REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2002 nr 205 poz. 1739
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1)
z dnia 3 grudnia 2002 r.
w sprawie prowadzenia rejestru statków powietrznych lotnictwa służb porządku publicznego.
Na podstawie art. 44 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112) zarządza się, co następuje:
1) sposób prowadzenia rejestru,
2) tryb dokonywania wpisów i wykreśleń w rejestrze,
3) wzór rejestru i świadectwa rejestracji
– statków powietrznych lotnictwa służb porządku publicznego.
2. Rejestr składa się z:
1) ksiąg ewidencji znaków rejestracyjnych statków powietrznych lotnictwa służb porządku publicznego, zwanych dalej „statkami powietrznymi”
2) księgi ewidencji sprzętu lotniczego;
3) teczek dokumentacji rejestrowej statków powietrznych.
3. Wzór rejestru określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
1) statki powietrzne:
a) samoloty,
b) śmigłowce,
c) balony załogowe i sterowce,
d) spadochrony osobowe,
e) inne niż wymienione w lit. a–d statki powietrzne przeznaczone do przewożenia osób i ładunku;
2) sprzęt lotniczy stanowiący wyposażenie statku powietrznego wpisanego do rejestru:
a) silniki lotnicze zabudowane na statkach powietrznych,
b) pokładowe stacje lotnicze zabudowane na statkach powietrznych,
c) inny niż wymieniony w lit. a i b sprzęt lotniczy przeznaczony do wykorzystywania na pokładzie statku powietrznego.
2. Statki powietrzne wpisuje się do rejestru wyłącznie po uzyskaniu świadectwa zdatności do lotu, a sprzęt lotniczy po uzyskaniu świadectwa sprawności technicznej.
3. W rejestrze wpisuje się w szczególności:
1) dane dotyczące:
a) rodzaju i charakterystyki statku powietrznego,
b) właściciela i innego niż właściciel użytkownika statku powietrznego;
2) znaki rejestracyjne oraz typ i numer fabryczny statku powietrznego.
4. Tryb dokonywania w rejestrze wpisów i wykreśleń statków powietrznych i sprzętu lotniczego lotnictwa służb porządku publicznego określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
2. We wniosku, o którym mowa w ust. 1, zamieszcza się:
1) nazwę i adres jednostki organizacyjnej wnioskodawcy;
2) nazwę i adres właściciela/użytkownika statku powietrznego/sprzętu lotniczego;
3) rodzaj i typ statku powietrznego/sprzętu lotniczego;
4) serię, numer fabryczny, rok budowy i nazwę wytwórcy statku powietrznego/sprzętu lotniczego;
5) oświadczenie, że wnioskodawca jest właścicielem tego statku powietrznego/sprzętu lotniczego;
6) oświadczenie, że statek powietrzny/sprzęt lotniczy nie jest zarejestrowany w innym rejestrze.
3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, wnioskodawca jest obowiązany dołączyć:
1) ważne świadectwo zdatności do lotów statku powietrznego;
2) świadectwo sprawności technicznej sprzętu lotniczego;
3) ważne świadectwo oględzin statku powietrznego/sprzętu lotniczego;
4) świadectwo zdatności w zakresie hałasu w odniesieniu do statków powietrznych;
5) oświadczenie producenta dotyczące objęcia dystrybucją biuletynów i listów serwisowych;
6) instrukcję obsługi technicznej statku powietrznego/sprzętu lotniczego;
7) instrukcję eksploatacji w locie statku powietrznego/sprzętu lotniczego;
8) dowód przekazania statku powietrznego/sprzętu lotniczego przez jego właściciela użytkownikowi wymienionemu we wniosku;
9) dowód skreślenia z innego rejestru, w odniesieniu do statków powietrznych uprzednio wpisanych do innego rejestru;
10) dowód ubezpieczenia statku powietrznego od odpowiedzialności cywilnej wynikłej z ruchu lotniczego i od następstw nieszczęśliwych wypadków;
11) oświadczenie użytkownika statku powietrznego dotyczące warunków jego eksploatacji oraz zatrudnienia wykwalifikowanego personelu lotniczego;
12) oświadczenie użytkownika w sprawie organizacji bazy techniczno-obsługowej lub kopię zawartej umowy o logistycznym zabezpieczeniu statku powietrznego w miejscu jego bazowania;
13) fotografie lub ich zapis cyfrowy, przedstawiające oznakowanie statku powietrznego, którego dotyczy wniosek.
4. Wzór wniosku określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
2. Decyzję o wpisaniu statku powietrznego lub sprzętu lotniczego do rejestru wydaje się po stwierdzeniu, że:
1) wniosek o wpisanie statku powietrznego lub sprzętu lotniczego do rejestru spełnia wymagania zawarte w § 4 ust. 2 i 3;
2) dane zawarte we wniosku oraz w dokumentach dołączonych do wniosku wykazują, że są spełnione wymogi warunkujące dopuszczenie statku powietrznego lub sprzętu lotniczego do bezpiecznej eksploatacji w powietrzu.
3. Decyzję o odmowie wpisania statku powietrznego lub sprzętu lotniczego do rejestru wydaje się, jeżeli nie zostały spełnione wymagania, o których mowa w § 4 ust. 2 i 3.
2. Świadectwo rejestracji statku powietrznego lub sprzętu lotniczego sporządza się w języku polskim z tłumaczeniem na język angielski dla statków powietrznych przeznaczonych do wykonywania lotów międzynarodowych.
3. Świadectwo rejestracji statku powietrznego lub sprzętu lotniczego ważne jest bezterminowo, pod warunkiem spełnienia wymagań technicznych, potwierdzonych w aktualnych świadectwach oględzin.
4. Wzór świadectwa rejestracji statku powietrznego/sprzętu lotniczego określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
2. Zgłoszenie zmian danych zawartych w rejestrze jest dokonywane w formie pisemnego wniosku, w terminie 14 dni od dnia ich zaistnienia.
3. Zgłoszenia wniosku, o którym mowa w ust. 2, dokonuje użytkownik statku powietrznego.
4. Jeśli użytkownik nie dokonał zgłoszenia w terminie, o którym mowa w ust. 2, dokonuje się po jednorazowym, bezskutecznym wezwaniu, wpisu z urzędu, zaznaczając tę okoliczność w rejestrze lub wykreśla się statek powietrzny lub sprzęt lotniczy z rejestru.
1) utraciły aktualność dokumenty, o których mowa w § 4 ust. 3;
2) statek powietrzny uległ zniszczeniu lub utracił trwale zdatność do lotów;
3) ważność świadectwa sprawności technicznej nie została przedłużona w ciągu dwóch lat od daty jej wygaśnięcia;
4) nie zgłoszono zmiany danych podlegających wpisaniu do rejestru.
2. Wzór wniosku o wykreślenie statku powietrznego lub sprzętu lotniczego z rejestru określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.
3. Po otrzymaniu zawiadomienia o wykreśleniu statku powietrznego z rejestru podmioty, o których mowa w § 4 ust. 1, są obowiązane:
1) usunąć ze statku powietrznego znaki rozpoznawcze, chyba że uzyskają zgodę na ich pozostawienie;
2) zwrócić dokumenty rejestracyjne statku powietrznego do prowadzącego rejestr.
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji: K. Janik
|
1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej – sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 14 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 35, poz. 325 i Nr 58, poz. 533).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
z dnia 3 grudnia 2002 r. (poz. 1739)
Załącznik nr 1
Załącznik nr 2
TRYB DOKONYWANIA WPISÓW I WYKREŚLEŃ W REJESTRZE STATKÓW POWIETRZNYCH I SPRZĘTU LOTNICZEGO
1. W rejestrze dokonuje się wpisów i wykreśleń dotyczących statków powietrznych, w szczególności takich jak:
1) samolot – aerodyna z napędem, uzyskująca siłę nośną w locie głównie w wyniku działania sił aerodynamicznych na powierzchnie nieruchome w danych warunkach lotu;
2) śmigłowiec (helikopter) – aerodyna utrzymywana w locie, w wyniku działania sił aerodynamicznych na jeden lub więcej wirników poruszanych urządzeniem napędowym wokół zasadniczo pionowych osi;
3) aerostat – lżejszy od powietrza statek powietrzny, utrzymywany w locie głównie w wyniku statycznego oddziaływania powietrza;
4) aerodyna – cięższy od powietrza statek powietrzny, który uzyskuje siłę nośną w locie głównie w wyniku działania sił aerodynamicznych;
5) balon – aerostat bez napędu;
6) sterowiec – aerostat z napędem;
7) szybowiec – aerodyna bez napędu uzyskująca siłę nośną w locie, w wyniku działania sił aerodynamicznych na powierzchnie nieruchome w danych warunkach lotu;
8) spadochron – aerodyna bez napędu, która przez rozłożenie powierzchni odpowiedniego kształtu pozwala zmniejszyć prędkość ruchu na skutek działania sił aerodynamicznych na tę powierzchnię;
9) wirolot – aerodyna uzyskująca siłę nośną w locie częściowo albo całkowicie w wyniku działania sił aerodynamicznych na powierzchnie nieruchome w danych warunkach lotu, jak również częściowo lub całkowicie w wyniku działania sił aerodynamicznych na jeden lub więcej wirników, obracających się wokół zasadniczo pionowej osi;
10) wiropłat – aerodyna utrzymywana w locie w wyniku działania sił aerodynamicznych na jeden lub więcej wirników obracających się wokół zasadniczo pionowych osi.
2. Wpisowi do rejestru podlegają znaki rejestracyjne statków powietrznych składające się z następujących elementów:
1) znaku przynależności;
2) znaku rozpoznawczego.
Formę i znaczenie elementów znaku rejestracyjnego przedstawia tabela nr 1:
Tabela nr 1
S | N | – | 1 | 1 | A | A |
poz. 1 | poz. 2 | poz. 3 | poz. 4 | |||
znak przynależności | znak rozpoznawczy | |||||
znak rejestracyjny |
Znak przynależności (poz. 1), składający się z liter SN, stanowi stały element znaków rejestracyjnych statków powietrznych lotnictwa służb porządku publicznego i od następnych elementów oddzielony jest poziomą kreską.
Liczbową część znaku rozpoznawczego (poz. 2) stanowi dwucyfrowa liczba od 01 do 99, określona w tabeli nr 2, która wskazuje kolejność w grupie użytkownika.
Pierwsza litera znaku rozpoznawczego (poz. 3) wskazuje rodzaj statku powietrznego (śmigłowiec, samolot, sterowiec itd.), oznacza ona:
1) X – śmigłowce;
2) Y – samoloty;
3) A – inne statki powietrzne (aerostaty, szybowce, wiroloty itp.).
Druga litera znaku rozpoznawczego (poz. 4) wskazuje na przynależność organizacyjną właściciela statku powietrznego, określa ją tabela nr 2.
Tabela nr 2
| Właściciel/użytkownik | Oznaczenie cyfrowe (poz. 2) | Ozn. rodzaju statku pow. (poz. 3) | Oznaczenie służby (poz. 4) | ||
śmigłowiec | samolot | inne | ||||
1 | Instytucje centralne | 01–99 | X | Y | A | A |
2 | Straż Graniczna | 01–99 | X | Y | A | G (H,D,U) |
3 | Policja | 01–99 | X | Y | A | P (N,K,W) |
4 | Państwowa Straż Pożarna | 01–99 | X | Y | A | S (F) |
5 | Obrona cywilna | 01–99 | X | Y | A | T |
6 | Państwowe służby ratownicze | 01–99 | X | Y | A | R |
7 | Urząd Celny | 01–99 | X | Y | A | Z (C,E,B) |
8 | Inne formacje służb państwowych | 01–99 | X | Y | A | M,L |
9 | Loty próbne | 01–99 | X | Y | A | Q |
Uwaga: Litery podane w nawiasach należy stosować po wyczerpaniu rejestru dla litery podstawowej.
3. Wpisowi do rejestru podlegają:
1) spadochrony;
2) silniki lotnicze.
Spadochrony otrzymują znak rejestracyjny złożony z grupy czterech cyfr.
Silniki lotnicze otrzymują znak rejestracyjny złożony z grupy czterech cyfr poprzedzonych literą „N” oddzieloną od grupy cyfr poziomą kreską.
Znak rejestracyjny składający się z liter nie może zaczynać się od litery „Q” oraz tworzyć grupy liter sygnału niebezpieczeństwa „SOS” lub podobnych ważnych sygnałów, jak np.: „XXX”, „PAN”, „TTT” oraz zawierać następujących liter: „J, Ł, Ą, Ę, Ń, Ó, Ż, Ź, Ć, Ś”.
4. Wpisowi do rejestru podlega tabliczka tożsamości statku powietrznego.
Załącznik nr 3
Załącznik nr 4
Załącznik nr 5
- Data ogłoszenia: 2002-12-09
- Data wejścia w życie: 2002-12-09
- Data obowiązywania: 2004-08-17
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA