REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 1999 nr 96 poz. 1107

USTAWA

z dnia 5 listopada 1999 r.

o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych.

Tekst pierwotny
Art. 1.
W ustawie z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. z 1996 r. Nr 10, poz. 55 oraz z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 121, poz. 770) wprowadza się następujące zmiany:

1) art. 2:

a) w pkt 2 skreśla się wyraz „tabaka”,

b) w pkt 3 po wyrazach „do wąchania” dodaje się wyraz „(tabaka)”,

c) dodaje się pkt 5 w brzmieniu:

„5) „reklama wyrobów tytoniowych” – publiczne rozpowszechnianie wizerunków marek wyrobów tytoniowych lub symboli graficznych z nimi związanych, a także nazw i symboli graficznych firm produkujących wyroby tytoniowe, nie różniących się od nazw i symboli graficznych wyrobów tytoniowych, służących popularyzowaniu marek wyrobów tytoniowych; za reklamę nie uważa się informacji używanych do celów handlowych pomiędzy firmami zajmującymi się produkcją, dystrybucją i handlem wyrobami tytoniowymi,”

d) dodaje się pkt 6 w brzmieniu:

„6) „informacja o wyrobach tytoniowych” – informacja o markach wyrobów tytoniowych oraz o zawartości substancji szkodliwych, nie zawierająca przekazu zachęcającego do zakupu lub używania wyrobów tytoniowych, umieszczona wyłącznie w punktach sprzedaży tych wyrobów,”

e) dodaje się pkt 7 w brzmieniu:

„7) „promocja wyrobów tytoniowych” – publiczne rozdawanie wyrobów tytoniowych lub rekwizytów tytoniowych, organizowanie degustacji, premiowanej sprzedaży wyrobów tytoniowych, konkursów opartych na zakupie wyrobów lub rekwizytów tytoniowych oraz inne formy publicznego zachęcania do nabywania lub używania wyrobów tytoniowych.”,

f) dodaje się pkt 8 w brzmieniu:

„8) „sponsorowanie” – wspieranie w formie finansowej lub rzeczowej działalności osób i instytucji, związane z eksponowaniem nazw produktów i firm handlowych oraz ich symboli graficznych,”;

2) art. 3:

a) dodaje się pkt 2a w brzmieniu:

„2a) działalność wychowawcza i informacyjna,”

b) w pkt 4 wyraz „reklamach” zastępuje się wyrazami „informacjach o wyrobach tytoniowych”;

3) w art. 4 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

„3. Program, o którym mowa w ust.1, jest finansowany z budżetu państwa w wysokości 0,5% wartości podatku akcyzowego od wyrobów tytoniowych.”;

4) w art. 5:

a) w ust. 1:

– w zdaniu wstępnym wyrazy „wyraźnie wyodrębnionymi miejscami” zastępuje się wyrazami „pomieszczeniami wyodrębnionymi i odpowiednio przystosowanymi”,

– pkt 3 otrzymuje brzmienie:

„3) w pomieszczeniach zakładów pracy oraz innych obiektów użyteczności publicznej, a w małych, jednoizbowych lokalach gastronomicznych – poza wyraźnie wyodrębnionymi miejscami.”,

b) dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

„1a. Za wprowadzenie zakazu palenia tytoniu w miejscach, o których mowa w ust. 1, odpowiedzialny jest właściciel lub użytkownik obiektu.”,

c) ust. 3 otrzymuje brzmienie:

„3. Minister właściwy do spraw obrony narodowej, minister właściwy do spraw wewnętrznych i minister właściwy do spraw sprawiedliwości określą, w drodze rozporządzeń, zasady dopuszczalności używania wyrobów tytoniowych na terenie podlegających im obiektów.”;

5) w art. 6 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

„2. Zabrania się sprzedaży wyrobów tytoniowych na terenie zakładów opieki zdrowotnej, szkół i placówek oświatowo-wychowawczych oraz obiektów sportowo-rekreacyjnych.”;

6) art. 7 otrzymuje brzmienie:

„Art. 7. 1. Zabrania się produkcji i wprowadzania do obrotu wyrobów tytoniowych bezdymnych, z wyjątkiem tabaki.

2. Do produkcji i obrotu handlowego tabaką stosuje się postanowienia art. 8–10.”;

7) art. 8 otrzymuje brzmienie:

„Art. 8. 1. Zabrania się reklamowania i promocji wyrobów tytoniowych, rekwizytów tytoniowych i produktów imitujących wyroby lub rekwizyty tytoniowe oraz symboli związanych z używaniem tytoniu, a w szczególności:

1) w telewizji, radiu, kinach, zakładach opieki zdrowotnej, szkołach i placówkach oświatowo-wychowawczych, w prasie dziecięcej i młodzieżowej, na terenie obiektów sportowo-rekreacyjnych oraz w innych miejscach publicznych,

2) w prasie innej niż wymieniona w pkt 1,

3) na plakatach, w tym plakatach wielkoformatowych.

2. Zabrania się sponsorowania przez firmy tytoniowe działalności sportowej, kulturalnej, oświatowej, zdrowotnej i społeczno-politycznej.”;

8) w art. 9:

a) w ust. 1 w zdaniu wstępnym wyraz „dopuszczonych” zastępuje się wyrazem „wprowadzanych”,

b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:

„4. Na informacjach o wyrobach tytoniowych, o których mowa w art. 2 pkt 6, umieszcza się widoczny i czytelny napis ostrzegający o szkodliwości używania tytoniu, zajmujący co najmniej 20% powierzchni informacji.”;

9) w art. 10 wyrazy „Minister Zdrowia i Opieki Społecznej” zastępuje się wyrazami „Minister właściwy do spraw zdrowia”;

10) w art. 12:

a) w pkt 1 wyraz „sprzedaje” zastępuje się wyrazami „wprowadza do obrotu handlowego”,

b) w pkt 2 na końcu zdania dodaje się wyrazy „z wyjątkiem tabaki,”

c) w pkt 4 po wyrazie „reklamuje” dodaje się wyrazy „ , promuje lub sponsoruje”,

d) w zdaniu końcowym wyrazy „do 25 000 zł” zastępuje się wyrazami „do 50 000 zł”;

11) w art. 13 po pkt 2 dodaje się przecinek oraz pkt 3 w brzmieniu:

„3) dopuszcza na podległym mu terenie do palenia tytoniu wbrew zakazom określonym w art. 5”;

12) w art. 14:

a) w ust. 1:

– skreśla się wyrazy – pkt 1–3”,

– wyrazy „lub sprzedaży” zastępuje się wyrazami „handlowego lub za organizację rynku”

b) skreśla się ust. 2 i oznaczenie ust. 1;

13) w art. 15 wyraz „można” zastępuje się wyrazami „sąd może”.

Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem:

1) art. 1 pkt 1 lit. d), pkt 2 lit. b), pkt 7 w zakresie dotyczącym art. 8 ust. 1 pkt 3 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, pkt 8 lit. b) oraz pkt 12 lit. b), które wchodzą w życie po upływie 12 miesięcy od dnia ogłoszenia,

2) art. 1 pkt 7 w zakresie dotyczącym art. 8 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 2 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, które wchodzą w życie po upływie 24 miesięcy od dnia ogłoszenia,

3) art. 1 pkt 3, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2000 r.,

4) art. 1 pkt 4 lit. a), który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2001 r.

Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej: A. Kwaśniewski

Metryka
  • Data ogłoszenia: 1999-12-03
  • Data wejścia w życie: 2000-01-03
  • Data obowiązywania: 2000-01-03
  • Z mocą od: 2000-01-03

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA