REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 1999 nr 14 poz. 130
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 15 lutego 1999 r.
w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego oraz warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego podręczników i zalecania środków dydaktycznych
Na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz.153 i Nr 141, poz. 943 oraz z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126) zarządza się, co następuje:
1) warunki i tryb dopuszczania do użytku szkolnego:
a) programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego dla sześcioletniej szkoły podstawowej, gimnazjum i szkół ponadpodstawowych, w tym szkół specjalnych, z zastrzeżeniem ust. 2,
b) podręczników przeznaczonych do kształcenia ogólnego i zawodowego, w tym do kształcenia specjalnego,
2) warunki i tryb zalecania do użytku szkolnego środków dydaktycznych przeznaczonych do kształcenia ogólnego i zawodowego, w tym do kształcenia specjalnego.
2. Rozporządzenie nie dotyczy dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego przeznaczonych do kształcenia dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim.
3. Warunki i tryb dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania i podręczników oraz zalecania środków dydaktycznych dla szkół artystycznych regulują odrębne przepisy.
2. Program nauczania dopuszczony do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania powinien zawierać:
1) dla sześcioletniej szkoły podstawowej i gimnazjum:
a) szczegółowe cele edukacyjne – kształcenia i wychowania,
b) materiał nauczania związany z celami edukacyjnymi,
c) procedury osiągania celów,
d) opis założonych osiągnięć ucznia i propozycje metod ich oceny,
2) dla szkoły ponadpodstawowej:
a) szczegółowe cele edukacyjne – kształcenia i wychowania,
b) materiał nauczania związany z celami edukacyjnymi,
c) procedury osiągania celów.
2. Za podręcznik szkolny przeznaczony do kształcenia ogólnego można uznać także książkę przeznaczoną dla ucznia wspomagającą realizację celów ustalonych w podstawie programowej, opracowaną do programu nauczania dopuszczonego do użytku szkolnego.
3. Podręcznik szkolny przeznaczony do kształcenia zawodowego powinien zawierać systematyczną prezentację wybranych, powiązanych tematycznie treści kształcenia zawartych w blokach programowych w podstawie programowej kształcenia w zawodzie lub profilu kształcenia zawodowego, ujętych w szczególności jako przedmiot, blok tematyczny lub moduł, oraz wskazówki ułatwiające samodzielną pracę ucznia.
4. Środek dydaktyczny stanowią:
1) książka przydatna do ćwiczenia określonych umiejętności, wspomagająca nauczanie albo poszerzająca wiedzę z wybranego obszaru kształcenia, określonego w ust. 1, przeznaczona dla dzieci sześcioletnich w oddziałach przedszkolnych, dla mniejszości narodowych i grup etnicznych lub do kształcenia specjalnego, zwana dalej „książką pomocniczą”,
2) inne przedmioty, przyrządy i urządzenia przydatne nauczycielowi lub uczniowi w procesie dydaktycznym, a w szczególności: tablice, mapy, fotogramy (zbiory tablic, map i fotogramów), portrety, teki tematyczne, przezrocza, foliogramy, fazogramy, programy komputerowe i multimedialne, modele, okazy, nagrania magnetofonowe i gramofonowe; filmy i nagrania na kasetach wideo, środki manipulacyjne i montażowe, gry dydaktyczne, przyrządy pomiarowe, maszyny i urządzenia przystosowane do celów dydaktycznych.
2. Wniosek o dopuszczenie do użytku szkolnego programu nauczania powinien określać: typ szkoły, etap edukacyjny (etapy edukacyjne), przedmiot, blok przedmiotowy lub inny rodzaj zajęć edukacyjnych, dla których program jest przeznaczony, oraz autora (współautorów) programu.
3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 2, należy dołączyć dwie recenzje o programie nauczania:
1) dotyczącą przydatności dydaktycznej – opracowaną przez osobę posiadającą co najmniej pięcioletnią praktykę nauczycielską w odpowiednim typie szkoły, z zastrzeżeniem ust. 4, a w przypadku programu nauczania dla szkoły ponadpodstawowej – posiadającą także dowolny stopień specjalizacji zawodowej,
2) dotyczącą poprawności merytorycznej – opracowaną przez osobę (osoby) posiadającą wykształcenie wyższe z dziedziny wiedzy zgodnej z zakresem treści, które program nauczania obejmuje.
4. Recenzję dotyczącą przydatności dydaktycznej programu nauczania przeznaczonego dla gimnazjum opracowuje osoba posiadająca co najmniej pięcioletnią praktykę nauczycielską w ośmioletniej szkole podstawowej.
2. Dopuszczenie do użytku szkolnego programu nauczania, z wyjątkiem programu nauczania dla szkoły ponadpodstawowej, następuje po zasięgnięciu opinii zespołu konsultantów.
3. Przed wydaniem opinii zespół konsultantów może korzystać z dodatkowych recenzji opracowanych przez specjalistów z dziedziny wiedzy zgodnej z zakresem treści, które program nauczania obejmuje.
1) typu szkoły, przedmiotu, bloku przedmiotowego lub innego rodzaju zajęć edukacyjnych, dla których program jest przeznaczony,
2) autora (współautorów), tytułu programu, a w przypadku programu przeznaczonego do publikacji – także wydawcy,
3) numeru dopuszczenia.
2. Wykaz programów nauczania, o którym mowa w ust. 1, ustalany jest odrębnymi przepisami.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać uzasadnienie.
3. Skreślenie z wykazu programu nauczania dla sześcioletniej szkoły podstawowej lub gimnazjum z urzędu następuje na podstawie opinii wydanej przez zespół konsultantów.
4. Skreślenie z wykazu programu nauczania dla szkoły ponadpodstawowej z urzędu następuje na podstawie dwóch opinii wydanych przez osoby posiadające kwalifikacje określone w § 4 ust. 3 pkt 1 lub 2.
2. Nauczyciel może wybrać odpowiedni program nauczania spośród programów wpisanych do wykazu, o którym mowa w § 6 ust. 1, albo opracować własny program, samodzielnie lub z wykorzystaniem programów nauczania wpisanych do tego wykazu.
3. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale ustalają zestaw programów nauczania, na który składają się programy dla poszczególnych zajęć edukacyjnych, zwany dalej „szkolnym zestawem programów”.
4. Program nauczania opracowany samodzielnie przez nauczyciela może zostać wprowadzony do szkolnego zestawu programów po uzyskaniu pozytywnej opinii nauczyciela mianowanego, posiadającego wykształcenie wyższe z dziedziny wiedzy zgodnej z zakresem treści, które program obejmuje.
5. Szkolny zestaw programów musi uwzględniać całość podstawy programowej dla danego etapu edukacyjnego.
6. Szkolny zestaw programów dopuszcza do użytku szkolnego dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady szkoły, a jeżeli nie została ona powołana – opinii rady rodziców.
1) trzech recenzji zawierających ocenę zawartości merytorycznej, w tym ocenę materiału ilustracyjnego; dwie z nich muszą zawierać również ocenę przydatności dydaktycznej odpowiednio dla danej klasy (klas) lub etapu edukacyjnego,
2) jednej recenzji zawierającej ocenę poprawności językowej podręcznika lub książki pomocniczej.
2. Warunkiem dopuszczenia do użytku szkolnego podręcznika szkolnego przeznaczonego do bloku przedmiotowego jest uzyskanie:
1) odpowiedniej do liczby przedmiotów lub dziedzin wiedzy, wchodzących w skład bloku przedmiotowego, liczby pozytywnych recenzji zawierających ocenę zawartości merytorycznej podręcznika, w tym ocenę materiału ilustracyjnego i dwóch pozytywnych recenzji zawierających ocenę jego przydatności dydaktycznej, w tym przydatności materiału ilustracyjnego,
2) jednej pozytywnej recenzji zawierającej ocenę poprawności językowej podręcznika.
3. Do dopuszczania do użytku szkolnego podręcznika szkolnego, o którym mowa w § 3 ust. 2, przepisy ust. 2 stosuje się odpowiednio.
4. Warunkiem dopuszczenia do użytku szkolnego tłumaczenia na język obcy podręcznika szkolnego, wpisanego do wykazu podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego, jest uzyskanie jednej pozytywnej recenzji zawierającej ocenę poprawności językowej przekładu i jego zgodności z wydaniem w języku polskim.
2. Warunkiem zalecenia do użytku szkolnego środka dydaktycznego przeznaczonego do bloku przedmiotowego wymagane są dwie pozytywne recenzje zawierające ocenę w zakresie, o którym mowa w ust. 1, po jednej dla każdego z głównych przedmiotów lub każdej z głównych dziedzin wiedzy wchodzących w skład bloku przedmiotowego.
2. Do wniosku załącza się recenzje, o których mowa w § 10 i 11, uzasadnienie wyboru rzeczoznawcy, zgodnie z § 14 ust. 4 i 5, oraz oświadczenie wnioskodawcy, że nie narusza praw autorskich.
3. W przypadku środka dydaktycznego nie będącego książką pomocniczą wymagane jest również oświadczenie wnioskodawcy, że posiada on tytuł prawny do środka dydaktycznego, o którego zalecenie do użytku szkolnego wnioskuje, oraz nie narusza praw osób trzecich, w szczególności praw, autorskich.
2. Rzeczoznawcami, o których mowa w ust. 1, mogą być osoby posiadające wykształcenie wyższe oraz odpowiedni dorobek naukowy lub dydaktyczny, zarekomendowane w szczególności przez placówki doskonalenia nauczycieli, towarzystwa naukowe lub instytucje naukowe, w tym szkoły wyższe, jednostki badawczo-rozwojowe, placówki naukowe Polskiej Akademii Nauk.
3. Wyboru rzeczoznawców z listy, o której mowa w ust. 1, dokonuje wnioskodawca.
4. Jedna z recenzji zawierających ocenę zawartości merytorycznej podręcznika szkolnego lub książki pomocniczej, przeznaczonych do kształcenia ogólnego lub specjalnego może być opracowana przez rzeczoznawcę nie wpisanego na listę, o której mowa w ust. 1. Wnioskodawca jest zobowiązany uzasadnić dokonany wybór rzeczoznawcy.
5. Recenzje w zakresie podręczników szkolnych i środków dydaktycznych nie będących książką pomocniczą, przeznaczonych do kształcenia zawodowego, z wyjątkiem przeznaczonych do kształcenia specjalnego, zawierające ocenę odpowiednio zawartości lub poprawności merytorycznej i przydatności dydaktycznej, opracowują rzeczoznawcy wskazani przez wnioskodawcę i zatwierdzeni przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania. Wnioskodawca jest zobowiązany uzasadnić dokonany wybór rzeczoznawcy.
6. Rzeczoznawcami, o których mowa w ust. 5, mogą być nauczyciele zawodu, nauczyciele konsultanci, doradcy metodyczni i pracownicy nauki.
7. Koszty recenzji ponosi wnioskodawca.
2. Zalecenie środka dydaktycznego nie będącego książką pomocniczą do użytku szkolnego może dotyczyć wyłącznie gotowego wyrobu i dotyczy danej oraz kolejnych nie zmienionych serii produkcyjnych. Wzorzec zalecanego środka dydaktycznego przechowuje producent.
1) podręczników szkolnych przeznaczonych do kształcenia ogólnego dopuszczonych do użytku szkolnego,
2) podręczników szkolnych przeznaczonych do kształcenia zawodowego dopuszczonych do użytku szkolnego,
3) podręczników szkolnych i książek pomocniczych przeznaczonych do kształcenia specjalnego dopuszczonych lub zalecanych do użytku szkolnego,
4) podręczników szkolnych i książek pomocniczych przeznaczonych do kształcenia ogólnego dla mniejszości narodowych i grup etnicznych, dopuszczonych lub zalecanych do użytku szkolnego,
5) książek pomocniczych przeznaczonych dla oddziałów przedszkolnych dla dzieci sześcioletnich, zalecanych do użytku szkolnego,
6) środków dydaktycznych przeznaczonych do kształcenia ogólnego zalecanych do użytku szkolnego,
7) środków dydaktycznych przeznaczonych do kształcenia zawodowego zalecanych do użytku szkolnego.
2. Wykazy podręczników szkolnych i środków dydaktycznych, o których mowa w ust. 1, ustalane są odrębnymi przepisami.
do nauczania .........................................................................................................................................
na poziomie ...........................................................................................................................................
na podstawie recenzji rzeczoznawców: ..................................................................................................
Numer dopuszczenia .......................................................................................................................... .”
2. Wydawca podręcznika szkolnego wpisanego do wykazu, o którym mowa w § 16 ust. 1 pkt 2, zamieszcza w podręczniku adnotację: „Podręcznik dopuszczony do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania i wpisany do wykazu podręczników szkolnych przeznaczonych do kształcenia zawodowego
do nauczania .........................................................................................................................................
na poziomie ...........................................................................................................................................
na podstawie recenzji rzeczoznawców: ..................................................................................................
Numer dopuszczenia .......................................................................................................................... .”
3. Wydawca podręcznika szkolnego wpisanego do wykazu, o którym mowa w § 16 ust. 1 pkt 3, zamieszcza w podręczniku adnotację: „Podręcznik dopuszczony do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania i wpisany do wykazu podręczników szkolnych i książek pomocniczych przeznaczonych do kształcenia specjalnego
do nauczania .........................................................................................................................................
na poziomie ...........................................................................................................................................
na podstawie recenzji rzeczoznawców: ..................................................................................................
Numer dopuszczenia .......................................................................................................................... .”
4. Wydawca podręcznika szkolnego wpisanego do wykazu, o którym mowa w § 16 ust. 1 pkt 4, zamieszcza w podręczniku adnotację: „Podręcznik dopuszczony do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania i wpisany do wykazu podręczników szkolnych i książek pomocniczych przeznaczonych do kształcenia ogólnego dla mniejszości narodowych i grup etnicznych
do nauczania .........................................................................................................................................
na poziomie ...........................................................................................................................................
na podstawie recenzji rzeczoznawców: ..................................................................................................
Numer dopuszczenia .......................................................................................................................... .”
5. Wydawca książki pomocniczej wpisanej do wykazu, o którym mowa w § 16 ust. 1 pkt 3, zamieszcza w książce adnotację: „Książka zalecana do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania i wpisana do wykazu podręczników szkolnych i książek pomocniczych przeznaczonych do kształcenia specjalnego
do nauczania .........................................................................................................................................
na poziomie ...........................................................................................................................................
na podstawie recenzji rzeczoznawców: ..................................................................................................
Numer zalecenia .................................................................................................................................. .”
6. Wydawca książki pomocniczej wpisanej do wykazu, o którym mowa w § 16 ust. 1 pkt 4, zamieszcza w książce adnotację: „Książka zalecana do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania i wpisana do wykazu podręczników szkolnych i książek pomocniczych przeznaczonych do kształcenia ogólnego dla mniejszości narodowych i grup etnicznych
do nauczania .........................................................................................................................................
na poziomie ...........................................................................................................................................
na podstawie recenzji rzeczoznawców: ..................................................................................................
Numer zalecenia ................................................................................................................................. .”
7. Wydawca książki pomocniczej wpisanej do wykazu, o którym mowa w § 16 ust. 1 pkt 5, zamieszcza w książce adnotację: „Książka zalecana do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania i wpisana do wykazu książek pomocniczych przeznaczonych dla oddziałów przedszkolnych dla dzieci sześcioletnich
na podstawie recenzji rzeczoznawców: ............................................................................................
Numer zalecenia ................................................................................................................................ .”
8. Producent środka dydaktycznego wpisanego do wykazu, o którym mowa w § 16 ust. 1 pkt 6, zamieszcza w sposób zwyczajowo przyjęty dla danej grupy wyrobów informację: „Środek dydaktyczny zalecany do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania i wpisany do wykazu środków dydaktycznych przeznaczonych do kształcenia ogólnego
do nauczania .........................................................................................................................................
na poziomie ..........................................................................................................................................
na podstawie recenzji rzeczoznawców: .................................................................................................
Numer zalecenia ................................................................................................................................. .”
9. Producent środka dydaktycznego wpisanego do wykazu, o którym mowa w § 16 ust. 1 pkt 7, zamieszcza w sposób zwyczajowo przyjęty dla danej grupy wyrobów informację: „Środek dydaktyczny zalecany do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania i wpisany do wykazu środków dydaktycznych przeznaczonych do kształcenia zawodowego
do nauczania .........................................................................................................................................
na poziomie ...........................................................................................................................................
na podstawie recenzji rzeczoznawców: ..................................................................................................
Numer zalecenia ................................................................................................................................. .”
2. Skreślenie podręcznika szkolnego lub środka dydaktycznego z wykazu z urzędu następuje na podstawie dwóch recenzji rzeczoznawców. Wyboru rzeczoznawców dokonuje oraz koszty recenzji ponosi minister właściwy do spraw oświaty i wychowania.
2. W procesie dydaktycznym mogą być .wykorzystywane środki dydaktyczne nie wpisane do wykazów, o których mowa w § 16 ust. 1 pkt 6 i 7, jeżeli ich stosowanie nie zagraża bezpieczeństwu oraz zdrowiu uczniów i jest odpowiednie do zakresu zadań szkoły.
Minister Edukacji Narodowej: M. Handke
- Data ogłoszenia: 1999-02-23
- Data wejścia w życie: 1999-03-10
- Data obowiązywania: 2000-10-26
- Dokument traci ważność: 2002-06-22
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 27 kwietnia 1999 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego oraz warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego podręczników i zalecania środków dydaktycznych
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 21 września 2000 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania i podręczników oraz zalecania środków dydaktycznych
REKLAMA