REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 1995 nr 2 poz. 5
USTAWA
z dnia 14 grudnia 1994 r.
o spisie ludności i mieszkań w 1995 r.
Rozdział 1
Termin i zakres spisu
Art. 1.
Art. 2.
2. Prezes Głównego Urzędu Statystycznego ustali, w drodze zarządzenia, szczegółowe zasady losowania obwodów spisowych i sposób podawania ich do publicznej wiadomości.
Art. 3.
1) mieszkania i zamieszkane pomieszczenia nie będące mieszkaniami,
2) osoby stale w nich zamieszkujące i czasowo przebywające.
2. Spis nie obejmie:
1) szefów i cudzoziemskiego personelu przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych państw obcych, członków rodzin tych osób oraz innych osób korzystających z przywilejów i immunitetów na mocy umów, ustaw lub powszechnie ustalonych zwyczajów międzynarodowych,
2) mieszkań zajętych na potrzeby osób, o których mowa w pkt 1.
Art. 4.
1) mieszkaniu – oznacza to wydzielony trwałymi ścianami, w obrębie budynku, zespół izb lub jedną izbę, łącznie z pomieszczeniami pomocniczymi, niezależnie od tego, czy są zamieszkane na podstawie jednego lub więcej niż jednego tytułu prawnego,
2) zamieszkanym pomieszczeniu nie będącym mieszkaniem – oznacza to pomieszczenie prowizoryczne (np. strych, pralnię, suszarnię, oborę) lub obiekt ruchomy (np. barakowóz, przyczepę kempingową, barkę), które w czasie spisu jest jedynym miejscem zamieszkania rodziny lub osoby samotnej,
3) obiekcie zbiorowego zamieszkania – oznacza to internat, dom akademicki (studencki), hotel pracowniczy, dom dziecka, zakład wychowawczy, dom rencisty, dom pomocy społecznej dla dzieci lub dla dorosłych, dom zakonny (klasztor), a także szpital, sanatorium, schronisko turystyczne, hotel, motel, pensjonat itp.,
4) gospodarstwie domowym – oznacza to zespół osób mieszkających i utrzymujących się wspólnie,
5) głowie gospodarstwa domowego – oznacza to osobę, która w głównej mierze dostarcza środków na utrzymanie gospodarstwa domowego,
6) pracy pierwszej – oznacza to pracę, która zajmuje zwykle więcej czasu niż praca druga albo jest pracą jedyną,
7) pracy drugiej – oznacza to pracę, która zajmuje zwykle mniej czasu niż praca pierwsza,
8) rodzaju niezarobkowego źródła utrzymania – oznacza to emeryturę, rentę inwalidzką lub rodzinną, zasiłek dla bezrobotnych, zasiłek wychowawczy, zasiłek z pomocy społecznej, alimenty z funduszu alimentacyjnego lub od osób prywatnych, dochody z własności (z wynajmu mieszkania lub budynków niemieszkalnych, dochody z oddanych w dzierżawę gruntów rolnych, dochody z lokat kapitałowych),
9) wyposażeniu mieszkania w urządzenia techniczne – oznacza to wyposażenie mieszkania w: wodociąg, WC, łazienkę, ciepłą wodę, gaz, telefon przewodowy,
10) charakterze zajmowania mieszkania przez gospodarstwo domowe – oznacza to tytuł prawny, na podstawie którego gospodarstwo domowe zajmuje całe mieszkanie lub jego część.
Art. 5.
1) nazwisko i imię, charakter przebywania w mieszkaniu lub pomieszczeniu nie będącym mieszkaniem, pokrewieństwo z głową gospodarstwa domowego,
2) płeć, data urodzenia, stan cywilny, miesiąc i rok zawarcia małżeństwa, liczba dzieci żywo urodzonych,
3) ograniczenie zdolności do wykonywania podstawowych czynności życiowych, spowodowane kalectwem lub przewlekłą chorobą,
4) wykształcenie lub uczęszczanie do szkoły,
5) wykonywanie pracy w ostatnim tygodniu poprzedzającym spis i w ciągu ostatnich 12 miesięcy; opis pracy pierwszej i drugiej: nazwa zakładu pracy i główny lub przeważający przedmiot prowadzonej działalności, miejsce położenia i forma własności zakładu pracy, status zatrudnienia i zajmowane stanowisko bądź rodzaj wykonywanych czynności,
6) wykonywanie pracy w gospodarstwie rolnym (na działce rolnej) wciągu ostatniego roku (liczba miesięcy) oraz powierzchnia użytkowanego (ogólna i użytków rolnych) gospodarstwa rolnego lub działki rolnej,
7) rodzaj niezarobkowego źródła utrzymania,
8) główne źródło utrzymania (praca, niezarobkowe źródło utrzymania, pozostawanie na utrzymaniu).
9) poszukiwanie pracy, formy starania się o pracę, gotowość do jej podjęcia, od którego roku nie pracuje.
2. W ramach spisu będą zebrane następujące informacje o mieszkaniach i budynkach, w których te mieszkania występują, oraz o zamieszkanych pomieszczeniach nie będących mieszkaniami:
1) rodzaj zamieszkanej jednostki (mieszkanie, pomieszczenie prowizoryczne lub obiekt ruchomy, obiekt zbiorowego zamieszkania),
2) forma własności mieszkania,
3) liczba izb (pokoi i kuchni) w mieszkaniu, powierzchnia użytkowa mieszkania, w tym liczba izb i powierzchnia wykorzystywana wyłącznie do prowadzenia działalności gospodarczej,
4) wyposażenie mieszkania w urządzenia techniczne,
5) czyją własnością jest budynek; jego rodzaj i rok wybudowania, rodzaj materiału ścian zewnętrznych, wyposażenie budynku w instalację wodociągową i kanalizacyjną i jej rodzaj (sieciowa, lokalna), fakt przeprowadzenia remontu kapitalnego budynku, liczba mieszkań w budynku.
3. W ramach spisu będą zebrane następujące informacje o gospodarstwach domowych:
1) główne i dodatkowe źródło utrzymania,
2) charakter zajmowania mieszkania (właściciel, członek spółdzielni mieszkaniowej, główny najemca, podnajemca, w innym charakterze),
3) wysokość miesięcznych opłat za mieszkanie (czynszu, opłat za co. i ciepłą wodę i innych składników),
4) otrzymywanie dodatku mieszkaniowego i jego wysokość,
5) obciążenie spłatą kredytu mieszkaniowego zaciągniętego w instytucji finansowej,
6) w przypadku zamieszkiwania dwóch i więcej gospodarstw domowych w jednym mieszkaniu – udział drugiego i dalszego gospodarstwa w miesięcznych opłatach za mieszkanie.
4. Prezes Głównego Urzędu Statystycznego określi, w drodze zarządzenia, wzór formularza spisowego, zawierającego pytania w zakresie ustalonym w ust. 1–3. Zarządzenie podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”.
Art. 6.
2. W razie nieobecności osób zobowiązanych do udzielenia odpowiedzi, a zamieszkałych w obiektach zbiorowego zamieszkania, obowiązek udzielenia informacji, w zakresie posiadanej dokumentacji, należy do zarządzających tymi obiektami.
3. Informacji o zamieszkanych budynkach zarządzanych przez osoby prawne i jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, a także wysokości miesięcznych opłat za mieszkanie pobieranych od lokatorów w tych budynkach, udzielają zarządzający tymi budynkami.
4. Informacji o zamieszkanych budynkach stanowiących własność osób fizycznych udzielają właściciele lub użytkownicy tych budynków.
5. Odmowa udzielenia odpowiedzi pociąga za sobą skutki prawne przewidziane w ustawie z dnia 26 lutego 1982 r. o statystyce państwowej (Dz. U. z 1989 r. Nr 40, poz. 221).
Art. 7.
2. Naruszenie tajemnicy statystycznej pociąga za sobą skutki prawne przewidziane w art. 26 i 27 ustawy, o której mowa w art. 6 ust. 5.
Art. 8.
„Przyrzekam, że będę wykonywał swoje prace na rzecz spisu ludności i mieszkań z całą rzetelnością, a poznane w czasie ich wykonywania dane zachowam w tajemnicy wobec osób trzecich.”
Art. 9.
Rozdział 2
Organizacja spisu
Art. 10.
1) Prezes Głównego Urzędu Statystycznego i w jego zastępstwie dyrektor Departamentu Organizacji Badań – całością prac,
2) dyrektor wojewódzkiego urzędu statystycznego – na terenie województwa,
3) wójt, burmistrz, prezydent miasta – na terenie gminy.
Art. 11.
1) wynikający z przepisów o podziale zadań i kompetencji między organy gminy a organy administracji rządowej obowiązek zaktualizowania:
a) nazewnictwa ulic i placów oraz numeracji nieruchomości,
b) ewidencji ludności,
2) zadania zlecone z zakresu administracji rządowej zlecane niniejszą ustawą:
a) zaktualizowanie wykazów nieruchomości i mieszkań w wylosowanych obwodach spisowych,
b) zorganizowanie przeprowadzenia we współdziałaniu z wojewódzkim urzędem statystycznym spisu na terenie gminy, w tym:
– delegowanie pracowników urzędu gminy do prac spisowych i na szkolenia organizowane przez wojewódzki urząd statystyczny,
– werbunek kandydatów na rachmistrzów spisowych,
– rozdział druków spisowych,
– powiadamianie osób zamieszkałych w wylosowanych do spisu mieszkaniach i gospodarstwach domowych,
– nadzorowanie przebiegu spisu,
– przyjmowanie od rachmistrzów spisowych formularzy spisowych,
– kontrola kompletności formularzy w obwodach spisowych oraz zapisów na formularzach spisowych i ich przekazanie do wojewódzkiego urzędu statystycznego.
2. Nadzór merytoryczny nad realizacją zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 2, sprawuje dyrektor wojewódzkiego urzędu statystycznego województwa, na którego terenie znajduje się gmina.
3. Środki na wykonanie zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zostaną przekazane przez Główny Urząd Statystyczny za pośrednictwem wojewódzkich urzędów statystycznych sukcesywnie, po zakończeniu kolejnych etapów prac; ostateczne rozliczenie nastąpi w terminie do dnia 31 lipca 1995 r.
Art. 12.
1) udostępnienie aktualnych matryc map wykonanych do Narodowego Spisu Powszechnego 1988 r.,
2) wykonanie nowych map dla nowo utworzonych miast i gmin oraz dla jednostek terytorialnych o zmienionych granicach.
Art. 13.
Art. 14.
Art. 15.
2. Rachmistrzowi spisowemu przysługuje ochrona prawna przewidziana dla funkcjonariuszy publicznych.
Art. 16.
Art. 17.
2. Roszczenia w przypadkach, o których mowa w ust. 1, zgłasza się do organów statystyki państwowej, które sporządzają dokumentację zgodnie z ustawą dnia 12 czerwca 1975 r. o świadczeniach z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz. U. z 1983 r. Nr 30, poz. 144, z 1989 r. Nr 35, poz. 192, z 1990 r. Nr 36, poz. 206 i z 1991 r. Nr 94, poz. 422) oraz przekazują ją terenowemu oddziałowi ZUS.
Art. 18.
Art. 19.
1) przeprowadzenia spisu w obiektach i na terenach zamkniętych, pozostających w zarządzie podległych im jednostek organizacyjnych,
2) przeprowadzenia spisu osób pełniących służbę lub zatrudnionych w podległych im jednostkach organizacyjnych, mieszkających poza obiektami zamkniętymi,
3) udzielania informacji przez osoby pełniące służbę lub zatrudnione w podległych im jednostkach organizacyjnych, z zachowaniem tajemnicy państwowej i służbowej.
Art. 20.
Art. 21.
Rozdział 3
Spis kontrolny
Art. 22.
2. Spis kontrolny polega na sprawdzeniu kompletności przeprowadzonego spisu, poprawności zapisów w formularzu spisowym oraz zgodności podstawowych cech ze stanem faktycznym.
3. Szczegółowy zakres oraz tryb przeprowadzenia spisu kontrolnego ustali Prezes Głównego Urzędu Statystycznego, w drodze zarządzenia.
Art. 23.
Art. 24.
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej: L. Wałęsa
- Data ogłoszenia: 1995-01-11
- Data wejścia w życie: 1995-01-25
- Data obowiązywania: 1995-01-25
- Z mocą od: 1995-01-25
- Dokument traci ważność: 1996-01-01
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA