REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2001 nr 102 poz. 1126
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 6 września 2001 r.
w sprawie szczegółowych zasad udostępniania linii kolejowych oraz współdziałania zarządów kolei między sobą i z przewoźnikami kolejowymi.
Na podstawie art. 10 ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. Nr 96, poz. 591, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 1999 r. Nr 84, poz. 934 oraz z 2000 r. Nr 84, poz. 948, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1314) zarządza się, co następuje:
2. Przez „przyznanie tras” należy rozumieć przydzielenie w rozkładzie jazdy pociągów zdolności przelotowej linii kolejowych, niezbędnej do przejazdu pociągu w określonym czasie, pomiędzy dwoma stacjami.
3. Przewoźnik składa wniosek, o którym mowa w ust. 1, zgodnie z opracowanym i ogłoszonym przez właściwy zarząd kolei regulaminem przyznawania i korzystania z tras na udostępnianych liniach kolejowych, zwanym dalej „regulaminem”, dotyczącym linii kolejowych zarządzanych przez ten zarząd kolei.
4. Korzystanie przez przewoźnika z przyznanych tras odbywa się na podstawie umowy o korzystanie z tras przyznanych przez zarząd kolei, zwanej dalej „umową”, zawartej przez przewoźnika z właściwym zarządem kolei.
2. Przewoźnik obowiązany jest podać we wniosku:
1) oznaczenie zarządu kolei, do którego wniosek jest skierowany,
2) firmę, siedzibę (adres) wnioskodawcy,
3) trasy, o których udostępnienie występuje wnioskodawca,
4) okres, na jaki trasy mają być udostępnione,
5) rodzaj przewozów, które wnioskodawca zamierza wykonywać, a w przypadku przewozów towarowych — także określenie rodzaju ładunków, w tym zwłaszcza ładunków niebezpiecznych, ponadgabarytowych, z przekroczoną skrajnią i wyjątkowo ciężkich oraz jednostek ładunkowych transportu intermodalnego,
6) inne informacje określone w regulaminie, związane ze specyfiką danej trasy kolejowej oraz rodzajem przewozów wykonywanych przez przewoźnika.
3. Zarząd kolei potwierdza złożenie wniosku, wpisując na jego oryginale oraz kopii datę i godzinę jego przyjęcia. Potwierdzoną kopię wniosku zatrzymuje wnioskodawca.
4. W razie konieczności dokonania we wniosku zmian lub uzupełnień zarząd kolei powiadamia o tym przewoźnika w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku i wyznacza termin dokonania tych zmian lub uzupełnień.
5. Wnioski rozpatrywane są przez zarząd kolei według kolejności ich złożenia.
6. Zarząd kolei powiadamia przewoźnika o możliwości uwzględnienia wniosku w całości lub w części, w terminie 30 dni od daty złożenia wniosku.
7. Zarząd kolei powiadamia przewoźnika o ujęciu przyznanych tras w rozkładzie jazdy najpóźniej na 3 miesiące przed dniem wejścia w życie tego rozkładu jazdy.
2. W regulaminie właściwy zarząd kolei określa w szczególności:
1) infrastrukturę przeznaczoną do udostępnienia przewoźnikom,
2) terminy i harmonogram składania oraz rozpatrywania wniosków,
3) wymagania i warunki dotyczące taboru, personelu i organizacji przewozów przewoźników składających wnioski,
4) usługi gwarantowane przez zarząd kolei w ramach udostępniania linii kolejowych,
5) warunki i sposoby przyznawania tras, dotyczące w szczególności:
a) priorytetów przy przyznawaniu tras, wynikających:
— z art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o transporcie kolejowym, zwanej dalej „ustawą”,
— z porozumień długookresowych,
— ze sposobu wykorzystania tras w aktualnym rozkładzie jazdy,
b) korzystania ze specjalistycznych urządzeń infrastruktury,
c) trybu postępowania w przypadku braku zdolności przelotowej linii kolejowej, koniecznej do uwzględnienia wszystkich potrzeb zgłoszonych we wniosku,
6) warunki i sposoby korzystania przez przewoźników z tras, dotyczące:
a) udostępniania przewoźnikowi opisu warunków i parametrów technicznych poszczególnych linii kolejowych,
b) udostępniania przewoźnikowi wprowadzonych przez zarząd kolei instrukcji i innych regulaminów,
c) udostępniania przewoźnikowi przez zarząd kolei budynków, budowli i urządzeń,
d) informowania przewoźników o zmianach dotyczących parametrów technicznych i eksploatacyjnych linii, na których przyznano trasy, w tym o ograniczeniach z tytułu robót kolejowych, wprowadzanych ograniczeniach prędkości, działania urządzeń sterowania ruchem kolejowym i łączności,
e) postępowania pracowników przewoźnika i zarządu kolei w czasie wykonywania pracy związanej z realizacją zawartej umowy,
f) informacji, jakie przewoźnik jest obowiązany przekazywać zarządowi kolei przed, w czasie i po zakończeniu przewozu,
g) trybu i warunków dokonywania — na wniosek przewoźnika — zmian w obowiązującym rozkładzie jazdy,
7) specjalne warunki i tryb postępowania zarządu kolei w przypadku podjęcia działań zmierzających do zwiększenia zdolności przelotowej linii kolejowych,
8) ograniczenia w korzystaniu z infrastruktury kolejowej,
9) wzór umowy,
10) inne wymagania specyficzne dla tras udostępnianych przez zarząd kolei.
3. Regulamin powinien być ogłoszony przez zarząd kolei i powszechnie udostępniony dla przewoźników najpóźniej na 9 miesięcy przed dniem wejścia w życie rozkładu jazdy, którego dotyczą składane wnioski.
1) określenie przedmiotu umowy, w tym tras pociągów przyznanych przewoźnikowi,
2) określenie stron umowy,
3) szczegółowe prawa i obowiązki stron umowy,
4) określenie osób i jednostek organizacyjnych wyznaczonych do współpracy pomiędzy stronami, wraz z określeniem ich uprawnień,
5) zakres odpowiedzialności stron umowy,
6) wielkość, terminy i sposób uiszczania opłat,
7) określenie dokumentów niezbędnych dla właściwej realizacji umowy,
8) zasady i tryb postępowania w przypadku wystąpienia przeszkód w prowadzeniu ruchu na liniach kolejowych i w sytuacjach awaryjnych,
9) sposoby rozstrzygania sporów i wypowiedzenia umowy.
2. Do umowy załącza się wykresy ruchu na liniach kolejowych, na których zostały przewoźnikowi przyznane trasy.
3. Umowę zawiera się na okres równy terminowi obowiązywania rozkładu jazdy, z zastrzeżeniem ust. 4 i § 6, najpóźniej na 30 dni przed dniem jego wejścia w życie.
4. Dla realizacji doraźnych potrzeb przewozowych dopuszcza się zawarcie umowy na okres krótszy niż czas obowiązywania jednego rozkładu jazdy.
1) przejazd pociągu po przyznanej trasie,
2) korzystanie ze stacji kolejowych położonych na przyznanej trasie,
3) sterowanie ruchem pociągów i łączność, odprawę i kontrolę biegu pociągu oraz informację o ruchu pociągów,
4) przekazywanie informacji wymaganych do wdrożenia lub prowadzenia przewozów, dla których została przyznana zdolność przelotowa,
5) udzielanie pomocy w razie wypadku.
2. Na wniosek przewoźnika zarząd kolei zapewnia dostęp do:
1) urządzeń zasilania w prąd trakcyjny,
2) urządzeń zaopatrzenia w paliwo,
3) stacji pasażerskich wraz z budynkami i innymi urządzeniami,
4) terminali towarowych i ich urządzeń,
5) stacji rozrządowych i ich urządzeń,
6) torów stacyjnych przewidzianych do formowania lub zmian zestawienia składu pociągów,
7) torów postojowych wraz z budynkami i urządzeniami do obsługi składów,
8) innych urządzeń technicznych.
3. Na wniosek przewoźnika zarząd kolei zapewnia wykonanie następujących usług, o ile możliwość taką przewiduje regulamin:
1) zasilanie prądem trakcyjnym,
2) podgrzewanie składów pociągów pasażerskich,
3) dostawę paliwa, prace manewrowe i wszystkie inne usługi związane z dostępem do obsługi urządzeń zaangażowanych do uruchomienia i przejazdu pociągu,
4) sprawowanie kontroli nad transportem ładunków niebezpiecznych — na podstawie odrębnej umowy,
5) udzielanie pomocy w prowadzeniu pociągów nadzwyczajnych — na podstawie odrębnej umowy.
4. Na wniosek przewoźnika zarząd kolei może udostępnić:
1) sieć telekomunikacyjną,
2) uzupełniające informacje przewozowe,
3) kontrolę techniczną taboru.
1) w zakresie standardów technicznych,
2) w zakresie wzajemnego informowania się o wszelkich okolicznościach i zdarzeniach mających wpływ na wykonanie umowy,
3) w sytuacjach nadzwyczajnych, w szczególności poprzez stosowanie wspólnie ustalonych sposobów postępowania przy usuwaniu szkód oraz ustalanie zakresu odpowiedzialności stron za szkodę.
1) wspólnej reprezentacji wobec przewoźników,
2) wskazania punktów styku linii kolejowych,
3) wskazania osób i jednostek organizacyjnych wyznaczonych do współpracy,
4) sposobu korzystania z budynków, budowli i urządzeń,
5) współdziałania organizacyjno-technicznego,
6) uzgadniania rozkładu jazdy dla wykonywania przejazdów po liniach kolejowych współdziałających zarządów kolei,
7) wymagań w zakresie warunków prowadzenia ruchu pociągów,
8) obowiązków w zakresie utrzymania sprawności eksploatacyjnej odcinków linii kolejowych przylegających do punktów styku,
9) sposobu działania w sytuacjach wyjątkowych i w szczególnie trudnych warunkach, w tym wskazania trybu wyjaśniania przyczyn zdarzeń i wypadków kolejowych, ich skutków finansowych oraz sposobów prowadzenia związanej z tym dokumentacji,
10) współdziałania w obsłudze przewoźników organizujących przejazd pociągów na liniach różnych zarządów kolei oraz sposobu rozliczeń finansowych z tego tytułu,
11) trybu rozstrzygania sporów.
2. Do czasu wejścia w życie pierwszego rozkładu jazdy opracowanego na podstawie wniosków zgłoszonych zgodnie z regulaminem udostępnianie linii kolejowych następuje na zasadach dotychczasowych, z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia.
Minister Transportu i Gospodarki Morskiej: J. Widzyk
- Data ogłoszenia: 2001-09-21
- Data wejścia w życie: 2001-10-06
- Data obowiązywania: 2001-10-06
- Dokument traci ważność: 2003-06-01
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA