REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 1997 nr 95 poz. 581
ROZPORZĄDZENIE PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 7 sierpnia 1997 r.
w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędzie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 106, poz. 491 i z 1997 r. Nr 70, poz. 443) zarządza się, co następuje:
1) w dziedzinie ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego:
a) ustalanie kierunków działań i koordynowanie przedsięwzięć mających na celu zapewnienie ochrony przed bezprawnymi zamachami na życie i zdrowie ludzkie, dorobek materialny i kulturalny społeczeństwa, a także zachowanie porządku publicznego,
b) stwarzanie warunków sprzyjających zapobieganiu przestępczości oraz zjawiskom kryminogennym, a także określanie zasad współdziałania w tym zakresie z terenowymi organami administracji rządowej, samorządem terytorialnym i organizacjami społecznymi,
c) sprawowanie nadzoru nad działalnością Policji, w szczególności:
– kontrolowanie działań zmierzających do ochrony życia, zdrowia ludzkiego oraz mienia, a także działań mających na celu zapewnienie spokoju w miejscach publicznych, środkach komunikacji, w ruchu drogowym oraz na wodach przeznaczonych do powszechnego korzystania,
– w zakresie wydawania pozwoleń na posiadanie broni,
– ocena stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz zwalczania przestępczości, a także wytyczanie kierunków działań w tym zakresie,
– współdziałanie z policjami i organami nadzorującymi działalność policji innych państw oraz organizacjami międzynarodowymi w zakresie zawartych umów międzynarodowych,
d) informowanie Prezesa Rady Ministrów o zagrożeniu bezpieczeństwa obywateli lub niebezpiecznym zakłóceniu porządku publicznego oraz przedstawianie stosownych wniosków, zgodnie z zasadami określonymi w odrębnych przepisach,
e) przedstawianie informacji Prezesowi Rady Ministrów o stanie porządku publicznego oraz działalności Policji,
2) w dziedzinie ochrony granicy państwowej:
a) stwarzanie warunków sprzyjających skutecznej ochronie granicy państwowej,
b) ustalanie kierunkowych przedsięwzięć zapewniających sprawną i skuteczną kontrolę graniczną, a także zapobiegających aktom terroryzmu na przejściach granicznych,
c) sprawowanie nadzoru nad działalnością Straży Granicznej, a w szczególności:
– kontrolowanie realizacji zadań wynikających z umów międzynarodowych dotyczących granicy państwowej oraz działalności pełnomocników granicznych,
– ocena stanu ochrony granicy państwowej oraz wytyczanie kierunków działań w tym zakresie,
– kontrolowanie realizacji zadań wynikających z umów międzynarodowych w zakresie dotyczącym cudzoziemców,
– ocena realizacji działań zapobiegających nielegalnemu transportowaniu przez granicę państwową odpadów, szkodliwych substancji chemicznych, materiałów jądrowych i promieniotwórczych, środków odurzających i substancji psychotropowych oraz broni, amunicji i materiałów wybuchowych,
d) współdziałanie z:
– właściwymi organami administracji rządowej w ochronie interesów państwa na polskich obszarach morskich,
– Ministrem Obrony Narodowej jako organem odpowiedzialnym za ochronę granicy państwowej w przestrzeni powietrznej,
e) przedstawianie informacji Prezesowi Rady Ministrów o stanie ochrony granicy państwowej, kontroli ruchu granicznego oraz działalności Straży Granicznej,
3) w dziedzinie ochrony przeciwpożarowej:
a) stwarzanie warunków organizacyjno-prawnych funkcjonowania ochrony przeciwpożarowej,
b) zapewnienie współpracy organów administracji rządowej ze stowarzyszeniami, których celem jest ochrona przeciwpożarowa lub ratownictwo oraz wspieranie ich działalności statutowej,
c) inicjowanie i koordynowanie przedsięwzięć mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa pożarowego,
d) inspirowanie badań i studiów zmierzających do systematycznego eliminowania zagrożeń pożarowych oraz innych miejscowych zagrożeń,
e) inicjowanie polityki państwa i realizowanie zadań w zakresie ochrony przeciwpożarowej, w szczególności:
– doskonalenie systemu ochrony przeciwpożarowej,
– ocena stanu ochrony przeciwpożarowej oraz wytyczanie kierunków działań w tym zakresie,
– wykonywanie innych zadań ustawowych w tej dziedzinie, w tym związanych z nadzorem nad ochroną przeciwpożarową i krajowym systemem ratowniczo-gaśniczym,
f) przedstawianie informacji Prezesowi Rady Ministrów w dziedzinie ochrony przeciwpożarowej.
4) w zakresie koordynacji działań porządkowo-ochronnych oraz czynności ratowniczych w razie klęsk żywiołowych i innych podobnych zdarzeń zagrażających bezpieczeństwu powszechnemu:
a) stwarzanie warunków organizacyjno-prawnych działań porządkowo-ochronnych na terenie kraju lub województwa,
b) zapewnienie i organizowanie współpracy wszystkich podległych organów i jednostek organizacyjnych na wypadek klęsk żywiołowych i innych podobnych zdarzeń zagrażających bezpieczeństwu powszechnemu,
c) organizowanie współpracy organów administracji rządowej i samorządowej oraz innych podmiotów w dziedzinie opisanej pod lit. b),
d) sprawowanie nadzoru nad działalnością podległych organów bezpośrednio odpowiedzialnych za realizację zadań w dziedzinie opisanej pod lit. b),
5) w zakresie organizacji i planowania cywilnej ochrony ludności, mienia i środowiska w okresie pokoju i wojny:
a) stwarzanie organizacyjno-prawnych warunków funkcjonowania ochrony cywilnej,
b) wyznaczanie celów ochrony cywilnej oraz nadzór nad prognozowaniem potrzeb i projektowaniem programów w tej dziedzinie,
c) nadzorowanie współdziałania podległych organów i jednostek organizacyjnych w dziedzinie cywilnej ochrony ludności,
d) rozstrzyganie wątpliwości co do podziału kompetencji między organami i jednostkami, o których mowa pod lit. c),
e) organizowanie zaplecza naukowego, szkoleniowego i badawczego na potrzeby cywilnej ochrony ludności,
6) w dziedzinie administracji publicznej:
a) przygotowywanie i przedstawianie projektów rozstrzygnięć w dziedzinie kierownictwa i nadzoru, należących do kompetencji Rady Ministrów i Prezesa Rady Ministrów, określonych w odrębnych przepisach,
b) przygotowywanie i przedstawianie projektów rozstrzygnięć spraw spornych między wojewodą a organami rządowej administracji specjalnej,
c) rozstrzyganie spraw spornych między wojewodami,
d) przygotowywanie i przedstawianie projektów rozstrzygnięć spraw spornych między wojewodą a naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej,
e) prowadzenie spraw związanych z kontrolą aktów prawnych wydawanych przez wojewodów, w tym przygotowywanie projektów rozstrzygnięć w sprawie uchylenia rozporządzenia lub zarządzenia wojewody,
f) przygotowywanie i przedstawianie Radzie Ministrów propozycji ocen działalności wojewodów,
g) nadzorowanie Rady Ochrony Pamięci Walk i Męczeństwa,
h) kontrolowanie aktów prawa miejscowego, nadzorowanie działalności komunalnej oraz przygotowywanie projektów rozstrzygnięć nadzorczych Prezesa Rady Ministrów w tym zakresie,
i) przygotowywanie projektów decyzji w sprawie podziału mienia komunalnego po podziale lub zmianie granic gmin,
j) przygotowywanie projektów zarządzeń w sprawach wyborów przedterminowych do rad gmin oraz wyborów do nowych rad gmin powstałych w wyniku zmian w podziale terytorialnym,
k) przygotowywanie i przedstawianie projektów aktów prawnych Prezesa Rady Ministrów o wyznaczeniu osoby pełniącej funkcje organów gminy oraz ustanowieniu zarządu komisarycznego przejmującego zadania i kompetencje organów gminy,
I) prowadzenie rejestru związków komunalnych,
t) przygotowywanie projektów rozstrzygnięć w zakresie nadzoru nad sejmikami samorządowymi,
m) prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem uprawnień Prezesa Rady Ministrów wynikających z ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. Nr 85, poz. 428, z 1994 r. Nr 76, poz. 344, z 1995 r. Nr 124, poz. 601, z 1996 r. Nr 58, poz. 262 i Nr 106, poz. 496 oraz z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 41, poz. 255),
n) wykonywanie nadzoru nad działalnością wojewody, a w szczególności uchylanie, zmienianie lub stwierdzanie nieważności decyzji wydanych przez wojewodę stosownie do przepisów o postępowaniu administracyjnym,
o) podejmowanie decyzji w sprawie orzekania nieważności decyzji Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej w wypadku stwierdzenia ich niezgodności z prawem,
p) przygotowywanie informacji o działalności samorządowych kolegiów odwoławczych na podstawie materiałów przedstawianych przez przewodniczących kolegiów,
r) dokonywanie kompleksowych analiz i ocen działalności terenowych organów administracji rządowej oraz uzyskiwanych przez te organy wyników,
s) koordynowanie działalności i funkcjonowania terenowych organów administracji rządowej,
t) przygotowywanie projektów aktów prawnych dotyczących spraw z zakresu podziału terytorialnego kraju,
u) przygotowywanie projektów aktów prawnych dotyczących tworzenia i ustalania zasięgów terytorialnych rejonów rządowej administracji ogólnej,
w) uzgadnianie propozycji zmian w zakresie podziałów specjalnych,
x) ustalanie i zmiana urzędowych nazw miejscowości i obiektów fizjograficznych,
y) określanie standardów technicznych oraz zasad organizacji i utrzymania systemów łączności i informatyki na potrzeby administracji rządowej oraz uzgadnianie form i metod współdziałania tych systemów,
z) określanie zasad bezpieczeństwa systemów łączności i informatyki oraz współdziałanie z Urzędem Ochrony Państwa w zakresie określania zasad stosowania kryptograficznej ochrony wiadomości stanowiących tajemnicę państwową i służbową, przekazywanych przez techniczne środki łączności na potrzeby administracji rządowej,
ź) organizowanie współdziałania urzędów administracji rządowej przy planowaniu i wdrażaniu systemów łączności i informatyki,
7) w dziedzinie stosunków państwa z Kościołem Katolickim oraz innymi kościołami i związkami wyznaniowymi:
a) inicjowanie kierunków działań w tej dziedzinie,
b) wykonywanie zadań wynikających z przepisów prawa dotyczących dziedziny stosunków państwa z Kościołem Katolickim oraz innymi kościołami i związkami wyznaniowymi,
8) w zakresie gospodarki gruntami – prowadzenie gospodarki gruntami stanowiącymi własność Skarbu Państwa na potrzeby: Kancelarii Sejmu, Kancelarii Senatu, Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej i Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Trybunału Konstytucyjnego, Rzecznika Praw Obywatelskich, Sądu Najwyższego, Naczelnego Sądu Administracyjnego, Najwyższej Izby Kontroli, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Krajowego Biura Wyborczego oraz Państwowej Inspekcji Pracy, a także ministerstw, urzędów centralnych i urzędów wojewódzkich w zakresie wydawania decyzji o ustanowieniu lub wygaśnięciu zarządu nieruchomości,
9) w zakresie geodezji i kartografii:
a) sprawowanie nadzoru nad Głównym Geodetą Kraju,
b) wydawanie przepisów dotyczących geodezji i kartografii zastrzeżonych do kompetencji organu naczelnego,
c) ustalanie, w porozumieniu z Ministrem Spraw Zagranicznych, przedstawiania na mapach przedmiotów sporu międzynarodowego,
10) w zakresie budownictwa:
a) sprawowanie, określonych w ustawach, zadań w zakresie nadzoru architektoniczno-budowlanego oraz specjalistycznego nadzoru budowlanego, z zastrzeżeniem dziedzin obronności państwa, transportu, budowy i eksploatacji dróg szynowych wraz z urządzeniami zabezpieczenia ruchu oraz urządzeń transportowych linowych i linowo-terenowych, służących do publicznego przewozu osób w celach turystyczno-sportowych i górnictwa,
b) sprawowanie nadzoru nad działalnością Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego,
c) wydawanie, w zakresie swojej właściwości, przepisów wykonawczych do ustawy – Prawo budowlane, w tym przepisów techniczno-budowlanych, oraz stały monitoring i analizowanie ich stosowania i przestrzegania, a także udzielanie upoważnienia organom nadzoru budowlanego do wydawania zgody na odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych,
d) współdziałanie z Polskim Komitetem Normalizacyjnym w sprawach normalizacji w dziedzinie budownictwa, a w szczególności w zakresie aktualizacji Polskich Norm, opracowywania komentarzy, zaleceń i wytycznych dotyczących ich stosowania, uczestnictwa w Normalizacyjnych Komisjach Problemowych oraz koordynacji i programowania prac normalizacyjnych,
e) kształtowanie regulacji systemowych dopuszczania wyrobów do obrotu i stosowania w budownictwie, przy uwzględnieniu rozwiązań wynikających z dyrektyw Unii Europejskiej.
1) administracji spraw wewnętrznych, dotyczące:
a) rejestracji stanu cywilnego, ewidencji ludności i dokumentów stwierdzających tożsamość oraz zmiany imion i nazwisk,
b) eksploatacji i rozwoju Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności oraz jego podsystemów tematycznych na potrzeby organów administracji państwowej i samorządu terytorialnego,
c) spraw paszportowych – w zakresie sprawowania zwierzchniego nadzoru nad właściwymi organami,
d) spraw związanych z nadawaniem i utratą obywatelstwa polskiego,
e) uprawnień i obowiązków obywateli związanych z powszechnym obowiązkiem obrony,
f) mniejszości narodowych,
g) stowarzyszeń, zgromadzeń i zbiórek publicznych,
b) odznak i mundurów,
i) wydawania koncesji na działalność gospodarczą w zakresie ochrony osób i mienia, usług detektywistycznych i paszportowych oraz wytwarzania i obrotu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi, a także kontroli działalności gospodarczej w tym zakresie,
j) realizacji polityki państwa w zakresie pobytu cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
k) udzielania zezwoleń na nabywanie nieruchomości przez cudzoziemców,
2) wykroczeń – dotyczące sprawowania zwierzchniego nadzoru nad postępowaniem mandatowym w sprawach o wykroczenia poddane orzecznictwu kolegiów do spraw wykroczeń przy sądach rejonowych,
3) ochrony tajemnicy państwowej i służbowej – dotyczące koordynowania organizacji ochrony tajemnicy państwowej i służbowej oraz działań mających na celu jej zachowywanie, na zasadach określonych w odrębnych przepisach,
4) tworzenia, utrzymywania i znoszenia zakładów opieki zdrowotnej,
5) udzielania wskazań lokalizacyjnych autostrady lub jej odcinków, po zaopiniowaniu przez Prezesa Rządowego Centrum Studiów Strategicznych i po uzgodnieniu z Prezesem Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast, Ministrem Gospodarki oraz z Ministrami: Kultury i Sztuki, Obrony Narodowej, Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, Transportu i Gospodarki Morskiej oraz z Głównym Inspektorem Sanitarnym,
6) sprawowania kontroli działalności dyrektora Zakładu Emerytalno-Rentowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji,
7) wykonywania zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej w Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej, jednostkach wojskowych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji,
8) nadzorowania państwowych archiwów wyodrębnionych z resortu spraw wewnętrznych i administracji, na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
1) informowanie społeczeństwa o działalności resortu spraw wewnętrznych i administracji oraz współdziałanie w tym celu ze środkami masowego przekazu,
2) współdziałanie, w granicach posiadanych kompetencji, z innymi organami administracji rządowej oraz organami samorządu terytorialnego.
1) kształtowania struktur organizacyjnych w resorcie spraw wewnętrznych i administracji,
2) kształtowania polityki kadrowej oraz troski o właściwy nabór kadr resortu spraw wewnętrznych i administracji,
3) organizowania i nadzorowania szkolnictwa resortu spraw wewnętrznych i administracji oraz doskonalenia zawodowego,
4) wspierania działalności naukowej i społecznej, podejmowanej na rzecz przeciwdziałania przestępczości, oraz koordynowania działalności związanej z rozwojem technicznym w resorcie spraw wewnętrznych i administracji,
5) realizowania przedsięwzięć mobilizacyjno-organizacyjnych i obronnych resortu spraw wewnętrznych i administracji oraz innych zadań dotyczących obronności, wynikających z przepisów ustaw,
6) sprawowania nadzoru nad ochroną przeciwpożarową w resorcie spraw wewnętrznych i administracji.
1) wydaje akty prawne w zakresie posiadanych kompetencji,
2) wykonuje inne zadania określone w odrębnych przepisach.
Prezes Rady Ministrów: W. Cimoszewicz
- Data ogłoszenia: 1997-08-12
- Data wejścia w życie: 1997-08-27
- Data obowiązywania: 1997-08-27
- Z mocą od: 1997-08-27
- Dokument traci ważność: 1999-04-01
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA