REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 1994 nr 116 poz. 557
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 18 października 1994 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych i badań pojazdów.
Na podstawie art. 58 ust. 1 pkt 1 i art. 67 pkt 1 ustawy z dnia 1 lutego 1983 r - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 1992 r. Nr 11, poz. 41 i Nr 26, poz. 114) zarządza się, co następuje:
1) w § 1 w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
"1) pojazdów specjalnych i używanych do celów specjalnych pojazdów Sił Zbrojnych oraz organów jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych, z wyjątkiem przedsiębiorstw,"
2) po § 3 dodaje się § 3a w brzmieniu:
"3a. Za oś pojedynczą uważa się oś oddaloną od osi sąsiedniej o więcej niż 2 m lub dwie sąsiednie osie oddalone od siebie o mniej niż 1 m, za oś wielokrotną zaś - zespół złożony z dwóch lub więcej osi, zwanych "osiami składowymi", w którym odległość między sąsiednimi osiami składowymi jest nie mniejsza niż 1 m i nie większa niż 2 m.",
3) w § 4 skreśla się ust. 6,
4) w § 7:
a) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
"3. Pojazd, którego zwis tylny jest większy niż 600 mm i wzniesiony nad powierzchnię jezdni więcej niż 700 mm przy zachowanej masie własnej, powinien być wyposażony w tylny zderzak lub inne urządzenie ochronne, zabezpieczające przed wjechaniem pod niego innego pojazdu, odpowiadające warunkom określonym w ust. 1 oraz warunkom następującym:
1) odległość dolnej krawędzi od powierzchni jezdni nie może przekraczać 550 mm przy zachowanej masie własnej pojazdu,
2) odległość od tylnego obrysu pojazdu nie może przekraczać 600 mm,
3) szerokość nie może przekraczać w żadnym miejscu najszerszej tylnej osi, mierząc na skrajnych zewnętrznych punktach kół (wyłączając odkształcenia opon występujące w pobliżu ich styku z jezdnią), i nie może być mniejsza niż 100 mm po każdej stronie,
4) końce belki poprzecznej nie powinny być wygięte w kierunku do tyłu oraz nie powinny posiadać zewnętrznych ostrych krawędzi,
5) powinno mieć odpowiednią wytrzymałość i być dobrze zamocowane; wysokość przekroju poprzecznego belki nie może być mniejsza niż 100 mm.",
b) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
"5. Pojazdy przystosowane do ciągnięcia przyczep oraz przyczepy powinny być wyposażone w odpowiednie urządzenia sprzęgające.",
5) w § 8 w ust. 3 dodaje się pkt 6 w brzmieniu:
"6) posiadać wyjścia w postaci drzwi lub okien, co najmniej po jednym na każdą stronę pojazdu, umożliwiające w razie konieczności wyjście na zewnątrz z każdej strony pojazdu.",
6) w § 9 w ust. 1:
a) pkt 2 otrzymuje brzmienie:
"2) w spalinach pojazdu z silnikiem o zapłonie iskrowym:
a) zawartość tlenku węgla (CO) i węglowodorów (CH) nie przekraczała:
- 0,5% objętości spalin (CO) i 100 ppm (CH), mierzona na biegu jałowym silnika, a w odniesieniu do motocykli - 4,5% objętości spalin (CO),
- 0,3% objętości spalin (CO) i 100 ppm (CH), mierzona z podwyższoną prędkością obrotową silnika (z zakresu od 2000 min-1 do 3000 min-1); wymóg ten nie dotyczy motocykli, z wyjątkiem pojazdu, dla którego w świadectwie homologacji potwierdzono wartości wyższe, stanowiące dla tego pojazdu kryterium oceny,
b) wartość współczynnika nadmiaru powietrza (lambda) powinna zawierać się w granicach od 0,97 do 1,03, mierzona z podwyższoną prędkością obrotową silnika (z zakresu od 2000 min-1 do 3000 min-1), w przypadku pojazdu wyposażonego w sondę lambda,"
b) pkt 3 otrzymuje brzmienie:
"3) zadymienie spalin pojazdu z silnikiem o zapłonie samoczynnym, mierzone przy swobodnym przyspieszeniu silnika w zakresie od prędkości obrotowej biegu jałowego do maksymalnej prędkości obrotowej, wyrażone w postaci współczynnika pochłaniania światła, nie przekraczało 2,5 m-1, a w odniesieniu do silników z turbodoładowaniem 3,0 m-1;"
c) dodaje się pkt 7a-7c w brzmieniu:
"7a) nie występowały wyraźne wycieki w postaci spadających kropel materiałów eksploatacyjnych z zespołów i układów pojazdów,
7b) układ odpowietrzania skrzyni korbowej silnika o zapłonie iskrowym (z wyjątkiem silnika dwusuwowego) był kompletny i szczelny; nie dotyczy to motocykli,
7c) układ pochłaniania par paliwa ze zbiornika paliwa pojazdu z silnikiem o zapłonie iskrowym był kompletny i szczelny,";
7) w § 10 w ust. 1:
a) w pkt 1 lit. c) otrzymuje brzmienie:
"c) numer identyfikacyjny pojazdu (VIN); numer ten powinien być również wybity na podwoziu (nadwoziu) pojazdu,";
b) w pkt 6 lit. a) otrzymuje brzmienie:
"a) na przednich siedzeniach - w pojazdach samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 t,"
c) w pkt 6 lit. b) otrzymuje brzmienie:
"b) na siedzeniach innych niż przednie, skierowanych do przodu - w samochodach osobowych;"
8) w § 11 w ust. 2 pkt 8 otrzymuje brzmienie:
"8) pozycyjne boczne - pojazdu samochodowego, z wyjątkiem motocykla i przyczepy,"
9) w § 12 w ust. 1 w pkt 6 lit. a) otrzymuje brzmienie:
a) światła drogowe, mijania, przeciwmgłowe przednie, pozycyjne przednie i boczne oraz obrysowe nie mogły być włączone, jeżeli nie są włączone równocześnie światła pozycyjne tylne,"
10) w § 13 ust. 7 otrzymuje brzmienie:
"7. W przyczepie o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 t, przeznaczonej do ciągnięcia przez pojazd, którego dopuszczalna masa całkowita wynosi nie mniej niż 1,33 dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy, dopuszcza się hamulec roboczy typu bezwładnościowego (najazdowy), działający co najmniej na koła jednej osi; nie dotyczy to naczepy oraz przyczepy autobusowej.",
11) w § 14 w ust. 2 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
"3) działanie hamulca roboczego powinno być odpowiednio rozłożone między osiami; powinno ono być jednakowe dla kół tej samej osi,"
12) w § 22 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
"3. Dopuszcza się stosowanie dodatkowych lamp z napisami określającymi firmę, jej telefon lub inne dane dodatkowo identyfikujące taksówkę, odpowiadające następującym warunkom:
1) liczba: dwa,
2) rozmieszczenie: na dachu, symetrycznie z lewej i z prawej strony światła z napisem "TAXI",
3) barwa: biała lub żółta samochodowa,
4) nie może utrudniać czytelności i widoczności oznakowania zasadniczego.",
13) w § 25:
a) w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
"1) liczba świateł: jedno lub dwa; w odniesieniu do pojazdów Policji oraz straży pożarnej - pożarniczych - dopuszcza się trzy lub pięć",
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
"3. Pojazdy Sił Zbrojnych oraz organów i jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych, z wyjątkiem przedsiębiorstw, mogą być dodatkowo wyposażone w sygnały świetlne błyskowe barwy czerwonej, odpowiadające warunkom określonym w ust. 2 pkt 1, 2 i 4, widoczne co najmniej z przodu i z tyłu pojazdu z odległości co najmniej 150 m przy oświetleniu słonecznym i nie oślepiające innych użytkowników ruchu.",
14) w § 30:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Pojazdy Policji, o których mowa w § 23 pkt 5, z wyjątkiem motocykli, powinny być oznakowane pasem wyróżniającym barwy białej oraz umieszczonym po obu stronach pojazdu napisem "POLICJA" barwy białej. Na dachu pojazdu może być umieszczony świetlny napis "POLICJA" barwy niebieskiej na białym tle."; b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. W wyjątkowych wypadkach dopuszcza się pojazdy, o których mowa w § 23 pkt 5, oraz pojazdy jednostek wojskowych podporządkowanych Ministrowi Spraw Wewnętrznych, nie spełniające warunków określonych w ust. 1 i § 25 ust. 1 pkt 2.",
15) w § 31 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Pojazdy Straży Granicznej, z wyjątkiem motocykli, powinny być oznakowane pasem wyróżniającym barwy jasnozielonej. Po obu stronach pojazdu powinny być umieszczone napisy "STRAŻ GRANICZNA" barwy jasnozielonej.",
16) po § 42 dodaje się podrozdział w brzmieniu:
"Warunki dodatkowe dla pojazdów przeznaczonych do nauki jazdy i egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania
§ 42a. 1. Pojazdy przeznaczone do nauki jazdy i egzaminowania, z zastrzeżeniem ust. 2, powinny być wyposażone w:
1) dodatkowy pedał hamulca roboczego, który umożliwia przejęcie sterowania obwodem hamowania,
2) co najmniej dwa miejsca do siedzenia,
3) dodatkowe lusterka zewnętrzne: prawe i lewe,
4) dodatkowe lusterko wewnętrzne,
5) ogrzewaną tylną szybę; dotyczy to samochodów osobowych,
6) apteczkę doraźnej pomocy,
7) ogumione koło zapasowe.
2. Wymogi określone w ust. 1 nie dotyczą rowerów, motorowerów i motocykli.
3. Dopuszcza się wyposażenie pojazdów przeznaczonych do nauki jazdy i egzaminowania w inne dodatkowe urządzenia powtarzające istniejące mechanizmy sterowania i kierowania pojazdem.
4. Pojazdy przeznaczone do nauki i egzaminowania nie mogą być wyposażone w mechanizmy automatycznego sterowania przełożeniem napędu, z wyjątkiem pojazdów przeznaczonych dla inwalidów z uszkodzeniem kończyn.",
17) w § 44 w ust. 1 w pkt 1 lit. c) otrzymuje brzmienie:
"c) prędkościomierz lub inne urządzenia umożliwiające odczyt prędkości jazdy co najmniej na najwyższym biegu; nie dotyczy to pojazdów silnikowych, których konstrukcja uniemożliwia przekroczenie prędkości 25 km/h,"
18) w § 46 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
"4. Przepis ust. 2 nie dotyczy przyczepy będącej środkiem transportu, której dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 1,5 t, oraz przyczepy będącej maszyną przystosowaną do poruszania się po drodze, której dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 3 t, pod warunkiem, że przyczepy te mają dodatkowe połączenie (łańcuch, lina), które w razie zerwania urządzenia łączącego zapobiega dotykaniu jezdni przez dyszel i zapewnia niezbędną kierowalność przyczepy.",
19) w § 50 dodaje się ust. 6 w brzmieniu:
"6. Pojazd wolnobieżny powinien być wyposażony także w tabliczkę o wymiarach nie mniejszych niż 25 x 15 cm, umieszczoną na prawym boku pojazdu, podającą imię i nazwisko (nazwę) właściciela pojazdu oraz jego adres; jeżeli jeden właściciel posiada kilka pojazdów, na tabliczce należy dodatkowo umieścić numer kolejny pojazdu.",
20) w § 55:
a) skreśla się ust. 6,
b) ust. 8 otrzymuje brzmienie:
"8. Przedmioty wyposażenia i części, inne niż w typie pojazdu, na który zostało wydane świadectwo homologacji lub w nim nie występujące, mogą być stosowane w pojeździe pod warunkiem spełnienia wymagań określonych w ust. 5.",
21) w § 57 w ust. 3 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
"1) stacja kontroli pojazdów o podstawowym zakresie badań technicznych, obejmującym sprawdzenie oraz ocenę prawidłowości działania poszczególnych zespołów i mechanizmów pojazdów, zwłaszcza pod względem bezpieczeństwa jazdy i ochrony środowiska; w szczególnie uzasadnionych przypadkach wojewoda może rozszerzyć zakres stacji o niektóre badania wymienione w pkt 2 lit. b)-h), stosownie do możliwości jednostki,"
22) w § 58:
a) w ust. 2:
- pkt 4 otrzymuje brzmienie:
"4) przyrząd do pomiaru luzu sumarycznego na kole kierownicy,"
- w pkt 8 skreśla się wyraz "stopnia",
- w pkt 9 skreśla się wyrazy "o zapłonie iskrowym",
- dodaje się pkt 15-17 w brzmieniu:
"15) przyrząd do wymuszania kontrolowanego nacisku na mechanizm sterowania hamulcem najazdowym przyczepy,
16) urządzenie do wymuszania szarpnięć kołami jezdnymi pojazdu dla kontroli luzów w elementach zawieszenia i układu kierowniczego,
17) wieloskładnikowy analizator spalin silników o zapłonie iskrowym, z możliwością odczytywania wartości: tlenku węgla (CO), węglowodorów (CH) oraz współczynnika nadmiaru powietrza (lambda).",
b) w ust. 3 pkt 3 i 4 otrzymują brzmienie:
"3) przyrząd do kontroli równoległości osi pojazdu,
4) urządzenie do kontroli prawidłowości działania amortyzatorów wbudowanych w pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t,"
c) dodaje się ust. 5a w brzmieniu:
"5a. Przepisy ust. 4 i 5 nie mają zastosowania do urządzeń i przyrządów wymienionych:
1) w ust. 2 pkt 12 i 13 oraz ust. 3 pkt 1 i 3,
2) w ust. 2 pkt 9 i 11, jeśli urządzenia te stanowią element składowy innych urządzeń spełniających wymagania ust. 4 i 5.",
23) w § 59:
a) w ust. 1 po wyrazach "powinni posiadać" dodaje się wyrazy "z zastrzeżeniem ust. 1a,"
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
"1 a. Praktyka, o której mowa w ust. 1, powinna być dwukrotnie dłuższa, jeżeli posiadane wykształcenie techniczne należy do innej specjalności niż samochodowa.",
24) w § 61 w ust. 1 skreśla się wyrazy "po zaopiniowaniu przez kierownika rejonowego urzędu rządowej administracji ogólnej, właściwego ze względu na siedzibę jednostki",
25) w § 63 w ust. 2 w pkt 2 wyrazy "31 grudnia 1994 r." zastępuje się wyrazami "30 czerwca 1995 r.",
26) w § 65 w ust. 1:
a) pkt 2 otrzymuje brzmienie:
"2) § 7 ust. 3 stosuje się do pojazdów rejestrowanych po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1994 r.; dla pojazdów rejestrowanych po raz pierwszy w okresie od dnia 1 stycznia 1966 r. do dnia 31 grudnia 1994 r. dopuszcza się, aby zderzak lub inne urządzenia ochronne, zabezpieczające przed wjechaniem pod niego innego pojazdu, odpowiadały warunkom następującym:
- odległość dolnej krawędzi od powierzchni jezdni nie może przekraczać 700 mm,
- odległość od tylnego obrysu pojazdu nie może przekraczać 600 mm,
- szerokość nie może być mniejsza od szerokości pojazdu o więcej niż 100 mm z każdej strony pojazdu; jeżeli składa się z więcej niż jednego elementu, dopuszcza się między elementami przerwę w kierunku poziomym o długości nie przekraczającej 600 mm,
- końce powinny być zaokrąglone w kierunku do przodu,
- powinny mieć odpowiednią wytrzymałość i być dobrze zamocowane".
b) pkt 4 otrzymuje brzmienie:
"4) § 8 ust. 2 stosuje się do pojazdów rejestrowanych po raz pierwszy po dniu 1 stycznia 1973 r.",
c) pkt 7 otrzymuje brzmienie:
"7) § 9 ust. 1 pkt 2 stosuje się do pojazdów rejestrowanych po raz pierwszy po dniu 30 czerwca 1995 r.; nie dotyczy to pojazdów rejestrowanych po raz pierwszy:
a) przed dniem 1 października 1986 r., w stosunku do których dopuszcza się zawartość tlenku węgla w wysokości 4,5%, a dla motocykli - 5,5%, mierzoną na biegu jałowym silnika,
b) do dnia 30 czerwca 1995 r., a dla pojazdów wyposażonych w silnik o pojemności skokowej poniżej 700 cm3 do dnia 31 grudnia 1996 r., w stosunku do których dopuszcza się zawartość tlenku węgla w wysokości 3,5%, a dla motocykli 4,5% objętości spalin, mierzoną na biegu jałowym silnika,"
d) dodaje się pkt 7a-7c w brzmieniu:
"7a) § 9 ust. 1 pkt 7b stosuje się do pojazdów rejestrowanych po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1986 r., 7b) § 9 ust. 1 pkt 7c stosuje się do pojazdów rejestrowanych po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1995 r., 7c) § 10 ust. 1 pkt 1 lit. c) stosuje się do pojazdów wyprodukowanych po dniu 31 grudnia 1994 r.",
e) pkt 9 otrzymuje brzmienie:
"9) § 10 ust. 1 pkt 6 lit. a) stosuje się do pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 2,51, rejestrowanych po raz pierwszy po dniu 30 czerwca 1971 r., i do pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,51, rejestrowanych po raz pierwszy po dniu 30 czerwca 1995 r.",
f) dodaje się pkt 28a-28f w brzmieniu:
"28a) § 58 ust. 2 pkt 9 - przyrząd do pomiaru prędkości obrotowej pracy silnika o zapłonie samoczynnym stosuje się jako wyposażenie obowiązkowe po dniu 30 czerwca 1995 r.,
28b) § 58 ust. 2 pkt 15 - przyrząd stosuje się jako wyposażenie obowiązkowe w stacjach kontroli pojazdów prowadzących badania techniczne przyczep po dniu 31 grudnia 1995 r.,
28c) § 58 ust. 2 pkt 16 - urządzenie stosuje się jako wyposażenie obowiązkowe po dniu 31 grudnia 1995 r.,
28d) § 58 ust. 2 pkt 17 - analizator stosuje się jako wyposażenie obowiązkowe po dniu 30 czerwca 1995 r.,
28e) § 58 ust. 3 pkt 5 i 7 - urządzenia stosuje się jako wyposażenie obowiązkowe po dniu 31 grudnia 1995 r.,
28f) § 58 ust. 4 i 5 nie stosuje się do dnia 31 grudnia 1996 r. do urządzeń i przyrządów wymienionych w § 58 ust. 2 pkt 1-11 oraz w § 58 ust. 3 pkt 2 i 4-7, jeśli urządzenia te były wyprodukowane, zainstalowane w stacji kontroli pojazdów i użytkowane w niej do badań technicznych przed dniem 1 maja 1993 r.",
g) w pkt 30 wyrazy "31 grudnia 1994 r." zastępuje się wyrazami "31 grudnia 1995 r.",
27) w załączniku nr 2 tabela otrzymuje brzmienie:
| Rodzaj światła | Liczba świateł | Barwa | Rozmieszczenie na pojeździe (mm) | Kontrolny sygnał | Połączenia elektryczne | Własności świetlne | Inne warunki | |||||||
pojazdy samochodowe, z wyjątkiem motocykli | motocykle | przyczepy | na długości | na szerokości" | na wysokości | inne wymagania | włączenia | działania | |||||||
jed-nośladowe | trzykołowe | ||||||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
1 | Drogowe | 2 lub 4 | 1 | 12 |
| biała lub żółta selektywna | z przodu w taki sposób, aby wysyłane światło nie oślepiało kierującego bezpośrednio lub przez odbicie od elementów pojazdu |
|
|
| obowiązkowy - świetlny nie migający barwy niebieskiej |
| 1) powinny być włączane wszystkie równocześnie lub parami, 2) przełączenie świateł mijania na światła t drogowe musi powodować włączenie co najmniej jednej pary świateł drogowych, 3) przełączenie świateł drogowych na światła mijania musi powodować równoczesne wyłączenie wszystkich świateł drogowych | 1) powinny dostatecznie oświetlać drogę co najmniej na 100m przed pojazdem przy dobrej przejrzystości powietrza, 2) światłość wszystkich świateł drogowych nie może być mniejsza niż 30000cd3) (dla motocykli 125000 cd) i nie może przekraczać 225 000 cd | w razie wyposażenia pojazdu w cztery światła drogowe, gdy jedna z par świateł przeznaczona jest wyłącznie do świateł drogowych, dopuszcza się, aby zmieniała ona swe ustawienie w zależności od kąta obrotu kierownicy, przy czym obrót świateł powinien następować wokół osi pionowej; dotyczy to również światła drogowego motocykla |
2 | Mijania | 2 | 1 | 12) |
| biała lub żółta selektywna | z przodu | nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu; wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm4) | 500-1200 |
| dopuszcza się sygnał świetlny nie migający barwy zielonej |
| wyłączenie świateł mijania musi powodować równoczesne wyłączenie wszystkich świateł drogowych | powinny dostatecznie oświetlać drogę co najmniej na 40 m przed pojazdem przy dobrej przejrzystości powietrza | powinny być asymetryczne i oświetlać drogę po prawej stronie na większą odległość niż po lewej stronie26) |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 16 | 16 |
3 | Kierunkowskazy: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3a | przednie | 2 | 25) | 26) |
| żółta samochodowa | z przodu | możliwie najbliżej bocznego obrysu pojazdu, jednak nie dalej niż 400 mm od tego obrysu; wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm4)7) | 350-15008) | nie bliżej niż 40 mm od światła mijania lub przeciwmgłowego przedniego9) |
| obowiązkowy dla wszystkich kierunkowskazów, które nie są widoczne z miejsca kierowcy; może to być sygnał świetlny migający barwy zielonej lub akustyczny albo oba równocześnie; sygnał optyczny powinien gasnąć lub pozostać palącym się i nie migać lub zmieniać ustaloną częstotliwość migania w przypadku niesprawności działania jakiegokolwiek kierunkowskazu, z wyjątkiem kierunkowskazów bocznych; sygnał akustyczny powinien być wyraźnie słyszalny i w wymienionych wyżej warunkach powinien zmieniać ustaloną częstotliwość | 1) włączanie kierunkowskazów powinno być niezależne od włączenia innych świateł; 2) wszystkie kierunkowskazy umieszczone z jednej strony pojazdu powinny być włączane i wyłączane jednym wyłącznikiem oraz powinny działać w jednej fazie | 1) powinny zapalać się i gasnąć z równomierną częstotliwością 90± 30 cykli na minutę; 2) włączenie świateł powinno nastąpić z opóźnieniem -nie większym niż 1 s, a pierwsze wyłączenie - z opóźnieniem nie większym niż 1,5 s od uruchomienia przełącznika kierunkowskazów | jeżeli pojazd ciągnie przyczepę, włączenie kierunkowskazów na pojeździe ciągnącym powinno powodować włączenie kierunkowskazów umieszczonych na przyczepie |
3b | tylne | 2 | 25) | 210) | 2 | żółta samochodowa | z tyłu | możliwie najbliżej bocznego obrysu pojazdu, jednak nie dalej niż 400 mm od tego obrysu; wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm4)7) | 350-15008) | jeżeli odległość od światła pozycyjnego tylnego nie przekracza 300 mm, odległość kierunkowskazu od bocznego obrysu pojazdu nie powinna przekraczać więcej niż o 50 mm odległości światła pozycyjnego tylnego od tego obrysu |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3c | boczne | 211) | 212) | 2 | - | żółta samochodowa | na obu bokach; odległość środka powierzchni świetlnej od przedniego obrysu nie może przekraczać 1800 mm13) | wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm16) | 50014)-150015) | - | - |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 | Hamowania "stop" | co najmniej 2, jednak nie więcej niż 4 | 1 | 217) | 2 | czerwona | z tyłu | wzajemna odległość świateł umieszczonych po lewej i po prawej stronie pojazdu nie może być mniejszej niż 600 mm4) | 350--15008) | - | nie dopuszcza się; dopuszcza się sygnał świetlny nie migający barwy żółtej samochodowej, zapalający się w razie niesprawności światła hamowania "stop" | - | powinno zapalać się w momencie uruchomienia hamulca roboczego | natężenie światła powinno być wyraźnie większe niż natężenie światła świateł pozycyjnych tylnych |
|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
5 | Oświetlające tylną tablicę rejestracyjną | nie określa się | biała | - | - | - | w sposób zapewniający oświetlenie miejsca umieszczenia tylnej tablicy rejestracyjnej | dopuszcza się, z tym że funkcję tę powinien spełniać sygnał przewidziany dla świateł pozycyjnych przednich | - | - | powinno zapewniać możliwość odczytania znaków na tablicy rejestracyjnej w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 20 m | nie może być bezpośrednio widoczne z tyłu pojazdu | |||
6 | Pozycyjne przednie | 2 | 1 | 2 | 2 | biała; dopuszcza się barwę żółtą selektywną, jeżeli jest połączone ze światłem mijania lub światłem drogowym barwy żółtej selektywnej | z przodu18) | nie dalej niż 400 mm19) od bocznego obrysu pojazdu; wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm4) | 350-15008) | - | obowiązkowy - świetlny nie migający barwy zielonej; sygnał ten nie jest wymagany, jeżeli oświetlenie tablicy rozdzielczej może włączać się i wyłączać tylko równocześnie ze światłami pozycyjnymi przednimi i tylnymi | - | - | powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 300 m, jeżeli są jedynymi światłami włączonymi na pojeździe |
|
7 | Pozycyjne tylne | 2 | 1 | 2 | 2 | czerwona | z tyłu 20) | nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu; wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm4) | 350-15008) | - | obowiązkowy - funkcję jego powinien spełniać sygnał przewidziany dla świateł pozycyjnych przednich | - | - | powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 300 m |
|
8 | Odblaskowe tylne inne niż trójkątne | 2 | 1 | 2 |
| czerwona | z tyłu20) | nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu; wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm4) | 250-90021) | - | - | - | - | powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m, jeżeli są oświetlone światłem drogowym innego pojazdu | 1) kształt - inny niż trójkąt; 2) powierzchnia świetlna może mieć wspólne części z powierzchnią świetlną innego światła tylnego |
9 | Odblaskowe tylne trójkątne |
|
|
| 2 | czerwona | z tyłu | nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu; wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm 4) | 250-90021) | - | - | - | - | powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m, jeżeli są oświetlone światłem drogowym innego pojazdu | 1) kształt - trójkąt równoboczny zwrócony wierzchołkiem do góry 2) wewnątrz trójkąta nie może być umieszczone żadne światło |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
10 | Odblaskowe przednie | 2 |
| 2 | 2 | biała | z przodu18) | nie dalej niż 400 mm19) od bocznego obrysu pojazdu; wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm4) | 250-90021) | - | -- | - | - | powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m, jeżeli są oświetlone światłem drogowym innego pojazdu | 1) kształt -inny niż trójkąt; 2) powierzchnia świetlna może mieć wspólne części z powierzchnią światła pozycyjnego przedniego |
11 | Odblaskowe boczne | co najmniej jedno na każdym boku pojazdu; liczba świateł powinna zapewniać spełnienie wymagań dotyczących rozmieszczenia na długości pojazdu | żółta samochodowa; dopuszcza się barwę czerwoną w przypadku światła umieszczonego z tyłu pojazdu we wspólnej obudowie z innym tylnym czerwonym światłem | jeżeli jest jedno światło, powinno być umieszczone w połowie długości22) pojazdu (±15%); światło powinno być umieszczone nie dalej niż 3 m od przedniego obrysu pojazdu i nie dalej niż 1 m od tylnego obrysu pojazdu; wzajemna odległość dwóch sąsiednich świateł umieszczonych na tym samym boku pojazdu nie może przekraczać 3 m; w odniesieniu do motocykli światło lub światła powinny być umieszczone w taki sposób, aby w normalnych warunkach nie mogły być zasłonięte odzieżą kierowcy lub pasażera | na obu bokach pojazdu | 250--90021) | - | - | - |
| powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m, jeżeli są oświetlone światłem drogowym innego pojazdu | kształt - inny niż trójkąt | |||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | |
12 | Awaryjne | jak kierunkowskazy (lp. 3) |
| obowiązkowy - świetlny migający barwy czerwonej; może działać równocześnie z kontrolnym sygnałem, o którym mowa pod lp. 3 kol. 13 | - | powinny zapalać się i gasnąć z równomierną częstotliwością 90 ±30 cykli na minutę i działać w jednej fazie | 1) uzyskiwane jest przez jednoczesne działanie wszystkich kierunkowskazów umieszczonych na pojeździe, a jeżeli pojazd ciągnie przyczepę - również kierunkowskazów przyczepy: 2) powinno być włączane oddzielnym włącznikiem; 3) powinno działać również, gdy urządzenie włączające silnik znajduje się w położeniu uniemożliwiającym jego pracę | |||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
| ||||||||
13 | Przeciwmgłowe tylne | 1 lub 2 | 1 | 1 lub 2 | 1 lub 2 | czerwona | z tyłu | jeżeli jest jedno światło, powinno być umieszczone po lewej stronie pojazdu; jeżeli są dwa światła - po obu stronach pojazdu | 250-100023) | nie bliżej niż 100 mm od światła hamowania "stop" | obowiązkowy - świetlny nie migający barwy żółtej samochodowej |
| 1) może włączać się tylko wówczas, gdy włączone są światła: drogowe, mijania lub przeciwmgłowe przednie; 2) powinno dać się wyłączyć niezależnie od innych świateł | natężenie światła powinno być wyraźnie większe niż natężenie światła świateł pozycyjnych tylnych |
| |
14 | Cofania | 1 lub 2 | - | - | 1 lub 2 | biała | z tylu |
| 250--1200 |
| nie dopuszcza się |
| może włączać się tylko wówczas, gdy włączony jest wsteczny bieg, a urządzenie włączające silnik znajduje się w położeniu umożliwiającym jego pracę |
|
|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
15 | Obrysowe przednie i tylne | 2 widoczne z przodu i 2 widoczne z tyłu |
|
| 2 widoczne z przodu i 2 widoczne z tyłu | biała - z przodu, czerwona - z tyłu |
| możliwie najbliżej bocznego obrysu pojazdu, lecz nie dalej niż 400 mm od tego obrysu | możliwie najwyżej, przy spełnieniu warunku rozmieszczenia na szerokości oraz symetrii świateł | odległość między rzutami na poprzeczną płaszczyznę najbliższych punktów powierzchni świetlnych światła obrysowego i światła pozycyjnego przedniego lub tylnego nie może być mniejsza niż 200 mm | nie dopuszcza się |
|
|
| leżeli ze względu na kształt nadwozia lub wyposażenie pojazdu nie jest możliwe zastosowanie odrębnych świateł widocznych z przodu i świateł widocznych z tyłu, dopuszcza się światło widoczne z przodu i światło widoczne z tyłu, umieszczone po tej samej stronie pojazdu, połączone w jednym urządzeniu |
16 | Przeciwmgłowe przednie | 2 | 1 | 12) | - | biała lub żółta selektywna | z przodu | nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu | nie niżej niż 250 mm i nie wyżej niż światło mijania | - | dopuszcza się sygnał świetlny nie migający barwy zielonej |
| powinno być włączane i wyłączane niezależnie od świateł drogowych i świateł mijania • |
| nie może zmieniać ustawienia w zależności od kąta obrotu kierownicy (nie dotyczy motocykli) |
17 | Postojowe | 4 lub 2 |
| 4 lub 2 | - | biała - z przodu, czerwona - z tyłu, żółta samochodowa -jeżeli światło jest połączone z kierunkowskazem bocznym | 2 z przodu i z tyłu albo po jednym na każdym boku pojazdu | nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu | 350--15008) |
| nie dopuszcza się |
| powinno być możliwe włączenie świateł po jednej stronie pojazdu bez włączania jakiegokolwiek innego światła |
| funkcja tego światła może być również spełniana przez równoczesne włączenie świateł pozycyjnych przednich i tylnych po jednej stronie pojazdu |
18 | Światło jazdy dziennej | 2 | 1 | 1 |
| biała | z przodu | nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu; wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm4) | 250--1500 |
| nie wymaga się |
| połączenie elektryczne powinno być takie, aby nie można było ich włączyć, jeśli nie są jednocześnie włączone tylne światła pozycyjne. Powinny się automatycznie wyłączać, jeżeli włącza się światło mijania lub drogowe, z wyjątkiem krótkotrwałego włączania światła mijania lub drogowego jako ostrzegawczego sygnału świetlnego | światłość każdego światła nie może być mniejsza niż 400 cd, lecz nie większa niż 800 cd | powierzchnia świetlna jednego światła nie może być mniejsza niż 40 cm2 |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
19 | Obrysowe boczne | jak Ip. 11 | - | - | jak Ip.. 11 | jak Ip. 11 | jak Ip. 11 | 350-150025) |
| dopuszczalny; funkcję jego powinien spełniać sygnał przewidziany dla świateł pozycyjnych przednich | - | - | powinny być widoczne przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 300 m |
|
1) Światła pojedyncze motocykli powinny być umieszczone w podłużnej płaszczyźnie symetrii pojazdu.
2) Jeżeli szerokość pojazdu przekracza 1,3 m - liczba świateł jak w kol. 3.
3) Przy czterech światłach drogowych wymaganie to powinna spełniać przynajmniej jedna para świateł.
4) Jeżeli szerokość pojazdu nie przekracza 1,3 m, odległość ta może być zmniejszona do 400 mm.
5) Jeżeli motocykl nie jest wyposażony w kierunkowskazy boczne.
6) Dotyczy motocykli z jednym kołem z tyłu.
7) Dla motocykli jednośladowych - 300 mm.
8) Dla motocykli - 1200 mm; jeżeli konstrukcja pojazdu (z wyjątkiem motocykla) nie pozwala na zachowanie wysokości 1500 mm, dopuszcza się 2100 mm.
9) Dopuszcza się mniejszą odległość, jeżeli natężenie światła kierunkowskazu jest nie mniejsze niż 400 cd.
10) Dotyczy motocykli z jednym kołem z przodu.
11) Nie wymaga się, jeżeli długość pojazdu nie przekracza 6 m i nie jest on przewidziany do ciągnięcia przyczepy.
12) Jeżeli motocykl nie jest wyposażony w kierunkowskazy przednie i tylne.
13) Jeżeli odległość ta, ze względu na konstrukcję pojazdu, nie zapewni dobrej widoczności kierunkowskazów, może być ona zwiększona do 2500 mm.
14) Dla motocykli - 350 mm.
15) Dla motocykli - 1200 mm; jeżeli konstrukcja pojazdu (z wyjątkiem motocykla) nie pozwala na zachowanie wysokości 1500 mm, dopuszcza się 2300 mm.
16) Dla motocykli - 560 mm.
17) Dla motocykli z jednym kołem z tyłu dopuszcza się jedno światło.
18) Na motocyklu z jednym kołem z przodu dopuszcza się umieszczenie świateł w innym miejscu, przy zapewnieniu wymaganej widoczności.
19) Dla przyczep - 150 mm.
20) Na motocyklu z jednym kołem z tyłu dopuszcza się umieszczenie świateł w innym miejscu, przy zapewnieniu wymaganej widoczności.
21) Jeżeli konstrukcja pojazdu (z wyjątkiem motocykla) nie pozwala na zachowanie tej wysokości, dopuszcza się 1500 mm.
22) Dla przyczep - z uwzględnieniem dyszla.
23) Dla motocykli - 900 mm.
24) Pod warunkiem, że jest ono połączone w jednym urządzeniu z innym tylnym światłem sygnalizacyjnym.
25) Jeżeli konstrukcja pojazdu nie pozwala na zachowanie tej wysokości, dopuszcza się 2100 mm.
26) Dla motocykli - wymaganie asymetrii dotyczy tylko świateł mijania z żarówkami halogenowymi.
28) w załączniku nr 3:
a) w § 3 ust. 16 otrzymuje brzmienie:
"16. Elementy instalacji, w których znajduje się lub przez które przepływa gaz, nie mogą być umieszczone w pomieszczeniu przeznaczonym do przewozu osób; nie dotyczy to ścianek zbiornika.",
b) w § 8 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Obudowy całkowite powinny być wyposażone co najmniej w dwa otwory wentylacyjne, a obudowy osłaniające jedynie zawory zbiorników - co najmniej w jeden. Otwór wentylacyjny powinien mieć powierzchnię przekroju nie mniejszą niż 5 cm2. Wyloty otworów wentylacyjnych nie mogą znajdować się bliżej niż 0,25 m od układu wydechowego.",
29) w załączniku nr 4:
a) § 6 otrzymuje brzmienie:
"§ 6. Opony pojazdu powinny być homologowane dopuszcza się także używanie opon uprzednio homologowanych z bieżnikiem regenerowanym na osiach innych niż kierowane. Głębokość rzeźby bieżnika opon nie powinna być mniejsza niż 3 mm.",
b) skreśla się § 7,
c) skreśla się § 12.
Minister Transportu i Gospodarki Morskiej: B. Liberadzki
- Data ogłoszenia: 1994-11-07
- Data wejścia w życie: 1994-12-07
- Data obowiązywania: 1994-12-07
- Z mocą od: 1994-12-07
- Dokument traci ważność: 1999-07-01
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA