REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2003 nr 39 poz. 340
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 23 stycznia 2003 r.
w sprawie rejestru administracyjnego polskich statków żeglugi śródlądowej
Na podstawie art. 24 i art. 72 ust. 2 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2001 r. Nr 5, poz. 43 i Nr 100, poz. 1085 oraz z 2002 r. Nr 199, poz. 1672) zarządza się, co następuje:
1) nazwę statku lub inny znak rozpoznawczy;
2) nazwę portu macierzystego statku;
3) rodzaj i przeznaczenie statku;
4) rok, miejsce budowy, nazwę stoczni i numer budowy statku;
5) określenie materiału głównego, z którego statek jest zbudowany;
6) rodzaj i liczbę głównych mechanicznych urządzeń napędowych oraz łączną ich moc w kW;
7) rodzaj i liczbę pędników;
8) wymiary statku oraz liczbę pasażerów;
9) oznaczenie i adres armatora statku wraz z numerem identyfikacyjnym REGON nadanym podmiotowi przez urząd statystyczny oraz z oznaczeniami kodowymi adresu przyjętymi w krajowym rejestrze urzędowym podziału terytorialnego kraju „TERYT”. W przypadku braku numeru identyfikacyjnego REGON wpisuje się numer PESEL;
10) wskazanie poprzedniego rejestru i datę wykreślenia z niego – jeżeli statek był wpisany do innego rejestru;
11) określenie dokumentów potwierdzających uprawnienie do władania statkiem.
2. Jeżeli statek stanowi przedmiot współwłasności, podaje się rodzaj współwłasności oraz wielkości udziałów w częściach ułamkowych.
3. Wniosek o wpis do rejestru armator statku obowiązany jest złożyć niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia wybudowania lub nabycia statku w kraju albo przybycia statku do kraju, jeżeli statek został nabyty za granicą. Wzór wniosku określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
4. Składając wniosek, armator przedstawia do wglądu dokumenty potwierdzające uprawnienia do władania statkiem.
1) jeżeli armator jest właścicielem albo współwłaścicielem statku – uwierzytelniony odpis dokumentu stwierdzającego nabycie własności lub współwłasności statku;
2) jeżeli armator nie jest właścicielem statku – uwierzytelniony odpis dokumentu uprawniającego armatora do władania statkiem we własnym imieniu;
3) jeżeli armatorem statku jest osoba prawna – dokument stwierdzający pełną jej nazwę i siedzibę oraz wskazujący imiona i nazwiska osób upoważnionych do działania w imieniu tej osoby;
4) jeżeli statek byt poprzednio wpisany do rejestru prowadzonego przez inny organ rejestrowy albo do rejestru za granicą – dowód wykreślenia statku z tego rejestru;
5) jeżeli wniosek dotyczy wpisania statku do rejestru czasowego – dokument potwierdzający zgodę władz państwa stałego rejestru na czasowe wpisanie statku do rejestru polskiego.
2. Do wniosku o wpis do rejestru statku, który na mocy odrębnych przepisów nie podlega obowiązkowi posiadania świadectwa zdolności żeglugowej – dodatkowo dołącza się opinię, uznanego przez organ prowadzący rejestr rzeczoznawcy, o zdolności statku do żeglugi w określonym rejonie i terminie.
2. Rejestr stały składa się z ksiąg rejestrowych prowadzonych oddzielnie dla statków:
1) o napędzie mechanicznym o iloczynie długości i szerokości większym niż 20 m2;
2) o napędzie mechanicznym o iloczynie długości i szerokości nieprzekraczającym 20 m2;
3) bez napędu mechanicznego o iloczynie długości i szerokości większym niż 20 m2;
4) bez napędu mechanicznego o iloczynie długości i szerokości nieprzekraczającym 20 m2.
3. Wzory ksiąg rejestru stałego określają załączniki nr 2–5 do rozporządzenia.
2. Numer rejestracyjny statku tworzą:
1) litery będące symbolem organu prowadzącego rejestr;
2) dwie cyfry oznaczające księgę rejestrową, do której statek został wpisany, a dla statków wpisanych do rejestru czasowego – litera „T”
3) cyfry będące kolejnym numerem w tej księdze.
3. Organy prowadzące rejestr używają następujących symboli literowych:
1) dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Bydgoszczy – „BG”
2) dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Gdańsku – „GD”
3) dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Giżycku – „GŻ”
4) dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Krakowie – „KR”
5) dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Kędzierzynie-Koźlu – „KŹ”
6) dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie – „SZ”
7) dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Warszawie – „WA”
8) dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu – „WR”.
4. Ustala się następujące oznaczenie ksiąg rejestrowych rejestru stałego:
1) 01 – dla statków o napędzie mechanicznym o iloczynie długości i szerokości większym niż 20 m2;
2) 02 – dla statków o napędzie mechanicznym o iloczynie długości i szerokości nieprzekraczającym 20 m2;
3) 03 – dla statków bez napędu mechanicznego o iloczynie długości i szerokości większym niż 20 m2;
4) 04 – dla statków bez napędu mechanicznego o iloczynie długości i szerokości nieprzekraczającym 20 m2.
5. Litery i cyfry będące elementami numeru rejestracyjnego oddziela się od siebie poziomymi kreskami.
1) nazwę stałego rejestru, do którego statek jest wpisany;
2) oznaczenie dokumentu potwierdzającego zgodę władz państwa stałego rejestru na czasowe wpisanie statku do rejestru polskiego;
3) termin, na jaki statek został wpisany do rejestru.
2. Wzór księgi rejestrowej rejestru czasowego określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.
2. Wpisów w księdze rejestrowej dokonuje się atramentem lub tuszem (długopisem) starannie, pismem czytelnym bez używania skrótów. Wyrazów wpisanych nie wolno przerabiać, wyskrobywać, wycierać lub czynić nieczytelnymi.
3. Omyłki prostuje się przez przekreślenie błędnego wyrazu czerwoną linią w sposób pozwalający na odczytanie pierwotnego tekstu, umieszczając pod treścią wpisu wzmiankę zawierającą omówienie sprostowania.
4. Wpis, który utracił moc na skutek zmiany jego treści lub wykreślenia wpisu, podkreśla się czerwoną linią.
2. Wzory dokumentów rejestracyjnych dla statków żeglugi śródlądowej, w tym dla statków niepodlegających obowiązkowi posiadania świadectwa zdolności żeglugowej i wpisanych czasowo do rejestru, określają załączniki nr 7–9 do rozporządzenia.
1) nazwę statku lub inny znak rozpoznawczy;
2) numer rejestracyjny statku;
3) określenie danych podlegających zmianom.
2. Składając wniosek armator przedstawia do wglądu dokumenty potwierdzające zmianę danych zawartych w rejestrze.
2. W przypadku zgłoszenia zmian, o których mowa w ust.1, organ prowadzący rejestr dokonuje odpowiednich wpisów w rejestrze oraz w dokumencie rejestracyjnym statku.
3. Jeżeli przebudowa statku spowodowała konieczność wpisania statku do innej księgi rejestrowej, statek ten podlega obowiązkowi wpisu do rejestru w trybie określonym w rozporządzeniu. Statek wykreśla się z dotychczasowego rejestru.
2. W razie wykreślenia z urzędu statku, który utracił cechy urządzenia pływającego, organ prowadzący rejestr wzywa armatora do niezwłocznego zwrotu dokumentu rejestracyjnego tego statku.
2. Do wymiany dokumentów rejestracyjnych mają zastosowanie odpowiednio przepisy § 2 oraz § 3 ust. 1 pkt 1–3 i ust. 2.
Minister Infrastruktury: w z. A. Piłat
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302 oraz z 2003 r. Nr 19, poz. 165),
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Żeglugi z dnia 21 stycznia 1965 r. w sprawie rejestru administracyjnego polskich statków żeglugi śródlądowej (Dz. U. Nr 8, poz. 48, z 1990 r. Nr 48, poz. 286 oraz z 2000 r. Nr 66, poz. 801).
Załącznik do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 23 stycznia 2003 r. (poz. 340)
Załącznik nr 1
Załącznik nr 2
Załącznik nr 3
Załącznik nr 4
Załącznik nr 5
Załącznik nr 6
Załącznik nr 7
Załącznik nr 8
Załącznik nr 9
- Data ogłoszenia: 2003-03-07
- Data wejścia w życie: 2003-05-08
- Data obowiązywania: 2019-01-05
- Dokument traci ważność: 2020-06-08
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA