REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2000 nr 30 poz. 378

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA

z dnia 23 marca 2000 r.

w sprawie szczegółowych zasad i trybu postępowania w sprawach wydawania zezwoleń i wpisu do rejestru indywidualnych praktyk lekarskich, indywidualnych specjalistycznych praktyk lekarskich i grupowych praktyk lekarskich oraz ustalenia danych objętych wpisem i sposobu prowadzenia rejestrów.

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 50b ust. 4 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodzie lekarza (Dz. U. z 1997 r. Nr 28, poz. 152 i Nr 88, poz. 554, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 162, poz. 1115, z 1999 r. Nr 60, poz. 636 i Nr 64, poz. 729 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136) zarządza się, co następuje:

§ 1.
1. Lekarz, lekarz stomatolog, zamierzający wykonywać indywidualną praktykę lekarską, tub lekarz, lekarz stomatolog posiadający specjalizację I stopnia lub II stopnia lub tytuł specjalisty, zamierzający wykonywać indywidualną specjalistyczną praktykę lekarską, zwani dalej „lekarzem", albo lekarze, lekarze stomatolodzy, zamierzający udzielać świadczeń zdrowotnych w ramach grupowej praktyki lekarskiej, zwani dalej „lekarzami", w celu uzyskania zezwolenia i wpisu do rejestru indywidualnych praktyk lekarskich, indywidualnych specjalistycznych praktyk lekarskich albo grupowych praktyk lekarskich, zwanego dalej „rejestrem", składają okręgowej radzie lekarskiej okręgowej izby lekarskiej, której są członkami, z zastrzeżeniem ust. 2, odpowiednio następujące dokumenty:

1) wniosek o wydanie zezwolenia na wykonywanie indywidualnej praktyki lekarskiej i wpis do rejestru, na formularzu według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do rozporządzenia, lub wniosek o wydanie zezwolenia na wykonywanie indywidualnej specjalistycznej praktyki lekarskiej i wpis do rejestru, na formularzu według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do rozporządzenia, albo wniosek o wydanie zezwolenia na prowadzenie grupowej praktyki lekarskiej i wpis do rejestru, na formularzu według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do rozporządzenia,

2) kserokopię „Prawa wykonywania zawodu lekarza" lub „Prawa wykonywania zawodu lekarza stomatologa",

3) dokumenty potwierdzające prawo lekarza, lekarzy do korzystania z pomieszczenia, w którym ma być wykonywana indywidualna praktyka lekarska, indywidualna specjalistyczna praktyka lekarska albo ma być prowadzona grupowa praktyka lekarska,

4) dokumenty potwierdzające prawo lekarza, lekarzy do korzystania z pomieszczenia i środków łączności, w którym będą przyjmowane wezwania, będzie przechowywana dokumentacja medyczna, narzędzia i sprzęt medyczny wymagający sterylizacji, w przypadku gdy lekarz ma zamiar wykonywać indywidualną praktykę lekarską, indywidualną specjalistyczną praktykę lekarską albo lekarze mają zamiar udzielać świadczeń zdrowotnych w ramach grupowej praktyki lekarskiej, wyłącznie w miejscu wezwania,

5) kopię umowy spółki cywilnej, potwierdzoną z oryginałem, w przypadku lekarzy zamierzających udzielać świadczeń zdrowotnych w ramach grupowej praktyki lekarskiej,

6) opinię o spełnieniu warunków umożliwiających udzielanie w danym pomieszczeniu określonych świadczeń zdrowotnych, wydaną odpowiednio przez powiatowego albo wojskowego inspektora sanitarnego, właściwego ze względu na miejsce, w którym ma być wykonywana indywidualna praktyka lekarska, indywidualna specjalistyczna praktyka lekarska albo mają być udzielane świadczenia zdrowotne w ramach grupowej praktyki lekarskiej,

7) umowę z podmiotem świadczącym usługi w zakresie sterylizacji, w przypadku gdy pomieszczenie nie jest wyposażone w sprzęt do sterylizacji, a lekarz ma zamiar udzielać świadczeń zdrowotnych przy użyciu narzędzi i sprzętu medycznego wymagającego sterylizacji.

2. Lekarz zamierzający wykonywać praktykę lub lekarze zamierzający udzielać świadczeń zdrowotnych w ramach grupowej praktyki na obszarze działania okręgowej izby lekarskiej, której nie są członkami, składają dokumenty, o których mowa w ust. 1, okręgowej radzie lekarskiej tej izby.

§ 2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o „praktyce" bez bliższego określenia, należy przez to rozumieć indywidualną praktykę lekarską, indywidualną specjalistyczną praktykę lekarską albo grupową praktykę lekarską, w rozumieniu ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodzie lekarza, zwanej dalej „ustawą".
§ 3.
Jeżeli indywidualna praktyka lekarska lub indywidualna specjalistyczna praktyka lekarska ma być wykonywana na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej, o której mowa w art. 50 ust. 3 ustawy, a pomieszczenie, w którym lekarz zamierza wykonywać praktykę, sprzęt i aparatura medyczna stanowią własność podmiotu, który ma zamiar zawrzeć z lekarzem taką umowę, podmiot ten przedstawia okręgowej radzie lekarskiej, właściwej ze względu na miejsce wykonywanej praktyki, dane o pomieszczeniu, jego wyposażeniu w aparaturę i sprzęt medyczny oraz opinię organu sanitarnego o spełnieniu warunków umożliwiających udzielanie określonych świadczeń zdrowotnych.
§ 4.
1. Lekarz, który zamierza wykonywać indywidualną specjalistyczną praktykę lekarską w różnych dziedzinach medycyny, lub lekarze posiadający specjalizację I stopnia lub II stopnia lub tytuł specjalisty, którzy zamierzają udzielać świadczeń zdrowotnych w różnych dziedzinach medycyny w ramach grupowej praktyki lekarskiej, składają jeden wniosek, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 1.

2. Lekarz lub lekarze, którzy zamierzają wykonywać równocześnie indywidualną praktykę lekarską i indywidualną specjalistyczną praktykę lekarską i udzielać świadczeń zdrowotnych w ramach grupowej praktyki lekarskiej albo dwie z nich w celu uzyskania zezwolenia i wpisu do rejestru, obowiązani są złożyć odrębny wniosek, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, dla każdej z tych praktyk.

3. Lekarz, lekarze, którzy zamierzają wykonywać praktykę lub udzielać świadczeń zdrowotnych w ramach grupowej praktyki lekarskiej w kilku pomieszczeniach, mają obowiązek przedstawić dane o każdym z tych pomieszczeń, jego wyposażeniu w aparaturę i sprzęt medyczny oraz odrębną opinię, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 6.

§ 5.
Okręgowa rada lekarska w terminie 30 dni od daty złożenia dokumentów, o których mowa w § 1, deleguje zespól wizytacyjny składający się z lekarzy, z których co najmniej jeden powinien posiadać specjalizację II stopnia lub tytuł specjalisty w dziedzinie medycyny, w której ma być wykonywana praktyka, w celu dokonania oceny pomieszczeń, urządzeń, sprzętu medycznego oraz aparatury medycznej i sporządzenia opinii w przedmiocie możliwości udzielania deklarowanych przez lekarza, lekarzy świadczeń zdrowotnych, z zachowaniem zasad określonych w art. 4 ustawy.
§ 6.
1. Na podstawie posiadanych dokumentów i po sprawdzeniu danych, o których mowa w art. 50 ust. 1 pkt 1 i 2 lub ust. 2 pkt 1 i 2, a także art. 50a ust. 1, 2 i 4 oraz art. 50 ust. 4 pkt 2 albo art. 50 ust. 5a pkt 2 i 3 ustawy, po zapoznaniu się z opinią, o której mowa w § 5, okręgowa rada lekarska podejmuje uchwałę o wydaniu zezwolenia na wykonywanie indywidualnej praktyki lekarskiej, indywidualnej specjalistycznej praktyki lekarskiej albo prowadzenie grupowej praktyki lekarskiej oraz o dokonaniu wpisu tej praktyki do rejestru albo odmowie wydania zezwolenia.

2. Na podstawie uchwały o wydaniu zezwolenia na wykonywanie praktyki oraz o dokonaniu wpisu praktyki do rejestru okręgowa rada lekarska wydaje lekarzowi zezwolenie na wykonywanie indywidualnej praktyki lekarskiej lub indywidualnej specjalistycznej praktyki lekarskiej albo lekarzom zezwolenie na prowadzenie grupowej praktyki lekarskiej oraz zaświadczenie o wpisie do rejestru.

3. W przypadku grupowej praktyki lekarskiej odpis zezwolenia oraz zaświadczenie, o którym mowa w ust. 2, okręgowa rada lekarska wydaje każdemu lekarzowi będącemu wspólnikiem spółki.

4. W sytuacji, o której mowa w § 4 ust. 1, okręgowa rada lekarska wydaje lekarzowi jedno zezwolenie na wykonywanie indywidualnej specjalistycznej praktyki lekarskiej w różnych dziedzinach medycyny albo wydaje lekarzom zezwolenie na prowadzenie grupowej praktyki lekarskiej z wpisem określającym dziedziny medycyny, w których zakresie będą oni udzielać świadczeń zdrowotnych w ramach tej praktyki.

5. W sytuacji, o której mowa w § 4 ust. 2, okręgowa rada lekarska wydaje lekarzowi albo lekarzom zezwolenie i zaświadczenie, o których mowa w ust. 2, odrębnie dla indywidualnej praktyki lekarskiej, dla indywidualnej specjalistycznej praktyki lekarskiej i dla grupowej praktyki lekarskiej.

6. Wzory zezwoleń i zaświadczeń, o których mowa w ust. 2, stanowią załączniki nr 4–15 do rozporządzenia.

§ 7.
1. Rejestr prowadzony jest w systemie ewidencyjno-informatycznym, według niżej określonego układu danych:

1) numer wpisu do rejestru składający się z ciągu kolejnych znaków:

a) dwucyfrowego numeru kodowego okręgowej izby lekarskiej, która prowadzi rejestr, określonego w załączniku nr 16 do rozporządzenia,

b) dwucyfrowego oznaczenia praktyki:

97 – dla grupowej praktyki lekarskiej,

98 – dla indywidualnej praktyki lekarskiej,

99 – dla indywidualnej specjalistycznej praktyki lekarskiej,

c) jednocyfrowego oznaczenia zawodu lekarza, lekarza stomatologa:

1 – dla praktyki wykonywanej przez lekarza lub prowadzonej przez lekarzy,

2 – dla praktyki wykonywanej przez lekarza stomatologa lub prowadzonej przez lekarzy stomatologów,

3 – dla praktyki grupowej prowadzonej równocześnie przez lekarzy i lekarzy stomatologów,

d) siedmiocyfrowego numeru prawa wykonywania zawodu lekarza lub lekarza stomatologa albo sześciocyfrowego kolejnego numeru wpisu do rejestru grupowych praktyk lekarskich w przypadku grupowej praktyki lekarskiej,

2) numer REGON,

3) numer wpisu na listę wspólników spółki cywilnej, przedstawionej we wniosku, w odniesieniu do lekarza udzielającego świadczeń zdrowotnych w ramach grupowej praktyki lekarskiej,

4) imię (imiona) i nazwisko lekarza,

5) numer rejestracyjny lekarza w okręgowej izbie lekarskiej,

6) oznaczenie rodzaju praktyki:

a) „praktyka ogólnolekarska" lub „praktyka ogólnostomatologiczna" – w odniesieniu do lekarza wykonującego indywidualną praktykę lekarską albo lekarzy nie posiadających specjalizacji I lub II stopnia lub tytułu specjalisty i udzielających świadczeń zdrowotnych w ramach grupowej praktyki lekarskiej,

b) „praktyka – nazwa dziedziny medycyny" – w odniesieniu do lekarza wykonującego indywidualną specjalistyczną praktykę lekarską lub lekarzy posiadających specjalizację I lub II stopnia lub tytuł specjalisty, udzielających świadczeń zdrowotnych w ramach grupowej praktyki lekarskiej,

c) „praktyka w miejscu wezwania" – w odniesieniu do lekarza wykonującego indywidualną praktykę lekarską lub indywidualną specjalistyczną praktykę lekarską lub lekarzy udzielających świadczeń zdrowotnych w ramach grupowej praktyki lekarskiej, wyłącznie w miejscu wezwania,

7) numer i data uchwały okręgowej rady lekarskiej o wydaniu zezwolenia na prowadzenie praktyki i wpisie praktyki do rejestru oraz kolejne numery i daty uchwał o zmianie wpisu,

8) ważności zezwolenia na prowadzenie praktyki – bezterminowo albo określenie terminu,

9) adres praktyki i adres/y miejsca jej wykonywania albo udzielania świadczeń zdrowotnych w ramach grupowej praktyki lekarskiej,

10) numer telefonu, numer faksu i poczty elektronicznej,

11) adres miejsca i sposób przyjmowania wezwań,

12) adres miejsca przechowywania dokumentacji medycznej, narzędzi i sprzętu medycznego wymagającego sterylizacji, w odniesieniu do praktyki wykonywanej wyłącznie w miejscu wezwania,

13) rodzaje udzielanych świadczeń zdrowotnych w ramach praktyki wykonywanej w danym pomieszczeniu lub wyłącznie w miejscu wezwania,

14) nazwa organu sanitarnego i data wydania opinii o spełnieniu warunków umożliwiających wykonywanie świadczeń zdrowotnych w odniesieniu do danego pomieszczenia,

15) data wizytacji lub kontroli dokonanej przez okręgową radę lekarską,

16) numer wpisu praktyki na liście marszałka województwa podmiotów uprawnionych do prowadzenia staży podyplomowych,

17) numer wpisu praktyki do rejestru zezwoleń właściwej okręgowej rady lekarskiej na prowadzenie szkolenia podyplomowego lekarzy,

18) numer prawa wykonywania zawodu, PESEL, NIP, adres do korespondencji, posiadana specjalizacja I lub II stopnia lub tytuł specjalisty w przypadku gdy lekarz nie jest członkiem okręgowej izby lekarskiej,

19) numer i data uchwały okręgowej rady lekarskiej o cofnięciu zezwolenia i skreśleniu praktyki z rejestru.

2. Rejestr prowadzony jest w ścisłym powiązaniu z bazą danych zawartą w okręgowym rejestrze lekarzy.

3. Dane osobowe zawarte w rejestrze są gromadzone i mogą być udostępniane na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

§ 8.
1. Lekarz, lekarze prowadzący praktykę powiadamiają na piśmie okręgową radę lekarską, która wydała zezwolenie i dokonała wpisu praktyki do rejestru, o zmianach dotyczących danych wpisanych do rejestru tej praktyki, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 9–14, w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dokonania zmiany.

2. Jeżeli lekarz ma zamiar wykonywać praktykę albo co najmniej jeden z lekarzy ma zamiar udzielać świadczeń zdrowotnych w innej dziedzinie medycyny niż wpisana do rejestru bądź zaprzestać prowadzenia praktyki albo udzielać świadczeń zdrowotnych w jednej z dziedzin medycyny wpisanej do rejestru, lekarz lub lekarze prowadzący grupową praktykę lekarską obowiązani są ponownie złożyć wniosek, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 1.

3. Jeżeli lekarz, lekarze zamierzają prowadzić praktykę w pomieszczeniu innym niż wpisane do rejestru lub gdy w ramach prowadzonej praktyki lekarz lub co najmniej jeden z lekarzy ma zamiar udzielać świadczeń zdrowotnych innego rodzaju, obowiązani są przedłożyć okręgowej radzie lekarskiej dane, o których mowa w art. 50 ust. 4 pkt 2 albo ust. 5a pkt 3 ustawy.

4. W przypadku, o którym mowa w ust. 2 lub ust. 3, okręgowa rada lekarska, po sprawdzeniu przedstawionych jej danych i opinii, w trybie określonym w § 5, na podstawie podjętej uchwały wydaje nowe zezwolenie i zaświadczenie o wpisie do rejestru albo dokonuje wpisu nowych danych bądź zmiany danych wpisanych do rejestru i wydaje zaświadczenie stwierdzające ten wpis, albo odmawia wydania zezwolenia i wpisania nowych danych lub zmiany danych wpisanych do rejestru.

§ 9.
1. Dokumenty stanowiące podstawę wydania zezwolenia i dokonania wpisu do rejestru oraz związane z prowadzoną praktyką są gromadzone i przechowywane w aktach osobowych lekarza, lekarzy wraz z dokumentami objętymi okręgowym rejestrem lekarzy.

2. W sytuacji gdy wydanie zezwolenia i wpis do rejestru dotyczy lekarza, lekarzy, o których mowa w § 1 ust. 2, dokumenty, o których mowa w ust. 1, gromadzone są i przechowywane w odrębnych aktach rejestrowych.

§ 10.
1. W przypadku lekarza, który otrzymał zezwolenie na wykonywanie praktyki oraz wpis praktyki do rejestru zgodnie z dotychczasowymi przepisami, wyłącznie na podstawie przedłożonych przez niego dokumentów, okręgowa rada lekarska powinna nie później niż do dnia 30 czerwca 2003 r. delegować zespół wizytacyjny w celu dokonania czynności określonych w § 5.

2. W przypadku stwierdzenia przez zespół wizytacyjny odstępstw od wymogów, określonych w przepisach odrębnych, okręgowa rada lekarska deleguje ponownie zespół wizytacyjny, w terminie od dnia 1 stycznia do dnia 30 czerwca 2008 r., w celu dokonania oceny spełnienia wymogów, o których mowa w art. 50 ust. 4 pkt 2 ustawy.

§ 11.
Przepisy rozporządzenia dotyczące okręgowej rady lekarskiej stosuje się do Wojskowej Rady Lekarskiej. O wpisie do rejestru Wojskowa Rada Lekarska powiadamia okręgową izbę lekarską właściwą ze względu na miejsce wykonywania praktyki.
§ 12.
1. Okręgowe rady lekarskie dostosują prowadzone na podstawie dotychczasowych przepisów rejestry indywidualnych praktyk lekarskich i indywidualnych specjalistycznych praktyk lekarskich do wymagań określonych w rozporządzeniu, w terminie nie dłuższym niż do dnia 31 grudnia 2001 r.

2. Okręgowe rady lekarskie dokonają wymiany zezwoleń na wykonywanie praktyki i zaświadczeń o wpisie do rejestru, wydanych na podstawie dotychczasowych przepisów, na zezwolenia na wykonywanie praktyki i zaświadczenia o wpisie do rejestru, których wzory określa rozporządzenie, w terminie nie dłuższym niż do dnia 31 grudnia 2003 r.

3. Za wymianę dokumentów, o których mowa w ust. 2, nie pobiera się opłaty.

§ 13.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Zdrowia: F. Cegielska


Załącznik 1.

Załączniki do rozporządzenia Ministra Zdrowia
z dnia 23 marca 2000 r. (poz.378)

Załącznik nr 1

infoRgrafika


KSEROKOPIA PRAWA WYKONYWANIA ZAWODU

(strony zawierające dane osobowe, potwierdzenie wpisu do rejestru okręgowej/wojskowej Izby Lekarskiej, posiadanych specjalizacji i umiejętności medycznych)

LUB POTWIERDZENIE DANYCH PRZEZ OKRĘGOWĄ/WOJSKOWĄ RADĘ LEKARSKĄ

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika


Załącznik 2.

Załącznik nr 2

infoRgrafika

KSEROKOPIA PRAWA WYKONYWANIA ZAWODU

(strony zawierające, potwierdzenie wpisu do rejestru okręgowej/Wojskowej Izby Lekarskiej, posiadanych specjalizacji i umiejętności medycznych)

LUB POTWIERDZENIE DANYCH PRZEZ OKRĘGOWĄ/WOJSKOWĄ RADĘ LEKARSKĄ


 

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

Załącznik 3.

Załącznik nr 3

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

Załącznik 4.

Załącznik nr 4

infoRgrafika

Załącznik 5.

Załącznik nr 5

infoRgrafika

Załącznik 6.

Załącznik nr 6

infoRgrafika

Załącznik 7.

Załącznik nr 7

infoRgrafika

Załącznik 8.

Załącznik nr 8

infoRgrafika

Załącznik 9.

Załącznik nr 9

infoRgrafika

Załącznik 10.

Załącznik nr 10

infoRgrafika

Załącznik 11.

Załącznik nr 11

infoRgrafika


Załącznik 12.

Załącznik nr 12

infoRgrafika

Załącznik 13.

Załącznik nr 13

infoRgrafika

Załącznik 14.

Załącznik nr 14

infoRgrafika

Załącznik 15.

Załącznik nr 15

infoRgrafika

Załącznik 16. [WYKAZ NUMERÓW KODOWYCH OKRĘGOWYCH IZB LEKARSKICH]

Załącznik nr 16

WYKAZ NUMERÓW KODOWYCH OKRĘGOWYCH IZB LEKARSKICH

50 – Okręgowa Izba Lekarska w Białymstoku

51 – Beskidzka Okręgowa Izba Lekarska w Bielsku-Białej

52 – Bydgosko-Pilska Izba Lekarska w Bydgoszczy

53 – Okręgowa Izba Lekarska w Gdańsku

54 – Okręgowa Izba Lekarska w Gorzowie Wielkopolskim

55 – Okręgowa Izba Lekarska w Katowicach

56 – Świętokrzyska Izba Lekarska w Kielcach

57 – Okręgowa Izba Lekarska w Krakowie

58 – Okręgowa Izba Lekarska w Lublinie

59 – Okręgowa Izba Lekarska w Łodzi

60 – Warmińsko-Mazurska Izba Lekarska w Olsztynie

61 – Okręgowa Izba Lekarska w Opolu

62 – Okręgowa Izba Lekarska w Płocku

63 – Wielkopolska Izba Lekarska w Poznaniu

64 – Okręgowa Izba Lekarska w Rzeszowie

65 – Okręgowa Izba Lekarska w Szczecinie

66 – Okręgowa Izba Lekarska w Tarnowie

67 – Kujawsko-Pomorska Okręgowa Izba Lekarska w Toruniu

68 – Okręgowa Izba Lekarska w Warszawie

69 – Dolnośląska Izba Lekarska we Wrocławiu

70 – Okręgowa Izba Lekarska w Zielonej Górze

72 – Wojskowa Izba Lekarska

74 – Okręgowa Izba Lekarska w Koszalinie

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2000-04-20
  • Data wejścia w życie: 2000-05-05
  • Data obowiązywania: 2000-05-05
  • Dokument traci ważność: 2005-02-22
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA