REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2000 nr 74 poz. 862
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA PRACY l POLITYKI SPOŁECZNEJ
z dnia 29 sierpnia 2000 r.
w sprawie szczegółowych zasad nadzoru nad przestrzeganiem standardu wychowania i opieki w placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz nadzoru nad jakością działań ośrodków adopcyjno-opiekuńczych.
Na podstawie art. 33o ust. 10 ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 1998 r. Nr 64, poz. 414, Nr 106, poz. 668, Nr 117, poz. 756, Nr 162, poz. 1118 i 1126, z 1999 r. Nr 20, poz. 170, Nr 79, poz. 885, Nr 90, poz. 1001 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136 i Nr 19, poz. 238) zarządza się, co następuje:
1) ośrodkach – należy przez to rozumieć ośrodki adopcyjno-opiekuńcze w rozumieniu ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej,
2) placówkach – należy przez to rozumieć placówki opiekuńczo-wychowawcze w rozumieniu ustawy, o której mowa w pkt 1,
3) osobach sprawujących nadzór – należy przez to rozumieć osoby, które z upoważnienia wojewody sprawują nadzór, określony w art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy, o której mowa w pkt 1.
1) zasadności pobytu dziecka w placówce,
2) przestrzegania standardów usług opiekuńczo-wychowawczych,
3) przestrzegania w placówce praw dziecka,
4) działania placówki na rzecz powrotu wychowanków do rodziny i utrzymywania przez nich kontaktów z rodzicami,
5) przygotowania placówki do wypełniania specjalistycznych zadań określonych w regulaminie,
6) przestrzegania zasady zatrudniania wyłącznie osób o kwalifikacjach określonych w odrębnych przepisach,
7) sposobu wywiązywania się placówek i ośrodków z ich zadań ustalonych w ramach działania powiatowego systemu opieki nad dzieckiem i rodziną,
8) przygotowania i stopnia realizacji programów naprawczych.
1) kartami pobytu wychowanków,
2) indywidualnymi planami pracy z poszczególnymi wychowankami,
3) planem pracy placówki,
4) sprawozdaniami z posiedzeń stałego zespołu do oceny sytuacji wychowanków,
5) inną dokumentacją znajdującą się w placówce.
1) przebiegu pozyskiwania i przygotowywania rodzin zamierzających przysposobić dziecko,
2) zakresu i sposobu prowadzenia poradnictwa i terapii rodzinnej dla rodziców naturalnych i ich dzieci przebywających poza rodziną,
3) sposobu pozyskiwania i promowania form rodzinnej opieki zastępczej, przeprowadzania szkoleń dla kandydatów zgłaszających gotowość do pełnienia funkcji rodziny zastępczej oraz wspierania rodzin zastępczych,
4) współdziałania ośrodka z powiatowymi centrami pomocy rodzinie,
5) współpracy ośrodka z placówkami opiekuńczo-wychowawczymi, ośrodkami pomocy społecznej, szkołami, organizacjami społecznymi celem umożliwienia wychowankom powrotu do rodziny lub ustanowienia dla nich rodzinnej opieki zastępczej lub przysposobienia.
1) zgodność działania ośrodka z przepisami,
2) rzetelność prowadzonej dokumentacji,
3) aktualizowanie danych przekazywanych do banku danych, przestrzeganie poufności w sprawach rodzinnych prowadzonych przez ośrodek.
2. Program działania powinien być przygotowany do końca listopada każdego roku poprzedzającego kontrolę i przedstawiony jednostkom kontrolowanym do końca roku kalendarzowego.
3. Osoby sprawujące nadzór pedagogiczny przeprowadzają kontrolę co najmniej trzy razy w roku.
4. Osoby sprawujące nadzór:
1) prowadzą dokumentację działań związanych ze sprawowaniem przez siebie nadzoru, sporządzają protokoły kontroli,
2) w przeprowadzonej kontroli oceniają sposób wypełniania w placówce specjalistycznych zadań,
3) badają zgłaszane uwagi o działalności placówki lub ośrodka, pozyskane ze źródeł innych niż wyniki kontroli,
4) sprawdzają kwalifikacje osób zatrudnionych w placówkach lub ośrodkach,
5) analizują i oceniają nadzór pedagogiczny sprawowany przez dyrektora placówki lub ośrodka.
5. Na podstawie przeprowadzonych kontroli osoby sprawujące nadzór sporządzają roczny raport o jakości funkcjonowania placówek i ośrodków w województwie.
1) udzielania pomocy w rozwiązywaniu bieżących problemów wynikających z działalności placówek i ośrodków,
2) wspierania placówek i ośrodków w ich kontaktach z instytucjami działającymi w miejscowościach, w których mieszkają rodziny wychowanków,
3) zapewniania dyrektorom bieżących informacji o aktualnych problemach opieki i wychowania oraz opieki zastępczej i obowiązujących przepisach,
4) organizowania raz na kwartał spotkań dyrektorów placówek i ośrodków celem wymiany doświadczeń, promowania działań innowacyjnych oraz do doradztwa w zakresie realizacji standardów opieki i wychowania w placówkach, a także zadań ośrodków oraz sprawowania przez nich nadzoru pedagogicznego,
5) inspirowania do podejmowania nowatorskich rozwiązań pedagogicznych i organizacyjnych w programie rozwoju placówki i ośrodka lub programie naprawczym.
1) dokonuje oceny pracy opiekuńczo-wychowawczej pracowników,
2) zapewnia bieżącą informację o obowiązujących przepisach prawa,
3) udziela pracownikom pomocy w wykonywaniu przez nich obowiązków związanych z wychowaniem i opieką nad dziećmi,
4) jest odpowiedzialny za podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników i udziela im pomocy w sprawach dokształcania,
5) inspiruje pracowników do podejmowania działań innowacyjnych.
2. Ocena pracy pracowników pedagogicznych zatrudnionych na podstawie przepisów ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 1997 r. Nr 56, poz. 357, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, Nr 162, poz. 1118 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239 i Nr 22, poz. 291) dokonywana jest na podstawie odrębnych przepisów.
Minister Pracy i Polityki Społecznej: w z. J. Staręga-Piasek
- Data ogłoszenia: 2000-09-08
- Data wejścia w życie: 2000-09-23
- Data obowiązywania: 2000-09-23
- Dokument traci ważność: 2005-11-12
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA