REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 1997 nr 162 poz. 1118
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 29 grudnia 1997 r.
w sprawie organizacji roku szkolnego.
Na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496 oraz z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943) zarządza się, co następuje:
2. W szkołach funkcjonujących w zakładach poprawczych i w schroniskach dla nieletnich zajęcia dydaktyczno-wychowawcze kończą się w ostatni piątek czerwca.
3. W szkołach podstawowych dla dorosłych na wsi zajęcia lekcyjne są prowadzone przez kolejne 23 tygodnie, poczynając od poniedziałku drugiego lub czwartego tygodnia października.
4. W klasach ósmych szkół podstawowych i w klasach programowo najwyższych szkół zasadniczych zajęcia lekcyjne kończą się w środę bezpośrednio poprzedzającą zakończenie rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych w tych szkołach.
5. W klasach programowo najwyższych szkół średnich zajęcia lekcyjne kończą się 10 dni przed terminem pisemnego egzaminu dojrzałości z języka polskiego w sesji wiosennej.
6. W szkołach średnich dla dorosłych przeprowadzających egzamin dojrzałości w sesji zimowej oraz w szkołach średnich zawodowych dla młodzieży o 2,5-letnim cyklu nauczania zajęcia lekcyjne w klasach (semestrach) programowo najwyższych kończą się 20 grudnia każdego roku, z wyjątkiem szkół zaocznych, w których zajęcia lekcyjne w semestrach programowo najwyższych kończą się w najbliższą niedzielę po 10 grudnia, oraz szkół medycznych, w których zajęcia lekcyjne w klasach programowo najwyższych kończą się w terminie umożliwiającym realizację programu nauczania, z tym że czas nauki w danym semestrze nie może przekroczyć 19 tygodni. W zależności od potrzeb, szkoły dla dorosłych mogą dokonywać rekrutacji i rozpoczynać zajęcia dydaktyczno-wychowawcze od lutego każdego roku.
7. W klasach (semestrach) programowo najwyższych szkół policealnych i pomaturalnych zajęcia lekcyjne kończą się w terminie umożliwiającym przeprowadzenie sesji egzaminacyjnej, trwającej nie dłużej niż 14 dni, z przedmiotów ustalonych przez radę pedagogiczną oraz egzaminów z nauki zawodu lub przygotowania zawodowego.
1) zimowa przerwa świąteczna trwa od 23 do 31 grudnia lub od 22 grudnia do 31 grudnia, jeżeli 22 grudnia wypada w poniedziałek,
2) ferie zimowe trwają dwa tygodnie w okresie od połowy stycznia do końca lutego, z zastrzeżeniem ust. 2; szczegółowy termin ferii w szkołach danego województwa wyznacza kurator oświaty za zgodą wojewody i po zasięgnięciu opinii wojewódzkiej rady oświatowej, jeżeli została powołana; termin ferii zimowych w danym roku szkolnym ogłasza kurator oświaty nie później niż do końca maja każdego roku,
3) wiosenna przerwa świąteczna rozpoczyna się w czwartek poprzedzający święta i kończy w pierwszy wtorek po świętach,
4) ferie letnie rozpoczynają się w najbliższą sobotę po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych i kończą 31 sierpnia.
2. W szkołach funkcjonujących w zakładach poprawczych i w schroniskach dla nieletnich nie przewiduje się ferii zimowych dla wychowanków.
3. Dyrektorzy szkół specjalnych z internatami i ośrodków wychowawczych mogą – w porozumieniu z rodzicami i po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej – połączyć zimową przerwę świąteczną z feriami zimowymi.
4. W szkołach, w których obowiązuje sześciodniowy tydzień pracy, dniem wolnym od zajęć dydaktyczno-wychowawczych jest dzień wypadający między dwoma dniami świątecznymi ustawowo wolnymi od pracy.
5. Dyrektorzy szkół, w których obowiązuje pięciodniowy tydzień pracy, mogą – w porozumieniu z radą szkoły i radą pedagogiczną – potraktować dzień wypadający między dwoma dniami świątecznymi ustawowo wolnymi od pracy, a także piątek wypadający bezpośrednio po dniu świątecznym ustawowo wolnym od pracy, jako dzień wolny od zajęć dydaktyczno-wychowawczych, pod warunkiem odpracowania zajęć przypadających tego dnia w wybraną sobotę.
6. Zajęcia dydaktyczno-wychowawcze w roku szkolnym dzielą się na dwa okresy (semestry), z zastrzeżeniem ust. 7:
I – od dnia rozpoczęcia zajęć dydaktyczno-wychowawczych we wrześniu do ostatniej soboty poprzedzającej ferie zimowe,
II – od poniedziałku wypadającego bezpośrednio po feriach zimowych do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
7. W szkołach funkcjonujących w zakładach poprawczych i w schroniskach dla nieletnich zajęcia dydaktyczno-wychowawcze w roku szkolnym dzielą się na dwa okresy:
I – od dnia rozpoczęcia zajęć dydaktyczno-wychowawczych we wrześniu do ostatniego powszedniego dnia stycznia,
II – od pierwszego powszedniego dnia lutego do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
2. Szkoły podstawowe, w których współczynnik zmianowości wynosi co najmniej dwa (stosunek liczby oddziałów do liczby pomieszczeń, w których odbywają się zajęcia dydaktyczno-wychowawcze), mogą prowadzić zajęcia w ciągu pięciu lub sześciu dni w tygodniu przez cały rok szkolny albo stosować – w zależności od pory roku – przemienny system organizacji tygodnia pracy. Decydują w tych sprawach dyrektorzy szkół po zasięgnięciu opinii rady szkoły i rady pedagogicznej.
3. Dyrektorzy szkół nie wymienionych w ust. 2 decydują o organizacji tygodnia pracy we własnym zakresie, po zasięgnięciu opinii rady szkoły i rady pedagogicznej, zaś w szkołach zasadniczych i średnich zawodowych organizujących naukę zawodu w zakładzie pracy – również w porozumieniu z tym zakładem. O decyzji w tej sprawie należy poinformować organ prowadzący szkołę, uczniów i ich rodziców przed rozpoczęciem ferii letnich.
4. W szkołach, w których obowiązuje pięciodniowy tydzień pracy, w dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych szkoły mogą organizować zajęcia wychowawczo-opiekuńcze, imprezy służące upowszechnianiu kultury, sportu, turystyki i inne zajęcia pozalekcyjne. W soboty, w które większość rodziców (prawnych opiekunów) uczniów jest zatrudniona, szkoły powinny organizować zajęcia zapewniające opiekę wszystkim zgłaszającym się uczniom.
1) język polski – w najbliższy poniedziałek wypadający po 9 stycznia lub 9 stycznia, jeśli dzień ten wypada w poniedziałek, o godz. 900 w szkołach dla młodzieży i o godz. 1530 w szkołach dla dorosłych,
2) drugi przedmiot – w dniu następnym (wtorek) o godz. 900 w szkołach dla młodzieży i o godz. 1530 w szkołach dla dorosłych.
2. Pisemne egzaminy dojrzałości w sesji wiosennej w szkołach średnich ogólnokształcących i zawodowych dla młodzieży i dorosłych odbywają się w następujących terminach:
1) język polski – w najbliższy wtorek po 5 maja lub 5 maja, jeśli dzień ten wypada we wtorek, o godz. 900 w szkołach dla młodzieży i o godz. 1530 w szkołach dla dorosłych,
2) drugi przedmiot – w dniu następnym (środa) o godz. 900 w szkołach dla młodzieży i o godz. 1530 w szkołach dla dorosłych,
3) język ojczysty – w szkołach z niepolskim językiem nauczania – w dniu następnym (czwartek), o godz. 900.
3. Ustne egzaminy dojrzałości powinny być zakończone w sesji zimowej do 31 stycznia, a w sesji wiosennej do 10 czerwca.
2. Termin egzaminów wstępnych do liceów wojskowych ustalają dyrektorzy tych szkół w porozumieniu z organem prowadzącym. Sprawdzenie kwalifikacji zdrowotnych do tych liceów powinno być zakończone do 31 maja.
3. Termin egzaminów wstępnych do szkół policealnych i pomaturalnych wyznaczają kuratorzy oświaty w porozumieniu z dyrektorami tych szkół bądź z organami prowadzącymi.
1) zajęcia lekcyjne powinny trwać co najmniej 178 dni,
2) nie mogą ulec zmianie terminy egzaminów wstępnych do szkół ponadpodstawowych i terminy egzaminów dojrzałości w sesji zimowej i w sesji wiosennej.
2. Decyzję w tej sprawie podejmuje kurator oświaty za zgodą wojewody i po zasięgnięciu opinii wojewódzkiej rady oświatowej, jeżeli została powołana, oraz po uzyskaniu zgody Ministra Edukacji Narodowej.
Minister Edukacji Narodowej: M. Handke
- Data ogłoszenia: 1997-12-31
- Data wejścia w życie: 1997-12-31
- Data obowiązywania: 1997-12-31
- Z mocą od: 1997-12-31
- Dokument traci ważność: 2001-08-15
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA