REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 1999 nr 45 poz. 446
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA KULTURY I SZTUKI
z dnia 23 kwietnia 1999 r.
w sprawie zasad wynagradzania pracowników instytucji kultury prowadzących gospodarkę finansową na zasadach ustalonych dla zakładów budżetowych
Na podstawie art. 31 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 110, poz. 721 i Nr 141, poz. 943 oraz z 1998 r. Nr 106, poz. 668) zarządza się, co następuje:
1) bibliotekach,
2) domach kultury, ośrodkach i klubach kultury, świetlicach i ogniskach artystycznych,
3) galeriach i centrach sztuki,
4) ośrodkach badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury,
5) domach pracy twórczej,
6) muzeach,
7) biurach wystaw artystycznych,
8) jednostkach organizacyjnych mających na celu ochronę zabytków,
9) Filmotece Narodowej.
1) tabele stawek wynagrodzenia zasadniczego, stanowiące załącznik nr 1 do rozporządzenia,
2) tabele zaszeregowania stanowisk pracy i dodatku funkcyjnego, stanowiące załącznik nr 2 do rozporządzenia,
3) tabelę funkcji, których pełnienie uprawnia do dodatku funkcyjnego niektórych pracowników, stanowiącą załącznik nr 3 do rozporządzenia.
2. Do okresów pracy uprawniających do dodatku za wysługę lat wlicza się wszystkie poprzednie zakończone okresy zatrudnienia oraz inne okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze.
3. W przypadku dodatkowego zatrudnienia pracownika prawo do dodatku za wysługę lat ustala się odrębnie dla każdego stosunku pracy. Do okresu dodatkowego zatrudnienia nie podlegają zaliczeniu okresy zatrudnienia podstawowego.
4. Dodatek za wysługę lat wypłaca się za wszystkie dni pracy oraz dni usprawiedliwionej nieobecności w pracy, za które pracownikowi przysługuje wynagrodzenie lub zasiłek z ubezpieczenia społecznego.
5. Dodatek za wysługę lat wypłacany jest w terminie wypłaty wynagrodzenia:
1) począwszy od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pracownik nabył prawo do dodatku lub prawo do wyższej stawki dodatku, jeżeli nabycie prawa nastąpiło w ciągu miesiąca,
2) za dany miesiąc, jeżeli nabycie prawa do dodatku lub prawa do wyższej stawki dodatku nastąpiło pierwszego dnia miesiąca.
2. Przy ustalaniu wysokości dodatku funkcyjnego należy w szczególności uwzględnić:
1) stopień samodzielności organizacyjnej danej instytucji,
2) liczbę pracowników zatrudnionych w instytucji (komórce organizacyjnej),
3) zakres działania instytucji (komórki organizacyjnej).
3. Wykaz stanowisk, na których przysługuje dodatek funkcyjny, określa załącznik nr 2 cz. II i załącznik nr 3.
1) do 5% minimalnej stawki - przy pierwszym stopniu szkodliwości dla zdrowia lub szczególnej uciążliwości,
2) do 10% minimalnej stawki - przy drugim stopniu szkodliwości dla zdrowia lub szczególnej uciążliwości,
3) do 15% minimalnej stawki - przy trzecim stopniu szkodliwości dla zdrowia lub szczególnej uciążliwości oraz przy pracach wykonywanych w warunkach niebezpiecznych.
2. Zasady przyznawania dodatku, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
2. Dodatek, o którym mowa w ust. 1, przyznawany jest wyłącznie na okres wykonywania pracy w warunkach określonych w ust. 1.
2. Zasady przyznawania dodatku, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.
2. Kierowcom, z wyjątkiem kierowców samochodów osobowych, którym powierzono dodatkowe czynności wykraczające poza zakres ich normalnych obowiązków, przysługuje dodatek w wysokości do 60% minimalnej stawki.
3. Wysokość dodatku i rodzaj czynności, o których mowa w ust. 2, określa pracodawca.
1) 75% miesięcznego wynagrodzenia - po 20 latach pracy,
2) 100% miesięcznego wynagrodzenia - po 25 latach pracy,
3) 150% miesięcznego wynagrodzenia - po 30 latach pracy,
4) 200% miesięcznego wynagrodzenia - po 35 latach pracy,
5) 300% miesięcznego wynagrodzenia - po 40 latach pracy.
2. Do okresu pracy uprawniającego do nagrody jubileuszowej wlicza się wszystkie poprzednie zakończone okresy zatrudnienia oraz inne okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze. W razie równoczesnego pozostawania w więcej niż w jednym stosunku pracy, do okresu pracy uprawniającego do nagrody wlicza się jeden z tych okresów.
3. Pracownik nabywa prawo do nagrody jubileuszowej w dniu upływu okresu uprawniającego do nagrody.
4. Pracownik jest obowiązany udokumentować swoje prawo do nagrody, jeżeli w jego aktach osobowych brak jest odpowiedniej dokumentacji.
5. Wypłata nagrody jubileuszowej powinna nastąpić niezwłocznie po nabyciu przez pracownika prawa do tej nagrody.
6. Podstawę obliczenia nagrody jubileuszowej stanowi wynagrodzenie przysługujące pracownikowi w dniu nabycia prawa do nagrody, a jeżeli dla pracownika jest to korzystniejsze - wynagrodzenie przysługujące mu w dniu jej wypłaty. Jeżeli pracownik nabył prawo do nagrody jubileuszowej będąc zatrudnionym w innym wymiarze czasu pracy niż w dniu jej wypłaty, podstawę obliczenia nagrody stanowi wynagrodzenie przysługujące pracownikowi w dniu nabycia prawa do nagrody. Nagrodę oblicza się według zasad obowiązujących przy ustalaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy.
7. W razie ustania stosunku pracy w związku z przejściem pracownika na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy, pracownikowi, któremu do nabycia prawa do nagrody jubileuszowej brakuje mniej niż 12 miesięcy licząc od dnia rozwiązania stosunku pracy, nagrodę tę wypłaca się w dniu rozwiązania stosunku pracy.
8. Jeżeli w dniu 1 lipca 1996 r. albo w dniu wejścia w życie przepisów wprowadzających zaliczalność do okresów uprawniających do świadczeń pracowniczych okresów nie podlegających dotychczas wliczeniu pracownikowi upłynął okres uprawniający go do dwóch lub więcej nagród, wypłaca mu się tylko jedną nagrodę - najwyższą.
9. Pracownikowi, który w dniu 1 lipca 1996 r. albo w dniu wejścia w życie przepisów, o których mowa w ust. 8, ma okres dłuższy niż wymagany do nagrody danego stopnia, a w ciągu 12 miesięcy od tego dnia upłynie okres uprawniający go do nabycia nagrody wyższego stopnia, nagrodę niższą wypłaca się w pełnej wysokości, a w dniu nabycia prawa do nagrody wyższej - różnicę między kwotą nagrody wyższej a kwotą nagrody niższej.
10. Przepisy ust. 8 i 9 mają odpowiednio zastosowanie, w razie gdy w dniu, w którym pracownik udokumentował swoje prawo do nagrody, był uprawniony do nagrody wyższego stopnia oraz w razie gdy pracownik prawo to nabędzie w ciągu 12 miesięcy od tego dnia.
11. Pracownikowi, który był zatrudniony w dniu 1 lipca 1996 r., przy ustalaniu prawa do kolejnych nagród jubileuszowych wlicza się okresy, które zostały wliczone temu pracownikowi przy ustalaniu prawa do nagrody jubileuszowej, do której nabył prawo przed tym dniem.
12. Pracownicy, którzy podjęli zatrudnienie po dniu 1 lipca 1996 r., nabywają prawo do nagrody jubileuszowej na zasadach określonych w ust. 2-10.
1) jednomiesięcznego wynagrodzenia - jeżeli pracownik był zatrudniony krócej niż 15 lat,
2) dwumiesięcznego wynagrodzenia - po przepracowaniu co najmniej 15 lat,
3) trzymiesięcznego wynagrodzenia - po przepracowaniu co najmniej 20 lat.
2. Odprawę oblicza się według zasad obowiązujących przy ustalaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy.
3. Okresy pracy i inne okresy uprawniające do odprawy ustala się według zasad obowiązujących przy ustalaniu okresów uprawniających do dodatku za wieloletnią pracę.
4. Pracownik, który otrzymał odprawę, nie może ponownie nabyć do niej prawa.
2. Dodatkowe wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 1, nie może być niższe od wynagrodzenia ustalonego na podstawie art. 137 § 2 Kodeksu pracy.
2. Wysokość funduszu premiowego oraz zasady przyznawania i wypłacania premii ustala regulamin zakładowy.
2. Godzinową stawkę:
1) wynagrodzenia zasadniczego wynikającego z osobistego zaszeregowania pracownika, określonego stawką miesięczną, oraz
2) wynikającą z minimalnej stawki, o której mowa w § 3,
ustala się, dzieląc miesięczną stawkę wynagrodzenia przez liczbę godzin pracy przypadających do przepracowania w danym miesiącu.
Minister Kultury i Sztuki: A. Zakrzewski
Załączniki do rozporządzenia Ministra Kultury
i Sztuki z dnia 23 kwietnia 1999 r. (poz. 446)
Załącznik nr 1
TABELE STAWEK WYNAGRODZENIA ZASADNICZEGO*)
1. Pracownicy działalności podstawowej, administracji i obsługi
Kategoria zaszeregowania | Stawki miesięczne w złotych |
I | 610–685 |
II | 615–705 |
III | 620–725 |
IV | 625–745 |
V | 635–770 |
VI | 650–805 |
VII | 665–840 |
VIII | 680–880 |
IX | 695–940 |
X | 715–1 015 |
XI | 745–1 090 |
XII | 775–1 165 |
XIII | 815–1 240 |
XIV | 860–1 315 |
XV | 905–1 390 |
XVI | 950–1 465 |
XVII | 1 000–1 540 |
XVIII | 1 055–1 615 |
XIX | 1 110–1 705 |
XX | 1 175–1 800 |
XXI | 1 250–1 895 |
2. Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach instruktorów artystycznych i instruktorów zespołów zainteresowań
Stanowisko | Stawki godzinowe w złotych |
Główny instruktor artystyczny, główny instruktor zespołu zainteresowań | 8,95–15,00 |
Starszy instruktor artystyczny, starszy instruktor zespołu zainteresowań | 6,85–13,15 |
Instruktor artystyczny, instruktor zespołu zainteresowań | 5,90–11,65 |
Młodszy instruktor artystyczny, młodszy instruktor zespołu zainteresowań | 5,00–10,20 |
3. Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach nierobotniczych w zakładach (komórkach organizacyjnych) prowadzących działalność poligraficzną
Kategoria zaszeregowania | Stawki miesięczne w złotych |
I | 610–685 |
II | 615–705 |
III | 620–725 |
IV | 625–745 |
V | 630–775 |
VI | 640–805 |
VII | 650–840 |
VIII | 660–875 |
IX | 670–910 |
X | 685–945 |
XI | 700–980 |
XII | 715–1 040 |
XIII | 730–1 105 |
XIV | 745–1 175 |
XV | 760–1 245 |
XVI | 775–1 315 |
XVII | 795–1 385 |
XVIII | 815–1 460 |
XIX | 840–1 545 |
4. Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach robotniczych w zakładach (komórkach organizacyjnych) prowadzących działalność poligraficzną
Kategoria zaszeregowania | Stawki godzinowe w złotych1) |
I | 3,40–3,80 |
II | 3,45–3,93 |
III | 3,51–4,06 |
IV | 3,57–4,21 |
V | 3,63–4,36 |
VI | 3,69–4,66 |
VII | 3,76–5,16 |
VIII | 3,83–5,66 |
IX | 3,90–6,19 |
X | 3,97–6,73 |
XI | 4,05–7,30 |
XII | 4,14–7,87 |
1) Dla wymiaru 42 godzin tygodniowo.
5. Pracownicy wewnętrznej służby ochrony
Kategoria zaszeregowania | Stawki miesięczne w złotych |
1 | 2 |
III | 630–725 |
IV | 635–760 |
V | 640–800 |
VI | 645–840 |
VII | 650–880 |
VIII | 660–920 |
IX | 670–970 |
X | 680–1 030 |
XI | 690–1 110 |
XII | 700–1 190 |
*) Wysokość stawek wynagrodzenia zasadniczego po przeliczeniu stosownie do przepisów rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 14 grudnia 1998 r. w sprawie sposobu przeliczenia przychodu w związku z wprowadzeniem obowiązku opłacania składki na ubezpieczenia społeczne przez ubezpieczonych (Dz. U. Nr 153, poz. 1006).
Załącznik nr 2
TABELE ZASZEREGOWANIA STANOWISK PRACY I DODATKU FUNKCYJNEGO
I. Tabele zaszeregowania stanowisk pracy
1. Pracownicy działalności podstawowej
Lp. | Stanowisko | Kategoria zaszeregowania |
1 | 2 | 3 |
1 | Starszy kustosz, główny instruktor, główny specjalista, główny konserwator zbiorów filmowych, naczelny filmograf | XVIII–XXI |
2 | Starszy konserwator w muzealnictwie | XVI–XIX |
3 | Kustosz | XV–XVI |
4 | Konserwator w muzealnictwie | XIV–XVI |
5 | Starszy specjalista, starszy filmograf, starszy konserwator taśmy filmowej | XIV–XV |
6 | Starszy bibliotekarz, starszy dokumentalista, adiunkt muzealny, adiunkt konserwatorski, starszy instruktor w: domu, ośrodku, klubie kultury, świetlicy, ognisku artystycznym, specjalista w: galerii, centrum sztuki, biurze wystaw artystycznych, starszy renowator | XIII–XIV |
7 | Starszy instruktor (inny niż w lp. 6), renowator, specjalista (inny niż w lp. 6) | XII–XIII |
8 | Bibliotekarz, dokumentalista, starszy asystent muzealny, starszy asystent konserwatorski, instruktor, renowator przyuczony, filmograf, konserwator taśmy filmowej | XI–XII |
9 | Młodszy renowator, przewodnik muzealny, starszy magazynier biblioteczny | X–XI |
10 | Asystent muzealny, asystent konserwatorski | IX–XI |
11 | Młodszy bibliotekarz, młodszy dokumentalista, młodszy konserwator taśmy filmowej, młodszy instruktor, młodszy filmograf, magazynier: biblioteczny, zbiorów filmowych, młodszy specjalista w: galerii, centrum sztuki, biurze wystaw artystycznych | IX–X |
2. Pracownicy zakładów (komórek organizacyjnych) prowadzących działalność poligraficzną zatrudnieni na stanowiskach robotniczych*
Lp. | Stanowisko | Kategoria zaszeregowania |
1 | 2 | 3 |
1 | Maszynista maszyn offsetowych zwojowych | VIII–XVII |
2 | Elektronik–konserwator, organizator przetwarzania składu komputerowego, składacz komputerowego systemu składu, kopista offsetowy, maszynista typograficzny arkuszowy, maszynista maszyn offsetowych arkuszowych, montażysta składu, fotoretuszer, fotograf, retuszer, naświetlacz składu komputerowego, składacz ręczny, montażysta offsetowy, introligator: galanteryjny, przemysłowy | VII–XVII |
3 | Mechanik | IV–XVII |
4 | Monter–konserwator maszyn poligraficznych | V–XVI |
5 | Składacz na aparatach pisząco–kodujących | VII–XIV |
6 | Elektromonter | IV–XIV |
7 | Krajacz | II–XIV |
8 | Szlifierz ostrzarz | IV–XIII |
9 | Kompletator składu komputerowego | V–XI |
10 | Belowacz makulatury, pracownik: magazynowy, transportowy, w ekspedycji, operator: maszyn powielających, kserografii | II–XI |
11 | Operator maszyn: introligatorskich, offsetowych, typograficznych, odbieracz przy maszynach drukujących | II–IX |
12 | Liczarka, pomocnik | II–VI |
13 | Pracownik gospodarczy | I–V |
14 | Sprzątaczka | I–III |
* Wynagradzani z zastosowaniem stawek miesięcznych lub godzinowych.
II. Tabele zaszeregowania stanowisk pracy i dodatku funkcyjnego
1. Pracownicy administracji i obsługi
Lp. | Stanowisko | Kategoria zaszeregowania | Dodatek funkcyjny – procent minimalnej stawki do |
1 | 2 | 3 | 4 |
1 | Zastępca dyrektora do spraw administracyjnych, główny księgowy | XIV–XVII | 135% |
2 | Kierownik administracyjny (jeżeli nie utworzono stanowiska zastępcy dyrektora do spraw administracyjnych) | XIV–XVII | 90% |
3 | Główny specjalista*, radca prawny | XIV–XVI | 105% |
4 | Kierownik: wydziału, działu, oddziału, kierownik pracowni: reprograficznej, kserograficznej, poligraficznej | XIII–XV | 90% |
5 | Specjalista do spraw obsługi i konserwacji urządzeń: elektronicznych, audiowizualnych, akustycznych, komputerowych, elektrycznych automatyki* | XI–XIV | 75% |
6 | Kierownik sekcji (referatu), zastępca kierownika: wydziału, działu, oddziału | XI–XIII | 75% |
7 | Specjalista* (inny niż wymieniony w lp. 5) | X–XIII | 75% |
8 | Starszy mistrz | X–XII | 75% |
9 | Kierowca autobusu | X–XI | – |
10 | Kierownik stołówki (z zapleczem kuchennym) | X–XI | 75% |
11 | Starszy księgowy, starszy operator obsługi i naprawy urządzeń technicznych (audiowizualnych itp.), maszynista offsetowy, fotograf offsetowy, mistrz | IX–XI | – |
12 | Kierowca samochodu ciężarowego, kierownik bufetu, ratownik wodny | IX–X | – |
13 | Kierownik magazynu | VIII–X | 50% |
14 | Starszy laborant (w muzeum), introligator, rzemieślnik–specjalista, kuchmistrz, plastyk, rysownik, fotograf | VIII–X | – |
15 | Starsza maszynistka | VIII–IX | – |
16 | Kierownik: kancelarii, archiwum, powielarni | VII–IX | 50% |
17 | Rzemieślnik, montażysta wystaw, kwalifikowany opiekun ekspozycji, ogrodnik, palacz centralnego ogrzewania, starszy referent, intendent, starszy magazynier, księgowy, operator obsługi i naprawy urządzeń technicznych (audiowizualnych itp.) | VII–IX | – |
18 | Kierowca samochodu osobowego | VII–VIII | – |
19 | Archiwista, operator urządzeń powielających, laborant (w muzeum), referent, kasjer, magazynier, sekretarka, kucharz, sprzedawca w bufecie | VI–VIII | – |
20 | Maszynistka, kelnerka | VI–VII | – |
21 | Telefonistka, korektor, pomocnik: biblioteczny, muzealny, pomocnik palacza centralnego ogrzewania, praczka, prasowaczka | V–VII | – |
22 | Pomoc kuchenna, pokojowa | V–VI | – |
23 | Robotnik: przy archeologicznych pracach wykopaliskowych, magazynowy, gospodarczy | IV–VI | – |
24 | Bileter | IV–V | – |
25 | Starszy: strażnik, woźny, dozorca, portier, szatniarz | III–V | – |
26 | Strażnik, woźny, portier, dozorca, szatniarz, dźwigowy, goniec, sprzątaczka, pomoc powielaczowego | I–IV | – |
* Dodatek funkcyjny przysługuje za kierowanie zespołem pracowników.
2. Pracownicy zakładów (komórek organizacyjnych) prowadzących działalność poligraficzną zatrudnieni na stanowiskach nierobotniczych
Lp. | Stanowisko | Kategoria zaszeregowania | Dodatek funkcyjny – procent minimalnej stawki do |
1 | 2 | 3 | 4 |
1 | Kierownik zakładu poligraficznego | XVII–XIX | 180% |
2 | Główny: specjalista, programista, mechanik, technolog | XIV–XVII | 140%* |
3 | Kierownik: wydziału, działu, zmiany (dyspozytor) | XIII–XVI | 120% |
4 | Starszy: redaktor techniczny, grafik, elektronik programista, technolog, specjalista | XII–XV | – |
5 | Specjalista, rewident, starszy inspektor | XI–XIII | – |
6 | Kierownik magazynu, mistrz | X–XIII | 80% |
7 | Redaktor techniczny, grafik, elektronik, programista, magazynier, zaopatrzeniowiec, kalkulator, technolog, planista, księgowy, kasjer, ekspedytor, inspektor | VIII–XI | – |
8 | Młodszy: elektronik, programista, starszy referent, sekretarka, starsza maszynistka | VII–XI | – |
9 | Maszynistka | VI–VIII | – |
10 | Referent | V–VII | – |
* Dodatek funkcyjny przysługuje za kierowanie zespołem pracowników.
3. Pracownicy wewnętrznej służby ochrony
Lp. | Stanowisko | Kwalifikacje | Kategoria zaszeregowania | Dodatek funkcyjny – procent minimalnej stawki do |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Szef oddziału ochrony*: |
|
|
|
| I kategorii | według odrębnych przepisów | X–XII | 100% |
| II kategorii | według odrębnych przepisów | IX–XI | 85% |
| III kategorii | według odrębnych przepisów | VIII–X | 75% |
2 | Zastępca szefa oddziału ochrony*: |
|
|
|
| I kategorii | według odrębnych przepisów | VIII–X | 75% |
| II kategorii | według odrębnych przepisów | VII–IX | 40% |
3 | Dowódca zmiany | według odrębnych przepisów | VI–VIII | 30% |
4 | Starszy wartownik | według odrębnych przepisów | V–VII | – |
5 | Wartownik | według odrębnych przepisów | IV–VI | – |
6 | Młodszy wartownik | według odrębnych przepisów | III–V | – |
* Do kategorii I zalicza się oddział liczący ponad 60 pracowników.
Do kategorii II zalicza się oddział liczący od 25 do 60 pracowników.
Do kategorii III zalicza się oddział liczący do 25 pracowników.
Do stanu etatowego oddziału wewnętrznej służby ochrony wlicza się również pracowników służby dozoru (dozorców i portierów).
Załącznik nr 3
TABELA FUNKCJI, KTÓRYCH PEŁNIENIE UPRAWNIA DO DODATKU FUNKCYJNEGO NIEKTÓRYCH PRACOWNIKÓW
Lp. | Funkcja | Procent minimalnej stawki do: |
1 | 2 | 3 |
1 | Dyrektor | 150% |
2 | Zastępca dyrektora | 135% |
3 | Kierownik zakładu1 (oddziału) | 120% |
4 | Kurator muzealny, główny konserwator muzealny, główny inwentaryzator muzealny | 105% |
5 | Kierownik działu, filii, wydziału | 105% |
6 | Główny konserwator zbiorów filmowych, naczelny filmograf | 105% |
7 | Główny specjalista2 i inne samodzielne stanowiska pracy2 | 105% |
8 | Zastępca kierownika działu, wydziału | 75% |
9 | Kierownik sekcji | 75% |
10 | Kierownik pracowni | 60% |
11 | Instruktor biblioteczny2 | 60% |
12 | Kierownik biblioteki1, archiwum zbiorów filmowych | 50% |
1 W strukturze organizacyjnej instytucji.
2 Dodatek przysługuje, jeżeli pracownik na tym stanowisku kieruje zespołem pracowników lub sprawuje nadzór merytoryczny nad działalnością jednostek niższego szczebla (poradnictwo, instruktaż).
Załącznik nr 4
ZASADY PRZYZNAWANIA DODATKU ZA PRACE WYKONYWANE W WARUNKACH SZKODLIWYCH DLA ZDROWIA, SZCZEGÓLNIE UCIĄŻLIWYCH LUB NIEBEZPIECZNYCH
1. Do pierwszego stopnia szkodliwości dla zdrowia lub szczególnej uciążliwości zalicza się prace wykonywane:
1) w warunkach narażenia na działanie pyłów nie wywołujących zwłóknienia tkanki płucnej,
2) w warunkach narażenia na działanie substancji toksycznych nie kumulujących się w organizmie,
3) w warunkach narażenia na promieniowanie ultrafioletowe lub podczerwone (np. spawanie, hartowanie, stosowanie lamp bakteriobójczych),
4) w pomieszczeniach zamkniętych, w których ze względów technologicznych utrzymuje się stale temperatura efektywna powyżej 25°C lub poniżej 10°C,
5) w pomieszczeniach, w których konieczne jest stałe stosowanie sztucznego oświetlenia,
6) przy obsłudze elektronicznych monitorów ekranowych.
2. Do drugiego stopnia szkodliwości dla zdrowia lub szczególnej uciążliwości zalicza się prace wykonywane:
1) w warunkach narażenia na działanie substancji toksycznych kumulujących się w organizmie,
2) w warunkach narażenia na działanie pyłów wywołujących zwłóknienie tkanki płucnej,
3) w warunkach obniżonego lub podwyższonego ciśnienia wynikającego z procesu technologicznego,
4) w warunkach narażenia na działanie miejscowej wibracji (np. używanie ręcznych narzędzi pneumatycznych),
5) w warunkach narażenia na hałas,
6) w warunkach nadmiernego obciążenia wysiłkiem fizycznym co najmniej 2.000 kcal dla mężczyzn i 1.200 kcal dla kobiet lub wymagające wymuszonej pozycji ciała.
3. Do trzeciego stopnia szkodliwości dla zdrowia lub szczególnej uciążliwości zalicza się prace wykonywane:
1) w warunkach narażenia na działanie benzydyny, afla– i betanaftyloaminy, chlorku winylu, azbestu oraz innych czynników o analogicznym do tych substancji działaniu, jeżeli zostanie to uznane przez instytut medycyny pracy,
2) w warunkach narażenia na promieniowanie jonizujące,
3) w kontakcie z materiałem zakaźnym lub chorymi zakaźnie ludźmi lub zwierzętami,
4) w warunkach narażenia na działanie pól elektromagnetycznych wysokiej częstotliwości w zakresie od 0,1 do 300.000 MHz w strefie zagrożenia.
4. Do szczególnie niebezpiecznych zalicza się prace:
1) przy urządzeniach elektroenergetycznych znajdujących się pod napięciem powyżej 220 V, wykonywane zgodnie z przepisami o bezpieczeństwie pracy w energetyce,
2) związane z wytwarzaniem, stosowaniem, magazynowaniem oraz transportowaniem gazów i materiałów wybuchowych,
3) na wysokości powyżej 2 m i w wykopach o głębokości poniżej 2 m, uznane za niebezpieczne w przepisach o bezpieczeństwie i higienie pracy,
4) związane z załadunkiem i rozładunkiem paliw płynnych oraz ich transportem.
5. Prace określone w ust. 1 pkt 1 i 2 oraz ust. 2 pkt 1, 2 i 5 uważa się za wykonywane w warunkach szkodliwych dla zdrowia, uzasadniających przyznanie dodatku, jeżeli w środowisku pracy przekroczone są najwyższe dopuszczalne stężenia i natężenia czynników szkodliwych dla zdrowia, określone w odrębnych przepisach, lub inne obowiązujące normy higienicznosanitarne.
6. Pomiary czynników szkodliwych dla zdrowia, o których mowa w ust. 5, dokonywane są przez laboratorium Inspekcji Sanitarnej oraz inne laboratoria upoważnione przez właściwych terenowo wojewódzkich inspektorów sanitarnych działających w imieniu wojewodów.
7. Dodatek za wykonywanie prac:
1) określonych w ust. 1–3 przysługuje, jeżeli były one wykonywane co najmniej przez 80 godzin w miesiącu,
2) określonych w ust. 4 przysługuje za efektywny czas pracy, bez względu na dzienny lub miesięczny wymiar czasu pracy.
8. Dodatek, o którym mowa w ust. 1–4, wypłacany jest miesięcznie z dołu.
9. Decyzję o przyznaniu dodatku, jego wysokości i cofnięciu w przypadku zmiany warunków pracy podejmuje pracodawca.
10. W przypadku jednoczesnego występowania uprawnienia do dodatków z tytułu prac wykonywanych w różnych stopniach szkodliwości dla zdrowia i uciążliwości lub niebezpieczeństwa przysługuje pracownikowi jeden, najwyższy dodatek.
Załącznik nr 5
ZASADY PRZYZNAWANIA DODATKU ZA ZNAJOMOŚĆ JĘZYKÓW OBCYCH
1. Pracownikowi zatrudnionemu na stanowisku, na którym niezbędne jest posługiwanie się językiem obcym, przysługuje dodatek za znajomość języka obcego.
2. Warunkiem przyznania dodatku jest posiadanie przez pracownika świadectwa potwierdzającego złożenie z wynikiem pozytywnym egzaminu ze znajomości języka obcego, wydanego przez zagraniczną lub krajową instytucję uprawnioną do wydawania takich świadectw.
3. Od składania egzaminu, o którym mowa w ust. 2, zwolnieni są pracownicy, którym posługiwanie się językiem obcym jest niezbędne na danym stanowisku, posiadający:
1) dyplom ukończenia studiów wyższych na wydziale filologii obcej w zakresie języka obcego lub ukończenia nauczycielskiego kolegium języków obcych,
2) uprawnienia tłumacza w zakresie języka obcego, przyznane na podstawie odrębnych przepisów,
3) dyplom ukończenia wyższej uczelni lub szkoły średniej za granicą, w której językiem wykładowym był język obcy, za którego znajomość pracownik ma pobierać dodatek.
4. Złożenie egzaminu, o którym mowa w ust. 2, uprawnia do dodatku przez okres 5 lat. Warunkiem przyznania dodatku po upływie tego okresu jest ponowne złożenie egzaminu. Nie dotyczy to pracownika, który złożył egzamin z wynikiem co najmniej dobrym.
5. Dodatek przysługuje pracownikowi za dni, za które otrzymuje wynagrodzenie. Dodatek ten przysługuje również za dni nieobecności w pracy z powodu niezdolności do pracy wskutek choroby bądź konieczności osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem lub chorym członkiem rodziny, za które pracownik otrzymuje zasiłek z ubezpieczenia społecznego.
6. Dodatek przyznaje się od pierwszego dnia miesiąca następującego po:
1) złożeniu przez pracownika egzaminu z wynikiem pozytywnym,
2) przedłożeniu dokumentów uzasadniających zwolnienie pracownika od składania egzaminu.
7. Prawo do dodatku wygasa z końcem miesiąca, w którym pracownik:
1) przestał wykonywać czynności lub zajmować stanowisko uzasadniające przyznanie dodatku,
2) uzyskał ocenę negatywną z ponownie składanego egzaminu.
- Data ogłoszenia: 1999-05-20
- Data wejścia w życie: 1999-05-20
- Data obowiązywania: 2009-12-01
- Z mocą od: 1999-03-01
- Dokument traci ważność: 2012-07-02
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO z dnia 26 maja 2000 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników instytucji kultury prowadzących gospodarkę finansową na zasadach ustalonych dla zakładów budżetowych
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO z dnia 16 października 2001 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników zatrudnionych
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA KULTURY z dnia 10 listopada 2004 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników zatrudnionych w instytucjach kultury prowadzących w szczególności działalność w zakresie upowszechniania kultury
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO z dnia 19 czerwca 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników zatrudnionych w instytucjach kultury prowadzących w szczególności działalność w zakresie upowszechniania kultury
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO z dnia 6 listopada 2009 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników zatrudnionych w instytucjach kultury prowadzących w szczególności działalność w zakresie upowszechniania kultury
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA