REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2002 nr 213 poz. 1800
USTAWA
z dnia 30 października 2002 r.
o pomocy publicznej dla przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu dla rynku pracy
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1. [Zakres regulacji]
1) którzy znajdują się w trudnej sytuacji ekonomicznej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców (Dz. U. Nr 141, poz. 1177), oraz
2) u których liczba osób świadczących pracę na podstawie stosunku pracy – na dzień 30 czerwca 2002 r. – przekracza 1000.
2. Przepisów ustawy nie stosuje się do przedsiębiorców:
1) wpisanych do właściwego rejestru lub ewidencji w okresie 2 lat przed dniem złożenia wniosku o wszczęcie postępowania restrukturyzacyjnego, z zastrzeżeniem przepisów rozdziału 10;
2) wobec których ogłoszono upadłość albo otwarto postępowanie likwidacyjne.
2. Restrukturyzacja może obejmować:
1) zobowiązania cywilnoprawne według stanu na dzień 30 czerwca 2002 r.;
2) zobowiązania publicznoprawne na zasadach określonych w rozdziale 5;
3) majątek;
4) zatrudnienie.
2. Postępowania restrukturyzacyjne prowadzone przez przedsiębiorcę na podstawie przepisów ustaw:
1) z dnia 26 listopada 1998 r. o dostosowaniu górnictwa węgla kamiennego do funkcjonowania w warunkach gospodarki rynkowej oraz szczególnych uprawnieniach i zadaniach gmin górniczych (Dz. U. Nr 162, poz. 1112 oraz z 2001 r. Nr 5, poz. 41 i Nr 154, poz. 1802),
2) z dnia 7 października 1999 r. o wspieraniu restrukturyzacji przemysłowego potencjału obronnego i modernizacji technicznej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 83, poz. 932, z 2000 r. Nr 119, poz. 1250 oraz z 2001 r. Nr 76, poz. 805 i Nr 100, poz. 1080),
3) z dnia 14 lipca 2000 r. o restrukturyzacji finansowej górnictwa siarki (Dz. U. Nr 74, poz. 856),
4) z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” (Dz. U. Nr 84, poz. 948, z 2001 r. Nr 100, poz. 1086 i Nr 154, poz. 1802 oraz z 2002 r. Nr 205, poz. 1730),
5) z dnia 24 sierpnia 2001 r. o restrukturyzacji hutnictwa żelaza i stali (Dz. U. Nr 111, poz. 1196),
6) z dnia 30 sierpnia 2002 r. o restrukturyzacji niektórych należności publicznoprawnych od przedsiębiorców (Dz. U. Nr 155, poz. 1287), zwanej dalej „ustawą o restrukturyzacji należności publicznoprawnych”
– podlegają zawieszeniu, z zastrzeżeniem art. 30 ust. 1, z dniem wydania postanowienia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1.
2. Udzielenie pożyczki lub poręczenia następuje po uzyskaniu przez Agencję środków finansowych na ten cel ze źródła, o którym mowa w art. 56 ust. 1.
2. Postępowanie restrukturyzacyjne jest prowadzone z zachowaniem przepisów ustawy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1, z zastrzeżeniem art. 15 ust. 4.
2. Jeżeli postępowanie restrukturyzacyjne wszczęto po dniu złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości a przed dniem ogłoszenia upadłości, postępowanie w przedmiocie ogłoszenia upadłości podlega zawieszeniu.
3. Od dnia wszczęcia postępowania restrukturyzacyjnego do przedsiębiorców objętych restrukturyzacją nie stosuje się przepisów o obowiązku złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości.
Rozdział 2
Podmioty właściwe w sprawach restrukturyzacji
Art. 8. [Organ właściwy w sprawach restrukturyzacji]
2. Funkcje organu administracji publicznej w zakresie zadań wynikających z ustawy wykonuje również Prezes Zarządu Agencji, zwany dalej „Prezesem Agencji”, przy pomocy Agencji.
1) sprawuje nadzór nad wykonaniem ustawy;
2) jest organem wyższego stopnia wobec Prezesa Agencji w zakresie decyzji wydanych na podstawie ustawy.
1) wydaje postanowienie o wszczęciu postępowania restrukturyzacyjnego;
2) wydaje postanowienie o pozostawieniu wniosku o wszczęcie postępowania restrukturyzacyjnego bez rozpoznania;
3) wydaje decyzję o odmowie wszczęcia postępowania restrukturyzacyjnego;
4) wydaje decyzję o warunkach i trybie restrukturyzacji, zwaną dalej „decyzją o restrukturyzacji”
5) wydaje decyzję o zakończeniu postępowania restrukturyzacyjnego;
6) wydaje decyzję o umorzeniu postępowania restrukturyzacyjnego;
7) sprawuje nadzór nad realizacją postępowania restrukturyzacyjnego przez przedsiębiorcę;
8) wydaje decyzję o przyznaniu lub pozbawieniu spółki statusu spółki w restrukturyzacji;
9) sprawuje nadzór nad realizacją planu restrukturyzacji przez spółkę, której przyznano status spółki w restrukturyzacji, zwaną dalej „spółką w restrukturyzacji”
10) wykonuje inne zadania określone w ustawie.
2. Prezes Agencji sporządza co 3 miesiące listy:
1) przedsiębiorców, w stosunku do których wydano decyzje o restrukturyzacji;
2) przedsiębiorców, w stosunku do których wydano decyzje o zakończeniu postępowania restrukturyzacyjnego;
3) przedsiębiorców, w stosunku do których wydano decyzje o umorzeniu postępowania restrukturyzacyjnego;
4) spółek w restrukturyzacji.
3. Listy, o których mowa w ust. 2, podlegają ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski B”.
4. Prezes Agencji sporządza półroczne i roczne sprawozdania z realizacji postępowań restrukturyzacyjnych i kosztów tych postępowań oraz przedkłada je ministrowi właściwemu do spraw gospodarki oraz Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów – odpowiednio w terminie do dnia 31 lipca oraz w terminie do dnia 28 lutego następnego roku.
Rozdział 3
Postępowanie restrukturyzacyjne
Art. 11. [Wszczęcie postępowania restrukturyzacyjnego]
2. Prezes Agencji odmawia wszczęcia postępowania restrukturyzacyjnego, jeżeli:
1) przedsiębiorca nie spełnia warunków, o których mowa w art. 2 ust. 1;
2) wniosek o wszczęcie postępowania restrukturyzacyjnego nie zawiera informacji, o których mowa w art. 13 ust. 1 i 2.
2. Wniosek złożony po terminie, o którym mowa w ust. 1, pozostawia się bez rozpoznania.
1) nazwę albo firmę oraz miejsce zamieszkania albo siedzibę przedsiębiorcy;
2) nazwę albo firmę oraz siedzibę wspólników, a także imiona i nazwiska oraz miejsca zamieszkania wspólników odpowiadających za zobowiązania bez ograniczenia;
3) osoby uprawnione do reprezentowania osoby prawnej – gdy wnioskodawcą jest osoba prawna;
4) miejsce wykonywania działalności gospodarczej oraz miejsce położenia majątku;
5) okoliczności, które uzasadniają wniosek, i ich uprawdopodobnienie;
6) wskazanie składników majątku, które mogą stanowić zabezpieczenie kosztów postępowania restrukturyzacyjnego;
7) liczbę osób świadczących u przedsiębiorcy pracę na podstawie stosunku pracy;
8) liczbę osób wykonujących usługi na rzecz przedsiębiorcy na podstawie umów cywilnoprawnych zawartych na okres dłuższy niż 6 miesięcy.
2. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, należy dołączyć:
1) wyciąg z księgi udziałów – w przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością;
2) wykaz akcjonariuszy, którzy posiadają więcej niż 5% akcji imiennych, wraz z informacją o wielkości udziału w kapitale zakładowym Skarbu Państwa i spółek, w których Skarb Państwa ma co najmniej 50% akcji lub udziałów;
3) sprawozdanie finansowe w rozumieniu przepisów o rachunkowości, sporządzone na dzień 30 czerwca 2002 r., oraz sprawozdanie o przychodach, kosztach i wyniku finansowym sporządzone w ramach obowiązków statystycznych, ostatnie przed dniem złożenia wniosku;
4) kopię ewidencji środków trwałych oraz inwestycji długoterminowych w rozumieniu przepisów o rachunkowości, wraz z informacją o ustanowionych na nich obciążeniach;
5) spis dłużników z podaniem wysokości długu każdego z nich, według stanu bieżącego i na dzień 30 czerwca 2002 r., oraz listę zabezpieczeń;
6) spis wierzycieli wierzytelności publicznoprawnych ze wskazaniem kwot zaległości, według stanu bieżącego i na dzień 30 czerwca 2002 r., a także listę zabezpieczeń tych wierzytelności;
7) spis wierzycieli wierzytelności cywilnoprawnych, z podaniem wysokości wierzytelności każdego z nich, według stanu bieżącego i na dzień 30 czerwca 2002 r., oraz listę zabezpieczeń tych wierzytelności;
8) wykaz zobowiązań pozabilansowych z podaniem wysokości każdego z nich, według stanu bieżącego i na dzień 30 czerwca 2002 r., oraz listę zabezpieczeń tych zobowiązań;
9) kopie tytułów egzekucyjnych wystawionych wobec przedsiębiorcy, w tym z tytułu udzielonych poręczeń i gwarancji.
3. W terminie 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku przedsiębiorca jest obowiązany przekazać Prezesowi Agencji:
1) plan restrukturyzacji;
2) projekt ugody restrukturyzacyjnej, o której mowa w art. 22;
3) sprawozdanie finansowe za 2002 r.;
4) spis zobowiązań publicznoprawnych, z podziałem na poszczególne tytuły i lata oraz ze wskazaniem kwot zaległości, odsetek za zwłokę i opłat prolongacyjnych, a także listę zabezpieczeń tych wierzytelności;
5) spis zobowiązań cywilnoprawnych, z podziałem na wierzycieli, tytuły, lata, oraz listę zabezpieczeń tych wierzytelności;
6) spis wierzytelności, z podziałem na dłużników, tytuły i lata, oraz listę zabezpieczeń;
7) inne dokumenty i informacje wymagane zgodnie z przepisami o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, Prezes Agencji wzywa przedsiębiorcę, którego dotyczy wniosek, do wyrażenia, w terminie 14 dni, pisemnej zgody na wszczęcie postępowania restrukturyzacyjnego oraz przekazania informacji, o których mowa w art. 13 ust. 1 pkt 6–8 i w ust. 2.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, przedsiębiorca przekazuje Prezesowi Agencji w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od dnia wyrażenia pisemnej zgody, o której mowa w ust. 2, dokumenty i informacje, o których mowa w art. 13 ust. 3.
4. W przypadku niewyrażenia przez przedsiębiorcę zgody na wszczęcie postępowania restrukturyzacyjnego w terminie określonym w ust. 2, Prezes Agencji pozostawia wniosek organu założycielskiego bez rozpoznania.
1) szczegółowy opis sytuacji ekonomicznej przedsiębiorcy;
2) analizę przyczyn wystąpienia trudnej sytuacji ekonomicznej, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1;
3) analizę rynku, na którym działa przedsiębiorca;
4) wskazanie zamierzonych działań przedsiębiorcy, mających na celu naprawę jego sytuacji ekonomicznej, w tym działań w zakresie restrukturyzacji majątku i zatrudnienia, oraz umożliwiających funkcjonowanie w warunkach gospodarki rynkowej i terminowe regulowanie zobowiązań publicznoprawnych;
5) określenie stanu ekonomicznego przedsiębiorcy, jaki ma być osiągnięty po przeprowadzeniu postępowania restrukturyzacyjnego;
6) określenie źródeł finansowania działań, o których mowa w pkt 4, z uwzględnieniem pomocy publicznej niezbędnej do przeprowadzenia postępowania restrukturyzacyjnego, o jaką przedsiębiorca zamierza się ubiegać, z podaniem jej wielkości, źródeł, formy, terminu i podstawy prawnej.
2. Plan restrukturyzacji podlega uzgodnieniom między Prezesem Agencji i przedsiębiorcą, a jeżeli wnioskodawcą jest organ założycielski przedsiębiorcy – również tym organem.
3. Przebieg i wyniki uzgodnień dokumentuje się w formie protokołu podpisanego przez osoby upoważnione.
4. Uzgodniony plan restrukturyzacji Prezes Agencji przesyła niezwłocznie Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w celu wydania opinii – zgodnie z przepisami o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydaje opinię w terminie do 28 dni od dnia otrzymania planu restrukturyzacji.
1) przeprowadzenie badania sprawozdania finansowego przedłożonego przez przedsiębiorcę – powołanemu w tym celu biegłemu rewidentowi;
2) dokonanie wyceny majątku przedsiębiorcy – powołanemu w tym celu rzeczoznawcy majątkowemu.
2. Zlecenie przeprowadzenia badania oraz dokonania wyceny majątku, o których mowa w ust. 1, następuje z zachowaniem przepisów o zamówieniach publicznych.
3. Koszty badania sprawozdań finansowych i dokonania wyceny majątku stanowią koszt uzyskania przychodu Agencji, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych.
1) powołania wskazanych przez siebie osób do organów kontroli i nadzoru przedsiębiorcy w celu zapewnienia realizacji funkcji, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7, jeżeli jest to niezbędne dla prawidłowego przeprowadzenia i zakończenia postępowania restrukturyzacyjnego;
2) objęcia planem restrukturyzacji przeniesienia własności składników majątku, o których mowa w art. 34 ust. 1, lub innych praw z nim związanych przez przedsiębiorcę na rzecz Skarbu Państwa.
2. Powołanie osób wskazanych przez Prezesa Agencji do pełnienia funkcji w organach określonych w ust. 1 pkt 1 następuje na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
2. Decyzja o restrukturyzacji podlega natychmiastowemu wykonaniu.
1) oznaczenie przedsiębiorcy;
2) miejsce zamieszkania albo siedzibę przedsiębiorcy;
3) termin dokonania zabezpieczenia kosztów postępowania restrukturyzacyjnego;
4) wskazanie składników majątku, które mają stanowić zabezpieczenie kosztów postępowania restrukturyzacyjnego;
5) termin zakończenia postępowania restrukturyzacyjnego;
6) zatwierdzenie planu restrukturyzacji.
2. Postępowanie restrukturyzacyjne powinno być zakończone w terminie 24 miesięcy od dnia wydania decyzji o restrukturyzacji.
3. Jeżeli w decyzji o restrukturyzacji określono termin krótszy niż wymieniony w ust. 2, na wniosek przedsiębiorcy może on być przedłużony, jednak nie dłużej niż do terminu, o którym mowa w ust. 2.
2. Wniosek o udzielenie pożyczki lub poręczenia zawiera informacje, o których mowa w art. 13 ust. 1, oraz określa:
1) rodzaj wykonywanej działalności gospodarczej;
2) wysokość kwoty pożyczki lub zobowiązania, które ma być objęte poręczeniem, wraz z terminami ich spłaty;
3) przeznaczenie pożyczki lub środków, których spłata ma być objęta poręczeniem, celowość realizacji przedsięwzięcia oraz ocenę jego opłacalności z uwzględnieniem ryzyka towarzyszącego przedsięwzięciu;
4) formy zabezpieczenia pożyczki lub poręczenia;
5) plan finansowy dla przedsięwzięć restrukturyzacyjnych.
3. Prezes Agencji zawiera z przedsiębiorcą umowę o udzielenie pożyczki lub poręczenia, która określa w szczególności:
1) kwotę przyznanej pożyczki i jej przeznaczenie lub kwotę poręczenia;
2) warunki pożyczki, wysokość oprocentowania, ewentualny okres karencji, terminy i wysokość rat spłaty pożyczki i oprocentowania;
3) sposób przekazania pożyczki;
4) sankcje za nieterminowe regulowanie spłat pożyczki i oprocentowania;
5) formę zabezpieczenia pożyczki lub poręczenia.
Rozdział 4
Restrukturyzacja finansowa zobowiązań cywilnoprawnych
Art. 22. [Restrukturyzacja finansowa zobowiązań cywilnoprawnych]
2. Jeżeli ugoda restrukturyzacyjna nie zostanie zawarta w terminie 2 miesięcy od dnia doręczenia decyzji o restrukturyzacji, Prezes Agencji umarza postępowanie restrukturyzacyjne.
3. Do ugody restrukturyzacyjnej nie stosuje się przepisów działu II rozdziału 8 Kodeksu postępowania administracyjnego.
2. Ugoda restrukturyzacyjna wiąże wszystkich wierzycieli wierzytelności cywilnoprawnych wymienionych w spisie, o którym mowa w art. 13 ust. 2 pkt 7.
1) restrukturyzacja zobowiązań cywilnoprawnych polegająca w szczególności na:
a) umorzeniu tych zobowiązań w całości lub w części,
b) rozłożeniu spłaty tych zobowiązań na raty,
c) odroczeniu spłaty tych zobowiązań;
2) zobowiązanie się wierzycieli do podjęcia działań w celu wsparcia realizacji planu restrukturyzacji, w szczególności przez:
a) objęcie udziałów albo akcji,
b) zamianę wierzytelności na obligacje lub inne tytuły obligacyjne,
c) zawarcie umów o współpracę,
d) udzielenie przedsiębiorcy kredytów, pożyczek, gwarancji lub poręczeń.
2. Warunki ugody restrukturyzacyjnej mogą być zróżnicowane, w zakresie wskazanym w ust. 1 pkt 1, w stosunku do określonych grup wierzycieli – z zachowaniem równoprawnego traktowania uczestników ugody.
2. Przedsiębiorca przekazuje ugodę restrukturyzacyjną Prezesowi Agencji w terminie 7 dni od dnia jej zawarcia.
3. Ugoda restrukturyzacyjna może być wypowiedziana w czasie postępowania restrukturyzacyjnego tylko z ważnych powodów, jeżeli wypowiedzenia dokonają wierzyciele wierzytelności cywilnoprawnych mający łącznie ponad 50% ogólnej sumy wierzytelności objętych ugodą.
4. W przypadku wypowiedzenia ugody restrukturyzacyjnej Prezes Agencji umarza postępowanie restrukturyzacyjne.
2. Wysokość umorzonych zobowiązań cywilnoprawnych, z wyjątkiem odsetek, w tym skapitalizowanych, stanowi koszt uzyskania przychodu wierzyciela przedsiębiorcy objętego restrukturyzacją, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym:
1) w całości, gdy wierzytelność była uprzednio zaliczona do przychodów należnych;
2) w 50%, gdy wierzytelność powstała w wyniku udzielenia kredytu lub pożyczki przez bank lub jednostkę organizacyjną uprawnioną do udzielania kredytów lub pożyczek, na podstawie odrębnych ustaw regulujących zasady ich funkcjonowania, oraz Agencję.
Rozdział 5
Restrukturyzacja finansowa należności publicznoprawnych
Art. 27. [Restrukturyzacja należności publicznoprawnych]
2. Prezes Agencji doręcza właściwym dla przedsiębiorcy organom restrukturyzacyjnym należności publicznoprawnych odpisy:
1) postanowienia o wszczęciu postępowania restrukturyzacyjnego;
2) postanowienia o pozostawieniu wniosku o wszczęcie postępowania restrukturyzacyjnego bez rozpoznania;
3) decyzji o odmowie wszczęcia postępowania restrukturyzacyjnego;
4) decyzji o restrukturyzacji;
5) decyzji o umorzeniu postępowania restrukturyzacyjnego;
6) decyzji o zakończeniu postępowania restrukturyzacyjnego.
1) postanowienia o pozostawieniu wniosku o wszczęcie postępowania restrukturyzacyjnego bez rozpoznania;
2) decyzji o odmowie wszczęcia postępowania restrukturyzacyjnego;
3) decyzji o umorzeniu postępowania restrukturyzacyjnego, w przypadkach określonych w art. 20, art. 22 ust. 2, art. 25 ust. 4 i w art. 45 ust. 1 i 2;
4) decyzji o zakończeniu postępowania restrukturyzacyjnego.
2. Zawieszenie postępowania restrukturyzacyjnego prowadzonego na podstawie ustawy o restrukturyzacji należności publicznoprawnych:
1) powoduje zawieszenie obowiązku uiszczenia opłaty restrukturyzacyjnej, o której mowa w art. 19 ust. 1 tej ustawy;
2) wstrzymuje bieg terminów w niej przewidzianych.
2. Decyzja o umorzeniu należności publicznoprawnych jest wydawana w terminie 45 dni od dnia otrzymania odpisu decyzji, o której mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4.
3. W przypadku otrzymania odpisu postanowienia albo decyzji, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 1 i 2, organ restrukturyzacyjny należności publicznoprawnych podejmuje zawieszone postępowanie.
4. W przypadku otrzymania odpisu decyzji, o której mowa w art. 30 ust. 1 pkt 3, organ restrukturyzacyjny należności publicznoprawnych wydaje decyzję o umorzeniu postępowania restrukturyzacyjnego należności publicznoprawnych.
Rozdział 6
Restrukturyzacja majątku
Art. 33. [Restrukturyzacja majątku]
2. Przeniesienie własności składników majątku następuje w drodze umowy zawartej między przedsiębiorcą i Skarbem Państwa reprezentowanym przez ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa, w terminie określonym w decyzji o restrukturyzacji.
3. Wartość przeniesionych składników majątku przez przedsiębiorcę na rzecz Skarbu Państwa na podstawie ustawy stanowi koszt uzyskania przychodu przedsiębiorcy w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych.
2. Agencja podwyższa kapitał zakładowy o wartość składników majątku, o którym mowa w ust. 1.
2. W przypadku utworzenia spółek, o których mowa w ust. 1, poprzez wniesienie wkładów niepieniężnych zarówno w momencie objęcia udziałów albo akcji, jak również w momencie ich odpłatnego zbycia nie rozpoznaje się przychodów podatkowych oraz kosztów uzyskania przychodów.
Rozdział 7
Restrukturyzacja zatrudnienia
Art. 37. [Świadczenia w związku z rozwiązaniem stosunku pracy]
1) jednorazowe bezpłatne szkolenie;
2) świadczenie na przekwalifikowanie – kontrakt szkoleniowy;
3) jednorazowa odprawa warunkowa.
2. Świadczenia, o których mowa w ust. 1, mogą być przyznane przez pracodawcę tylko jeden raz, na wniosek pracownika, jeżeli przed dniem złożenia wniosku pracownik ten nie korzystał z takich świadczeń oraz oświadczy, że nie będzie z nich korzystał w przyszłości.
3. Świadczenie na przekwalifikowanie – kontrakt szkoleniowy jest przyznawane przez pracodawcę na okres nie dłuższy niż 6 miesięcy, na wniosek pracownika, który oświadczy, że wyraża zgodę na rozwiązanie stosunku pracy po zakończeniu okresu, na który to świadczenie przyznano, i rozpocznie szkolenie.
4. W okresie korzystania ze świadczenia na przekwalifikowanie – kontraktu szkoleniowego pracownikowi przysługuje jednorazowe bezpłatne szkolenie, finansowane z Funduszu Pracy.
5. Finansowanie z Funduszu Pracy świadczeń, o których mowa w ust. 4, odbywa się jak dla osób poszukujących pracy, o których mowa w art. 16 ust. 10 pkt 3 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 2001 r. Nr 6, poz. 56, Nr 42, poz. 475, Nr 89, poz. 973, Nr 100, poz. 1080, Nr 122, poz. 1323 i 1325, Nr 128, poz. 1405 i Nr 154, poz. 1793 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253, Nr 74, poz. 675, Nr 113, poz. 984, Nr 199, poz. 1673 i Nr 200, poz. 1679).
6. Środki Funduszu Pracy na finansowanie świadczeń, o których mowa w ust. 4, są przekazywane staroście sprawującemu zwierzchnictwo nad powiatowym urzędem pracy właściwym miejscowo dla przedsiębiorcy, przez dysponenta Funduszu Pracy, z posiadanej rezerwy, na wniosek tego starosty.
7. Planowany kosztorys szkoleń, uwzględniający liczbę szkolonych pracowników przedsiębiorcy oraz jednostkowe i łączne koszty szkoleń, przedsiębiorca przedkłada do zatwierdzenia ministrowi właściwemu do spraw pracy, wraz z opinią starosty, o którym mowa w ust. 6.
8. Świadczenie na przekwalifikowanie – kontrakt szkoleniowy jest wypłacane pracownikowi przez przedsiębiorcę co miesiąc, począwszy od miesiąca, w którym rozpoczął on szkolenie, w wysokości równej wynagrodzeniu pracownika, obliczanemu jak wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy,
9. Od świadczenia na przekwalifikowanie – kontraktu szkoleniowego przedsiębiorca jest obowiązany do dokonywania wpłat składek na ubezpieczenia społeczne oraz na fundusze celowe – na podstawie i w wysokości określonych w odrębnych przepisach.
10. Odprawa, o której mowa w ust. 1 pkt 3, przysługuje pracownikowi korzystającemu ze świadczenia na przekwalifikowanie – kontraktu szkoleniowego, który po zakończeniu szkolenia i przed upływem 6 miesięcy od dnia przyznania tego świadczenia wystąpi do pracodawcy o rozwiązanie stosunku pracy.
11. Odprawa, o której mowa w ust. 1 pkt 3, jest wypłacana przez przedsiębiorcę w kwocie równej iloczynowi liczby pełnych miesięcy pozostających do zakończenia 6-miesięcznego okresu pobierania świadczenia na przekwalifikowanie – kontraktu szkoleniowego oraz wynagrodzenia w wysokości ustalonej zgodnie z ust. 8, pomniejszonej o kwotę odpowiadającą składkom na ubezpieczenia społeczne od tego wynagrodzenia, finansowanym przez ubezpieczonego.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zatrudniania osób na podstawie umowy zlecenia, umowy o dzieło, umowy agencyjnej oraz kontraktu menedżerskiego.
2. Miejsca pracy, o których mowa w ust. 1, powinny być przeznaczone przede wszystkim dla zwalnianych pracowników przedsiębiorcy, który dokonał przeniesienia składników tego majątku.
3. Program, o którym mowa w ust. 1, może przewidywać finansowanie z Funduszu Pracy kosztów:
1) szkolenia,
2) części wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne
– pracowników, o których mowa w ust. 2.
4. Finansowanie z Funduszu Pracy kosztów, o których mowa w ust. 3, może odbywać się przez okres i w wysokości przewidzianych w przepisach o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu, z tym że finansowanie części wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne jest dokonywane na zasadach określonych dla prac interwencyjnych.
5. Środki Funduszu Pracy na finansowanie kosztów, o których mowa w ust. 3, są przekazywane staroście sprawującemu zwierzchnictwo nad powiatowym urzędem pracy właściwym dla miejsca położenia majątku, o którym mowa w ust. 1, przez dysponenta Funduszu Pracy z posiadanej rezerwy, na wniosek tego starosty.
6. Program, o którym mowa w ust. 1, Prezes Agencji przedkłada do zatwierdzenia w części dotyczącej finansowania kosztów z Funduszu Pracy ministrowi właściwemu do spraw pracy, wraz z opinią starosty, o którym mowa w ust. 5, uwzględniającą sytuację na lokalnym rynku pracy oraz zgodność programu z obowiązującymi przepisami.
7. Przepisy ust. 1–6 stosuje się odpowiednio do spółek, o których mowa w art. 36 ust. 1.
Rozdział 8
Obowiązki restrukturyzowanego przedsiębiorcy
Art. 41. [Obowiązki przedsiębiorcy]
1) wykonywania planu restrukturyzacji;
2) wykonywania ugody restrukturyzacyjnej;
3) terminowego regulowania bieżących zobowiązań publicznoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 2;
4) nieprzekraczania maksymalnego rocznego wskaźnika przyrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia ustalonego na zasadach określonych w przepisach o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców;
5) składania Prezesowi Agencji kwartalnych sprawozdań z realizacji obowiązków wymienionych w pkt 1–4.
2. W przypadku realizacji restrukturyzacji należności publicznoprawnych, zgodnie z przepisami rozdziału 5, przedsiębiorca powinien spełniać warunki wymagane ustawą o restrukturyzacji należności publicznoprawnych do stwierdzenia umorzenia należności publicznoprawnych podlegających restrukturyzacji na podstawie tej ustawy.
1) obejmować akcji lub udziałów w spółkach, jak również tworzyć spółek niemających osobowości prawnej lub przystępować do takich spółek;
2) zawierać umów o nieodpłatne przekazanie składników majątku do używania lub używania i pobierania pożytków;
3) dokonywać czynności prawnych zobowiązujących lub rozporządzających przekraczających zakres zwykłego zarządu;
4) dokonywać czynności prawnych pod tytułem darmym, jak również czynności prawnych zobowiązujących lub rozporządzających na zasadach nieekwiwalentnych.
2. Przepisów ust. 1 nie stosuje się do czynności, o których mowa w art. 22 ust. 1, art. 33 i w art. 53.
Rozdział 9
Zakończenie postępowania restrukturyzacyjnego
Art. 43. [Decyzja o zakończeniu postępowania restrukturyzacyjnego]
2. Decyzja, o której mowa w ust. 1, podlega natychmiastowemu wykonaniu.
1) oznaczenie przedsiębiorcy;
2) miejsce zamieszkania albo siedzibę przedsiębiorcy;
3) stwierdzenie zakończenia postępowania restrukturyzacyjnego;
4) rozstrzygnięcie o wysokości kosztów postępowania restrukturyzacyjnego i sposobach ich pokrycia.
2. Prezes Agencji może, przed terminem zakończenia postępowania restrukturyzacyjnego określonym w decyzji o restrukturyzacji, umorzyć postępowanie restrukturyzacyjne – w przypadku gdy przedsiębiorca nie wykonuje obowiązków, o których mowa w art. 41, lub dokonuje czynności, o których mowa w art. 42.
3. Decyzja o umorzeniu postępowania restrukturyzacyjnego zawiera w szczególności:
1) oznaczenie przedsiębiorcy;
2) miejsce zamieszkania albo siedzibę przedsiębiorcy;
3) określenie przyczyny umorzenia;
4) rozstrzygnięcie o wysokości kosztów postępowania restrukturyzacyjnego i sposobach ich pokrycia.
4. W przypadku umorzenia postępowania restrukturyzacyjnego:
1) zawarta ugoda restrukturyzacyjna wiąże strony, chyba że co innego wynika z jej postanowień;
2) dokonane czynności prawne dotyczące majątku objętego planem restrukturyzacji pozostają w mocy.
Rozdział 10
Spółki w restrukturyzacji
Art. 46. [Status spółki w restrukturyzacji]
2. Przyznanie spółce statusu spółki w restrukturyzacji następuje po podjęciu ostatniej z uchwał o połączeniu, o których mowa w art. 506 Kodeksu spółek handlowych, z zastrzeżeniem przepisów dotyczących powstania spółki utworzonej w wyniku połączenia spółek.
2. Wniosek o przyznanie spółce statusu spółki w restrukturyzacji zawiera następujące informacje, dotyczące każdej ze spółek zamierzających dokonać połączenia:
1) firmę i siedzibę spółki;
2) imiona i nazwiska osób uprawnionych do reprezentowania spółki;
3) miejsce wykonywania działalności gospodarczej oraz miejsce położenia majątku;
4) określenie wysokości straty występującej w bieżącym roku podatkowym oraz w okresie 5 lat bezpośrednio poprzedzających bieżący rok podatkowy;
5) okoliczności, które uzasadniają wniosek, i ich uprawdopodobnienie;
6) liczbę osób świadczących u przedsiębiorcy pracę na podstawie stosunku pracy;
7) liczbę osób wykonujących usługi na rzecz spółki na podstawie umów cywilnoprawnych zawartych na okres dłuższy niż 6 miesięcy.
3. Do wniosku dołącza się:
1) sprawozdanie finansowe każdej ze spółek za ostatni rok obrotowy oraz sprawozdanie finansowe każdej ze spółek sporządzone na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego dzień złożenia wniosku;
2) spis wierzycieli wierzytelności publicznoprawnych każdej ze spółek, z podziałem na poszczególne tytuły i lata oraz ze wskazaniem kwot zaległości, odsetek za zwłokę i opłat prolongacyjnych, a także listę zabezpieczeń tych wierzytelności;
3) spis wierzycieli wierzytelności cywilnoprawnych każdej ze spółek, z podaniem wysokości wierzytelności każdego z wierzycieli, z podziałem na poszczególne lata, oraz listę zabezpieczeń tych wierzytelności;
4) spis dłużników każdej ze spółek z podaniem wysokości długu każdego z dłużników, z podziałem na poszczególne lata, oraz listę zabezpieczeń;
5) plan restrukturyzacji spółki w restrukturyzacji;
6) programy restrukturyzacyjne realizowane przez każdą ze spółek na podstawie odrębnych ustaw.
4. Plan restrukturyzacji, o którym mowa w ust. 3 pkt 5, sporządza się zgodnie z art. 15.
5. Do przyznania spółce statusu spółki w restrukturyzacji nie jest wymagane zawarcie ugody restrukturyzacyjnej.
2. Decyzja o przyznaniu spółce statusu spółki w restrukturyzacji zawiera w szczególności:
1) firmę i siedzibę spółki, której jest przyznawany status spółki w restrukturyzacji;
2) termin zakończenia restrukturyzacji, do upływu którego został spółce przyznany status spółki w restrukturyzacji;
3) zatwierdzenie planu restrukturyzacji, o którym mowa w art. 47 ust. 3 pkt 5.
Rozdział 11
Przewłaszczenie składników majątku na zabezpieczenie
Art. 53. [Przewłaszczenie składników majątku]
2. Przewłaszczenie, o którym mowa w art. 53, następuje w terminie określonym w decyzji o restrukturyzacji.
Rozdział 12
Finansowanie postępowania restrukturyzacyjnego
Art. 56. [Podwyższenie kapitału zakładowego Agencji]
2. Podwyższenie kapitału zakładowego Agencji, o którym mowa w ust. 1, następuje corocznie, nie dłużej jednak niż do czasu zakończenia postępowań restrukturyzacyjnych przeprowadzanych na podstawie niniejszej ustawy.
1) funkcjonowania wyodrębnionych jednostek organizacyjnych Agencji, poniesione w związku z obsługą postępowania restrukturyzacyjnego;
2) przeniesienia własności składników majątku przedsiębiorcy na Agencję w ramach postępowania restrukturyzacyjnego, to jest koszty przejęcia, zagospodarowania lub zbycia mienia;
3) inne, niewymienione w pkt 1 i 2.
2. Koszty postępowania restrukturyzacyjnego są określane dla każdego postępowania odrębnie.
3. Do kosztów postępowania restrukturyzacyjnego nie wlicza się ulg podatkowych uzyskanych przez Agencję na podstawie niniejszej ustawy i przepisów odrębnych.
4. Koszty, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, są zaliczane do kosztów uzyskania przychodu Agencji, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych.
1) przychody finansowe uzyskane z tytułu pożyczek i poręczeń udzielanych przez Agencję ze środków pochodzących ze źródła, o którym mowa w art. 56 ust. 1;
2) majątek przekazany Agencji zgodnie z art. 35 i 55;
3) środki uzyskane przez Agencję ze sprzedaży bądź zagospodarowania składników majątku przekazanych przez Skarb Państwa zgodnie z art. 35.
Rozdział 13
Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe
Art. 60. [Ustawa o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym]
„4. Zwalnia się od podatku od towarów i usług czynności, o których mowa w art. 34 ust. 1, art. 35, art. 36 ust. 1 i w art. 55 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o pomocy publicznej dla przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu dla rynku pracy (Dz. U. Nr 213, poz. 1800).”.
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej: A. Kwaśniewski
[1] Ustawa wchodzi w życie 24 grudnia 2002 r.
- Data ogłoszenia: 2002-12-16
- Data wejścia w życie: 2002-12-24
- Data obowiązywania: 2017-03-01
- Dokument traci ważność: 2018-01-16
- USTAWA z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników
- USTAWA z dnia 14 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o pomocy publicznej dla przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu dla rynku pracy oraz o zmianie niektórych ustaw
- USTAWA z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej
- USTAWA z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy
- USTAWA z dnia 20 listopada 2009 r. o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
- USTAWA z dnia 19 listopada 2009 r. o uchyleniu ustawy o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o zmianie niektórych ustaw
- USTAWA z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej
- USTAWA z dnia 16 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o zasadach zarządzania mieniem państwowym
REKLAMA