REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2003 nr 139 poz. 1333
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 15 lipca 2003 r.
w sprawie klasyfikacji statków powietrznych
Na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112) zarządza się, co następuje:
1) charakterystykę i przeznaczenie statków powietrznych;
2) przeznaczenie operacyjne statków powietrznych;
3) sposób unoszenia się w przestrzeni powietrznej.
1) statki powietrzne objęte obowiązkiem uzyskania certyfikatu typu, ustanowionym przepisami międzynarodowymi;
2) statki powietrzne objęte obowiązkiem uzyskania świadectwa zdatności do lotu, ustanowionym wyłącznie przepisami prawa polskiego:
a) sportowe urządzenia latające – przeznaczone do celów sportowych, rekreacyjnych, pokazowych lub edukacyjnych, sterowane przez przemieszczanie ich środka masy względem powierzchni, na której powstaje siła nośna,
b) statki powietrzne kategorii specjalnej,
c) bezpilotowe statki powietrzne – statki powietrzne bez pilota, nieprzeznaczone do celów sportowych lub rekreacyjnych, zdolne do lotu autonomicznego programowanego lub zdalnie sterowanego;
3) pozostałe statki powietrzne:
a) modele latające – niezdolne do uniesienia człowieka, przeznaczone do celów sportowych, rekreacyjnych, pokazowych, kolekcjonerskich lub edukacyjnych:
– o masie startowej nie większej niż 25 kg – dla modeli latających cięższych od powietrza,
– o masie wszystkich składników, bez gazu nośnego, nie większej niż 25 kg – dla modeli latających lżejszych od powietrza,
b) latawce – statki powietrzne bez napędu, cięższe od powietrza, unoszące się w opływającym go powietrzu na uwięzi połączonej ze stałym lub ruchomym punktem podłoża, niezdolne do uniesienia człowieka i przeznaczone do celów sportowych, rekreacyjnych, pokazowych lub edukacyjnych.
1) statki powietrzne lądowe – przeznaczone do operowania z lotnisk i lądowisk lądowych oraz lądowisk na pokładach statków morskich i budowli morskich;
2) statki powietrzne wodne – przeznaczone do operowania wyłącznie z powierzchni wody:
a) pływakowe – w których pływalność nadają pływaki umocowane do statku powietrznego,
b) łodzie latające – w których pływalność nadaje kadłub o odpowiednim kształcie;
3) amfibie – przeznaczone do operowania z lotnisk i lądowisk lądowych, lądowisk na pokładach statków morskich i budowli morskich oraz do operowania z powierzchni wody:
a) pływakowe – w których pływalność nadają pływaki umocowane do statku powietrznego,
b) łodzie latające – w których pływalność nadaje kadłub o odpowiednim kształcie.
1) aerostaty – których sita nośna powstaje wskutek wyporności w otaczającym powietrzu;
2) aerodyny – których siła nośna powstaje w wyniku oddziaływań aerodynamicznych na przeznaczonych do tego powierzchniach tych statków.
1) balony – statki powietrzne bez napędu, lżejsze od powietrza, które dzieli się w sposób następujący:
a) ze względu na czynnik zapewniający wyporność:
– balony gazowe – w których czynnikiem zapewniającym wyporność jest gaz lżejszy od powietrza,
– balony na ogrzane powietrze – w których czynnikiem zapewniającym wyporność jest ogrzane powietrze,
– balony, w których czynnikiem zapewniającym wyporność może być gaz lżejszy od powietrza albo ogrzane powietrze,
b) ze względu na sposób operowania:
– wolne – zdolne do lotu swobodnego w otaczającym powietrzu,
– na uwięzi – umocowane do stałego lub ruchomego punktu podłoża;
2) balony z napędem pomocniczym – statki powietrzne z napędem, lżejsze od powietrza, z prędkością względem otaczającego powietrza nie większą niż 50 km/h, które dzieli się. ze względu na czynnik zapewniający wyporność, w sposób następujący:
– balony z napędem pomocniczym na ogrzane powietrze – w których czynnikiem zapewniającym wyporność jest ogrzane powietrze,
– balony z napędem pomocniczym – w których czynnikiem zapewniającym wyporność może być gaz lżejszy od powietrza albo ogrzane powietrze;
3) sterówce – statki powietrzne z napędem, lżejsze od powietrza, zdolne w ograniczonych warunkach otoczenia do lotu całkowicie sterowanego, które dzieli się w sposób następujący:
a) ze względu na czynnik zapewniający wyporność:
– sterówce gazowe – w których czynnikiem zapewniającym wyporność jest gaz lżejszy od powietrza,
– sterówce na ogrzane powietrze – w których czynnikiem zapewniającym wyporność jest ogrzane powietrze,
– sterówce – w których czynnikiem zapewniającym wyporność może być gaz lżejszy od powietrza albo ogrzane powietrze,
b) ze względu na konstrukcję:
– sztywne – w których kształt nadaje wyłącznie struktura sztywna podtrzymująca całą powłokę,
– półsztywne – w których kształt nadaje częściowo struktura sztywna podtrzymująca powłokę, a częściowo sama konstrukcja powłoki po jej napełnieniu gazem nadającym wyporność.
– niesztywne – w których kształt nadaje konstrukcja powłoki po jej napełnieniu gazem nadającym wyporność.
1) stałopłaty – statki powietrzne cięższe od powietrza, wytwarzające siłę nośną głównie w wyniku oddziaływań aerodynamicznych na jego przeznaczonych do tego celu powierzchniach (powierzchniach nośnych), które pozostają stałe w danych warunkach lotu;
2) przemiennopłaty – statki powietrzne cięższe od powietrza, wytwarzające siłę nośną głównie w wyniku oddziaływań aerodynamicznych na jego powierzchniach nośnych, które mogą być przestawiane zależnie od warunków lotu;
3) wiropłaty – statki powietrzne cięższe od powietrza, wytwarzające siłę nośną głównie w wyniku oddziaływania powietrza z jednym lub większą liczbą wirników o osiach zasadniczo pionowych, które dzieli się w sposób następujący:
a) ze względu na charakterystyki ogólne:
– wiropłaty o stałym położeniu osi wirników,
– wiropłaty o zmiennym położeniu osi wirników,
– wiropłaty kategorii specjalnej,
b) ze względu na swą konstrukcję:
– śmigłowce,
– wiatrakowce,
– wiroszybowce;
4) samoloty – stałopłaty z napędem, niebędące szybowcami z napędem pomocniczym ani motoszybowcami, które dzieli się w sposób następujący:
a) ze względu na charakterystyki ogólne:
– samoloty ultralekkie (mikroloty) – samoloty o masie startowej nie większej niż 495 kg,
– samoloty bardzo lekkie kategorii normalnej – samoloty o masie startowej nie większej niż 750 kg,
– samoloty lekkie kategorii normalnej – samoloty o masie startowej nie większej niż 5700 kg,
– samoloty lekkie kategorii akrobacyjnej, w rozumieniu europejskich wymagań bezpieczeństwa lotniczego ustanowionych przez Zrzeszenie Władz Lotniczych (JAA) JAR – 23 „Samoloty kategorii normalnej, użytkowej akrobacyjnej i transportu lokalnego”, wprowadzonych do stosowania rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 23 czerwca 2003 r. w sprawie wprowadzenia do stosowania europejskich wymagań bezpieczeństwa lotniczego JAR (Dz. U. Nr 139 poz. 1329),
– samoloty lekkie kategorii użytkowej w rozumieniu europejskich wymagań bezpieczeństwa lotniczego ustanowionych przez Zrzeszenie Władz Lotniczych (JAA) JAR – 23 „Samoloty kategorii normalnej, użytkowej akrobacyjnej i transportu lokalnego”, wprowadzonych do stosowania rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 23 czerwca 2003 r. w sprawie wprowadzenia do stosowania europejskich wymagań bezpieczeństwa lotniczego JAR,
– samoloty transportowe – samoloty o masie startowej większej niż 5700 kg i nie większej niż 8618 kg,
– samoloty transportowe duże – samoloty o masie startowej większej niż 8618 kg,
– samoloty kategorii specjalnej,
b) ze względu na przeznaczenie:
– szkolne,
– sportowe,
– pasażerskie,
– towarowe,
– rolnicze,
– gaśnicze,
– medyczne,
– ratownicze;
5) szybowce – stałopłaty bez napędu, przeznaczone głównie do celów sportowych, rekreacyjnych i edukacyjnych, które dzieli się w sposób następujący:
a) jednomiejscowe,
b) dwumiejscowe,
c) szybowce kategorii specjalnej;
6) szybowce z napędem pomocniczym – stałopłaty przeznaczone głównie do celów sportowych, rekreacyjnych i edukacyjnych, wyposażone w napęd pomocniczy wystarczający do utrzymania ich w ustalonym locie poziomym, lecz niewystarczający do zapewnienia im samodzielnego startu, które dzieli się w sposób następujący:
a) jednomiejscowe,
b) dwumiejscowe,
c) szybowce z napędem pomocniczym kategorii specjalnej;
7) motoszybowce – stałopłaty przeznaczone głównie do celów sportowych, rekreacyjnych i edukacyjnych, wyposażone w napęd pomocniczy wystarczający do zapewnienia im samodzielnego startu i wznoszenia, które dzieli się w sposób następujący:
a) jednomiejscowe,
b) dwumiejscowe,
c) motoszybowce kategorii specjalnej;
8) śmigłowce – wiropłaty z napędzanym wirnikiem, które dzieli się w sposób następujący:
a) ze względu na charakterystyki ogólne:
– śmigłowce bardzo lekkie – o masie startowej nie większej niż 750 kg,
– śmigłowce małe – o masie startowej nie większej niż 3175 kg,
– śmigłowce duże kategorii B, w rozumieniu europejskich wymagań bezpieczeństwa lotniczego ustanowionych przez Zrzeszenie Władz Lotniczych (JAA) JAR – 1 „Definicje i skróty”, wprowadzonych do stosowania rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 23 czerwca 2003 r. w sprawie wprowadzenia do stosowania europejskich wymagań bezpieczeństwa lotniczego JAR,
– śmigłowce duże kategorii A, w rozumieniu europejskich wymagań bezpieczeństwa lotniczego ustanowionych przez Zrzeszenie Władz Lotniczych (JAA) JAR – 1 „Definicje i skróty”, wprowadzonych do stosowania rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 23 czerwca 2003 r. w sprawie wprowadzenia do stosowania europejskich wymagań bezpieczeństwa lotniczego JAR,
– śmigłowce kategorii specjalnej,
b) ze względu na charakterystyki osiągowe:
– śmigłowce l klasy osiągowej – śmigłowce, które w przypadku awarii silnika są zdolne do lądowania na opuszczonym miejscu startu lub do bezpiecznego kontynuowania lotu,
– śmigłowce II klasy osiągowej – śmigłowce, które w przypadku awarii silnika są zdolne do bezpiecznego kontynuowania lotu, z wyjątkiem przypadku, gdy awaria silnika wystąpi przed określonym punktem po starcie lub po określonym punkcie przed lądowaniem, jeżeli awaria ta stworzy konieczność awaryjnego lądowania,
– śmigłowce III klasy osiągowej – śmigłowce, których awaria silnika w każdym punkcie trajektorii lotu stwarza konieczność lądowania awaryjnego,
c) ze względu na przeznaczenie:
– szkolne,
– sportowe,
– pasażerskie,
– towarowe,
– rolnicze,
– gaśnicze,
– medyczne,
– ratownicze;
9) wiatrakowce – wiropłaty z napędem niebędące śmigłowcami;
10) wiroszybowce (żyroszybowce) – wiropłaty bez napędu;
11) skrzydłowce (ornitoptery) – statki powietrzne o napędzanych powierzchniach nośnych niebędących wirnikami;
12) mięśnioloty – statki powietrzne z napędem, napędzane siłą mięśni pilota lub załogi;
13) spadochrony– urządzenia cięższe od powietrza, które wskutek oddziaływania powietrza na ich powierzchnie wytwarzają siłę nośną częściowo równoważącą ich ciężar całkowity i zmniejszającą ich prędkość opadania do zapewniającej bezpieczne zetknięcie się z ziemią, które dzieli się w sposób następujący:
a) spadochrony osobowe główne – przewidziane jako zasadniczy środek spowalniania opadania osób,
b) spadochrony towarowe – przeznaczone do spowalniania opadania rzeczy,
c) spadochrony osobowe sportowe – przeznaczone do uprawiania sportu i rekreacji,
d) spadochrony zapasowe – przeznaczone do spowalniania opadania osób i rzeczy w razie niezadziałania lub nieprawidłowego zadziałania spadochronu głównego,
e) spadochrony ratownicze – przeznaczone do ratowania załogi i innych osób znajdujących się na pokładzie statku powietrznego;
14) paralotnie – sportowe urządzenia latające bez napędu, przeznaczone do startu z nóg pilota, o powierzchniach nośnych pozbawionych elementów zapewniających im sztywność, sterowane za pomocą zwichrzania tych powierzchni;
15) paralotnie z napędem – paralotnie z napędem zamocowanym do ciała pilota;
16) motoparalotnie – paralotnie z napędem niezamocowanym do ciała pilota;
17) lotnie – sportowe urządzenia latające bez napędu, przeznaczone do startu z nóg pilota, o powierzchniach nośnych zamocowanych do elementów zapewniających im sztywność, sterowane za pomocą przemieszczania położenia środka ciężkości względem płata;
18) lotnie z napędem – lotnie z napędem zamocowanym do ciała pilota;
19) motolotnie – lotnie z napędem niezamocowanym do ciała pilota.
2. Statki powietrzne określone w § 5 i 6 pkt 1 i 3–10 należą do klasyfikacji podstawowej statków powietrznych.
3. Schemat klasyfikacji podstawowej statków powietrznych stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
Minister Infrastruktury: M. Pol
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302 oraz z 2003 r. Nr 19, poz. 165).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 15 lipca 2003 r. (poz. 1333)
Załącznik nr 1
WYKAZ KLAS I KATEGORII STATKÓW POWIETRZNYCH
KLASA STATKU POWIETRZNEGO | KATEGORIA | ||
Samolot | Transportowa o maksymalnej masie startowej powyżej 8618 kg | ||
| Transportowa o maksymalnej masie startowej powyżej 5700 kg, lecz nie większej niż 8618 kg | ||
| Normalna o maksymalnej masie startowej nie większej niż 5700 kg | ||
| Użytkowa | ||
| Akrobacyjna | ||
| Bardzo lekki | ||
| Specjalna | ||
Śmigłowiec | Duży kategorii A | ||
| Duży kategorii B | ||
| Mały o maksymalnej masie startowej nie większej niż 3175 kg | ||
| Bardzo lekki | ||
| Specjalna | ||
Szybowiec | Jednomiejscowy | ||
| Dwumiejscowy | ||
| Z napędem pomocniczym | Jednomiejscowy | |
| Dwumiejscowy | ||
| Specjalna | Jednomiejscowy | |
| Dwumiejscowy | ||
Motoszybowiec | Jednomiejscowy | ||
| Dwumiejscowy | ||
| Specjalna | Jednomiejscowy | |
| Dwumiejscowy | ||
Wiatrakowiec | Specjalna | ||
Wiroszybowiec | Specjalna | ||
Balon | Gazowy | Na uwięzi | |
|
| Wolny | |
|
| Z napędem pomocniczym | |
| Na ogrzane powietrze | Na uwięzi | |
|
| Wolny | |
|
| Z napędem pomocniczym | |
| Gazowy i na ogrzane powietrze | Na uwięzi | |
|
| Wolny | |
|
| Z napędem pomocniczym |
Sterowiec | Gazowy | Sztywny |
|
| Półsztywny |
|
| Niesztywny |
| Na ogrzane powietrze | Sztywny |
|
| Półsztywny |
|
| Niesztywny |
| Gazowy i na ogrzane powietrze | Sztywny |
|
| Półsztywny |
|
| Niesztywny |
Spadochron | Osobowy | Główny |
|
| Zapasowy |
| Towarowy | Główny |
|
| Zapasowy |
| Ratowniczy |
|
Bezpilotowy | Sterowany zdalnie |
|
statek powietrzny | Sterowany autonomicznie |
|
Sportowe | Spadochron sportowy | Główny |
urządzenie latające |
| Zapasowy |
| Paralotnia | Jednoosobowa |
|
| Dwuosobowa |
| Paralotnia z napędem | Jednoosobowa |
|
| Dwuosobowa |
| Motoparalotnia | Jednoosobowa |
|
| Dwuosobowa |
| Lotnia | Jednoosobowa |
|
| Dwuosobowa |
| Lotnia z napędem | Jednoosobowa |
|
| Dwuosobowa |
| Motolotnia | Jednoosobowa |
|
| Dwuosobowa |
Załącznik nr 2
SCHEMAT KLASYFIKACJI PODSTAWOWEJ STATKÓW POWIETRZNYCH
|
|
|
| Na uwięzi |
|
|
| Gazowy | Wolny |
|
| Balon |
| Z napędem pomocniczym |
|
|
|
| Na uwięzi |
|
|
| Na ogrzane powietrze | Wolny |
| Aerostat |
|
| Z napędem pomocniczym |
|
|
|
| Na uwięzi |
|
|
| Gazowy i na ogrzane | Wolny |
Statek powietrzny |
|
| powietrze | Z napędem pomocniczym |
|
|
|
| Sztywny |
|
|
| Gazowy | Półsztywny |
|
|
|
| Niesztywny |
|
| Sterowiec |
| Sztywny |
|
|
| Na ogrzane powietrze | Półsztywny |
|
|
|
| Niesztywny |
|
|
|
| Sztywny |
|
|
| Gazowy i na ogrzane powietrze | Półsztywny |
|
|
|
| Niesztywny |
|
|
| Bez napędu | Szybowiec |
|
| Stałopłat |
| Motoszybowiec |
| Aerodyna |
| Z napędem | Samolot |
|
|
| Bez napędu | Wiroszybowiec |
|
| Wiropłat |
| Wiatrakowiec |
|
|
| Z napędem | Śmigłowiec |
- Data ogłoszenia: 2003-08-08
- Data wejścia w życie: 2003-08-23
- Data obowiązywania: 2007-06-05
- Dokument traci ważność: 2013-12-07
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA