REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 1995 nr 45 poz. 236
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 11 kwietnia 1995 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych i badań pojazdów.
Na podstawie art. 58 ust. 1 pkt 1 i art. 67 pkt 1 ustawy z dnia 1 lutego 1983 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 1992 r. Nr 11, poz. 41 i Nr 26, poz. 114) zarządza się, co następuje:
1) w § 57 w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) spełniają wymagania określone w załączniku nr 7 do rozporządzenia,”
2) w § 58:
a) skreśla się ust. 1–3 i 6,
b) ust. 5a otrzymuje brzmienie:
„5a. Przepisy ust. 4 i 5 nie mają zastosowania do przyrządów i urządzeń wymienionych w:
a) § 7 ust. 1 pkt 15 i 16 oraz ust. 2 pkt 2 i 7 załącznika nr 7 do rozporządzenia,
b) § 7 ust. 1 pkt 9 i 11 załącznika nr 7 do rozporządzenia, o ile urządzenia te stanowią element składowy innych urządzeń spełniających wymagania ust. 4 i 5.”,
3) w § 65 w ust. 1:
a) skreśla się pkt 28a–28e,
b) pkt 28f otrzymuje brzmienie:
„28f) § 58 ust. 4 i 5 nie stosuje się do dnia 31 grudnia 1996 r. do przyrządów i urządzeń wymienionych w § 7 ust. 1 pkt 1–11 oraz ust. 2 pkt 1 i pkt 3–6 załącznika nr 7 do rozporządzenia, o ile urządzenia te były wyprodukowane, zainstalowane w stacji kontroli pojazdów i użytkowane w niej do badań technicznych przed dniem 1 maja 1993 r.,”
c) dodaje się pkt 31 w brzmieniu:
„31) w załączniku nr 7 do rozporządzenia:
a) § 6 ust 1 pkt 1 nie stosuje się do działających w dniu wejścia w życie rozporządzenia stacji kontroli pojazdów przewidzianych do badania pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t, w których długość kanału przeglądowego nie może być mniejsza niż 12 m,
b) § 7 ust. 1 pkt 9 – przyrząd do pomiaru prędkości obrotowej pracy silnika o zapłonie samoczynnym stosuje się jako wyposażenie obowiązkowe po dniu 31 grudnia 1995 r.,
c) § 7 ust. 1 pkt 14 stosuje się jako wyposażenie obowiązkowe okręgowej stacji kontroli po dniu 30 czerwca 1995 r., a pozostałych stacji po dniu 30 czerwca 1996 r.,
d) § 7 ust. 1 pkt 12 i 13 oraz ust. 2 pkt 4 i 6 stosuje się jako wyposażenie obowiązkowe po dniu 31 grudnia 1996 r.”,
4) dodaje się załącznik nr 7 w brzmieniu:
„Załącznik nr 7
WYMAGANIA TECHNICZNO-ORGANIZACYJNE DLA STACJI KONTROLI POJAZDÓW
Warunki ogólne
§ 1. 1. Stacja kontroli pojazdów powinna znajdować się w pomieszczeniu przelotowym, zapewniającym jeden kierunek ruchu. Dopuszcza się pomieszczenie nieprzelotowe – w odniesieniu do stacji przewidzianych do badania pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t lub stacji wykonujących badania specjalistyczne, o ile istnieje możliwość wykonania badania technicznego zgodnie z wymaganiami określonymi w przepisach.
2. Jeżeli stacja kontroli pojazdów jest częścią zakładu prowadzącego także inną działalność, powinna ona być wydzielona (odgrodzona) z pozostałego terenu z zapewnieniem bezpośredniego do niej dojazdu.
3. Pojazdom oczekującym na badanie techniczne powinna być zapewniona możliwość swobodnego ich zaparkowania. Liczba miejsc do parkowania powinna wynosić co najmniej:
1) 4 – dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t,
2) 2 – dla pozostałych pojazdów.
§ 2. 1. Stacja kontroli pojazdów powinna być oznaczona na zewnątrz (w miejscu widocznym) szyldem barwy niebieskiej z białymi napisami, zawierającymi co najmniej: nazwę jednostki, wyrazy „(Okręgowa) Stacja Kontroli Pojazdów”, godziny otwarcia stacji.
2. Przy stanowisku kontrolnym powinna być umieszczona tablica, na której znajdować się powinny co najmniej: kopia upoważnienia stacji do dokonywania badań technicznych, cennik usług oraz wykaz najbliższych okręgowych stacji kontroli.
3. Pracownik dokonujący badań technicznych powinien posiadać identyfikator osobisty zawierający co najmniej imię i nazwisko oraz numer upoważnienia.
4. Dokumenty oraz pieczątki urzędowe powinny być zabezpieczone przed dostępem osób niepowołanych.
Stanowisko kontrolne
§ 3. 1. Stanowisko kontrolne powinno znajdować się w wydzielonym pomieszczeniu o wymiarach i bramach: wjazdowej i wyjazdowej, dostosowanych do wielkości pojazdów (zespołów pojazdów) przewidzianych do badania.
2. Stanowisko kontrolne składa się z:
1) płaskiej i poziomej powierzchni mieszczącej badany pojazd i urządzenia pomiarowo-kontrolne, zwanej dalej „ławą pomiarową”,
2) kanału przeglądowego i urządzenia do podnoszenia osi pojazdu; kanał przeglądowy może być zastąpiony urządzeniem do podnoszenia całego pojazdu,
3) wyposażenia pomiarowo-kontrolnego,
4) wyposażenia technologicznego,
5) stanowiska zewnętrznego do pomiarów akustycznych.
§ 4. 1. Długość stanowiska kontrolnego powinna być większa niż długość kanału przeglądowego (§ 6 ust. 1 pkt 1) nie mniej niż o 3 m. Jeżeli sposób wykonywania badania, wynikający z rozmieszczenia urządzeń, wymaga większej długości, stanowisko powinno być odpowiednio przedłużone.
2. Szerokość stanowiska kontrolnego nie powinna być mniejsza niż 6 m. Dopuszcza się szerokość nie mniejszą niż 5 m w przypadku:
1) dwóch stanowisk równoległych nie oddzielonych od siebie ścianą,
2) badań wyłącznie pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t, o ile warunki lokalowe nie pozwalają na zachowanie szerokości 6 m.
3. Wysokość pomieszczenia stanowiska kontrolnego w świetle, w obszarze wyznaczonym wzdłuż osi stanowiska na szerokości co najmniej 3,0 m, nie powinna być mniejsza niż:
1) 4,2 m – w przypadku wyposażenia stanowiska w kanał; dopuszcza się 3,7 m w odniesieniu do stacji przewidzianych do badania wyłącznie pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t,
2) 5,7 m – w przypadku wyposażenia stanowiska w urządzenie do podnoszenia całego pojazdu.
4. Wymiary bramy wjazdowej i wyjazdowej w świetle otwartej bramy i w osi stanowiska nie powinny być mniejsze niż:
1) 4,2 m – wysokość; dopuszcza się 3,5 m – w odniesieniu do stacji przewidzianych do badania wyłącznie pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t,
2) 3,4 m – szerokość.
5. Stosunek powierzchni oszklonej pomieszczenia stanowiska do powierzchni podłogi powinien wynosić co najmniej 0,15.
6. Podłoga stanowiska kontrolnego, nawierzchnia kanału przeglądowego i ław pomiarowych oraz ściany do wysokości co najmniej 1,8 m i ściany kanału przeglądowego powinny być łatwo zmywalne.
7. Stanowisko kontrolne powinno być zaopatrzone w:
1) instrukcje obsługi użytkowanych urządzeń,
2) dane dotyczące kryteriów oceny badanych pojazdów i ich układów lub zespołów,
3) komplet przepisów prawnych określających wymagania dotyczące warunków technicznych pojazdów i badań technicznych.
Ławy pomiarowe
§ 5. 1. Wymiary ław pomiarowych powinny odpowiadać następującym warunkom:
1) długość powinna zapewniać możliwość ustawienia na nich wszystkimi kołami każdego badanego pojazdu oraz umieszczenia przed jego światłami urządzenia do ich kontroli; w przypadku gdy przewiduje się przetaczanie pojazdów podczas pomiaru zbieżności kół, długość ław należy powiększyć o długość drogi przetoczenia pojazdu,
2) rozstaw krawędzi zewnętrznych nie powinien być mniejszy niż:
a) 2400 mm – dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t,
b) 2800 mm – dla pozostałych pojazdów;
rozstaw krawędzi wewnętrznych wynika z wymiarów obrzeża kanału (§ 6 ust. 1 pkt 2).
2. Nawierzchnia ław pomiarowych powinna spełniać następujące wymagania:
1) dopuszczalna nierówność (falistość) nie powinna przekraczać:
a) 2 mm – dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t,
b) 3 mm – dla pozostałych pojazdów,
2) dopuszczalna odchyłka od poziomu nie powinna przekraczać:
a) 2 mm/mb – dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t,
b) 3 mm/mb – dla pozostałych pojazdów,
3) na szerokości czynnej rolek urządzenia do badania hamulców powinna być odporna na ścieranie i łatwa do utrzymania w czystości.
Kanał przeglądowy
§ 6. 1. Wymiary kanału przeglądowego powinny odpowiadać następującym warunkom:
1) długość powinna być większa niż długość pojazdów (zespołu pojazdów), wymienionych w § 2 ust. 1 rozporządzenia, co najmniej o długość schodów, tak aby możliwe było:
a) wygodne wykonanie wymaganych oględzin i czynności kontrolnych,
b) natychmiastowe opuszczenie kanału przez znajdującego się w nim pracownika – w razie niebezpieczeństwa;
dopuszcza się długość nie mniejszą niż 6 m – w odniesieniu do stacji przewidzianych do badania wyłącznie pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t,
2) szerokość powinna mieścić się w granicach:
a) 650 – 800 mm – dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t,
b) 700 – 900 mm – dla pozostałych pojazdów,
3) głębokość powinna wynosić od 1400 mm do 1700 mm; wewnątrz kanału powinny znajdować się przesuwne platformy lub stałe boczne stopnie umożliwiające pracownikowi zajęcie pozycji podwyższonej.
2. Kanał przeglądowy powinien mieć zapewnione odwodnienie oraz wentylację, zgodne z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy.
3. Kanał przeglądowy powinien być wyposażony w:
1) oświetlenie:
a) światło możliwie rozproszone, oświetlające miejsce pracy,
b) światło skupione o bezpiecznym napięciu zasilania, kierowane w razie potrzeby na elementy pojazdu (lampa przenośna lub na elastycznym wysięgniku),
2) półki wewnętrzne na narzędzia i klucze,
3) obrzeże umożliwiające stosowanie dźwignika kanałowego podwieszonego o udźwigu co najmniej:
a) 2500 daN – dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t,
b) 12 500 daN – dla pozostałych pojazdów,
przy czym powinno być możliwe ustawienie dźwignika również między obrotnicami do kontroli geometrii kół.
Wyposażenie pomiarowo-kontrolne
§ 7. 1. Stanowisko kontrolne w stacji kontroli pojazdów o podstawowym zakresie badań powinno być wyposażone co najmniej w następujące urządzenia i przyrządy pomiarowo-kontrolne:
1) urządzenie rolkowe lub urządzenie płytowe (najazdowe) do pomiaru sił hamujących lub w inne urządzenie służące do sprawdzania skuteczności działania hamulców,
2) przyrząd do pomiaru zbieżności kół przednich lub urządzenie do kontroli prawidłowości ustawienia kół przednich,
3) przyrząd do pomiaru i regulacji ciśnienia powietrza w ogumieniu,
4) przyrząd do pomiaru luzu sumarycznego na kole kierownicy,
5) przyrząd do pomiaru ustawienia i światłości świateł oświetleniowych,
6) przyrząd do pomiaru poziomu hałasu zewnętrznego pojazdu na postoju,
7) przyrząd do pomiaru zawartości tlenku węgla (CO) w spalinach silników o zapłonie iskrowym; nie dotyczy w przypadku wyposażenia stanowiska w analizator spalin wymieniony w pkt 14,
8) przyrząd do pomiaru zadymienia spalin silników o zapłonie samoczynnym, przy swobodnym przyspieszaniu silnika,
9) przyrząd do pomiaru prędkości obrotowej pracy silnika,
10) przyrząd do kontroli złącza elektrycznego pojazd – przyczepa,
11) przyrząd do pomiaru nacisku na pedał hamulca,
12) przyrząd do wymuszania kontrolowanego nacisku na mechanizm sterowania hamulcem najazdowym przyczepy; dotyczy to stacji, których zakres badań obejmuje przyczepy,
13) urządzenie do wymuszania szarpnięć kołami jezdnymi pojazdu dla kontroli luzów w elementach zawieszenia i układu kierowniczego,
14) wieloskładnikowy analizator spalin silników o zapłonie iskrowym, z możliwością odczytywania zawartości tlenku węgla (CO) i węglowodorów (CH) oraz współczynnika nadmiaru powietrza (lambda),
15) zestaw narzędzi monterskich,
16) podstawowy zestaw przyrządów mierniczych ogólnego przeznaczenia,
17) urządzenia i przyrządy pomiarowo-kontrolne wymienione w ust. 2, stosownie do zakresu ewentualnych badań dodatkowych.
2. Stanowisko kontrolne w okręgowej stacji kontroli pojazdów powinno być wyposażone w urządzenia i przyrządy wymienione w ust. 1, a ponadto co najmniej w:
1) przyrząd do kontroli geometrii ustawienia kół i osi pojazdu,
2) przyrząd do kontroli równoległości osi pojazdu,
3) urządzenie do kontroli prawidłowości działania amortyzatorów wbudowanych w pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t,
4) urządzenie do pomiaru zmian ciśnień pneumatycznego układu sterowania hamulców,
5) urządzenie do napędu uniesionych kół przednich pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t lub w wyważarkę do kół zamontowanych na pojeździe,
6) urządzenie do kontroli instalacji zasilania gazem pojazdów samochodowych,
7) komplet kluczy dynamometrycznych.
Wyposażenie technologiczne
§ 8. Wyposażenie technologiczne stanowiska kontrolnego powinno obejmować co najmniej:
1) ogólne oświetlenie elektryczne oraz punkty odbioru energii elektrycznej o napięciu zasilania 380V, 220V i napięciu bezpiecznym z możliwością poboru mocy wystarczającej do zasilania eksploatowanych urządzeń i przyrządów,
2) instalację sprężonego powietrza o ciśnieniu roboczym:
a) 0,6 – 0,8 MPa – dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t,
b) 0,6 – 1,0 MPa – dla pozostałych pojazdów,
3) doprowadzenie wody z zaworem czerpalnym ze złączką do węża do mycia podłóg i ścian,
4) doprowadzenie wody ciepłej lub nagrzewanej miejscowo do umywalki do mycia rąk,
5) odpływ ogólny ścieków do osadnika błota i tłuszczu,
6) odpływ ścieków z kanałów przez oddzielacz tłuszczu do kanalizacji ogólnej lub system odwadniania kubełkowego,
7) wentylację:
a) ogólnowywiewną, zapewniającą co najmniej sześciokrotną wymianę powietrza w ciągu godziny,
b) indywidualne wyciągi spalin z końcówkami na rury wydechowe, o wydajności dostosowanej do rodzajów badanych pojazdów,
8) ogrzewanie pomieszczenia zapewniające zniwelowanie strat ciepła spowodowanych częstym otwieraniem bram.
Stanowisko zewnętrzne do pomiarów akustycznych
§ 9. 1. Stanowisko zewnętrzne, przeznaczone do pomiarów hałasu zewnętrznego i głośności sygnału dźwiękowego, powinno znajdować się na terenie otwartym i być wolne od wyraźnych przeszkód akustycznych.
2. Wymiary stanowiska zewnętrznego nie powinny być mniejsze niż:
1) 7,0 m x 8,0 m dla motocykli i motorowerów,
2) 8,5 m x 12,0 m dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t,
3) 8,5 m x 18,0 m dla pozostałych pojazdów.
3. Nawierzchnia stanowiska zewnętrznego powinna być płaska i utwardzona (np. beton, asfalt).”
Minister Transportu i Gospodarki Morskiej: B. Liberadzki
- Data ogłoszenia: 1995-04-29
- Data wejścia w życie: 1995-05-29
- Data obowiązywania: 1995-05-29
- Z mocą od: 1995-05-29
- Dokument traci ważność: 1999-07-01
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA