REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 1993 nr 6 poz. 31
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 23 grudnia 1992 r.
w sprawie zasad organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą.
Na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 oraz z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254) zarządza się, co następuje:
§ 1.
2. Szkoły i punkty konsultacyjne tworzone są przy placówkach dyplomatycznych i konsularnych Rzeczypospolitej Polskiej, zwanych dalej „placówkami dyplomatycznymi i konsularnymi”.
3. Szkoły i punkty konsultacyjne zakłada, likwiduje i przekształca Minister Edukacji Narodowej na wniosek kierowników placówek dyplomatycznych lub konsularnych.
2. Dzieci, o których mowa w ust. 1, oraz uczniowie szkół ponadpodstawowych kraju czasowego pobytu mogą uzupełniać wykształcenie w szkołach lub punktach konsultacyjnych, o których mowa w § 1, w zakresie określonym w § 6.
2. W miarę wolnych miejsc do szkół, o których mowa w § 1, mogą być przyjmowane także dzieci obywateli obcych, na zasadach odpłatności stosowanej w szkołach publicznych danego typu w kraju zamieszkania.
2. Zespół jest jednostką budżetową, której zadania są ujęte w planie i budżecie Ministerstwa Edukacji Narodowej.
3. Cele, zadania i organizację Zespołu określa statut, który stanowi załącznik do rozporządzenia.
2. Uczniowie uczęszczający do szkół kraju czasowego pobytu, a jednocześnie uzupełniający wykształcenie w zakresie przedmiotów objętych planem nauczania w szkole polskiej, kształcą się w zakresie następujących przedmiotów:
1) uczniowie szkół podstawowych:
a) w klasach I–III – języka polskiego (z możliwością uzupełniania programu matematyki i środowiska społeczno-przyrodniczego),
b) w klasach IV–VIII – języka polskiego, historii, geografii, ponadto także matematyki, jeżeli istnieje taka potrzeba ze względu na różnice programowe,
2) uczniowie liceów ogólnokształcących:
– języka polskiego, historii Polski, geografii Polski oraz matematyki, jeżeli istnieje taka potrzeba ze względu na różnice programowe.
2. Punkty konsultacyjne mogą być również organizowane jako filie szkół działających przy placówkach dyplomatycznych i konsularnych.
3. Punkty konsultacyjne mogą prowadzić zajęcia ze wszystkich przedmiotów wynikających z planu nauczania lub z uzupełniającego programu nauczania przedmiotów wymienionych w § 6 ust. 2.
2. Nadzór pedagogiczny nad szkołami i punktami konsultacyjnymi sprawuje Minister Edukacji Narodowej przy pomocy nauczycieli zatrudnionych w Ministerstwie Edukacji Narodowej na stanowiskach wymagających kwalifikacji pedagogicznych oraz nauczycieli zatrudnionych w Zespole – zgodnie z przepisami obowiązującymi w kraju w sprawie zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego.
3. Nadzór ogólny na działalnością szkoły i punktu konsultacyjnego sprawuje Zespół we współpracy z kierownikiem placówki dyplomatycznej lub konsularnej.
2. Funkcję kierownika punktu konsultacyjnego powierza i z tej funkcji odwołuje dyrektor Zespołu w uzgodnieniu z kierownikiem placówki dyplomatycznej lub konsularnej, a w przypadku punktu konsultacyjnego będącego filią szkoły – z dyrektorem szkoły.
3. Minister Edukacji Narodowej może również w celu wyłonienia kandydata na dyrektora szkoły lub kierownika punktu konsultacyjnego nie będącego filią szkoły ogłosić konkurs na zasadach i w trybie przez siebie ustalonym, jako organ prowadzący szkołę (punkt konsultacyjny).
4. Nauczycieli do szkół i punktów konsultacyjnych kieruje z kraju Minister Edukacji Narodowej lub upoważniona przez niego osoba, a zatrudnia dyrektor Zespołu; nauczycieli szkół i punktów konsultacyjnych odwołuje dyrektor Zespołu na wniosek Ministra lub upoważnionej przez niego osoby.
5. Nauczycieli szkół i punktów konsultacyjnych nie kierowanych z kraju zatrudniają, na podstawie umowy o pracę, dyrektorzy szkół lub kierownicy punktów konsultacyjnych.
2. Okres pracy w szkołach i punktach konsultacyjnych za granicą jest zaliczany nauczycielowi do okresu zatrudnienia w Polsce na zasadach określonych w odrębnych przepisach obowiązujących w kraju.
2. Dyrektorzy szkół prowadzą zajęcia dydaktyczne w wymiarze 10 godzin tygodniowo w szkole, w której liczba uczniów nie przekracza 100; 8 godzin tygodniowo w szkole o liczbie uczniów nie przekraczającej 200; 6 godzin tygodniowo w szkole liczącej więcej niż 200 uczniów.
3. Kierownikowi punktu konsultacyjnego z tytułu pełnienia funkcji kierowniczej przysługuje ryczałt pieniężny w wysokości stanowiącej odpowiednik wynagrodzenia za liczbę godzin przeznaczonych na realizację zadań wynikających z funkcji kierowniczej, określoną przez dyrektora Zespołu.
Minister Edukacji Narodowej: Z. Flisowski
Załącznik do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 23 grudnia 1992 r. (poz. 31)
STATUT ZESPOŁU SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH W WARSZAWIE DLA DZIECI OBYWATELI POLSKICH CZASOWO PRZEBYWAJĄCYCH ZA GRANICĄ
§ 1. 1. Zespół Szkół Ogólnokształcących dla Dzieci Obywateli Polskich Czasowo Przebywających za Granicą z siedzibą w Warszawie, zwany dalej „Zespołem”, organizuje i koordynuje kształcenie i wychowanie dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą.
2. Zespół w szczególności:
1) organizuje kształcenie korespondencyjne,
2) udziela pomocy szkołom i punktom konsultacyjnym w zakupie przez uczniów podręczników szkolnych i lektur,
3) zaopatruje szkoły i punkty konsultacyjne w programy nauczania, poradniki metodyczne, przepisy prawne, świadectwa i inne druki szkolne,
4) organizuje egzaminy.
3. Zespół podlega bezpośrednio Ministrowi Edukacji Narodowej i jest jednostką budżetową, której zadania ujęte są w planie i budżecie Ministerstwa Edukacji Narodowej.
§ 2. 1. W skład Zespołu wchodzą:
1) Szkoła Podstawowa w Warszawie – kształcąca uczniów w systemie korespondencyjnym w zakresie programu nauczania szkoły podstawowej,
2) Liceum Ogólnokształcące w Warszawie – kształcące uczniów w systemie korespondencyjnym w zakresie programu nauczania liceum ogólnokształcącego,
3) szkoły podstawowe, licea ogólnokształcące i punkty konsultacyjne, zakładane przy placówkach dyplomatycznych i konsularnych.
2. Szkoły i punkty konsultacyjne nie będące filiami szkół, o których mowa w ust. 1 pkt 3, działają na podstawie własnego statutu, uwzględniającego zadania Zespołu, potrzeby uczniów i posiadane środki finansowe.
3. Statut szkoły (punktu konsultacyjnego) opracowuje dyrektor szkoły (kierownik punktu). a uchwala rada pedagogiczna. Statut przesyła się Zespołowi oraz kierownikowi placówki dyplomatycznej lub konsularnej.
§ 3. 1. Dyrektor Zespołu jest odpowiedzialny za całokształt działalności dydaktyczno-wychowawczej i administracyjnej szkół i punktów konsultacyjnych wchodzących w skład Zespołu.
2. Do obowiązków dyrektora Zespołu w szczególności należy:
1) organizowanie szkół i punktów konsultacyjnych,
2) zatwierdzanie organizacji szkół i punktów konsultacyjnych oraz nadzorowanie ich działalności pedagogicznej i gospodarczo-administracyjnej,
3) organizowanie i udzielanie pomocy pedagogicznej nauczycielom szkół i punktów konsultacyjnych oraz rodzicom dzieci kształcących się indywidualnie,
4) zaopatrywanie szkół i punktów konsultacyjnych w pomoce naukowe, książki do bibliotek szkolnych i druki szkolne,
5) organizowanie zaopatrzenia uczniów w podręczniki szkolne,
6) opiniowanie projektów budżetów poszczególnych jednostek szkolnych, sporządzanie zbiorczych zestawień wydatków i przedkładanie do zatwierdzenia Ministrowi Edukacji Narodowej,
7) informowanie rodziców skierowanych do pracy za granicą o możliwościach kształcenia ich dzieci,
8) ustalanie zakresu obowiązków nauczycieli zatrudnionych w szkołach, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 i 2.
§ 4. 1. Szkoły i punkty konsultacyjne, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 3, organizują nauczanie na podstawie ramowych planów nauczania określonych dla szkół publicznych w kraju i – w zależności od potrzeb uczniów – w systemie stacjonarnym lub korespondencyjnym. Nauczanie w systemie korespondencyjnym nie powinno obejmować takich przedmiotów, jak muzyka, wychowanie fizyczne, technika i elementy informatyki.
2. Szkoły stosują dopuszczone w Rzeczypospolitej Polskiej programy nauczania, podręczniki, regulaminy oceniania, klasyfikowania i promowania oraz zasady przeprowadzania egzaminów dojrzałości.
§ 5. W zakresie praw i obowiązków dyrektora Zespołu, dyrektorów szkół, kierowników punktów konsultacyjnych, nauczycieli, rad pedagogicznych i społecznych organów szkół, punktów konsultacyjnych – stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 oraz z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254) oraz ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. Nr 3, poz. 19, Nr 25, poz. 187 i Nr 31, poz. 214, z 1983 r. Nr 5, poz. 33, z 1988 r. Nr 19, poz. 132, z 1989 r. Nr 4, poz. 24 i Nr 35, poz. 192, z 1990 r. Nr 34, poz. 197 i 198, Nr 36, poz. 206 i Nr 72, poz. 423, z 1991 r. Nr 95, poz. 425 i Nr 104, poz. 450 oraz z 1992 r. Nr 53, poz. 252, Nr 54, poz. 254 i Nr 90, poz. 451).
- Data ogłoszenia: 1993-01-26
- Data wejścia w życie: 1993-02-08
- Data obowiązywania: 1993-02-08
- Z mocą od: 1993-02-08
- Dokument traci ważność: 1997-01-03
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA