REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 1999 nr 14 poz. 124

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ

z dnia 15 lutego 1999 r.

w sprawie sposobu i terminów dostosowania działalności dotychczasowych szkół podstawowych do wymogów nowego systemu szkolnego oraz tworzenia gimnazjów

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1999 r. – Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego (Dz. U. Nr 12, poz. 96) zarządza się, co następuje:

§ 1.
1. Organy właściwe do prowadzenia publicznych szkół podstawowych i gimnazjów do dnia 31 marca 1999 r. przygotują dokumentację związaną z przekształceniami organizacyjnymi dotychczasowych publicznych szkół podstawowych oraz tworzeniem gimnazjów publicznych, w szczególności akty założycielskie oraz akty przekształceń szkół.

2. Przy przekształceniach organizacyjnych dotychczasowych publicznych szkół podstawowych szkoły prowadzące nauczanie w klasach łączonych mogą być zachowane w przypadkach uzasadnionych lokalnymi warunkami demograficznymi lub geograficznymi.

§ 2.
1. Gimnazjum publiczne tworzone przez gminę powinno mieć w swoim obwodzie co najmniej 150 uczniów.

2. W przypadkach uzasadnionych szczególnymi warunkami demograficznymi lub geograficznymi mogą być tworzone gimnazja obejmujące mniejszą liczbę uczniów niż określona w ust. 1.

3. Warunek określony w ust. 1 nie dotyczy gimnazjów dla mniejszości narodowych (grup etnicznych), gimnazjów z oddziałami integracyjnymi, gimnazjów sportowych, mistrzostwa sportowego oraz gimnazjów specjalnych.

§ 3.
1. Gimnazja mogą być tworzone z wykorzystaniem warunków materialnych i kadrowych w szczególności tych szkół podstawowych lub ponadpodstawowych, które:

1) zatrudniają nauczycieli przedmiotów przewidzianych w planie nauczania gimnazjum, posiadających kwalifikacje wymagane do nauczania tych przedmiotów w gimnazjum,

2) posiadają potrzebną liczbę sal lekcyjnych, w tym salę gimnastyczną i odpowiednio wyposażoną bibliotekę szkolną, oraz wyposażenie tych sal (pracowni) w środki dydaktyczne do pełnej realizacji programów nauczania,

3) spełniają inne warunki niezbędne do realizacji przez szkoły i nauczycieli ich zadań, określone w odrębnych przepisach.

2. Jeżeli gimnazjum publiczne jest tworzone z wykorzystaniem wymienionych w ust. 1 warunków materialnych i kadrowych szkoły prowadzonej przez inny organ niż tworzący gimnazjum, konieczne jest zawarcie odpowiedniego porozumienia między tymi organami.

§ 4.
W przypadku braku możliwości zorganizowania gimnazjum w odrębnym budynku lub w budynku jednej szkoły, poszczególne oddziały gimnazjum mogą również mieścić się w budynkach kilku szkół.
§ 5.
1. Dyrektorzy publicznych szkół podstawowych w terminie do dnia 30 kwietnia 1999 r. przygotują i przedstawią organom prowadzącym – do zatwierdzenia – arkusze organizacji szkół w roku szkolnym 1999/2000.

2. Dyrektorzy szkół, o których mowa w ust. 1, przekażą organom prowadzącym w terminie do dnia 5 marca 1999 r.:

1) informacje o przewidywanej liczbie uczniów, którzy zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 8 stycznia 1999 r. – Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego (Dz. U. Nr 12, poz. 96) staną się uczniami klasy pierwszej gimnazjum,

2) wykazy uczniów spełniających obowiązek szkolny poza szkołą,

3) w przypadku szkół prowadzonych przez gminy – wykazy uczniów uczęszczających do niepublicznych szkół podstawowych, którzy staną się uczniami klas pierwszych gimnazjów,

4) wykazy uczniów, o których mowa w pkt 1, zakwalifikowanych do różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także wykazy uczniów, z którymi są prowadzone zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze bądź zakwalifikowanych do indywidualnego nauczania i wychowania,

5) wykazy uczniów, o których mowa w pkt 1, realizujących indywidualny program lub tok nauki.

§ 6.
1. Dyrektorzy publicznych szkół podstawowych obowiązani są w terminie do dnia 30 kwietnia 1999 r.:

1) sporządzić wykaz nauczycieli, którzy w związku z przekształceniami organizacyjnymi szkół nie będą mogli być zatrudnieni lub zatrudnieni w pełnym wymiarze zajęć, wraz z określeniem ich kwalifikacji i liczby godzin brakujących do pełnego wymiaru,

2) poinformować o umieszczeniu w wykazie, o którym mowa w pkt 1, zainteresowanych nauczycieli,

3) przekazać wykaz, o którym mowa w pkt 1, osobom, którym organ prowadzący powierzył stanowisko dyrektora gimnazjum.

2. Osoby, którym organ prowadzący powierzył stanowisko dyrektora gimnazjum, w terminie do dnia 15 maja 1999 r., poinformują pisemnie dyrektorów odpowiednich szkół podstawowych, których nauczycieli wskazanych w wykazach, o których mowa w ust: 1 pkt 1, planują zatrudnić z dniem 1 września 1999 r., wraz z określeniem wymiaru zajęć.

3. Informacja, o której mowa w ust. 2, jest udzielana po uprzednim uzgodnieniu z nauczycielem, który jest przewidziany do zatrudnienia w gimnazjum.

4. W roku 2000 dyrektorzy szkół podstawowych i gimnazjów realizują odpowiednio czynności, o których mowa w ust. 1–3, w stosunku do nauczycieli klas ósmych dotychczasowych szkół podstawowych.

§ 7.
Wykaz i informacje, o których mowa w § 6, przekazuje się do wiadomości organowi prowadzącemu i kuratorowi oświaty.
§ 8.
Osoby, którym organ prowadzący powierzył stanowisko dyrektora gimnazjum, przygotują, w terminie do dnia 10 maja 1999 r., arkusze organizacji gimnazjów.
§ 9.
Kuratoria oświaty oraz publiczne placówki doskonalenia nauczycieli powinny udzielać gminom niezbędnej pomocy w pracach związanych z ustalaniem sieci i organizacji gimnazjów.
§ 10.
Dyrektorzy niepublicznych szkól podstawowych oraz dyrektorzy publicznych szkół podstawowych prowadzonych przez inne niż jednostki samorządu terytorialnego osoby prawne oraz osoby fizyczne przekazują informacje i wykazy, o których mowa w § 5 ust. 2, dyrektorom publicznych szkół podstawowych właściwym do kontroli spełniania przez ucznia obowiązku szkolnego – w terminie do dnia 5 marca 1999 r.
§ 11.
Do końca roku szkolnego 1999/2000 klasy ósme dotychczasowych szkół podstawowych są prowadzone:

1) w sześcioletnich szkołach podstawowych

albo

2) przy gimnazjach lub innych typach szkół, jako filie szkół wymienionych w pkt 1.

§ 12.
Przepisy rozporządzenia stosuje się odpowiednio:

1) do szkół specjalnych,

2) do szkół dla dorosłych, z wyjątkiem § 1 ust. 2, § 2 i § 5 ust. 2 pkt 2–5,

3) do szkół prowadzonych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz ministra właściwego do spraw sprawiedliwości.

§ 13.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Edukacji Narodowej: M. Handke

Metryka
  • Data ogłoszenia: 1999-02-23
  • Data wejścia w życie: 1999-03-03
  • Data obowiązywania: 1999-03-03
  • Dokument traci ważność: 2002-10-22
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA