REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 1999 nr 7 poz. 58
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA PRACY I POLITYKI SOCJALNEJ
z dnia 13 stycznia 1999 r.
w sprawie zlecania przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych organizacjom pozarządowym oraz jednostkom samorządu terytorialnego zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej, społecznej i leczniczej
Na podstawie art. 36 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 i Nr 160, poz. 1082 oraz z 1998 r. Nr 99, poz. 628, Nr 106, poz. 668, Nr 137, poz. 887, Nr 156, poz. 1019 i Nr 162, poz. 1118 i 1126) zarządza się, co następuje:
1) organizowanie i prowadzenie szkoleń i kursów, warsztatów, grup środowiskowego wsparcia oraz zespołów aktywności społecznej dla osób niepełnosprawnych,
2) organizowanie szkoleń i warsztatów dla członków rodzin osób niepełnosprawnych, opiekunów i wolontariuszy bezpośrednio zaangażowanych w proces rehabilitacji zawodowej, społecznej i leczniczej osób niepełnosprawnych, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień dotyczących procesu integracji osób niepełnosprawnych w najbliższym środowisku i społeczności lokalnej, zwiększania ich aktywności życiowej i zaradności osobistej oraz niezależności ekonomicznej, podnoszenia umiejętności pracy z osobami niepełnosprawnymi, w tym sprawowania nad nimi opieki i udzielania pomocy w procesie ich rehabilitacji,
3) prowadzenie terapii psychologicznej dla osób, które stały się niepełnosprawne w stopniu znacznym lub umiarkowanym, w celu łagodzenia stresu spowodowanego niepełnosprawnością,
4) prowadzenie grupowych i indywidualnych zajęć, mających na celu nabywanie, rozwijanie i podtrzymywanie umiejętności niezbędnych do samodzielnego funkcjonowania, w tym w szczególności obejmujących naukę orientacji w przestrzeni i wykonywania czynności dnia codziennego przez osoby ociemniałe, zwiększających mobilność osób niepełnosprawnych ruchowo, ogólnie usprawniających osoby ze znacznym upośledzeniem ruchu i mowy, rozwijających umiejętności sprawnego komunikowania się z otoczeniem osób z uszkodzeniami słuchu, a także ogólnie usprawniających zaburzone funkcje organizmu i ograniczających deficyty rozwojowe osób z upośledzeniem umysłowym,
5) organizowanie imprez kulturalnych, sportowych i rekreacyjnych - dla osób niepełnosprawnych oraz imprez o charakterze integracyjnym - wspierających aktywność osób niepełnosprawnych w tych dziedzinach,
6) organizowanie targów, wystaw i innych imprez o charakterze wystawienniczym promujących aktywność osób niepełnosprawnych w różnych dziedzinach życia społecznego i zawodowego,
7) opracowywanie i wydawanie publikacji, w tym na nośnikach elektromagnetycznych i elektronicznych, w szczególności służących przybliżaniu problematyki niepełnosprawności oraz podnoszeniu świadomości i wrażliwości społecznej na potrzeby osób niepełnosprawnych, umożliwiających osobom niepełnosprawnym wypowiadanie się w sprawach ich dotyczących oraz przejawianie twórczej i artystycznej ekspresji, a także propagujących sprawdzone rozwiązania w dziedzinie rehabilitacji, ze szczególnym uwzględnieniem informacji o pomocach technicznych dla osób niepełnosprawnych, oraz informujących o dostępnych usługach w zakresie transportu, komunikacji, turystyki i wypoczynku,
8) badania, ekspertyzy i analizy służące pełniejszemu rozpoznaniu zjawiska niepełnosprawności oraz lepszemu zrozumieniu potrzeb różnych środowisk osób niepełnosprawnych oraz potrzeb wynikających z różnych rodzajów niepełnosprawności,
9) opracowanie i realizacja programów celowych służących zaspokajaniu potrzeb i rozwiązywaniu problemów osób niepełnosprawnych, w tym w szczególności programów związanych z aktywizacją osób niepełnosprawnych na rynku pracy,
10) prowadzenie rehabilitacji dzieci i młodzieży niepełnosprawnej w różnych typach placówek.
2. Zadania z zakresu rehabilitacji leczniczej mogą zostać zlecone wyłącznie w powiązaniu ze zleceniem zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej lub społecznej.
2. Organizacje pozarządowe i jednostki samorządu terytorialnego mogą występować z własnymi wnioskami o realizację zadań wymienionych w § 2.
2. Wniosek powinien być podpisany przez osoby upoważnione do składania oświadczeń woli w imieniu wnioskodawcy.
1) szczegółowy zakres rzeczowy zadania,
2) termin i miejsce realizacji,
3) kalkulację przewidywanych kosztów realizacji,
4) informacje o posiadanych zasobach rzeczowych i kadrowych, wskazujących na możliwość wykonania zadania, w tym o wysokości środków finansowych własnych bądź uzyskanych na realizację danego zadania z innych źródeł, ze szczególnym uwzględnieniem środków uzyskanych od jednostek administracji państwowej szczebla centralnego i terenowego,
5) wykaz sprzętu i urządzeń, o których mowa w § 16, wraz z uzasadnieniem niezbędności ich zakupu dla prawidłowej realizacji zadania,
6) wysokość wnioskowanej dotacji na realizację zadania zleconego.
2. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, należy dołączyć:
1) opinię zarządu głównego (lub innego najwyższego organu wykonawczego organizacji) w sprawie możliwości prawidłowej realizacji przez wnioskodawcę zadania zleconego - w przypadku wniosku składanego przez oddział terenowy organizacji pozarządowej,
2) pełnomocnictwo zarządu głównego (lub innego najwyższego organu wykonawczego organizacji) do zawarcia umowy o realizację zadania zleconego wraz z dokumentem akceptującym i potwierdzającym treść wniosku - w przypadku wniosku składanego przez oddział terenowy organizacji pozarządowej nie posiadający osobowości prawnej,
3) uchwałę rady gminy, rady powiatu lub sejmiku wojewódzkiego, akceptującą i potwierdzającą treść wniosku - w przypadku wniosku składanego odpowiednio przez zarząd gminy, powiatu lub województwa.
2. Organizacje pozarządowe o charakterze lokalnym, oddziały terenowe organizacji pozarządowych oraz jednostki samorządu terytorialnego składają wnioski w miejscowo właściwych oddziałach Funduszu.
3. Wnioski zarządów głównych organizacji pozarządowych (lub innych najwyższych organów organizacji) rozpatrywane są przez Zarząd Funduszu.
4. Wnioski jednostek, o których mowa w ust. 2, rozpatrywane są w oddziałach Funduszu, z zastrzeżeniem § 7 ust. 2.
2. W przypadkach gdy przyznanie wnioskowanej dotacji przekracza upoważnienie, o którym mowa w ust. 1, wnioski rozpatrywane są przez Zarząd Funduszu.
2. Wniosek o realizację zadania złożony w oddziale Funduszu:
1) rozpatrywany jest w terminie 30 dni od dnia otrzymania kompletnego wniosku lub
2) przekazywany jest do rozpatrzenia przez Zarząd Funduszu w terminie 30 dni od dnia otrzymania kompletnego wniosku w przypadku, o którym mowa w § 6 ust. 3 i § 7 ust. 2.
3. Zarząd Funduszu rozpatruje wniosek w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku.
4. Zarząd Funduszu lub osoby upoważnione, o których mowa w § 7 ust. 1, rozpatrując wniosek mogą przedstawić wnioskodawcy propozycje dotyczące w szczególności zmiany zakresu rzeczowego zadania lub terminu jego realizacji oraz uzależnić rozpatrzenie wniosku od złożenia dodatkowych, niezbędnych informacji lub dokumentów, z zachowaniem terminów, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i ust. 3.
5. W przypadku stwierdzenia uchybień formalnoprawnych lub innych uchybień, wnioskodawca zostaje wezwany do ich usunięcia w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania. W przypadku nieusunięcia uchybień, wniosek pozostaje bez rozpatrzenia.
1) znaczenie zadania dla realizacji potrzeb w zakresie rehabilitacji zawodowej, społecznej i leczniczej osób niepełnosprawnych, z uwzględnieniem stopnia zaspokojenia na danym terenie potrzeb w dziedzinie objętej wnioskiem,
2) wysokość środków określonych w planie finansowym Funduszu na dotacje na realizację zadań zlecanych organizacjom pozarządowym oraz jednostkom samorządu terytorialnego,
3) ocenę przedstawionej we wniosku kalkulacji kosztów realizacji zadania, w tym relacji do rzeczowego zakresu zadania,
4) ocenę możliwości realizacji zadania przy uwzględnieniu podanych przez wnioskodawcę informacji,
5) analizę i ocenę wykonania zobowiązań wynikających z umów zawartych z Funduszem, w tym analizę i ocenę zadań zleconych, ze szczególnym uwzględnieniem rzetelności i terminowości ich realizacji oraz rozliczenia otrzymanych na ten cel środków.
1) oznaczenie stron umowy,
2) szczegółowy zakres rzeczowy realizowanego zadania, termin i miejsce realizacji,
3) określenie czasu, na jaki umowa została zawarta,
4) określenie wysokości dotacji, jaką zleceniodawca przekaże zleceniobiorcy z tytułu realizacji umowy, oraz warunki i terminy jej przekazywania,
5) określenie przeznaczenia przychodów uzyskanych przy realizacji zadania, których nie można było przewidzieć przy kalkulowaniu wysokości dotacji,
6) zobowiązanie zleceniobiorcy do prowadzenia dokumentacji według wymagań określonych przez zleceniodawcę, w sposób umożliwiający ocenę wykonania zadania pod względem rzeczowym i finansowym,
7) ustalenie trybu i terminów przekazywania zleceniodawcy informacji o zakresie i sposobie realizacji umowy oraz ustalenie zakresu objętego stałym nadzorem zleceniodawcy,
8) ustalenie zasad i terminów rozliczeń,
9) wykaz dokumentów, które zleceniobiorca przedstawi zleceniodawcy w celu rozliczenia przyznanej dotacji,
10) termin zwrotu kwot dotacji w przypadkach, o których mowa w § 20 ust. 2 oraz w § 21 ust. 1 i 2,
11) warunki i termin wypowiedzenia umowy.
2. Do umowy, o której mowa w § 10, powinny być w szczególności dołączone wzory dokumentacji umożliwiającej:
1) okresową ocenę realizacji zadania,
2) rozliczenie przyznanej dotacji.
2. Umowa na realizację zadań, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 3, 4 i 10, może być zawarta na czas nie oznaczony z możliwością jej rozwiązania z zachowaniem 6-miesięcznego okresu wypowiedzenia, z tym że określenie wysokości dotacji na realizację umowy dokonywane jest corocznie w aneksie do umowy sporządzonym w formie pisemnej.
3. W przypadku umów zawieranych na czas oznaczony dłuższy niż okres jednego roku kalendarzowego, wnioskodawca obowiązany jest do określenia zakresu rzeczowego i finansowego części zadania przewidzianej do realizacji w danym roku kalendarzowym.
4. W przypadku umów, o których mowa w ust. 3, rok kalendarzowy jest rokiem obrachunkowym.
2. Zmiany, o których mowa w ust. 1, wymagają sporządzenia aneksu do umowy.
2. W przypadku określonym w ust. 1 umowa, o której mowa w § 10, powinna zawierać także ustalenie sposobu ewidencjonowania i użytkowania tego sprzętu i urządzeń.
3. W przypadku gdy przewidywany okres użytkowania zakupionego sprzętu i urządzeń jest dłuższy niż czas realizacji zadania, strony ustalają zasady wzajemnych rozliczeń w okresie, gdy zleceniobiorca nie będzie już realizował zadania zleconego, określonego w umowie.
4. W zasadach rozliczeń, o których mowa w ust. 3, należy uwzględnić w szczególności:
1) wartość jednostkową sprzętu lub urządzenia,
2) przewidywany przez strony okres użytkowania sprzętu lub urządzenia,
3) skutki zniszczenia, utraty sprzętu lub urządzenia, za które zleceniobiorca nie ponosi odpowiedzialności.
2. W przypadku stwierdzenia, w wyniku prowadzonego nadzoru i kontroli, o których mowa w § 24 i § 26, nienależytego wykonania zleconego zadania lub stwierdzenia, że dotacja przekazana na realizację zleconego zadania została wykorzystana w części lub w całości przez zleceniobiorcę na inne cele niż określone w umowie, środki te podlegają w tej części lub w całości zwrotowi wraz z odsetkami ustawowymi liczonymi od dnia uzyskania dotacji.
3. Środki oraz odsetki ustawowe, o których mowa w ust. 2, podlegają zwrotowi na rachunek bankowy, wskazany przez zleceniodawcę, w terminie 30 dni od dnia ustalenia nienależytego wykonania zadania lub ustalenia, że dotacja została przeznaczona na cele inne niż określone w umowie.
2. W przypadku wykorzystania na realizację umowy tylko części przekazanej kwoty dotacji, nie wykorzystana część dotacji podlega zwrotowi.
3. Zwrot dotacji, o którym mowa w ust. 1 i 2, wraz z odsetkami ustawowymi liczonymi od dnia uzyskania dotacji, następuje w terminie określonym w umowie, z zastrzeżeniem ust. 4, na rachunek bankowy wskazany przez zleceniodawcę.
4. W przypadku realizacji umowy zawartej na czas nie oznaczony, zwrot dotacji, przeznaczonej na realizację zadania w roku kalendarzowym, następuje nie później niż do końca lutego następnego roku kalendarzowego.
2. Rozliczenie, o którym mowa w ust. 1, powinno nastąpić w terminie 30 dni od dnia zakończenia realizacji zadania.
3. W przypadku realizacji umowy zawartej na czas nie oznaczony, zleceniobiorca jest obowiązany do przedstawienia zleceniodawcy rozliczenia tej części zadania, której realizacja przypada na dany rok kalendarzowy.
4. Zatwierdzenie przez zleceniodawcę rozliczenia, o którym mowa w ust. 3, powinno nastąpić nie później niż do końca lutego następnego roku kalendarzowego.
1) sposobu realizacji zadania zleconego,
2) gospodarowania przekazaną dotacją,
3) prowadzenia dokumentacji umożliwiającej ustalenie kosztów realizowanego zadania zleconego.
2. Na podstawie dokumentacji, o której mowa w § 11 ust. 1 pkt 6, oraz w zakresie sprawowanego nadzoru, o którym mowa w § 24, zleceniodawca dokonuje oceny:
1) stanu realizacji zleconego zadania,
2) prawidłowości wykorzystania środków przekazanych zleceniobiorcy na realizację zleconego zadania.
2. Kontrola może być przeprowadzona przez osobę upoważnioną przez Prezesa Zarządu Funduszu.
3. Zleceniobiorca obowiązany jest do umożliwienia zleceniodawcy przeprowadzenia kontroli realizacji umowy.
4. Zleceniodawca, w terminie 14 dni od dnia zakończenia kontroli, informuje na piśmie zleceniobiorcę o jej wynikach oraz w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w realizacji umowy, w szczególności polegających na zmniejszeniu zakresu rzeczowego, nieterminowości lub wykorzystaniu dotacji na inne cele niż określone w umowie, przekazuje zleceniobiorcy wnioski i zalecenia zmierzające do ich usunięcia.
5. Zleceniobiorca, w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosków i zaleceń, o których mowa w ust. 4, zawiadamia zleceniodawcę o ich wykonaniu lub przyczynach ich niewykonania.
1) z upływem określonego w niej terminu,
2) wskutek zakończenia realizacji zadania i rozliczenia dotacji.
2. Podstawę do rozwiązania umowy, z przyczyn określonych w ust. 1, stanowią wyniki kontroli realizacji umowy, przeprowadzonej przez zleceniodawcę, oraz ocena realizacji wniosków i zaleceń pokontrolnych, o których mowa w § 26 ust. 4.
3. Umowa może być rozwiązana przez zleceniobiorcę w przypadku nieprzekazania przez zleceniodawcę dotacji na realizację zleconego zadania.
Minister Pracy i Polityki Socjalnej: L. Komołowski
- Data ogłoszenia: 1999-01-26
- Data wejścia w życie: 1999-01-26
- Data obowiązywania: 1999-01-26
- Z mocą od: 1999-01-01
- Dokument traci ważność: 2008-07-01
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA