REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2003 nr 39 poz. 339

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)

z dnia 23 stycznia 2003 r.

w sprawie kwalifikacji zawodowych pilotów morskich

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 36 ust. 7 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr 109, poz. 1156 oraz z 2002 r. Nr 240, poz. 2060) zarządza się, co następuje:

§ 1.
Rozporządzenie określa:

1) wymagania kwalifikacyjne pilota morskiego;

2) warunki wymagane do uzyskania uprawnień pilotowych;

3) warunki przyznawania dokumentów kwalifikacyjnych i uprawnień;

4) wzory dokumentów kwalifikacyjnych;

5) uprawnienia dyrektora urzędu morskiego w zakresie sprawowania nadzoru nad pilotażem.

§ 2.
1. Dokumentem uprawniającym do świadczenia usług pilotowych w pilotażu morskim jest:

1) dyplom pilota morskiego;

2) dyplom pilota pełnomorskiego.

2. Wzór dyplomu pilota morskiego określa załącznik nr 1 do rozporządzenia, a wzór dyplomu pilota pełnomorskiego – załącznik nr 2 do rozporządzenia.

§ 3.
1. Dyplom pilota morskiego uprawnia do świadczenia usług pilotowych na akwenie, na który został wydany. Dyplom wydawany jest przez dyrektora urzędu morskiego właściwego terytorialnie dla rejonu pilotowego, w którym kandydat na pilota odbywał praktykę pilotową.

2. Do świadczenia usług pilotowych w pilotażu morskim w portach: Gdańsk, Gdynia, Świnoujście, Szczecin oraz na redach tych portów, a także na torze wodnym Świnoujście–Szczecin wymagane jest posiadanie dyplomu pilota morskiego wraz z uprawnieniem pilotowym. Wzór uprawnienia pilotowego określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.

§ 4.
1. Dyplom pilota pełnomorskiego uprawnia do świadczenia usług pilotowych na morzu terytorialnym i pozostałych akwenach Morza Bałtyckiego. Dyplom wydawany jest przez Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni oraz Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie.

2. Wraz z dyplomem, o którym mowa w ust. 1, wydaje się kartę identyfikacyjną pilota pełnomorskiego. Wzór karty określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.

§ 5.
Osoba ubiegająca się o uzyskanie albo odnowienie dokumentów, o których mowa w § 2 ust. 1, powinna posiadać ważne świadectwo zdolności do wykonywania pracy na statkach, wydane przez uprawnionego lekarza, na podstawie odrębnych przepisów.
§ 6.
1. Do uzyskania dyplomu pilota morskiego uprawniającego do świadczenia usług pilotowych w pilotażu morskim w portach: Gdańsku, Gdyni, Świnoujściu, Szczecinie oraz na redach tych portów, a także na torze wodnym Świnoujście–Szczecin wymagane jest posiadanie;

1) dyplomu kapitana żeglugi wielkiej;

2) 12-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku kapitana na morskich statkach handlowych o pojemności brutto 3000 i powyżej w żegludze międzynarodowej;

3) praktyki w pilotowaniu statków odbytej w charakterze kandydata na pilota morskiego;

4) świadectwa ukończenia kursu manewrowania statkami na symulatorze manewrowym;

5) świadectwa złożenia egzaminu kwalifikacyjnego.

2. Praktyka, o której mowa w ust. 1 pkt 3, polega na uczestniczeniu w realizacji co najmniej 150 usług pilotowych wykonywanych w pilotażu morskim przez pilotów wyznaczonych przez szefa pilotów właściwego dla rejonu pilotowego, w którym kandydat na pilota morskiego odbywa praktykę. Praktyka powinna trwać przez okres co najmniej 6 miesięcy i zostać odbyta nie wcześniej niż w roku poprzedzającym wydanie dyplomu pilota morskiego.

§ 7.
1. Do uzyskania dyplomu pilota morskiego uprawniającego do świadczenia usług pilotowych w pilotażu morskim w portach i na torach wodnych innych, niż wymienione w § 6 ust. 1, wymagane jest posiadanie:

1) dyplomu kapitana żeglugi przybrzeżnej oraz 12-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku kapitana albo dyplomu starszego oficera pokładowego na statkach o pojemności brutto od 500 do 3000 lub dyplomu wyższego oraz 12-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku starszego oficera lub kapitana;

2) praktyki w pilotowaniu statków odbytej w charakterze kandydata na pilota morskiego;

3) dokumentów, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 4 i 5.

2. Praktyka, o której mowa w ust. 1 pkt 2, polega na uczestniczeniu w realizacji co najmniej 10 usług pilotowych wykonywanych w pilotażu morskim przez pilotów wyznaczonych przez szefa pilotów właściwego dla rejonu pilotowego, w którym kandydat na pilota morskiego odbywa praktykę.

§ 8.
Dokumentem potwierdzającym odbycie wymaganej rozporządzeniem praktyki w pilotowaniu statków jest zaświadczenie odbycia praktyki pilotowej wystawione przez szefa pilotów właściwego dla rejonu pilotowego, w którym kandydat na pilota morskiego lub pilot morski odbywał praktykę.
§ 9.
Do uzyskania dyplomu pilota pełnomorskiego wymagane jest posiadanie:

1) dyplomu kapitana żeglugi wielkiej;

2) 36-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku kapitana na morskich statkach handlowych o pojemności brutto 3000 i powyżej w żegludze międzynarodowej, w tym 12 miesięcy praktyki na statkach o długości całkowitej powyżej 180 m;

3) praktyki w pilotowaniu statków, polegającej na uczestniczeniu w realizacji co najmniej 3 usług pilotowych wykonywanych w pilotażu pełnomorskim na Morzu Bałtyckim przez pilotów pełnomorskich wyznaczonych przez dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni lub Szczecinie;

4) świadectwa ukończenia kursu manewrowania dużymi statkami na modelach pływających – redukcyjnych;

5) świadectwa złożenia egzaminu kwalifikacyjnego.

§ 10.
1. Dyplom pilota morskiego oraz dyplom pilota pełnomorskiego zachowują ważność przez okres 2 lat i podlegają odnowieniu na zasadach określonych w rozporządzeniu.

2. W sprawach wydawania dokumentów, o których mowa w ust. 1, oraz uprawnienia, o którym mowa w § 3 ust. 2, stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.

§ 11.
Do uzyskania uprawnienia pilotowego w pilotażu na obszarach, o których mowa w § 3 ust. 2, wymagane jest:

1) posiadanie dyplomu pilota morskiego – na statki morskie o długości całkowitej do 130 m;

2) świadczenie usług pilotowych przez co najmniej 12 miesięcy i pilotowanie w tym czasie co najmniej 100 statków o długości całkowitej do 130 m – na statki morskie o długości całkowitej do 170 m;

3) świadczenie usług pilotowych przez co najmniej 24 miesiące i pilotowanie w tym czasie co najmniej 50 statków o długości całkowitej większej niż 130 m do 170 m – na statki morskie o długości całkowitej do 200 m;

4) świadczenie usług pilotowych przez co najmniej 36 miesięcy i pilotowanie w tym czasie co najmniej 15 statków o długości całkowitej większej niż 170 m do 200 m oraz posiadanie świadectwa ukończenia kursu manewrowania dużymi statkami na modelach pływających – redukcyjnych – na statki morskie o długości całkowitej powyżej 200 m.

§ 12.
1. Warunkiem odnowienia dyplomu pilota morskiego jest zaliczenie egzaminu sprawdzającego znajomość obowiązujących przepisów portowych oraz warunków żeglugowych panujących na akwenie, w którym pilot wykonuje usługi pilotowe, oraz:

1) świadczenie usług pilotowych przez okres co najmniej 12 miesięcy i pilotowanie co najmniej 30 statków – dla odnowienia dyplomu, o którym mowa w § 6 ust. 1;

2) pilotowanie co najmniej 5 statków – dla odnowienia dyplomu, o którym mowa w § 7 ust. 1.

2. W przypadku uzyskania negatywnego wyniku z egzaminu sprawdzającego warunkiem odnowienia dyplomu jest zaliczenie egzaminu kwalifikacyjnego, o którym mowa w § 6 ust. 1 pkt 5.

§ 13.
Warunkiem odnowienia dyplomu pilota pełnomorskiego jest wykonanie co najmniej 1 usługi pilotowej w pilotażu pełnomorskim na Morzu Bałtyckim.
§ 14.
1. Zmieniając akwen wykonywania usług pilotowych, pilot morski jest obowiązany do:

1) odbycia praktyki pilotowej w wymiarze odpowiadającym połowie praktyki, o której mowa odpowiednio w § 6 ust. 2 albo § 7 ust. 2;

2) zaliczenia egzaminu, o którym mowa w § 12.

2. Przepis § 12 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

§ 15.
Egzaminy kwalifikacyjne oraz egzaminy sprawdzające przewidziane w rozporządzeniu przeprowadza dyrektor urzędu morskiego właściwego terytorialnie dla miejsca wydania dyplomu pilota morskiego lub dyplomu pilota pełnomorskiego.
§ 16.
W celu zapewnienia prawidłowego wykonywania usług w pilotażu morskim dyrektor właściwego terytorialnie urzędu morskiego:

1) określa minimalną liczbę pilotów uprawnionych do świadczenia usług pilotowych w rejonie pilotowym, w którym pilotaż jest obowiązkowy;

2) na podstawie odrębnych przepisów prowadzi listę pilotów morskich i pilotów pełnomorskich;

3) tworzy stację pilotową i podaje do wiadomości w drodze komunikatu jej siedzibę oraz przedsiębiorcę, który utrzymuje i zarządza stacją pilotową w imieniu przedsiębiorców świadczących usługi pilotowe;

4) w drodze komunikatu ogłasza rejony pilotowe oraz terytorialny zasięg działania stacji pilotowej;

5) na wniosek organizacji społeczno-zawodowej pilotów powołuje i odwołuje szefa pilotów;

6) ustanawia regulamin funkcjonowania stacji pilotowej, w którym określa:

a) organizację pracy stacji,

b) zakres obowiązków szefa pilotów.

§ 17.
W sprawach o wydanie dyplomu pilota morskiego, zezwolenia określającego uprawnienia pilotowe oraz karty identyfikacyjnej pilota pełnomorskiego, wszczętych, lecz nie zakończonych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, stosuje się przepisy tego rozporządzenia.
§ 18.
Dyplomy pilota morskiego i zaświadczenia o uzyskaniu uprawnień pilotowych oraz karty identyfikacyjne pilotów pełnomorskich, wydane na podstawie dotychczasowych przepisów, podlegają wymianie w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia na odpowiednie dokumenty określone w rozporządzeniu:

1) dyplom pilota morskiego – na dyplom pilota morskiego;

2) zaświadczenie o uprawnieniach pilota morskiego – na uprawnienie pilotowe, z zachowaniem uprawnień do pilotowania statków określonej długości;

3) zaświadczenie o uprawnieniach do pilotowania statków w pilotażu pełnomorskim – na dyplom pilota pełnomorskiego;

4) karta identyfikacyjna pilota pełnomorskiego – na kartę identyfikacyjną pilota pełnomorskiego.

§ 19.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 2 miesięcy od dnia ogłoszenia.

Minister Infrastruktury: w z. A. Piłat

 

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302 oraz z 2003 r. Nr 19, poz. 165).


Załącznik 1.

Załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
 z dnia 23 stycznia 2003 r. (poz. 339)

Załącznik nr 1

infoRgrafika

Załącznik 2.

Załącznik nr 2

infoRgrafika

Załącznik 3.

Załącznik nr 3

infoRgrafika

Załącznik 4.

Załącznik nr 4

infoRgrafika

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2003-03-07
  • Data wejścia w życie: 2003-05-08
  • Data obowiązywania: 2003-05-08
  • Dokument traci ważność: 2013-07-26
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA