REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 1999 nr 14 poz. 133

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ

z dnia 15 lutego 1999 r.

w sprawie rodzajów, zasad tworzenia, przekształcania i likwidowania oraz zasad działania placówek doskonalenia nauczycieli.

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 78 ust.1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943 oraz z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126) zarządza się, co następuje:

§ 1.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa bez bliższego określenia o:

1) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943 oraz z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126),

2) szkole – należy przez to rozumieć także przedszkole,

3) placówce – należy przez to rozumieć placówki, o których mowa w art. 2 pkt 3–5. 7 i 10 ustawy.

§ 2.
1. W celu doskonalenia zawodowego nauczycieli szkół i placówek mogą być tworzone publiczne i niepubliczne placówki doskonalenia nauczycieli, zwane dalej „placówkami doskonalenia”.

2. Do zadań placówek doskonalenia należy w szczególności:

1) inspirowanie, organizowanie i prowadzenie doskonalenia zawodowego nauczycieli i kadry kierowniczej publicznych oraz niepublicznych szkół i placówek,

2) prowadzenie kursów kwalifikacyjnych, nadających nauczycielom kwalifikacje określone w przepisach w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, zwane dalej „kursami kwalifikacyjnymi”, także we współpracy ze szkołami wyższymi i zakładami kształcenia nauczycieli,

3) przygotowywanie nauczycieli oraz kadry kierowniczej publicznych i niepublicznych szkół i placówek do wdrażania reformy oświatowej,

4) opieka merytoryczna nad ruchem nowatorstwa pedagogicznego oraz innowacjami pedagogicznymi i wychowawczymi,

5) wymiana doświadczeń z zakresu funkcjonowania systemu oświatowego z krajowymi i zagranicznymi partnerami, w tym przede wszystkim ze szkołami wyższymi,

6) współpraca z organami sprawującymi nadzór pedagogiczny w opracowywaniu diagnoz stanu kwalifikacji nauczycieli oraz określaniu potrzeb w zakresie ich dokształcania i doskonalenia,

7) przygotowywanie kadr dla wewnątrzszkolnego systemu doskonalenia nauczycieli,

8) współpraca z Centralną Komisją Egzaminacyjną, okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi, organami sprawującymi nadzór pedagogiczny oraz szkołami wyższymi i innymi instytucjami w zakresie opracowywania materiałów dotyczących wewnątrzszkolnego oceniania osiągnięć uczniów,

9) tworzenie i rozwijanie multimedialnych centrów informacji pedagogicznej,

10) upowszechnianie wiedzy pedagogicznej we współpracy ze środkami społecznego przekazu,

11) planowanie i organizowanie działań na rzecz rozwoju i awansu zawodowego nauczycieli – we współpracy z organami sprawującymi nadzór pedagogiczny,

12) organizowanie różnorodnych form współpracy i wymiany doświadczeń pomiędzy szkołami i placówkami,

13) tworzenie warunków do wymiany doświadczeń i współpracy pomiędzy nauczycielami,

14) wspieranie dokształcania i doskonalenia nauczycieli szkół polonijnych oraz szkół polskich działających poza granicami kraju,

15) realizowanie zadań na podstawie porozumienia zawartego z organem sprawującym nadzór pedagogiczny.

3. Zadania publicznych placówek doskonalenia realizowane są w systemie doradztwa indywidualnego i w formach zbiorowych.

4. Szczegółowy zakres zadań placówki doskonalenia, uwzględniający jej zasięg terytorialny i specyfikę działania określa statut.

§ 3.
Publiczna placówka doskonalenia prowadzona przez jednostkę samorządu terytorialnego może zostać przekształcona lub zlikwidowana po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty.
§ 4.
1. Na zasadach określonych w statucie publiczna placówka doskonalenia może być połączona organizacyjnie w zespół z publicznym zakładem kształcenia nauczycieli, z publiczną biblioteką pedagogiczną lub inną publiczną placówką doskonalenia.

2. Placówki doskonalenia prowadzone przez ten sam organ mogą być zorganizowane na zasadzie:

1) placówek niezależnych od siebie organizacyjnie i programowo,

2) zespołu placówek,

3) placówki posiadającej filie.

3. Placówki doskonalenia niezależne od siebie organizacyjnie, na podstawie porozumienia zawartego z innymi placówkami doskonalenia, mogą specjalizować się w wykonywaniu niektórych zadań określonych w § 2 ust. 2 lub w doskonaleniu w określonych obszarach oświaty.

4. Jednostki samorządu terytorialnego, określając zasady współpracy prowadzonych przez siebie publicznych placówek doskonalenia, zasięgają opinii właściwego kuratora oświaty oraz dyrektorów tych placówek.

§ 5.
1. Placówkę doskonalenia tworzy się na podstawie aktu założycielskiego, który określa jej cel, rodzaj, nazwę, organ prowadzący, siedzibę i zasięg terytorialny.

2. Placówka doskonalenia działa na podstawie statutu. Statut powinien określić w szczególności:

1) nazwę, rodzaj, cele i zadania placówki,

2) organy placówki doskonalenia i ich kompetencje,

3) zakres zadań pracowników placówki doskonalenia,

4) szczegółową organizację placówki doskonalenia,

5) tryb wprowadzania zmian w statucie.

3. Organy prowadzące placówki doskonalenia:

1) nadają im statuty,

2) zapewniają środki finansowe na utrzymanie oraz organizacyjne i kadrowe warunki do realizacji zadań statutowych,

3) przesyłają akty założycielskie i statuty placówek doskonalenia do wiadomości organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny.

§ 6.
1. Osoby prawne i osoby fizyczne mogą tworzyć, prowadzić, przekształcać i likwidować niepubliczne placówki doskonalenia:

2. Utworzenie placówki doskonalenia, o której mowa w ust. 1, wymaga uzyskania wpisu do rejestru prowadzonego przez kuratora oświaty, a w przypadku placówek doskonalenia o zasięgu ogólnokrajowym – do rejestru prowadzonego przez Ministra Edukacji Narodowej.

3. Osoby prawne i fizyczne ubiegające się o wpis do rejestru, o którym mowa w ust. 2, przedkładają następujące dokumenty dotyczące niepublicznej placówki doskonalenia:

1) wniosek o wpis do rejestru,

2) projekt aktu założycielskiego,

3) projekt statutu,

4) kwalifikacje przewidzianych do zatrudnienia pracowników.

4. Wpis do rejestru, o którym mowa w ust. 2, obejmuje dane zawarte w akcie założycielskim.

5. Właściwy organ, o którym mowa w ust. 2, wydaje decyzję o odmowie wpisu do rejestru, jeżeli statut placówki doskonalenia jest niezgodny z prawem i mimo wezwania nie został zmieniony lub kwalifikacje zatrudnionych pracowników nie gwarantują należytego poziomu doskonalenia zawodowego nauczycieli.

6. W razie nierealizowania zadań statutowych albo nieprzestrzegania przepisów prawa dotyczącego działalności placówek doskonalenia, organ sprawujący nadzór pedagogiczny może wydać organowi założycielskiemu, o którym mowa w ust. 1, polecenie usunięcia nieprawidłowości w wyznaczonym terminie.

7. Niewykonanie polecenia, o którym mowa w ust. 6, może stanowić podstawę do wykreślenia placówki doskonalenia z rejestru przez właściwy organ. Wykreślenie następuje w drodze decyzji.

§ 7.
1. Nadzór pedagogiczny nad publicznymi i niepublicznymi placówkami doskonalenia o zasięgu ogólnokrajowym sprawuje Minister Edukacji Narodowej.

2. Nadzór pedagogiczny nad publicznymi i niepublicznymi placówkami doskonalenia nie wymienionymi w ust. 1 sprawuje właściwy kurator oświaty.

3. Nadzór, o którym mowa w ust. 1 i 2, jest sprawowany zgodnie z przepisami o zasadach sprawowania nadzoru pedagogicznego.

§ 8.
1. Publiczną placówką doskonalenia kieruje dyrektor.

2. Stanowisko dyrektora w publicznej placówce doskonalenia powierza organ prowadzący placówkę na zasadach określonych w art. 36a ustawy, z tym że skład komisji konkursowej powołanej w celu wyłowienia kandydata na dyrektora oraz szczegółowe kwalifikacje wymagane od kandydatów ustala organ prowadzący, po zasięgnięciu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny.

3. Na zasadach określonych w statucie w publicznej placówce doskonalenia mogą być tworzone stanowiska wicedyrektora, kierownika pracowni, kierownika projektu lub innych równorzędnych komórek organizacyjnych placówki doskonalenia.

4. Stanowiska, o których mowa w ust. 3, powierza i odwołuje z nich dyrektor placówki doskonalenia.

§ 9.
1. W publicznych placówkach doskonalenia mogą być zatrudnieni:

1) nauczyciele konsultanci – do organizowania i prowadzenia działalności szkoleniowej, popularyzatorskiej i analitycznej,

2) nauczyciele doradcy – do prowadzenia bezpośrednich form pomocy, doskonalenia i doradztwa dla nauczycieli i wychowawców, w szczególności dla rozpoczynających pracę,

3) pracownicy ekonomiczni, inżynieryjno-techniczni, administracji i obsługi.

2. Na stanowiskach wymienionych w ust. 1 pkt 1 i 2 mogą być zatrudniani czynni nauczyciele posiadający kwalifikacje określone w przepisach o szczegółowych kwalifikacjach wymaganych od nauczycieli, oraz minimum pięcioletni staż pracy w szkole lub placówce.

3. Na stanowiskach wymienionych w ust. 1 pkt 3 mogą być zatrudniane osoby posiadające kwalifikacje określone w statucie placówki doskonalenia.

4. Obowiązki nauczyciela doradcy powierza dyrektor placówki doskonalenia w porozumieniu z organem prowadzącym szkolę lub placówkę, w której nauczyciel jest zatrudniony.

5. Porozumienie, o którym mowa w ust. 4, powinno zawierać:

1) szczegółowy zakres zadań nauczyciela doradcy,

2) zgodę dyrektora szkoły lub placówki, w której jest zatrudniony kandydat na nauczyciela doradcę,

3) sposób powierzenia zadań, o którym mowa w ust. 6,

4) zasady wynagradzania za wykonywanie obowiązków nauczyciela doradcy, w zależności od sposobu powierzenia zadań.

6. Zadania doradcy mogą być realizowane przez nauczyciela:

1) w ramach stosunku pracy w szkole lub placówce, w której doradca jest zatrudniony, z prawem do obniżenia wysokości obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktyczno-wychowawczych, nie większym jednak niż o 2/3 tego wymiaru, lub

2) jako dodatkowa praca na podstawie umowy o pracę zawartej z placówką doskonalenia,

3) w uzasadnionych przypadkach na podstawie umowy zlecenia.

7. W przypadku, o którym mowa w ust. 6 pkt 1, obowiązki doradcy powierza się na czas określony, nie dłuższy jednak niż 3 lata, po którym może nastąpić ponowne ich powierzenie.

8. Powierzenie obowiązków doradcy może być cofnięte przez dyrektora placówki doskonalenia z inicjatywy własnej lub na wniosek organu prowadzącego szkołę lub placówkę, w której nauczyciel jest zatrudniony, w razie niewywiązywania się z powierzonych zadań lub w innych uzasadnionych przypadkach.

§ 10.
1. W publicznej placówce doskonalenia może działać rada programowa będąca organem opiniodawczo-doradczym dyrektora.

2. Członków rady programowej powołuje i odwołuje organ prowadzący placówkę doskonalenia w porozumieniu z dyrektorem tej placówki.

3. Sposób powoływania i odwoływania członków rady programowej, tryb jej prac oraz zakres zadań określa statut placówki doskonalenia.

§ 11.
1. Placówka doskonalenia, za zgodą organu sprawującego nadzór pedagogiczny, może prowadzić kursy nadające nauczycielom kwalifikacje określone w przepisach o szczegółowych kwalifikacjach wymaganych od nauczycieli.

2. Na kursach, o których mowa w ust. 1, prowadzi się kształcenie według ramowych planów i programów przedmiotów obowiązkowych zatwierdzanych przez Ministra Edukacji Narodowej.

3. Placówka doskonalenia może, za zgodą organu sprawującego nadzór pedagogiczny, prowadzić kursy, o których mowa w ust. 1, także na podstawie autorskich planów i programów.

4. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny może cofnąć zgodę na prowadzenie kursu, o którym mowa w ust. 1, w przypadku stwierdzenia nieprzestrzegania przez placówkę doskonalenia wymogów, o których mowa odpowiednio w ust. 2 i 3.

§ 12.
1. Zadania placówek doskonalenia w zakresie dokształcania i doskonalenia nauczycieli mogą również wykonywać, w trybie określonym w ich statutach:

1) szkoły wyższe,

2) zakłady kształcenia nauczycieli, instytucje, stowarzyszenia i inne osoby prawne prowadzące statutową działalność oświatową.

2. Kursy kwalifikacyjne organizowane przez podmioty wymienione w ust. 1 pkt 2 prowadzi się na zasadach określonych w § 11.

§ 13.
1. Nauczyciele, którzy ukończyli:

1) kursy kwalifikacyjne, otrzymują świadectwa, według wzoru określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia,

2) kursy doskonalenia nauczycieli, nadające uprawnienia do pełnienia funkcji lub wykonywania zadań w szkole lub placówce doskonalenia, otrzymują świadectwa według wzoru określonego w załączniku nr 2 do rozporządzenia,

3) inne formy doskonalenia, otrzymują zaświadczenie, którego wzór określa placówka doskonalenia.

2. Placówki doskonalenia, szkoły wyższe, zakłady kształcenia nauczycieli, instytucje, stowarzyszenia i inne osoby prawne prowadzą rejestr wydanych świadectw, o których mowa w ust. 1.

§ 14.
1. Zajęcia w ramach kursów doskonalenia, o których mowa w § 13 ust. 1 pkt 2, mogą prowadzić nauczyciele akademiccy i edukatorzy. Edukatorzy powinni posiadać kwalifikacje wymagane od nauczycieli, a także dysponować wiedzą i umiejętnościami z zakresu andragogiki i dydaktyki ogólnej oraz ze specyficznej dla danego obszaru działania dydaktyki szczegółowej, potwierdzonymi zaświadczeniem o ukończeniu kursu dla edukatorów.

2. Kursy dla edukatorów, o których mowa w ust. 1, prowadzą według programów zatwierdzonych przez Ministra Edukacji Narodowej upoważnione przez niego placówki doskonalenia o ogólnokrajowym zasięgu działania, posiadające znaczący dorobek i doświadczenie w realizacji różnorodnych form doskonalenia nauczycieli.

§ 15.
W publicznej placówce doskonalenia nie tworzy się rady pedagogicznej.
§ 16.
1. Publiczne placówki doskonalenia są jednostkami budżetowymi lub zakładami budżetowymi.

2. Placówki doskonalenia, o których mowa w ust. 1, będące jednostkami budżetowymi, mogą tworzyć środki specjalne na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

§ 17.
Samorząd województwa w okresie do dnia 31 grudnia 1999 r. przed zlikwidowaniem publicznej placówki doskonalenia, niezależnie od opinii, o której mowa w § 3, zasięga opinii Ministra Edukacji Narodowej.
§ 18.
1. Samorząd województwa prowadzący publiczne placówki doskonalenia, najpóźniej do dnia 30 czerwca 1999 r. – w porozumieniu z właściwym kuratorem oświaty – dostosuje zasady działania placówek do wymogów określonych w rozporządzeniu.

2. Niepubliczne placówki doskonalenia, zarejestrowane przed dniem 1 stycznia 1999 r., najpóźniej do dnia 30 czerwca 1999 r. dostosują zasady działania do wymogów określonych w rozporządzeniu.

§ 19.
Wnioski o zgodę na prowadzenie kursów kwalifikacyjnych, złożone do dnia wejścia w życie rozporządzenia, podlegają rozpatrzeniu według dotychczasowych przepisów.
§ 20.
Traci moc rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 sierpnia 1992 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. Nr 63, poz. 317).
§ 21.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem § 14 ust. 1, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2001 r.

Minister Edukacji Narodowej: M. Handke

Załącznik 1. [Świadectwo ukończenia kursu kwalifikacyjnego]

Załączniki do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 15 lutego 1999 r. (poz. 133)

Załącznik nr 1

Świadectwo ukończenia kursu kwalifikacyjnego

infoRgrafika

Załącznik 2. [Świadectwo ukończenia formy doskonalenia zawodowego nauczycieli]

Załącznik nr 2

Świadectwo ukończenia formy doskonalenia zawodowego nauczycieli

infoRgrafika

Metryka
  • Data ogłoszenia: 1999-02-23
  • Data wejścia w życie: 1999-03-10
  • Data obowiązywania: 1999-03-10
  • Dokument traci ważność: 2000-10-28
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA