
2. Wpływ projektu na środowisko ustala się w raporcie o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
3. Raport, o którym mowa w ust. 2, sporządza się na wniosek inwestora w sposób określony w przepisach o ochronie środowiska.
1) chowu lub hodowli ryb słodkowodnych lub dwuśrodowiskowych, rybołówstwa śródlądowego oraz handlu produktami rybactwa śródlądowego – dokonuje dyrektor Instytutu Rybactwa Śródlądowego w Olsztynie w opinii sporządzonej na wniosek inwestora;
2) chowu lub hodowli ryb w polskich obszarach morskich, przetwórstwa ryb lub handlu produktami rybołówstwa morskiego oraz rybackiej infrastruktury portowej – dokonuje dyrektor Morskiego Instytutu Rybackiego w Gdyni w opinii sporządzonej na wniosek inwestora.
2. Dyrektor Instytutu, dokonując oceny powstania ryzyka nadmiernych zdolności produkcyjnych w przypadku projektu w zakresie chowu i hodowli ryb, może uwzględnić:
1) informacje o podaży i popycie produktów chowu i hodowli ryb;
2) informacje zawarte w umowie dostawy, pisemnym zamówieniu na produkt chowu i hodowli ryb lub w innym dowodzie potwierdzającym istnienie popytu na ten produkt, które inwestor dołączył do wniosku o wydanie opinii, w tym w wynikach badań rynkowych lub w założeniach planu dotyczącego znajdowania i promowania nowych rynków zbytu przez inwestora lub organizację producentów ryb, do której inwestor należy;
3) założenia planu operacyjnego organizacji producentów ryb, do której inwestor należy, w zakresie wprowadzania produktu chowu i hodowli ryb na rynek.
2. Kosztami kwalifikowalnymi są koszty określone w przepisach Unii Europejskiej dotyczących zasad kwalifikowania wydatków do współfinansowania z funduszy strukturalnych, z zastrzeżeniem § 10, jeżeli zrealizowanie projektu lub jego części zostało potwierdzone w sposób określony w umowie o udzielenie pomocy finansowej.
1) zakupu maszyn, urządzeń lub innego używanego sprzętu, jeżeli inwestor:
a) nie przedstawił pisemnego oświadczenia osoby sprzedającej maszyny, urządzenia lub inny używany sprzęt, w którym wskazała ona ich pochodzenie oraz potwierdziła, że w okresie 7 lat poprzedzających rok ich zbycia nie były zakupione z wykorzystaniem publicznych środków krajowych lub publicznych środków wspólnotowych,
b) nie uzyskał ofert cenowych w trybie zapytania o cenę od co najmniej 2 oferentów maszyn, urządzeń lub innego nowego sprzętu – w przypadku gdy do zakupu maszyn, urządzeń lub innego sprzętu nie mają zastosowania przepisy o zamówieniach publicznych,
c) nie przedstawił pisemnego oświadczenia, że zakupione maszyny, urządzenia lub inny używany sprzęt jest niezbędny do realizacji projektu oraz spełnia wymagania techniczne dopuszczające do użytkowania te maszyny, urządzenia lub sprzęt;
2) nabycia gruntu, budynku, budowli lub prawa do dysponowania nimi, jeżeli:
a) nabycie gruntu, budynku, budowli lub prawa do dysponowania nimi nie miało bezpośredniego związku z realizacją projektu,
b) wartość gruntu, budynku, budowli lub prawa do dysponowania nimi przewyższa ich wartość rynkową lub odtworzeniową ustaloną w drodze wyceny nieruchomości w operacie szacunkowym sporządzonym zgodnie z przepisami o gospodarce nieruchomościami,
c) inwestor nie przedstawił pisemnego oświadczenia osoby zbywającej nieruchomość, w którym potwierdziła ona, że posiadacz nieruchomości, w okresie 10 lat poprzedzających jej zbycie inwestorowi, nie otrzymał z publicznych środków krajowych lub publicznych środków wspólnotowych dotacji związanej z nieruchomością,
d) inwestor nie przedstawił pisemnego oświadczenia osoby zbywającej obiekt budowlany albo prawo do dysponowania nim, w którym potwierdziła ona, że obiekt ten jest wolny od wad prawnych,
e) inwestor nie przedstawił pisemnego oświadczenia osoby zbywającej obiekt budowlany albo prawa do dysponowania nim, w którym potwierdziła ona, że stan techniczny tego obiektu budowlanego, oceniony zgodnie z przepisami prawa budowlanego o kontroli okresowej obiektów budowlanych, nie powoduje zagrożenia dla życia lub zdrowia ludzi, bezpieczeństwa mienia lub dla środowiska, albo nie wykazał w projekcie, że pomoc finansowa będzie wykorzystana na przywrócenie odpowiedniego stanu technicznego obiektu budowlanego,
f) inwestor nie przedstawił pisemnego oświadczenia, że grunt, budynek, budowla albo prawo do dysponowania nimi, przed nabyciem, nie znajdował się w posiadaniu osób prawnych, jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej albo osób fizycznych, z którymi inwestor był albo jest powiązany kapitałowo i organizacyjnie w okresie od dnia wejścia w życie rozporządzenia;
3) zakupu materiału zarybieniowego na uruchomienie pierwszego cyklu chowu lub hodowli ryb w obiekcie chowu lub hodowli ryb, powyżej takiej ilości materiału zarybieniowego, która jest niezbędna do uruchomienia tego cyklu w danym obiekcie;
4) nakładów rzeczowych innych niż określone w § 11 ust. 1;
5) używania albo używania i pobierania pożytków z rzeczy na podstawie umowy leasingu lub innych umów o podobnym charakterze;
6) amortyzacji środków trwałych, jeżeli inwestor nie przedstawił pisemnego oświadczenia, że dokonał odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami o amortyzacji środków trwałych, ani nie wskazał szczegółowego sposobu ustalenia wysokości odpisów amortyzacyjnych;
7) pracy własnej wykonywanej przez inwestora będącego osobą fizyczną, z zastrzeżeniem § 11 ust. 1, ani pracy wolontariuszy;
8) kosztów ogólnych realizacji projektu, w tym kosztów połączeń telefonicznych, opłat za zużytą wodę, energię elektryczna i nośniki energii, składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne inwestora i jego pracowników:
a) powyżej 10 % wartości netto projektu,
b) które nie miały bezpośredniego związku z realizacją projektu wymienionego w § 1 ust. 1 pkt 1,
c) które zostały naliczone i wykazane niezgodnie ze sposobem określonym w umowie o dofinansowanie;
9) naukowego monitoringu stanu zasobów organizmów wodnych, w wysokości powyżej 10 % wartości netto projektu i powyżej kwoty 200 000 zł za 5-letni okres badań;
10) sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, o którym mowa w § 7 ust. 2, przekraczających 8 % wartości projektu i 10 000 zł;
11) sporządzenia opinii stwierdzającej zastosowanie technik znacząco redukujących oddziaływanie na środowisko, o której mowa w § 134 ust. 1, przekraczających 8 % wartości projektu i 10 000 zł.
2. Wartość nakładów rzeczowych, o których mowa w ust. 1, ustala się:
1) w drodze wyceny nieruchomości dokonanej w operacie szacunkowym sporządzonym zgodnie z przepisami o gospodarce nieruchomościami – w przypadku nakładów rzeczowych wniesionych w formie gruntu, budynku lub budowli albo prawa do dysponowania nimi;
2) w kosztorysie inwestorskim – w przypadku nakładów rzeczowych wniesionych w formie robót budowlanych i prac konstrukcyjnych.
3. Wyceny nieruchomości dokonuje się nie wcześniej niż w okresie 3 lat przed datą złożenia wniosku.
4. Faktyczne wykonanie robót budowlanych i prac konstrukcyjnych, o których mowa w ust. 2 pkt 2, potwierdza inspektor nadzoru budowlanego w protokole odbioru.
2. Do umowy, faktury i innego równoważnego dokumentu, o których mowa w ust. 1, dołącza się dokument potwierdzający sposób, miejsce i termin dokonania zapłaty przez inwestora.
Rozdział 2
Ochrona i rozwój zasobów wodnych
§ 14.
1) budowę albo odbudowę, rozbudowę, przebudowę lub montaż urządzenia lub zespołu urządzeń umożliwiających wędrówkę ryb dwuśrodowiskowych;
2) adaptację, remont, wymianę, naprawę lub techniczne wyposażenie urządzenia lub zespołu urządzeń umożliwiających wędrówkę ryb dwuśrodowiskowych, dokonane w celu poprawy efektywności ich działania lub poprawy bezpieczeństwa wędrówki tych ryb;
3) budowę sztucznej rafy w polskich obszarach morskich.
1) aloza (Alosa alosa),
2) certa (Vmba vimba),
3) jesiotr (Acipenser sp.),
4) łosoś atlantycki (Salmo salar),
5) parposz (Alosa falax),
6) sieja wędrowna (Coregonus lavaretus),
7) troć wędrowna (Salmo trutta m. trutta),
8) węgorz europejski (Anguilla anguilla)
– zwanych dalej „rybami dwuśrodowiskowymi”, o których mowa w § 14 pkt 1 i 2, służą poprawie efektywności i bezpieczeństwa wędrówki tych ryb, jeżeli ich usytuowanie, konstrukcja, wyposażenie i sposób działania oraz ilość i jakość wody je zasilającej zapewniają łatwe przejście tych ryb przez to urządzenie lub zespół urządzeń, a także nie narażają tych ryb na zranienia, okaleczenia lub inne zbędne cierpienia i stres w czasie ich przejścia przez to urządzenie lub zespół urządzeń oraz uniemożliwiają dokonanie połowu tych ryb przez osoby do tego nieuprawnione.
1) pkt 1 lub 2, udziela się:
a) inwestorowi, który jest posiadaczem urządzenia wodnego lub jego części uniemożliwiających albo wpływających niekorzystnie na efektywność lub bezpieczeństwo wędrówki ryb dwuśrodowiskowych w publicznych śródlądowych wodach powierzchniowych płynących,
b) zarządowi województwa – jeżeli projekt będzie realizowany w ramach określonego zadania i dotyczy urządzenia lub zespołu urządzeń umożliwiających wędrówkę ryb dwuśrodowiskowych, które nie znajduje się w posiadaniu samorządu wojewódzkiego;
2) pkt 3, udziela się jednostce badawczo-rozwojowej realizującej statutowe zadania w zakresie rybołówstwa morskiego, szkole wyższej kształcącej na kierunku rybactwo morskie i wyższej szkole zawodowej kształcącej w specjalności rybołówstwa morskiego, organizacji producentów rybnych zrzeszającej armatorów rybackich albo organizacji międzybranżowej, o których mowa w przepisach o organizacji rynku rybnego.
1) ma na celu wspólny interes użytkowników wód;
2) przewiduje przeprowadzenie naukowego monitoringu stanu zasobów organizmów wodnych w wodach związanych z realizacją projektu oraz publikację jego wyników wraz z wnioskami, po przystąpieniu do użytkowania urządzenia lub zespołu urządzeń, o których mowa w § 14 pkt 1 i 2, albo sztucznej rafy, o której mowa w § 14 pkt 3.
2. Pomocy finansowej udziela się projektowi w zakresie ochrony i rozwoju zasobów wodnych, który:
1) zapewni ochronę stadiów młodocianych zasobów ryb z gatunków występujących w Morzu Bałtyckim albo
2) umożliwi efektywną i bezpieczną wędrówkę ryb dwuśrodowiskowych, a konieczność podjęcia działań w zakresie ochrony i rozwoju zasobów wodnych została przewidziana w wojewódzkim programie ochrony i rozwoju zasobów wodnych, który zawiera w szczególności wskazanie:
a) śródlądowych wód powierzchniowych, w których wędrówka ryb dwuśrodowiskowych jest uniemożliwiona albo jej efektywność lub bezpieczeństwo wymaga poprawy,
b) miejsc, w których ze względu na wartości środowiska przyrodniczego i potrzebę racjonalnego korzystania z zasobów przyrody celowa jest budowa, odbudowa, rozbudowa, przebudowa, adaptacja, remont, wymiana, naprawa lub dodatkowe wyposażenie w urządzenia lub zespoły urządzeń umożliwiających wędrówkę ryb dwuśrodowiskowych,
c) gatunków, rodzajów i optymalnych ilości materiału zarybieniowego ryb dwuśrodowiskowych, jeżeli konieczność ich wprowadzenia do wskazanych wód wynika z potrzeby ochrony ich zasobów,
d) priorytetów w zakresie umożliwienia albo poprawy efektywności lub bezpieczeństwa wędrówki ryb dwuśrodowiskowych na terenie województwa.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:
1) wskazanie wód i miejsca, w których inwestor planuje umożliwić lub poprawić efektywność i bezpieczeństwo wędrówki ryb dwuśrodowiskowych, albo miejsca, w którym inwestor planuje wybudować sztuczną rafę, o której mowa § 14 pkt 3;
2) szczegółowy opis planowanego sposobu:
a) umożliwienia wędrówki ryb dwuśrodowiskowych lub poprawy jej efektywności i bezpieczeństwa, w tym określenie rodzaju urządzenia lub zespołu urządzeń, o których mowa w § 14 pkt 1 i 2, wraz ze szkicami proponowanych urządzeń oraz zdjęciami miejsca, w którym planowana jest realizacja projektu, albo
b) ochrony zasobów ryb z gatunków występujących w Morzu Bałtyckim i rozwoju ich stadiów młodocianych, w tym określenie typu sztucznej rafy, o której mowa w § 14 pkt 3, wraz z jej szkicami;
3) informację o zakresie planowanych prac i powierzchni gruntów niezbędnych i dostępnych do realizacji projektu, a także o dostępnej ilości i jakości wody służącej do zasilania urządzenia lub zespołu urządzeń, o których mowa w § 14 pkt 1 i 2;
4) specyfikację przewidywanych kosztów wykonania projektu i przeprowadzenia monitoringu naukowego stanu zasobów ryb;
5) uzasadnienie przyczyn, z powodu których inwestor uważa, że realizacja planowanego projektu umożliwi lub poprawi efektywność i bezpieczeństwo wędrówki ryb dwuśrodowiskowych we wskazanych wodach albo przyczyni się do ochrony zasobów ryb z gatunków występujących w Morzu Bałtyckim i rozwoju ich stadiów młodocianych.
3. Wspólny interes użytkowników wód stwierdza się na podstawie wyniku oceny potencjalnych i faktycznych możliwości ochrony i rozwoju zasobów ryb oraz stosunku rachunku kosztów projektu do przewidywanych korzyści dla środowiska wodnego i rozwoju rybactwa, jeżeli pomoc finansowa byłaby przyznana w okresie programowania, w wysokości proponowanej przez inwestora.
4. Oceny, o której mowa w ust. 3, dokonuje się odpowiednio dla danego rodzaju projektu, z uwzględnieniem informacji:
1) zawartych w katastrze wodnym, planach zarybiania polskich obszarów morskich oraz planach, programach, politykach i strategiach w dziedzinie rybactwa śródlądowego albo rybołówstwa morskiego, sporządzonych przez organy administracji publicznej na podstawie odrębnych przepisów;
2) o priorytetach w zakresie umożliwienia albo poprawy efektywności lub bezpieczeństwa wędrówki ryb dwuśrodowiskowych na terenie województwa;
3) o założeniach gospodarki rybackiej w publicznych śródlądowych wodach powierzchniowych płynących, określonych w operatach rybackich, podanej przez dyrektora regionalnego zarządu gospodarki wodnej;
4) o stosowanych dostępnych technikach i znanych najlepszych technikach w zakresie ochrony i rozwoju zasobów wodnych.
5. W przypadku stwierdzenia, że projekt nie ma na celu wspólnego interesu użytkowników wód, minister właściwy do spraw rolnictwa może wskazać okoliczności, które przy rozpatrzeniu nowego wniosku inwestora mogą zmienić wynik dokonanego ustalenia.
1) efektywności i bezpieczeństwa wędrówki ryb dwuśrodowiskowych w miejscu, w którym realizowany był projekt, występowania ryb dwuśrodowiskowych w śródlądowych wodach powierzchniowych oraz wpływu zrealizowanego projektu na zmianę stanu ich zasobów w wodach, których dotyczy projekt;
2) stanu zasobów ryb z gatunków występujących w Morzu Bałtyckim i rozwoju ich stadiów młodocianych w ekosystemie sztucznej rafy, o której mowa w § 14 pkt 3.
2. Pomocy finansowej udziela się inwestorowi w wysokości 100 % kosztów kwalifikowalnych projektu.
3. Pomoc finansowa przyznawana jest do wyczerpania środków finansowych w części przewidzianej dla projektów dotyczących operacji:
1) o których mowa w § 14 pkt 1 i 2, o wartości netto odpowiednio:
a) powyżej 10 000 zł, ale nie większej niż 500 000 zł,
b) powyżej 500 000 zł, ale nie większej niż 2 000 000 zł,
c) powyżej 2 000 000 zł;
2) polegających na budowie sztucznej rafy w polskich obszarach morskich.
Rozdział 3
Chów i hodowla ryb
§ 22.
1) zwiększenie zdolności produkcyjnych w chowie lub hodowli ryb;
2) modernizację istniejącego obiektu chowu lub hodowli ryb.
2. Pomoc finansowa przysługuje, jeżeli:
1) projekt w zakresie chowu i hodowli ryb dotyczy obiektu chowu lub hodowli ryb, w którym wykorzystuje się techniki zwiększające produkcję ryb ponad naturalne możliwości środowiska, a ryby pozostają własnością inwestora przez cały okres chowu lub hodowli oraz w czasie odłowu;
2) wartość netto projektu jest wyższa od 10 000 zł.
1) budowę i wyposażenie w urządzenia techniczne nowego obiektu chowu lub hodowli ryb,
2) odbudowę, rozbudowę lub przebudowę istniejącego obiektu chowu lub hodowli ryb lub
3) adaptację, remont, wymianę, naprawę lub wyposażenie istniejącego obiektu chowu lub hodowli ryb w urządzenia techniczne
– i służy wzrostowi możliwości produkcyjnych tego obiektu.
2. Zwiększenie zdolności produkcyjnych chowu lub hodowli ryb może obejmować zakup materiału obsadowego na potrzeby pierwszego cyklu chowu lub hodowli ryb w danym obiekcie.
1) odbudowę, rozbudowę lub przebudowę istniejącego obiektu chowu lub hodowli ryb lub
2) adaptację, remont, wymianę, naprawę lub wyposażenie istniejącego obiektu chowu lub hodowli ryb w urządzenia techniczne
– w celu poprawy jakości produktu chowu lub hodowli ryb, podniesienia efektywności wykorzystania dostępnych zasobów wody lub poprawy oddziaływania tego obiektu na środowisko.
2. Modernizacja istniejącego obiektu chowu lub hodowli ryb może obejmować zakup materiału obsadowego na potrzeby pierwszego cyklu chowu lub hodowli ryb w danym obiekcie, jeżeli:
1) powiatowy lekarz weterynarii nakazał inwestorowi zabicie ryb chorych lub podejrzanych o zakażenie w celu zlikwidowania choroby zakaźnej ryb lub
2) inwestor i inni uprawnieni do rybactwa, którzy posiadają obiekty chowu lub hodowli ryb odprowadzające wody do cieku powyżej obiektu należącego do inwestora, podjęli wspólne działania w celu zlikwidowania lub zmniejszenia zagrożenia wystąpienia choroby zakaźnej ryb.
3. Modernizacja istniejącego obiektu chowu lub hodowli ryb nie może służyć wzrostowi możliwości produkcyjnych obiektu.
1) § 22 ust. 1 pkt 2 – są budynki, budowle, urządzenia wodne lub inne obiekty budowlane i urządzenia zgłoszone właściwemu powiatowemu lekarzowi weterynarii jako miejsce prowadzenia działalności polegającej na wylęganiu, chowie lub hodowli ryb;
2) § 23 ust. 1 pkt 1 – są budynki, budowle, urządzenia wodne lub inne obiekty budowlane i urządzenia służące do prowadzenia chowu lub hodowli ryb.
1) poprawę jakości zdrowotnej ryb i produktów z nich wytwarzanych, wymaganej na podstawie przepisów o ochronie zdrowia zwierząt oraz o zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt;
2) poprawę warunków prowadzenia chowu, hodowli, odławiania, przechowywania, przewożenia lub wprowadzania do obrotu żywych ryb, w zakresie dobrostanu ryb;
3) wdrożenie dobrej praktyki produkcyjnej (GMP) lub dobrej praktyki higienicznej (GHP), o których mowa w przepisach o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia;
4) otrzymanie produktu pochodzącego z chowu lub hodowli ryb o zwiększonej wartości dodanej;
5) uzyskanie przez inwestora certyfikatu lub innego dokumentu poświadczającego, że ryby lub produkty z nich wytworzone cechują się szczególną jakością lub pochodzeniem.
2. Dokonanie zmiany warunków technicznych, technologicznych, sanitarnych lub organizacyjnych chowu, hodowli, odławiania, przechowywania, przewożenia lub wprowadzania do obrotu ryb lub produktów z nich wytworzonych w celu poprawy jakości produktów chowu lub hodowli ryb stwierdza się po zrealizowaniu projektu:
1) odpowiednio dla danego rodzaju projektu, w opinii dyrektora Instytutu Rybactwa Śródlądowego w Olsztynie albo Morskiego Instytutu Rybackiego w Gdyni, sporządzonej na wniosek inwestora, złożony nie później niż w terminie 3 miesięcy od zakończenia realizacji projektu w zakresie chowu i hodowli ryb – w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1–4;
2) na podstawie certyfikatu lub innego dokumentu wydanego przez organ administracji publicznej, izbę gospodarczą, organizację społeczną albo inny upoważniony podmiot w kraju lub za granicą, zgodnie z zasadami określonymi w ich statucie, regulaminie albo przepisach określających ich kompetencje – w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5.
2. Opinię, o której mowa w ust. 1, sporządza się na wniosek inwestora, złożony nie później niż w terminie 3 miesięcy od zakończenia realizacji projektu w zakresie chowu i hodowli ryb, na podstawie wyniku porównania efektywności wykorzystania dostępnych zasobów wody albo wyniku porównania oddziaływania obiektu chowu lub hodowli ryb na środowisko.
3. Porównań, o których mowa w ust. 2, dokonuje się na podstawie informacji o efektywności wykorzystania dostępnych zasobów wody oraz informacji o oddziaływaniu obiektu chowu lub hodowli ryb na środowisko, o których mowa w ust. 1, uzyskanych przed zakończeniem realizacji projektu i po jego zakończeniu.
1) właścicielem, posiadaczem samoistnym lub zależnym gruntu, na którym planowana jest realizacja projektu;
2) podmiotem uprawnionym do rybactwa, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 18 kwietnia 1985 r. o rybactwie śródlądowym (Dz. U. z 1999 r. Nr 66, poz. 750, z późn. zm.3));
3) posiadaczem zezwolenia na prowadzenie chowu lub hodowli ryb w polskich obszarach morskich.
2. Pomoc finansowa przyznawana jest do wyczerpania środków finansowych w części przewidzianej dla projektów, o których mowa w § 22 ust. 1, o wartości netto odpowiednio:
1) powyżej 10 000 zł, ale nie większej niż 150 000 zł;
2) powyżej 150 000 zł, ale nie większej niż 500 000 zł;
3) powyżej 500 000 zł.
2. Pomoc finansową w wysokości, o której mowa w ust. 1, można przyznać, jeżeli inwestor we wniosku o dofinansowanie podał szczegółowy rzeczowy i techniczny opis proponowanej techniki znacząco redukującej oddziaływanie na środowisko oraz określił wysokość kosztów bezpośrednio związanych z zastosowaniem technik znacząco redukujących oddziaływanie na środowisko i umożliwił ich weryfikację.
3. Znaczącą redukcję oddziaływania na środowisko technik, odpowiednio dla danego rodzaju projektu, stwierdza w opinii dyrektor Instytutu Rybactwa Śródlądowego w Olsztynie albo Morskiego Instytutu Rybackiego w Gdyni po zastosowaniu tej techniki w obiekcie chowu i hodowli ryb.
4. Stopień redukcji oddziaływania na środowisko technik, o których mowa w ust. 1, ocenia się poprzez wpływ zastosowanej techniki na środowisko, w szczególności przez analizę:
1) zmiany zawartości w wodzie doprowadzanej i odprowadzanej z obiektu chowu i hodowli ryb substancji organicznie rozkładalnych oraz zawiesiny ogólnej – w przypadku zastosowania technik znacząco redukujących oddziaływanie obiektu na wodę;
2) wyników kontrolowanego rozrodu lub podchowu ryb – w przypadku zastosowania technik znacząco redukujących straty w cyklu hodowlanym ryb, które pochodzą od tarlaków pozyskanych w śródlądowych wodach powierzchniowych;
3) skutków występowania na terenie obiektu chowu lub hodowli ryb zwierząt łownych lub zwierząt z gatunków objętych ochroną prawną – w przypadku zastosowania technik uniemożliwiających dostęp tych zwierząt do gruntów, budynków, budowli, urządzeń wodnych lub innych obiektów budowlanych i urządzeń technicznych służących do prowadzenia chowu lub hodowli ryb.
5. W przypadku braku możliwości porównania stopnia redukcji oddziaływania na środowisko proponowanej techniki z wynikami dostępnych badań lub opracowań naukowych za znaczącą redukcję oddziaływania na środowisko przyjmuje się przynajmniej 30 % zmianę wartości wskaźników, którymi mierzony jest stopień redukcji tego oddziaływania, w stosunku do średniorocznych wartości tych wskaźników przed zastosowaniem tej techniki.
Rozdział 4
Rybołówstwo śródlądowe
§ 31.
1) budowę łodzi rybackiej;
2) modernizację łodzi rybackiej lub
3) przedsięwzięcie środków wspomagających rybołówstwo śródlądowe, z wyłączeniem tych inwestycji, na które może być udzielona pomoc finansowa na realizację projektu w zakresie chowu i hodowli ryb.
2. Realizacja projektu, o którym mowa w ust. 1, służy poprawie jakości produktów rybołówstwa śródlądowego, poprawie warunków prowadzenia gospodarki rybackiej w śródlądowych wodach powierzchniowych lub zwiększeniu efektywności jej prowadzenia.
3. Oceny możliwości poprawy jakości produktów rybołówstwa śródlądowego, poprawy warunków prowadzenia gospodarki rybackiej w śródlądowych wodach powierzchniowych i zwiększenia efektywności jej prowadzenia dokonuje dyrektor Instytutu Rybactwa Śródlądowego w Olsztynie w opinii sporządzonej na wniosek inwestora.
4. Pomoc finansowa przysługuje, jeżeli wartość netto projektu, o którym mowa w ust. 1, jest wyższa od 5000 zł.
2. Modernizacja łodzi rybackiej, o której mowa w § 31 ust. 1 pkt 2, może obejmować adaptację, przebudowę lub wyposażanie urządzenia pływającego z napędem mechanicznym lub bez takiego napędu, które służy do połowu ryb w powierzchniowych wodach śródlądowych lub przewożenia ryb lub narzędzi i urządzeń rybackich.
3. Przedsięwzięcie środków wspomagających rybołówstwo śródlądowe może obejmować:
1) budowę, odbudowę, rozbudowę, przebudowę lub adaptację budynków, budowli lub innych urządzeń bezpośrednio związanych z wykonywaniem rybactwa śródlądowego lub
2) wymianę, remont lub zakup narzędzi lub urządzeń bezpośrednio związanych z wykonywaniem rybactwa śródlądowego.
4. Modernizacja łodzi rybackiej oraz przedsięwzięcie środków wspomagających rybołówstwo śródlądowe nie obejmują wymiany rybackich narzędzi i urządzeń połowowych.
2. Pomoc finansowa przyznawana jest do wyczerpania środków finansowych w części przewidzianej dla projektów, o których mowa w § 31 ust. 1, o wartości netto odpowiednio:
1) powyżej 5000 zł, ale nie większej niż 35 000 zł;
2) powyżej 35 000 zł.
Rozdział 5
Przetwórstwo i rynek rybny
§ 35.
1) podniesienie standardów technicznych w zakładach przetwórstwa produktów rybnych;
2) zmniejszenie oddziaływania zakładów przetwórstwa produktów rybnych na środowisko;
3) poprawę jakości lub atrakcyjności produktów rybnych lub zwiększenie ich asortymentu;
4) budowę, rozbudowę, przebudowę lub remont obiektów hurtowej sprzedaży produktów rybnych oraz ich infrastruktury technicznej.
1) zakup, budowę, odbudowę, rozbudowę, przebudowę lub remont budynków lub budowli bezpośrednio związanych z procesami przetwórstwa produktów rybnych;
2) budowę, rozbudowę, przebudowę lub remont infrastruktury zakładów przetwórstwa produktów rybnych;
3) zakup lub wymianę urządzeń bezpośrednio związanych z procesem przetwórstwa produktów rybnych;
4) budowę, rozbudowę, przebudowę lub remont zaplecza socjalnego w zakładach przetwórstwa produktów rybnych;
5) zakup środków transportu wewnętrznego w zakładach przetwórstwa produktów rybnych oraz specjalistycznych środków transportu zewnętrznego bezpośrednio związanych z realizacją celów projektu;
6) wyposażenie zakładów przetwórstwa produktów rybnych w urządzenia lub technologie podnoszące warunki bezpieczeństwa i higieny pracy.
1) zakup, budowę, odbudowę, rozbudowę, przebudowę, adaptację, remont, wymianę, naprawę urządzeń redukujących oddziaływanie na środowisko;
2) zastosowanie technik lub technologii przetwarzania odpadów produktów rybnych w celu wprowadzania ich na rynek.
1) poprawę jakości zdrowotnej produktów rybnych wymaganej na podstawie przepisów o ochronie zdrowia zwierząt oraz o zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt;
2) wdrożenie dobrej praktyki produkcyjnej (GMP) lub dobrej praktyki higienicznej (GHP), o których mowa w przepisach o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia;
3) uzyskanie certyfikatu lub innego dokumentu poświadczającego, że produkty rybne cechują się szczególną jakością lub pochodzeniem;
4) otrzymanie produktu rybnego o zwiększonej wartości dodanej.
2. Dokonanie zmiany warunków technicznych, technologicznych, sanitarnych lub organizacyjnych przetwarzania, przechowywania lub wprowadzania na rynek produktów rybnych w celu poprawy jakości lub atrakcyjności produktów rybnych stwierdza się po zrealizowaniu projektu:
1) odpowiednio dla danego rodzaju projektu, w opinii dyrektora Instytutu Rybactwa Śródlądowego w Olsztynie albo Morskiego Instytutu Rybackiego w Gdyni, sporządzonej na wniosek inwestora, złożony nie później niż w terminie 3 miesięcy od zakończenia realizacji projektu w zakresie przetwórstwa ryb i handlu produktami rybnymi – w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 2 i 4;
2) na podstawie certyfikatu lub innego dokumentu, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, wydanego przez organ administracji publicznej, izbę gospodarczą, organizację społeczną albo inny upoważniony podmiot w kraju lub za granicą, zgodnie z zasadami określonymi w statucie, regulaminie albo przepisach określających ich kompetencje – w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3.
2. Jeżeli projekt zakłada:
1) wspólne używanie urządzeń znacząco redukujących oddziaływanie na środowisko,
2) zastosowanie technik znacząco redukujących oddziaływanie na środowisko
– wysokość pomocy finansowej może być zwiększona do 70 % wartości kosztów kwalifikowalnych, w tym kosztów zakupu albo kosztów budowy, odbudowy, rozbudowy, przebudowy, adaptacji lub wymiany, bezpośrednio dotyczących wspólnie używanych urządzeń znacząco redukujących oddziaływanie na środowisko lub zastosowanej techniki znacząco redukującej oddziaływanie na środowisko.
3. Pomocy finansowej w wysokości, o której mowa w ust. 2, udziela się, jeżeli inwestor, o którym mowa w § 39, we wniosku o dofinansowanie podał szczegółowy rzeczowy i techniczny opis proponowanego wspólnie używanego urządzenia lub techniki, o których mowa w ust. 2, oraz określił wysokość kosztów bezpośrednio związanych z zastosowaniem urządzenia lub techniki znacząco redukujących oddziaływanie na środowisko i umożliwił ich weryfikację.
2. Stopień redukcji oddziaływania na środowisko urządzeń lub technik, o których mowa w § 40 ust. 2, ocenia się, w zależności od celu projektu, w którym zastosowano te urządzenia lub techniki, w szczególności przez analizę:
1) stopnia wykorzystywania odnawialnych źródeł energii w procesie przetwórstwa;
2) stopnia redukcji odpadów w procesie przetwórstwa;
3) stosowanej ekologicznej gospodarki opakowaniami;
4) stopnia redukcji zanieczyszczeń w odprowadzanych nieczystościach płynnych;
5) stopnia dezodoryzacji gazów odprowadzanych z zakładów przetwórstwa produktów rybnych;
6) skuteczności wprowadzanych „czystych technologii”
3. W przypadku braku możliwości porównania stopnia redukcji oddziaływania na środowisko proponowanego urządzenia lub techniki z wynikami dostępnych prac naukowych, za znaczącą redukcję oddziaływania na środowisko przyjmuje się przynajmniej 30 % zmianę wartości wskaźników, którymi mierzony jest stopień redukcji tego oddziaływania, w stosunku do średniorocznych wartości tych wskaźników przed zastosowaniem tego urządzenia lub techniki.
1) dotyczące zakładów przetwórstwa produktów rybnych znajdujących się w miejscowościach o liczbie mieszkańców poniżej 5000 lub na obszarach, na których stopa bezrobocia przekroczyła przeciętną stopę bezrobocia w kraju;
2) wprowadzające technologie mające na celu zmniejszenie w procesie produkcji zużycia energii elektrycznej – w zależności od wielkości udziału kosztów kwalifikowalnych przewidzianych na wprowadzenie tej technologii w wartości projektu;
3) zakładające zastosowanie technik znacząco redukujących oddziaływanie na środowisko – w zależności od wielkości udziału kosztów kwalifikowalnych przewidzianych na zastosowania tego urządzenia lub techniki w wartości projektu.
Rozdział 6
Rybacka infrastruktura portowa
§ 43.
1) poprawę warunków postoju lub obsługi statków rybackich w portach i przystaniach rybackich; portem lub przystanią rybacką jest port lub przystań morska bądź część portu lub przystani morskiej zapewniająca obsługę statków rybackich;
2) podniesienie warunków bezpieczeństwa i higieny pracy w portach i przystaniach rybackich;
3) poprawę jakości lub atrakcyjności produktów rybołówstwa morskiego;
4) ograniczenie zanieczyszczania środowiska morskiego.
1) zakup, budowę, odbudowę, rozbudowę, przebudowę, remont lub naprawę obiektów budowlanych lub urządzeń służących do wyładunku produktów rybołówstwa morskiego;
2) zakup, budowę, odbudowę, rozbudowę, przebudowę, remont lub naprawę obiektów budowlanych lub urządzeń służących do konserwacji lub naprawy statków rybackich;
3) zakup, budowę, odbudowę, rozbudowę, przebudowę lub remont magazynów osprzętu rybackiego;
4) zakup, budowę, odbudowę, rozbudowę lub remont zaplecza socjalnego rybaków;
5) budowę, odbudowę, rozbudowę, przebudowę lub remont nabrzeża lub miejsca postoju statków rybackich;
6) budowę, odbudowę, rozbudowę, przebudowę lub remont falochronów.
1) poprawę warunków wstępnego przetwarzania, wyładunku, przewożenia, pakowania lub przechowywania produktów rybołówstwa morskiego w portach i przystaniach rybackich, w tym:
a) zakup, budowę, odbudowę, rozbudowę, przebudowę, adaptację lub remont budynków, budowli lub innych obiektów budowlanych służących do wstępnego przetwarzania produktów rybołówstwa morskiego,
b) zakup, budowę, odbudowę, rozbudowę, przebudowę lub remont magazynów lub chłodni służących wyłącznie do przechowywania produktów rybołówstwa morskiego,
c) budowę, rozbudowę, przebudowę lub remont wytwórni lodu oraz ich wyposażenie w niezbędne urządzenia techniczne,
d) budowę, rozbudowę, przebudowę lub remont obiektów budowlanych służących do mycia skrzyń i innych pojemników,
e) zakup urządzeń służących do sortowania produktów rybołówstwa morskiego,
f) zakup środków transportu wewnętrznego w porcie lub przystani rybackiej;
2) zmianę warunków technicznych, technologicznych, sanitarnych lub organizacyjnych wstępnego przetwarzania, przechowywania lub przewożenia produktów rybołówstwa morskiego, mającą na celu:
a) poprawę jakości zdrowotnej produktów rybołówstwa morskiego wymaganej na podstawie przepisów o ochronie zdrowia zwierząt oraz o zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt,
b) wdrożenie dobrej praktyki higienicznej (GHP), o której mowa w przepisach o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia.
2. Dokonanie zmiany warunków technicznych, technologicznych, sanitarnych lub organizacyjnych przetwarzania, przechowywania i przewożenia produktów rybołówstwa morskiego w celu poprawy jakości lub atrakcyjności produktów rybołówstwa morskiego, o których mowa w ust. 1 pkt 2, stwierdza, po zrealizowaniu projektu, dyrektor Morskiego Instytutu Rybackiego w Gdyni, w opinii sporządzonej na wniosek inwestora, złożony nie później niż w terminie 3 miesięcy od zakończenia realizacji projektu w zakresie rybackiej infrastruktury portowej.
2. Pomocy finansowej na realizację projektu w zakresie rybackiej infrastruktury portowej, bez udziału inwestorów prywatnych, udziela się w wysokości 100 % kosztów kwalifikowalnych projektu.
Rozdział 7
Znajdowanie oraz promowanie nowych rynków zbytu na produkty rybne
§ 51.
1) opracowanie i przeprowadzenie kampanii promocyjnych produktów rybnych;
2) organizowanie targów lub wystaw tematycznych związanych z sektorem rybołówstwa morskiego lub rybactwa śródlądowego oraz uczestnictwo w tych targach lub wystawach;
3) opracowanie i przeprowadzenie badań rynku rybnego;
4) prowadzenie doradztwa w zakresie sprzedaży i marketingu produktów rybnych;
5) działania związane z:
a) certyfikacją produktów rybnych,
b) znakowaniem produktów rybnych,
c) opakowywaniem produktów rybnych,
d) racjonalizacją lub standaryzacją nazw produktów rybnych.
1) wynajęcie agencji reklamowych oraz innych usługodawców związanych z przygotowaniem i prowadzeniem kampanii promocyjnych;
2) zakup lub wynajem powierzchni reklamowych oraz tworzenie haseł reklamowych lub materiałów reklamowych na okres trwania kampanii promocyjnych;
3) publikacje niezbędne do osiągnięcia celu projektu;
4) wynajem budynków, lokali lub środków transportu, niezbędnych do przeprowadzenia kampanii promocyjnej, zorganizowania targów lub wystaw albo zorganizowania i przeprowadzenia badań rynku rybnego.
1) preferencji konsumenckich w zakresie spożycia produktów rybnych;
2) wpływu dostępności produktów rybnych na ich popyt;
3) sezonowości popytu na produkty rybne;
4) wpływu dochodów konsumentów i cen produktów rybnych na popyt tych produktów.
1) organizowanie szkoleń z zakresu nowoczesnych technik prezentacji produktów rybnych w sprzedaży hurtowej lub detalicznej;
2) organizowanie szkoleń z zakresu technik poprawy jakości usług świadczonych przez podmioty wprowadzające produkty rybne na rynek;
3) wdrażanie:
a) technologii handlu elektronicznego,
b) innych technologii informatycznych mających na celu upowszechnianie informacji technicznych lub handlowych dotyczących produktów rybnych.
1) podmiotom prowadzącym działalność polegającą na chowie, hodowli, połowie, wprowadzaniu na rynek, obrocie lub przetwarzaniu produktów rybnych,
2) stowarzyszeniom, innym organizacjom społecznym i zawodowym oraz fundacjom, których celem statutowym jest działanie na rzecz rozwoju rybołówstwa morskiego lub rybactwa śródlądowego,
3) jednostkom badawczo-rozwojowym,
4) placówkom Polskiej Akademii Nauk,
5) szkołom wyższym i wyższym szkołom zawodowym,
6) szkołom ponadgimnazjalnym o profilu rybołówstwo morskie lub rybactwo śródlądowe
– których miejsce zamieszkania, siedziba albo oddział znajduje się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Pomocy finansowej na realizację projektu w zakresie znajdowania oraz promowania nowych rynków zbytu na produkty rybne, bez udziału inwestorów prywatnych, udziela się w wysokości 100 % kosztów kwalifikowalnych projektu.
1) mające na celu sprzedaż nadwyżek produktów rybnych znajdujących się na rynku rybnym lub gatunków niedostatecznie eksploatowanych;
2) przygotowane przez uznane organizacje producentów rybnych;
3) przygotowane i prowadzone wspólnie przez co najmniej 2 uznane organizacje producentów rybnych, uznane związki organizacji producentów rybnych, uznane organizacje międzybranżowe lub organizacje społeczno-zawodowe rybaków;
4) przyczyniające się do poprawy jakości lub atrakcyjności produktów rybnych;
5) promujące produkty rybne pochodzące z chowu, hodowli lub połowów prowadzonych metodami przyjaznymi dla środowiska.
1) gatunki niedostatecznie eksploatowane, o których mowa w § 58 pkt 1;
2) prowadzenie połowów metodami przyjaznymi dla środowiska w przypadku, o którym mowa w § 58 pkt 5.
2. Opinię, p której mowa w ust. 1, dyrektor Instytutu Rybactwa Śródlądowego w Olsztynie albo dyrektor Morskiego Instytutu Rybackiego w Gdyni wydaje na wniosek inwestora, o którym mowa w § 56.
Rozdział 8
Działania innowacyjne
§ 60.
1) technik zarządzania lub kontroli warunków dostępu do określonych stref połowowych oraz zarządzania kwotami połowowymi;
2) technik zarządzania nakładem połowowym;
3) promocji bardziej selektywnych narzędzi połowowych lub metod połowów;
4) promocji technik mających na celu zachowanie zasobów organizmów wodnych;
5) promocji urządzeń lub technologii podnoszących warunki bezpieczeństwa i higieny pracy na statkach rybackich;
6) urządzeń lub technologii podnoszących warunki sanitarne lub zdrowotne złowionych lub wyładowanych produktów rybnych;
7) wspólnych urządzeń związanych z chowem lub hodowlą ryb;
8) restrukturyzacji lub modernizacji obiektów chowu lub hodowli ryb;
9) wspólnego oczyszczania wody odprowadzanej z obiektów chowu lub hodowli ryb;
10) zwalczania chorób ryb w obiekcie chowu lub hodowli lub pasożytów organizmów wodnych na obszarach zlewni albo w ekosystemach przybrzeżnych;
11) opracowania systemu zbierania podstawowych danych o rybołówstwie morskim, chowie lub hodowli ryb;
12) opracowywania technik zarządzania rybołówstwem morskim, chowem lub hodowlą ryb, w tym opracowywania zintegrowanych planów zarządzania obszarami przybrzeżnymi;
13) wdrażania technologii handlu elektronicznego lub innych technologii informatycznych mających na celu upowszechnianie informacji technicznych lub handlowych o produktach rybnych;
14) tworzenia inkubatorów biznesu w sektorze rybołówstwa morskiego i rybactwa śródlądowego lub miejsc koncentracji obrotu i przechowywania produktów rybnych;
15) opracowywania programów szkoleń obejmujących w szczególności poprawę jakości lub atrakcyjności produktów rybnych;
16) udostępniania know-how dotyczącej łańcucha produkcyjnego produktów rybnych łącznie z dostarczeniem tych produktów do konsumenta;
17) opracowywania i wdrażania technik lub technologii poprawy lub kontroli jakości, ustalania pochodzenia, warunków zdrowotnych, instrumentów statystycznych i wpływu na środowisko;
18) otrzymania produktu rybnego o zwiększonej wartości dodanej;
19) podnoszenia stanu wiedzy w zakresie chowu, hodowli i połowu ryb lub przetwórstwa produktów rybnych albo rynku rybnego.
1) podmiotom prowadzącym działalność polegającą na chowie, hodowli, połowie, wprowadzaniu na rynek, obrocie lub przetwarzaniu produktów rybnych,
2) stowarzyszeniom, innym organizacjom społecznym i zawodowym oraz fundacjom, których celem statutowym jest działanie na rzecz rozwoju rybołówstwa morskiego lub rybactwa śródlądowego,
3) jednostkom badawczo-rozwojowym,
4) placówkom Polskiej Akademii Nauk,
5) szkołom wyższym kształcącym na kierunku rybactwo i wyższym szkołom zawodowym kształcącym w specjalności rybołówstwo morskie lub rybactwo śródlądowe,
6) szkołom ponadgimnazjalnym o profilu rybołówstwo morskie lub rybactwo śródlądowe
– których miejsce zamieszkania, siedziba albo oddział znajduje się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Pomocy finansowej na realizację projektu w zakresie działań innowacyjnych, bez udziału inwestorów prywatnych, udziela się w wysokości 100 % kosztów kwalifikowalnych projektu.
Rozdział 9
Rybołówstwo przybrzeżne
§ 64.
1) w którym uczestniczą co najmniej 4 armatorzy statków rybackich lub co najmniej 2 rodziny rybackie (osoby pełnoletnie, w tym małżonkowie, krewni lub powinowaci, z których co najmniej 2 osoby wykonują rybołówstwo morskie) wykonujący rybołówstwo morskie przy użyciu statków rybackich:
a) stanowiących polską własność,
b) wpisanych do rejestru statków rybackich,
c) o długości całkowitej mniejszej niż 12 m,
d) posiadających ważne:
– licencję połowową i specjalne zezwolenie połowowe,
– świadectwo pomiarowe wydane na podstawie pomiaru statku rybackiego dokonanego zgodnie z postanowieniami Międzynarodowej konwencji o pomierzaniu pojemności statków z 1969 r., sporządzonej w Londynie dnia 23 czerwca 1969 r. (Dz. U. z 1983 r. Nr 56, poz. 247), lub zgodnie z rozporządzeniem 2930/86/EWG z dnia 22 września 1986 r. określającym parametry statków rybackich (Dz. Urz. WE L 274 z 25.09.1986, z późn. zm.),
– dokumenty uprawniające do żeglugi, jeżeli statek jest obowiązany posiadać te dokumenty;
2) mający na celu w szczególności:
a) poprawę warunków bezpieczeństwa i higieny pracy na statkach rybackich,
b) podniesienie standardów technicznych portów i przystani rybackich,
c) poprawę warunków bezpieczeństwa i higieny pracy w portach i przystaniach rybackich,
d) wprowadzenie nowych technik lub technologii pozyskiwania lub wstępnego przetwarzania produktów rybołówstwa morskiego, w szczególności wprowadzenie bardziej selektywnych metod połowów,
e) zorganizowanie łańcucha produkcyjnego produktów rybnych wraz z dostarczeniem tych produktów do konsumenta.
1) urządzenia związane z bezpieczeństwem żeglugi;
2) inne urządzenia lub technologie podnoszące warunki bezpieczeństwa i higieny pracy.
1) zakup osprzętu rybackiego, z wyłączeniem narzędzi połowowych;
2) zakup, budowę, odbudowę, rozbudowę, przebudowę lub remont magazynów lub chłodni służących do przechowywania produktów rybołówstwa morskiego lub magazynów służących do przechowywania osprzętu rybackiego;
3) budowę wyciągarek plażowych;
4) budowę, odbudowę, rozbudowę, przebudowę lub remont zaplecza socjalnego dla rybaków w portach i przystaniach morskich.
Rozdział 10
Budowa lub modernizacja statku rybackiego
§ 70.
1) ma:
a) zdolność połowową nie większą niż statek wykreślony z rejestru – w przypadku statku o pojemności równej lub mniejszej niż 100 GT,
b) zdolność połowową nie większą niż 20/27 zdolności połowowej statku wykreślonego z rejestru – w przypadku statku o pojemności powyżej 100 GT,
c) pojemność mniejszą niż 400 GT,
d) polską przynależność;
2) jest budowany zgodnie z obowiązującymi przepisami w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, warunków zdrowotnych, jakości produktu, warunków pracy oraz wymiarów statków i monitorowania działalności połowowej;
3) będzie wpisany do rejestru statków rybackich, w miejsce statku wykreślonego z tego rejestru;
4) jest poddany pomiarowi zgodnie z postanowieniami Międzynarodowej konwencji o pomierzaniu pojemności statków z 1969 r., sporządzonej w Londynie dnia 23 czerwca 1969 r., lub zgodnie z rozporządzeniem 2930/86/EWG z dnia 22 września 1986 r. określającym parametry statków rybackich.
1) racjonalizację działań połowowych, w tym stosowanie metod połowów bardziej selektywnych lub zmniejszających negatywne oddziaływanie na środowisko;
2) poprawę jakości produktów rybnych złowionych i przetwarzanych wstępnie na statku rybackim;
3) wdrażanie na statkach rybackich obowiązujących przepisów zdrowotnych;
4) poprawę warunków bezpieczeństwa i higieny pracy na statkach rybackich;
5) poprawę nawigacji morskiej;
6) zmniejszenie oddziaływania statku rybackiego na środowisko morskie.
1) o polskiej przynależności;
2) wpisanego do stałego rejestru okrętowego, jeżeli podlega obowiązkowi wpisu do rejestru okrętowego;
3) wpisanego do rejestru statków rybackich przez okres co najmniej 5 ostatnich lat; do okresu tego zalicza się okres wpisu do ewidencji statków rybackich przed wprowadzeniem rejestru statków rybackich;
4) posiadającego ważne:
a) licencję połowową i specjalne zezwolenie połowowe,
b) świadectwo pomiarowe wydane na podstawie pomiaru statku rybackiego dokonanego zgodnie z postanowieniami Międzynarodowej konwencji o pomierzaniu pojemności statków z 1969 r., sporządzonej w Londynie dnia 23 czerwca 1969 r., lub zgodnie z rozporządzeniem 2930/86/EWG z dnia 22 września 1986 r. określającym parametry statków rybackich,
c) dokumenty uprawniające do żeglugi, jeżeli statek jest obowiązany posiadać te dokumenty.
1) pojemność;
2) moc silnika;
3) zdolność połowową.
2. Pomocy finansowej udziela się na modernizację statku rybackiego zwiększającą jego pojemność, jeżeli:
1) dotyczy ona statku rybackiego w wieku co najmniej 5 lat;
2) ma na celu poprawienie warunków bezpieczeństwa i higieny pracy, jakości produktów rybnych oraz nie zwiększa zdolności połowowej statku rybackiego.
1) narzędzi połowowych;
2) silnika statku rybackiego;
3) urządzeń ichtiolokacyjnych.
Klasa statku według pojemności (w GT) | euro |
poniżej 10 | (11 000/GT+ 2 000) x 2 |
10 i poniżej 25 | (5 000/GT + 62 000) x 2 |
25 i poniżej 100 | (4 200/GT+ 82 000) x 2 |
100 i poniżej 300 | (2 700/GT + 232 000) x 2 |
300 i poniżej 400 | (2 200/GT + 382 000) x 2 |
Klasa statku według pojemności (w GT) | euro |
poniżej 10 | 11 000/GT + 2 000 |
10 i poniżej 25 | 5 000/GT + 62 000 |
25 i poniżej 100 | 4 200/GT + 82 000 |
100 i poniżej 300 | 2 700/GT + 232 000 |
300 i poniżej 500 | 2 200/GT + 382 000 |
500 i więcej | 1 200/GT + 882 000 |
1) od dnia zakończenia budowy statku rybackiego do dnia jego wykreślenia z rejestru statków rybackich upłynęło mniej niż 10 lat;
2) od dnia zakończenia modernizacji statku rybackiego do dnia jego wykreślenia z rejestru statków rybackich upłynęło mniej niż 5 lat.
2. Środki wypłacone w ramach pomocy finansowej, o których mowa w ust. 1, zwraca się w wysokości:
1) 1/10 za każdy rok, który upłynął od dnia wykreślenia statku rybackiego z rejestru statków rybackich do upływu 10 lat od dnia zakończenia budowy tego statku;
2) 1/5 w stosunku rocznym za każdy rok, który upłynął od dnia wykreślenia statku rybackiego z rejestru statków rybackich do upływu 5 lat od dnia zakończenia modernizacji tego statku.
DZIAŁ III
Trwałe wycofanie statków rybackich
Rozdział 1
Złomowanie statku rybackiego
§ 81.
1) o polskiej przynależności;
2) wpisanego do stałego rejestru okrętowego, jeżeli podlega obowiązkowi wpisu do rejestru okrętowego;
3) wpisanego do rejestru statków rybackich przez okres co najmniej 3 ostatnich lat; do okresu tego zalicza się okres wpisu do ewidencji statków rybackich przed wprowadzeniem rejestru statków rybackich;
4) w wieku co najmniej 10 lat;
5) posiadającego ważne:
a) licencję połowową i specjalne zezwolenie połowowe,
b) świadectwo pomiarowe wydane na podstawie pomiaru statku rybackiego dokonanego zgodnie z postanowieniami Międzynarodowej konwencji o pomierzaniu pojemności statków z 1969 r., sporządzonej w Londynie dnia 23 czerwca 1969 r., lub zgodnie z rozporządzeniem 2930/86/EWG z dnia 22 września 1986 r. określającym parametry statków rybackich,
c) dokumenty uprawniające do żeglugi, jeżeli statek jest obowiązany posiadać te dokumenty;
6) przy użyciu którego wykonywano rybołówstwo morskie przez co najmniej 75 dni, w każdym z 2 okresów 12-miesięcznych poprzedzających dzień złożenia wniosku o dofinansowanie, albo przy użyciu którego w każdym z 2 okresów 12-miesięcznych poprzedzających dzień złożenia wniosku o dofinansowanie wykonywano rybołówstwo morskie przez co najmniej 80 % dni, podczas których można było wykonywać rybołówstwo morskie zgodnie z przepisami o rybołówstwie lub przepisami o żegludze morskiej albo śródlądowej.
2. Przez faktyczne złomowanie statku rybackiego rozumie się odcięcie nadburcia z lewej i prawej burty wraz z umieszczoną na nich oznaką rybacką, usunięcie silnika głównego oraz pocięcie kadłuba statku w taki sposób, aby żadna z jego części nie była większa lub równa 50 % całkowitej wielkości kadłuba.
Klasa statku według pojemności (w GT) | euro |
poniżej 10 | 11 000/GT + 2 000 |
10 i poniżej 25 | 5 000/GT + 62 000 |
25 i poniżej 100 | 4 200/GT+ 82 000 |
100 i poniżej 300 | 2 700/GT + 232 000 |
300 i poniżej 500 | 2 200/GT + 382 000 |
500 i więcej | 1 200/GT + 882 000 |
2. Do ustalenia wysokości pomocy finansowej za złomowanie statku rybackiego w wieku powyżej 15, a poniżej 30 lat stosuje się stawki określone w ust. 1, pomniejszone o 1,5 % za każdy rok powyżej 15 lat.
3. Do ustalenia wysokości pomocy finansowej za złomowanie statku rybackiego w wieku co najmniej 30 lat stosuje się stawki określone w ust. 1, pomniejszone o 22,5 %.
1) w pierwszym roku – o 30 %,
2) w drugim roku – o 24 %,
3) w trzecim roku – o 18 %,
4) w czwartym roku – o 12 %,
5) w piątym roku – o 6 %
– środków wypłaconych w ramach pomocy finansowej na modernizację statku rybackiego.
2. Wysokość pomocy finansowej, o której mowa w § 82, zmniejsza się o wysokość pomocy finansowej za czasowe zawieszenie działalności połowowej udzielonej w roku poprzedzającym faktyczne złomowanie statku rybackiego.
1) za każdy rok wieku statku rybackiego przyznaje się 2 punkty;
2) za każdy rok posiadania tytułu własności statku rybackiego przyznaje się 2 punkty.
Rozdział 2
Przeniesienie własności statku rybackiego do kraju trzeciego
§ 86.
1) o polskiej przynależności;
2) wpisanego do stałego rejestru okrętowego, jeżeli podlega obowiązkowi wpisu do rejestru okrętowego;
3) wpisanego do rejestru statków rybackich przez okres co najmniej 5 ostatnich lat; do okresu tego zalicza się okres wpisu do ewidencji statków rybackich przed wprowadzeniem rejestru statków rybackich;
4) w wieku co najmniej 10 lat i mniejszym niż 30 lat;
5) o pojemności nie mniejszej niż 22 GT;
6) posiadającego ważne:
a) licencję połowową i specjalne zezwolenie połowowe,
b) świadectwo pomiarowe wydane na podstawie pomiaru statku rybackiego dokonanego zgodnie z postanowieniami Międzynarodowej konwencji o pomierzaniu pojemności statków z 1969 r., sporządzonej w Londynie dnia 23 czerwca 1969 r., lub zgodnie z rozporządzeniem 2930/86/EWG z dnia 22 września 1986 r. określającym parametry statków rybackich,
c) dokumenty uprawniające do żeglugi, jeżeli statek jest obowiązany posiadać te dokumenty;
7) przy użyciu którego wykonywano rybołówstwo morskie przez co najmniej 75 dni, w każdym z 2 okresów 12-miesięcznych poprzedzających dzień złożenia wniosku o dofinansowanie, albo przy użyciu którego w każdym z 2 okresów 12-miesięcznych poprzedzających dzień złożenia wniosku o dofinansowanie wykonywano rybołówstwo morskie przez co najmniej 80 % dni, podczas których można było wykonywać rybołówstwo morskie zgodnie z przepisami o rybołówstwie lub przepisami o żegludze morskiej albo śródlądowej.
Klasa statku według pojemności (w GT) | euro |
poniżej 10 | (11 000/GT+ 2 000) x 0,3 |
10 i poniżej 25 | (5 000/GT+ 62 000) x 0,3 |
25 i poniżej 100 | (4 200/GT + 82 000) x 0,3 |
100 i poniżej 300 | (2 700/GT + 232 000) x 0,3 |
300 i poniżej 500 | (2 200/GT + 382 000) x 0,3 |
500 i więcej | (1 200/GT + 882 000) x 0,3 |
2. Do ustalenia wysokości pomocy finansowej za przeniesienie własności statku rybackiego w wieku powyżej 15, a poniżej 30 lat stosuje się stawki określone w ust. 1, pomniejszone o 1,5 % za każdy rok powyżej 15 lat.
1) w pierwszym roku – o 30 %,
2) w drugim roku – o 24 %,
3) w trzecim roku – o 18 %,
4) w czwartym roku – o 12 %,
5) w piątym roku – o 6 %
– środków wypłaconych w ramach pomocy finansowej na modernizację statku rybackiego.
2. Wysokość pomocy finansowej, o której mowa w § 87, zmniejsza się o wysokość pomocy finansowej za czasowe zawieszenie działalności połowowej udzielonej w roku poprzedzającym przeniesienie własności statku rybackiego.
Rozdział 3
Zmiana przeznaczenia statku rybackiego
§ 91.
1) o polskiej przynależności;
2) wpisany do stałego rejestru okrętowego, jeżeli podlega obowiązkowi wpisu do rejestru okrętowego;
3) wpisany do rejestru statków rybackich przez okres co najmniej 5 ostatnich lat; do okresu tego zalicza się okres wpisu do ewidencji statków rybackich przed wprowadzeniem rejestru statków rybackich;
4) w wieku co najmniej 10 lat;
5) posiadający ważne:
a) licencję połowową i specjalne zezwolenie połowowe,
b) świadectwo pomiarowe wydane na podstawie pomiaru statku rybackiego dokonanego zgodnie z postanowieniami Międzynarodowej konwencji o pomierzaniu pojemności statków z 1969 r., sporządzonej w Londynie dnia 23 czerwca 1969 r., lub zgodnie z rozporządzeniem 2930/86/EWG z dnia 22 września 1986 r. określającym parametry statków rybackich,
c) dokumenty uprawniające do żeglugi, jeżeli statek jest obowiązany posiadać te dokumenty;
6) przy użyciu którego wykonywano rybołówstwo morskie przez co najmniej 75 dni, w każdym z 2 okresów 12-miesięcznych poprzedzających dzień złożenia wniosku o dofinansowanie, albo przy użyciu którego w każdym z 2 okresów 12-miesięcznych poprzedzających dzień złożenia wniosku o dofinansowanie wykonywano rybołówstwo morskie przez co najmniej 80 % dni, podczas których można było wykonywać rybołówstwo morskie zgodnie z przepisami o rybołówstwie lub przepisami o żegludze morskiej albo śródlądowej.
Klasa statku według pojemności (w GT) | euro |
poniżej 10 | 11 000/GT + 2 000 |
10 i poniżej 25 | 5 000/GT + 62 000 |
25 i poniżej 100 | 4 200/GT+ 82 000 |
100 i poniżej 300 | 2 700/GT + 232 000 |
300 i poniżej 500 | 2 200/GT + 382 000 |
500 i więcej | 1 200/GT + 882 000 |
2. Do ustalenia wysokości pomocy finansowej za zmianę przeznaczenia statku rybackiego w wieku powyżej 15, a poniżej 30 lat stosuje się stawki określone w ust. 1, pomniejszone o 1,5 % za każdy rok powyżej 15 lat.
3. Do ustalenia wysokości pomocy finansowej za zmianę przeznaczenia statku rybackiego w wieku co najmniej 30 lat stosuje się stawki określone w ust. 1, pomniejszone o 22,5 %.
1) w pierwszym roku – o 30 %,
2) w drugim roku – o 24 %,
3) w trzecim roku – o 18 %,
4) w czwartym roku – o 12 %,
5) w piątym roku – o 6 %
– środków wypłaconych w ramach pomocy finansowej na modernizację statku rybackiego.
2. Wysokość pomocy finansowej, o której mowa w § 92, zmniejsza się o wysokość pomocy finansowej za czasowe zawieszenie działalności połowowej przyznanej w roku poprzedzającym faktyczną zmianę przeznaczenia statku rybackiego.
Rozdział 4
Wspólne przedsięwzięcia
§ 96.
1) o polskiej przynależności;
2) wpisany do stałego rejestru okrętowego, jeżeli podlega obowiązkowi wpisu do rejestru okrętowego;
3) wpisany do rejestru statków rybackich przez okres co najmniej 5 ostatnich lat; do okresu tego zalicza się okres wpisu do ewidencji statków rybackich przed wprowadzeniem rejestru statków rybackich;
4) w wieku co najmniej 10 i mniejszym niż 30 lat;
5) o pojemności nie mniejszej niż 22 GT;
6) posiadający ważne:
a) licencję połowową i specjalne zezwolenie połowowe,
b) świadectwo pomiarowe wydane na podstawie pomiaru statku rybackiego dokonanego zgodnie z postanowieniami Międzynarodowej konwencji o pomierzaniu pojemności statków z 1969 r., sporządzonej w Londynie dnia 23 czerwca 1969 r., lub zgodnie z rozporządzeniem 2930/86/EWG z dnia 22 września 1986 r. określającym parametry statków rybackich,
c) dokumenty uprawniające do żeglugi, jeżeli statek jest obowiązany posiadać te dokumenty;
7) przy użyciu którego wykonywano rybołówstwo morskie przez co najmniej 75 dni, w każdym z 2 okresów 12-miesięcznych poprzedzających dzień złożenia wniosku o dofinansowanie, albo przy użyciu którego w każdym z 2 okresów 12-miesięcznych poprzedzających dzień złożenia wniosku o dofinansowanie wykonywano rybołówstwo morskie przez co najmniej 80 % dni, podczas których można było wykonywać rybołówstwo morskie zgodnie z przepisami o rybołówstwie lub przepisami o żegludze morskiej albo śródlądowej.
1) utworzy i zarejestruje przedsiębiorstwo zgodnie z prawem kraju, o którym mowa w § 96, lub
2) uzyska udziały lub akcje w takim przedsiębiorstwie oraz
3) ma od 25 do 75 % udziałów w tym przedsiębiorstwie;
4) przeniesie własność statku rybackiego, o którym mowa w § 96, na to przedsiębiorstwo.
Klasa statku według pojemności (w GT) | euro |
poniżej 10 | (11 000/GT+ 2 000) x 0,8 |
10 i poniżej 25 | (5 000/GT+ 62 000) x 0,8 |
25 i poniżej 100 | (4 200/GT+ 82 000) x 0,8 |
100 i poniżej 300 | (2 700/GT + 232 000) x 0,8 |
300 i poniżej 500 | (2 200/GT + 382 000) x 0,8 |
500 i więcej | (1 200/GT + 882 000) x 0,8 |
2. Do ustalenia wysokości pomocy finansowej za wniesienie własności statku rybackiego do wspólnego przedsiębiorstwa w wieku powyżej 15, a poniżej 30 lat stosuje się stawki określone w ust. 1, pomniejszone o 1,5 % za każdy rok powyżej 15 lat.
1) w pierwszym roku – o 30 %,
2) w drugim roku – o 24 %,
3) w trzecim roku – o 18 %,
4) w czwartym roku – o 12 %,
5) w piątym roku – o 6 %
– środków wypłaconych w ramach pomocy finansowej na modernizację statku rybackiego.
2. Wysokość pomocy finansowej, o której mowa w § 101, zmniejsza się o wysokość pomocy finansowej za czasowe zawieszenie działalności połowowej przyznanej w roku poprzedzającym wniesienie własności statku rybackiego do wspólnego przedsiębiorstwa.
2. Jeżeli właściciel statku rybackiego zgłosi Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, że nie spełnia już warunków, od których uzależnione jest udzielenie pomocy finansowej za wniesienie własności statku rybackiego do wspólnego przedsiębiorstwa, jest zobowiązany do zwrotu części różnicy wysokości pomocy finansowej za wniesienie własności statku rybackiego do wspólnego przedsiębiorstwa i pomocy finansowej za przeniesienie własności statku rybackiego.
3. Jeżeli w wyniku przeprowadzonej kontroli ustalono, że właściciel statku rybackiego:
1) nie spełnia warunków, od których uzależnione jest uzyskanie pomocy finansowej za wniesienie własności statku rybackiego do wspólnego przedsiębiorstwa,
2) nie zgłosił Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zmian osobowo-kapitałowych we wspólnym przedsiębiorstwie, zmian danych dotyczących statku rybackiego oraz zmiany rejonu połowów,
3) nie zastąpił statku rybackiego utraconego w wyniku katastrofy morskiej statkiem o podobnej zdolności połowowej, w terminie roku od dnia, w którym miała miejsce ta katastrofa
– jest zobowiązany do zwrotu całej różnicy wysokości pomocy finansowej za wniesienie własności statku rybackiego do wspólnego przedsiębiorstwa i pomocy finansowej za przeniesienie własności statku rybackiego.
4. Jeżeli pomimo wezwania właściciel statku rybackiego nie przekazuje Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa rocznych raportów, o których mowa w § 98, jest zobowiązany do zwrotu części różnicy wysokości pomocy finansowej za wniesienie własności statku rybackiego do wspólnego przedsiębiorstwa i pomocy finansowej za przeniesienia własności statku rybackiego.
5. Jeżeli właściciel nie zastąpił statku rybackiego, który został utracony, statkiem o podobnej zdolności połowowej, jest zobowiązany do zwrotu części różnicy wysokości pomocy finansowej za wniesienie własności statku rybackiego do wspólnego przedsiębiorstwa i pomocy finansowej za przeniesienie własności statku rybackiego.
6. Wysokość zwrotu części pomocy finansowej, o której mowa w ust. 2, 4 i 5, wynosi:
1) w pierwszym roku – 30 % różnicy;
2) w drugim roku – 24 % różnicy;
3) w trzecim roku – 18 % różnicy;
4) w czwartym roku – 12 % różnicy;
5) w piątym roku – 6 % różnicy.
DZIAŁ IV
Działania społeczno-ekonomiczne
Rozdział 1
Utrata miejsca pracy na statku rybackim
§ 107.
1) w chwili:
a) złomowania statku rybackiego,
b) przeniesienia własności statku rybackiego, wraz z dokonaniem zmiany przynależności państwowej tego statku, na osobę prawną albo osobę fizyczną, która ma miejsce zamieszkania albo siedzibę na terytorium kraju niebędącego członkiem Unii Europejskiej i nieubiegającego się o członkostwo w Unii Europejskiej,
c) wniesienia statku rybackiego, jako wkładu do wspólnego przedsiębiorstwa utworzonego na terytorium kraju niebędącego członkiem Unii Europejskiej i nieubiegającego się o członkostwo w Unii Europejskiej, przy użyciu którego jest wykonywane rybołówstwo morskie pod banderą tego kraju na wodach będących pod jurysdykcją lub na wodach krajów trzecich,
d) zmiany przeznaczenia statku na inne cele niż wykonywanie rybołówstwa morskiego, nieprzynoszące zysków
– był zatrudniony na tym statku;
2) wykazał, że był zatrudniony na statku rybackim przez okres co najmniej 12 miesięcy;
3) znajduje się na liście załogi statku rybackiego, o którym mowa w pkt 1, dołączonej przez właściciela do wniosku o dofinansowanie za trwałe wycofanie statku rybackiego.
2. Środki wypłacone w ramach pomocy finansowej, o których mowa w ust. 1, zwraca się w wysokości 1/12 za każdy miesiąc, od dnia powrotu rybaka do wykonywania zawodu rybaka do dnia upływu 12 miesięcy od dnia wypłacenia pomocy.
Rozdział 2
Przekwalifikowanie zawodowe rybaków lub podjęcie przez nich okołorybackiej działalności gospodarczej
§ 110.
1) w chwili:
a) złomowania statku rybackiego,
b) przeniesienia własności statku rybackiego, wraz z dokonaniem zmiany przynależności państwowej tego statku, na osobę prawną albo osobę fizyczną, która ma miejsce zamieszkania albo siedzibę na terytorium kraju niebędącego członkiem Unii Europejskiej i nieubiegającego się o członkostwo w Unii Europejskiej,
c) wniesienia statku rybackiego, jako wkładu do wspólnego przedsiębiorstwa utworzonego na terytorium kraju niebędącego członkiem Unii Europejskiej i nieubiegającego się o członkostwo w Unii Europejskiej, przy którego użyciu jest wykonywane rybołówstwo morskie pod banderą tego kraju na wodach będących pod jurysdykcją lub na wodach krajów trzecich,
d) zmiany przeznaczenia statku na inne cele niż wykonywanie rybołówstwa morskiego, nieprzynoszące zysków
– był zatrudniony na tym statku;
2) wykazał, że pracował w zawodzie rybaka na statku rybackim przez okres co najmniej 5 lat;
3) znajduje się na liście załogi statku rybackiego, o którym mowa w pkt 1, dołączonej przez właściciela statku rybackiego do wniosku o dofinansowanie za trwałe wycofanie statku rybackiego.
1) przetwórstwa produktów rybnych;
2) budowy lub naprawy narzędzi połowowych i osprzętu rybackiego;
3) usług stoczniowych i remontowych;
4) obsługi technicznej statków rybackich;
5) usług portowych.
2. Pomocy finansowej na realizację projektu podjęcia okołorybackiej działalności gospodarczej udziela się rybakowi w wysokości do 20 000 euro.
2. Środki wypłacone w ramach pomocy finansowej, o której mowa w ust. 1, zwraca się w wysokości 1/5 za każdy rok, który upłynął od dnia powrotu rybaka do wykonywania zawodu rybaka do dnia upływu 5 lat od dnia wypłacenia pomocy.
Rozdział 3
Nabycie własności statku rybackiego
§ 116.
1) nie ukończył 35. roku życia;
2) wykazał, że pracował w zawodzie rybaka na statku rybackim przez okres co najmniej 5 lat lub ma wykształcenie w zakresie rybołówstwa morskiego;
3) po raz pierwszy nabywa własność statku rybackiego.
1) wpisanego do rejestru okrętowego, jeżeli podlega obowiązkowi wpisu do rejestru okrętowego;
2) wpisanego do rejestru statków rybackich;
3) w wieku od 10 do 20 lat;
4) o długości całkowitej od 7 do 24 m;
5) posiadającego ważne:
a) licencję połowową i specjalne zezwolenie połowowe,
b) świadectwo pomiarowe wydane na podstawie pomiaru statku rybackiego dokonanego zgodnie z postanowieniami Międzynarodowej konwencji o pomierzaniu pojemności statków z 1969 r., sporządzonej w Londynie dnia 23 czerwca 1969 r., lub zgodnie z rozporządzeniem 2930/86/EWG z dnia 22 września 1986 r. określającym parametry statków rybackich,
c) dokumenty uprawniające do żeglugi, jeżeli statek jest obowiązany posiadać te dokumenty.
2. Środki wypłacone w ramach pomocy finansowej, o której mowa w ust. 1, zwraca się w wysokości 1/5 w stosunku rocznym od dnia przeniesienia własności statku rybackiego lub jego trwałego wycofania do dnia upływu 5 lat od dnia przyznania pomocy finansowej.
Rozdział 4
Trwałe zaprzestanie wykonywania zawodu przez rybaka
§ 122.
1) trwale zaprzestał wykonywania zawodu rybaka;
2) osiągnął wiek wynoszący co najmniej 55 lat;
3) wykazał, że pracował w zawodzie rybaka na statku rybackim przez okres co najmniej 10 lat;
4) złożył wniosek o dofinansowanie w terminie 6 miesięcy od dnia rozwiązania z nim stosunku pracy przez właściciela trale wycofywanego statku rybackiego, na którym był zatrudniony.
2. Pomocy finansowej udziela się rybakowi, o którym mowa w ust. 1, do osiągnięcia przez niego wieku emerytalnego.
okres pracy w zawodzie rybaka | euro |
od 10 lat poniżej 15 lat | 178 |
od 15 lat poniżej 20 lat | 213 |
od 20 lat poniżej 25 lat | 249 |
od 25 lat poniżej 30 lat | 284 |
od 30 lat | 320 |
DZIAŁ V
Inne działania
Rozdział 1
Działania organizacji obrotu rynkowego
§ 125.
2. Pomocy finansowej na realizację programu na rzecz poprawy jakości produktów rybnych udziela się:
1) organizacji producentów rybnych wpisanej do rejestru organizacji uznanych, której udzielono specjalnego uznania na podstawie art. 12 rozporządzenia 104/2000/WE z dnia 17 grudnia 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury (Dz. Urz. WE L 17 z 21.01.2000);
2) związkowi organizacji producentów rybnych wpisanych do rejestru związków organizacji producentów rybnych.
2. Pomoc finansowa, o której mowa w § 125 ust. 2 pkt 1, przysługuje przez okres 3 lat od dnia uzyskania specjalnego uznania przez organizację producentów rybnych.
1) 3 %, 2 % oraz 1 % wartości produktów rybnych sprzedawanych na rynku przez organizację producentów rybnych;
2) 60 %, 40 % oraz 20 % kosztów administracyjnych poniesionych przez organizację producentów rybnych.
Rozdział 2
Czasowe zawieszenie działalności połowowej
§ 131.
1) wystąpienia na obszarze połowów nieprzewidzianych okoliczności, w szczególności spowodowanych przez czynniki biologiczne;
2) konieczności niezwłocznego objęcia ochroną zagrożonego gatunku organizmów morskich;
3) nieodnowienia porozumienia rybołówczego lub jego zawieszenia dla flot państw członkowskich Unii Europejskiej zależnych od tego porozumienia;
4) nagłych, wprowadzonych przez przepisy prawa ograniczeń technicznych na stosowanie określonych narzędzi połowowych lub metod połowów.
DZIAŁ VI
Tryb udzielenia pomocy finansowej
Rozdział 1
Opiniowanie projektów
§ 133.
2. Inwestor bierze udział w postępowaniu dotyczącym wydania opinii.
3. W celu wydania opinii dyrektor właściwego instytutu, z własnej inicjatywy albo na wniosek inwestora, może:
1) przeprowadzić oględziny;
2) zwrócić się do inwestora o udzielenie dodatkowych informacji lub dostarczenie dodatkowych dokumentów niezbędnych do dokonania oceny projektu.
4. W przypadku nieudzielenia dodatkowych informacji albo niedostarczenia przez inwestora dodatkowych dokumentów w wyznaczonym terminie opinię sporządza się na podstawie wniosku oraz dołączonej do niego dokumentacji.
2. Opinia zawiera:
1) nazwę instytutu, którego dyrektor wydał opinię;
2) imię i nazwisko, adres i miejsce zamieszkania albo nazwę i adres siedziby inwestora;
3) sentencję opinii;
4) uzasadnienie;
5) datę sporządzenia opinii;
6) numer identyfikujący projekt poddany ocenie.
2. W przypadku wydania opinii negatywnej dyrektor instytutu może wskazać okoliczności, które przy rozpatrzeniu nowego wniosku inwestora mogą zmienić wynik dokonanego ustalenia.
Rozdział 2
Wniosek i umowa o dofinansowanie
§ 137.
2. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa może zwrócić się do inwestora o dostarczenie dokumentów potwierdzających spełnienie warunków dofinansowania innych niż określone we wzorach wniosków o dofinansowanie.
1) budowy statku rybackiego, o której mowa w § 70,
2) przeniesienia własności statku rybackiego, o której mowa w § 86,
3) wniesienia własności statku rybackiego do wspólnego przedsiębiorstwa, o którym mowa w § 96
– składa się nie później niż do dnia 15 listopada 2004 r.
2. Wniosek o dofinansowanie na realizację programu na rzecz poprawy jakości produktów rybnych, o której mowa w § 125 ust. 2, składa się w terminie 14 dni od dnia wydania decyzji administracyjnej w sprawie zatwierdzenia programu operacyjnego.
1) zrealizowaniu projektu lub części projektu:
a) w zakresie, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 1,
b) przekwalifikowania zawodowego lub podjęcia okołorybackiej działalności gospodarczej, o których mowa w § 110;
2) wykreśleniu z rejestru statków rybackich oraz faktycznym trwałym wycofaniu statku rybackiego, o którym mowa w dziale III;
3) nabyciu własności statku rybackiego, o którym mowa w § 116.
2. Wniosek o płatność pomocy finansowej na poniesione koszty administracyjne związane z prowadzoną działalnością organizacji producentów rybnych lub na realizację programu na rzecz poprawy jakości produktów rybnych, o której mowa w § 125, składa się do dnia 1 marca roku następującego po roku, za który przysługuje pomoc finansowa.
3. Wypłaty pomocy finansowej za:
1) utratę miejsca pracy na statku rybackim, o której mowa w § 107,
2) trwałe zaprzestanie wykonywania zawodu rybaka, o której mowa w § 122,
3) czasowe zawieszenie działalności połowowej, o której mowa w § 131
– dokonuje się po zawarciu umowy o dofinansowanie projektu, w sposób i na warunkach w niej określonych.
1) dokumenty potwierdzające poniesienie kosztów kwalifikowalnych lub
2) w przypadku pomocy finansowej:
a) na budowę statku rybackiego, o której mowa w § 70:
– dokumenty potwierdzające spełnienie przez nowo wybudowany statek rybacki wymagań technicznych wynikających z umów międzynarodowych albo wymagań technicznych polskiej instytucji klasyfikacyjnej,
– kopię decyzji o wykreśleniu z rejestru statków rybackich statku rybackiego, w którego miejsce zostanie wpisany nowo wybudowany statek rybacki,
– zaświadczenie o wpisie nowo wybudowanego statku rybackiego do rejestru statków rybackich,
b) na modernizację statku rybackiego, o której mowa w § 72 – dokumenty potwierdzające spełnienie przez zmodernizowany statek rybacki wymagań technicznych wynikających z umów międzynarodowych albo wymagań technicznych polskiej instytucji klasyfikacyjnej,
c) za złomowanie statku rybackiego, o której mowa w § 81 – kopię decyzji o wykreśleniu statku rybackiego z rejestru statków rybackich,
d) za przeniesienie własności statku rybackiego, o której mowa w § 86:
– kopię decyzji o wykreśleniu statku rybackiego z rejestru statków rybackich,
– kopię umowy przeniesienia własności statku rybackiego,
– dokumenty potwierdzające wpisanie statku rybackiego do rejestru statków prowadzonego przez państwo, którego przynależność uzyskał ten statek,
e) za zmianę przeznaczenia statku rybackiego, o której mowa w § 91:
– kopię decyzji o wykreśleniu statku rybackiego z rejestru statków rybackich,
– dokumenty potwierdzające zmianę przeznaczenia statku rybackiego na inne cele niż wykonywanie rybołówstwa morskiego, nieprzynoszące zysków,
f) za wniesienie własności statku rybackiego do wspólnego przedsiębiorstwa, o której mowa w § 96:
– kopię decyzji o wykreśleniu statku rybackiego z rejestru statków rybackich,
– kopię umowy spółki potwierdzoną za zgodność z oryginałem,
– dokumenty potwierdzające wpisanie statku rybackiego do rejestru statków prowadzonego przez państwo, którego przynależność uzyskał ten statek,
– umowę gwarancji bankowej na kwotę równą 20 % przyznanej pomocy finansowej,
g) na nabycie własności statku rybackiego, o której mowa w § 116 – odpis tytułu własności statku rybackiego,
h) na poniesione koszty administracyjne związane z prowadzoną działalnością organizacji producentów rybnych lub na realizację programu na rzecz poprawy jakości produktów rybnych, o której mowa w § 125:
– kopię decyzji o spełnieniu przez organizację producentów warunków wymaganych do jej uznania,
– dokumenty potwierdzające wartość produktów rybnych wprowadzonych przez organizacje producentów na rynek.
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi: W. Olejniczak
|
1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rolnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 134, poz. 1433).
2) Przepisy rozporządzenia wdrażają postanowienia:
– rozporządzenia 2792/99/WE z dnia 17 grudnia 1999 r. określającego szczegółowe zasady i ustalenia dotyczące wsparcia strukturalnego Wspólnoty w sektorze rybołówstwa (Dz. Urz. WE L 337 z 30.12.1999, z późn. zm.),
– rozporządzenia 366/01/WE z dnia 22 lutego 2001 r. w sprawie ustanowienia szczegółowych zasad wdrażania środków przewidzianych w rozporządzeniu 2792/1999 (Dz. Urz. WE L 55 z 24 02.2001),
– rozporządzenia 1263/99 z dnia 21 czerwca 1999 r. w sprawie Finansowego Instrumentu Sterowania Rybołówstwem (Dz. Urz. WE L 161 z 26 06.1999),
– rozporządzenia 1260/99/WE z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiającego przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych (Dz. Urz. WE L 161 z 26 06.1999, z późn. zm.),
– rozporządzenia 438/01/WE z dnia 2 marca 2001 r. w sprawie ustanowienia sposobów zastosowania rozporządzenia 1260/1999 w sprawie systemów zarządzania i kontroli w zakresie pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych (Dz. Urz. WE L 63 z 03 03.2001, z późn. zm.),
– rozporządzenia 2370/02/WE z dnia 20 grudnia 2002 r. ustalającego nadzwyczajne środki Wspólnoty na złomowanie statków rybackich (Dz. Urz. WE L 358 z 31.12.2002),
– rozporządzenia 448/04/WE z dnia 10 marca 2004 r. zmieniającego rozporządzenie 1685/2000 w sprawie szczegółowych zasad wdrażania rozporządzenia 1260/1999 w zakresie uznawania wydatków na działania współfinansowane z funduszy strukturalnych oraz uchylającego rozporządzenie 1145/2003 (Dz. Urz. WE L 72 z 11.03.2004),
– rozporządzenia 2371/02/WE z dnia 20 grudnia 2002 r. w sprawie ochrony i zrównoważonej eksploatacji zasobów rybołówstwa w ramach Wspólnej Polityki Rybołówstwa (Dz. Urz. WE L 358 z 31.12.2002).
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2000 r. Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 81, poz. 875, Nr 110, poz. 1189 i Nr 115, poz. 1229 oraz z 2004 r. Nr 92, poz. 880.
- Data ogłoszenia: 2004-09-30
- Data wejścia w życie: 2004-09-30
- Data obowiązywania: 2008-02-13
- Dokument traci ważność: 2008-12-31
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI z dnia 30 maja 2005 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i trybu udzielania pomocy finansowej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Rybołówstwo i przetwórstwo ryb 2004-2006"
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI z dnia 25 stycznia 2006 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i trybu udzielania pomocy finansowej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Rybołówstwo i przetwórstwo ryb 2004-2006"
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI z dnia 17 listopada 2006 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i trybu udzielania pomocy finansowej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Rybołówstwo i przetwórstwo ryb 2004-2006"
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI z dnia 31 maja 2007 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i trybu udzielania pomocy finansowej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Rybołówstwo i przetwórstwo ryb 2004-2006"
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI z dnia 12 lutego 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i trybu udzielania pomocy finansowej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Rybołówstwo i przetwórstwo ryb 2004-2006"
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA