REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 1998 nr 111 poz. 711
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 12 sierpnia 1998 r.
w sprawie szczegółowych zasad ustalania opłat za udostępnianie linii kolejowych przewoźnikom kolejowym.
Na podstawie art. 21 ust. 10 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. Nr 96, poz. 591 i z 1998 r. Nr 106, poz. 668) zarządza się, co następuje:
1) sumy opłat wyliczonych dla poszczególnych odcinków linii kolejowej, będących iloczynem stawki jednostkowej ustalonej dla danego odcinka linii kolejowej oraz dla danego rodzaju pociągu i pracy eksploatacyjnej wykonanej przez przewoźnika kolejowego na tym odcinku,
2) opłaty z tytułu dodatkowych kosztów ponoszonych przez zarząd kolei, wynikających ze specyfiki przewozów wykonywanych przez przewoźnika oraz ochrony życia i mienia na obszarze kolejowym, w pociągach i innych pojazdach szynowych,
3) opłaty z tytułu kosztów zużycia energii elektrycznej na cele trakcyjne,
4) podatku od towarów i usług według zasad określonych w odrębnych przepisach.
1) standard techniczny udostępnianej linii,
2) porę doby w zależności od stopnia wykorzystania przepustowości linii,
3) rodzaj pociągu i jego parametry techniczno-eksploatacyjne: ciężar brutto pociągu, prędkość, nacisk na oś, punktualność,
4) koszty utrzymania, prowadzenia ruchu i administrowania na udostępnianej linii kolejowej.
2. Stawkę jednostkową opłaty ustala się dla każdego odcinka linii kolejowej i pociągu, z uwzględnieniem § 10.
2. Zarząd kolei może stosować również następujące jednostki miary pracy eksploatacyjnej:
1) pociągogodzinę, oznaczającą pracę pociągu w czasie jednej godziny,
2) bruttotonokilometr, oznaczający przemieszczenie masy brutto pociągu wyrażonej w tonach na odległość jednego kilometra.
3. Koszty utrzymania, prowadzenia ruchu i administrowania liniami kolejowymi ustala się na podstawie średnich wartości z roku poprzedniego, z uwzględnieniem wzrostu cen materiałów, energii elektrycznej i wynagrodzeń, jaki nastąpi w roku, w którym stawki jednostkowe opłaty są ustalane, przy czym normatywny zysk nie może przekroczyć 5% tych kosztów.
2. Koszty zmienne są to koszty ponoszone przez zarząd kolei zależne od pracy eksploatacyjnej wykonywanej na udostępnianej linii kolejowej.
3. Koszty stałe są to koszty ponoszone przez zarząd kolei niezależnie od pracy eksploatacyjnej wykonywanej na udostępnianej linii kolejowej.
1) czasu trwania umowy,
2) rodzaju przewozów,
3) pory dnia lub nocy wykonywania przewozów,
4) sytuacji na rynku transportowym.
2. Obniżenie opłaty, o którym mowa w ust. 1, nie może przekraczać 20% jej wysokości, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. Dopuszcza się za zgodą zarządu kolei możliwość obniżenia opłaty przekraczającego 20% jej wysokości, pod warunkiem że ustalona opłata pokrywa ponoszone przez zarząd kolei koszty zmienne oraz część kosztów stałych wynikającą z udziału tych przewozów w przewozach ogółem wykonywanych na udostępnianej linii kolejowej.
Minister Transportu i Gospodarki Morskiej: E. Morawski
- Data ogłoszenia: 1998-08-26
- Data wejścia w życie: 1998-09-03
- Data obowiązywania: 1998-09-03
- Z mocą od: 1998-09-03
- Dokument traci ważność: 2003-06-01
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA