REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 1993 nr 41 poz. 189

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ

z dnia 20 kwietnia 1993 r.

w sprawie warunków przyjmowania uczniów do publicznych szkół medycznych oraz przechodzenia z nich do innych typów szkół.

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 26 ust. 2 w związku z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 oraz z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Organ prowadzący publiczne szkoły medyczne zapewnia warunki kontynuowania nauki w szkołach medycznych przez:

1) kształtowanie sieci szkół medycznych odpowiadającej potrzebom ochrony zdrowia,

2) określenie, w porozumieniu z dyrektorami szkół, liczby uczniów, którzy mogą być przyjęci do klas pierwszych tych szkół,

3) zapewnienie informacji dla kandydatów do tych szkół.

§ 2.

Warunkiem przyjęcia do klasy pierwszej szkoły medycznej jest:

1) w przypadku liceum (technikum) - ukończenie podstawowej szkoły publicznej lub szkoły podstawowej o uprawnieniach szkoły publicznej,

2) w przypadku medycznego studium zawodowego - ukończenie publicznej średniej szkoły ogólnokształcącej lub średniej szkoły ogólnokształcącej o uprawnieniach szkoły publicznej albo ukończenie publicznej średniej szkoły zawodowej lub średniej szkoły zawodowej o uprawnieniach szkoły publicznej o kierunku zbliżonym do kierunku kształcenia w studium,

3) przedłożenie zaświadczenia o stanie zdrowia z określeniem braku przeciwwskazań do wykonywania zawodu, do którego przygotowuje szkoła medyczna, a w przypadku osób ubiegających się o przyjęcie do szkół kształcących w zawodach:

a) pielęgniarki,

b) położnej,

c) opiekunki dziecięcej,

d) dietetyczki,

e) higienistki stomatologicznej,

f) technika dentystycznego,

g) technika analityki medycznej,

h) technika fizjoterapii,

i) technika elektroradiologii,

j) technika masażysty

- również z uwzględnieniem wyników badań na nosicielstwo zarazków schorzeń jelitowych.

§ 3.

1. O przyjęciu kandydata do klasy pierwszej liceum (technikum) medycznego oraz do medycznego studium zawodowego decydują:

1) wynik egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej.

2) suma punktów pochodzących z przeliczenia ocen uzyskanych na egzaminie wstępnym lub rozmowy kwalifikacyjnej i na świadectwie szkoły niższego typu z przedmiotów ustalonych przez komisję rekrutacyjno-kwalifikacyjną,

3) ocena predyspozycji psychofizycznych do wykonywania określonego zawodu,

4) inne dodatkowe kryteria ustalone przez dyrektora szkoły w porozumieniu z radą pedagogiczną.

2. Warunki, o których mowa w ust. 1, nie dotyczą kandydatów, którzy szkołę niższego stopnia ukończyli za granicą.

§ 4.

Jeżeli liczba kandydatów do klasy pierwszej szkoły wymienionej w § 3 jest większa niż liczba miejsc w tej klasie, dyrektor szkoły w celu przeprowadzenia rekrutacji powołuje szkolną komisję rekrutacyjno-kwalifikacyjną, wyznacza jej przewodniczącego i określa zadania członków.

§ 5.

Szkolna komisja rekrutacyjno-kwalifikacyjną:

1) ustala listę kandydatów zwolnionych z egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej na podstawie preferencji określonych w § 10,

2) przeprowadza egzamin wstępny lub rozmowę kwalifikacyjną oraz postępowanie kwalifikacyjne, zgodnie z zasadami określonymi w § 9,

3) podejmuje uchwały w sprawie przeprowadzenia egzaminu z przedmiotów, o których mowa w § 6 pkt 2 i w § 7 pkt 4 lit. f), i egzaminu praktycznego, o którym mowa w § 7 pkt 2, oraz określa warunki dopuszczenia do tych egzaminów.

§ 6.

Egzamin wstępny w liceach (technikach) medycznych składa się:

1) z części pisemnej obejmującej język polski i matematykę, a ponadto w przypadku kształcenia:

a) opiekunek dziecięcych - ze sprawdzianu pisemnego z biologii,

b) techników analityki medycznej - ze sprawdzianu pisemnego z chemii,

2) z części ustnej, przeprowadzonej zgodnie z uchwałą komisji rekrutacyjno-kwalifikacyjnej jako:

a) egzamin poprawkowy z języka polskiego i matematyki,

b) egzamin ustny w przypadku kształcenia:

- opiekunek dziecięcych - z biologii,

- techników analityki medycznej - z chemii, jeśli komisja rekrutacyjno-kwalifikacyjną uzna za konieczne zastąpienie sprawdzianu pisemnego, o którym mowa w pkt 1, egzaminem ustnym.

§ 7.

Egzamin wstępny w medycznych studiach zawodowych, stosownie do profilu kształcenia, składa się:

1) z egzaminu ustnego z biologii w studiach kształcących:

a) pielęgniarki,

b) położne,

c) instruktorów higieny,

d) techników farmaceutycznych,

e) opiekunki dziecięce,

f) higienistki stomatologiczne,

g) ortoptystki,

2) z egzaminu ustnego i pisemnego z chemii w studiach kształcących techników dentystycznych i techników analityki medycznej oraz dodatkowo z egzaminu praktycznego z modelarstwa w przypadku kształcenia techników dentystycznych,

3) z egzaminu ustnego i pisemnego z fizyki w studiach kształcących techników elektroradiologii i techników fizjoterapii,

4) z egzaminu ustnego lub pisemnego w studiach kształcących:

a) techników masażystów,

b) techników biomechaników,

c) terapeutów zajęciowych,

d) ratowników medycznych,

e) asystentki stomatologiczne,

f) w innych zawodach medycznych, nie wymienionych w pkt 1-3,

- z przedmiotu lub przedmiotów oraz na warunkach określonych przez komisję rekrutacyjno- kwalifikacyjną.

§ 8.

Na egzamin pisemny przeznacza się po 90 minut na przedmiot, z możliwością wydłużenia czasu egzaminu do 120 minut i wprowadzenia przerwy.

§ 9.

1. Przy ustalaniu liczby punktów za wyniki egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej przyjmuje się wartość ocen: celujący - 6 pkt, bardzo dobry - 5 pkt, dobry - 4 pkt, dostateczny - 3 pkt, mierny - 2 pkt.

2. Przy ustalaniu liczby punktów za oceny na świadectwie ukończenia szkoły przyjmuje się wartość ocen: celujący - 3 pkt, bardzo dobry - 2 pkt, dobry - 1 pkt.

§ 10.

Przy przyjmowaniu do szkół medycznych:

1) finalistom oraz laureatom konkursów przedmiotowych szczebla wojewódzkiego przysługują preferencje określone w odrębnych przepisach,

2) pierwszeństwo w przyjęciu do szkół, w przypadku równorzędnych wyników uzyskanych w postępowaniu kwalifikacyjnym, mają:

a) sieroty i wychowankowie domów dziecka, rodzinnych domów dziecka i rodzin zastępczych,

b) kandydaci o wyjątkowych zdolnościach, którzy mieli ustalony indywidualny program lub tok nauki w szkole, którą ukończyli.

§ 11.

Pozytywny wynik egzaminu wstępnego do innej szkoły średniej nie zwalnia kandydata do publicznej szkoły medycznej z egzaminu wstępnego, składanego przez kandydatów do takich szkół.

§ 12.

Uczniowie liceów (techników) medycznych i medycznych studiów zawodowych mogą zmienić szkołę medyczną w ciągu całego roku szkolnego na warunkach określonych w § 6 pkt 2 oraz w § 7 i 8 w przypadku przejścia do innej szkoły medycznej na warunkach określonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 maja 1992 r. w sprawie warunków przyjmowania do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (Dz. U. Nr 42, poz. 186 i z 1992 r. Nr 75, poz. 371) w przypadku przejścia do innej szkoły niż medyczna.

§ 13.

1. Dyrektor publicznej szkoły medycznej decyduje o przyjęciu uczniów do:

1) klasy pierwszej takiej szkoły, gdy:

a) uczeń powraca z zagranicy,

b) liczba kandydatów do klasy pierwszej jest mniejsza niż liczba miejsc,

2) klasy programowo wyższej niż klasa wymieniona w pkt 1, na podstawie świadectwa ukończenia klasy niższej w publicznej szkole medycznej lub niepublicznej szkole medycznej o uprawnieniach szkoły publicznej tego samego typu oraz odpisu arkusza ocen wydanego przez szkołę medyczną, z której uczeń odszedł.

2. W przypadkach innych niż określone w ust. 1 dyrektor szkoły przyjmuje uczniów na podstawie decyzji komisji rekrutacyjno-kwalifikacyjnej powołanej w celu przeprowadzenia przyjęć uczniów do klas pierwszych, o której mowa w § 4.

§ 14.

Ponadto dyrektor szkoły medycznej:

1) może wydłużyć termin składania podań o przyjęcie do szkoły, gdy liczba kandydatów jest mniejsza od liczby miejsc,

2) może wyznaczyć w szczególnie uzasadnionych przypadkach losowych ucznia - w odpowiedzi na jego prośbę lub prośbę rodziców (opiekunów) - dodatkowy termin egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej,

3) wyznacza i organizuje egzamin uzupełniający w przypadku określonym w § 12,

4) zapewnia stałą i aktualną informację dotyczącą rekrutacji, a w szczególności: terminów składania podań, terminów egzaminów lub rozmów kwalifikacyjnych, warunków przyjęć, sieci punktów informacyjnych dla kandydatów szkół medycznych oraz wyników egzaminów i decyzji w sprawie przyjęć,

5) przekazuje organowi prowadzącemu szkołę i kuratorowi oświaty informacje o wynikach rekrutacji do klasy pierwszej.

§ 15.

1. Organ prowadzący publiczną szkołę medyczną:

1) ogłasza terminy egzaminów wstępnych oraz określa terminy składania podań do tych szkół,

2) może udzielić zgody na wcześniejszy termin rekrutacji w danym studium,

3) ustala tematy pisemnych egzaminów wstępnych z języka polskiego i matematyki, przestrzegając zasady zgodności z obowiązującym minimum programowym.

2. Organ, o którym mowa w ust. 1, działa w porozumieniu z kuratorem oświaty.

§ 16.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Zdrowia i Opieki Społecznej: A. Wojtyła

Metryka
  • Data ogłoszenia: 1993-05-20
  • Data wejścia w życie: 1993-06-02
  • Data obowiązywania: 1993-06-02
  • Z mocą od: 1993-06-02
  • Dokument traci ważność: 1999-04-01

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA