REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 1992 nr 97 poz. 485
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 12 listopada 1992 r.
w sprawie zarządzania ruchem na drogach
Na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 1 lutego 1983 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 1992 r. Nr 11, poz. 41 i Nr 26, poz. 114) zarządza się, co następuje:
1) ustalania granic obszarów zabudowanych,
2) ustalania granic stref zamieszkania,
3) ustalania zakazów i nakazów ruchu określonych rodzajów pojazdów lub uczestników ruchu,
4) wyznaczania miejsc i warunków postoju lub zatrzymania pojazdów komunikacji publicznej,
5) wyznaczania miejsc i określania sposobów oraz warunków parkowania pojazdów,
6) wyznaczania przejść dla pieszych i ciągów pieszych,
7) ustalania oznakowania drogowskazowego
– podejmowane są na podstawie opracowanego przez inwestora lub zarząd drogi projektu organizacji ruchu lub zmian tej organizacji, zatwierdzonego przez właściwy organ zarządzający ruchem.
2. Projekt organizacji ruchu powinien zawierać:
1) opis techniczny charakteryzujący drogę i warunki ruchu (istniejące lub prognozowane natężenie ruchu z uwzględnieniem struktury kierunkowej na skrzyżowaniach), uzasadnienie wprowadzenia lub zmiany organizacji ruchu oraz planowany termin jej wprowadzenia,
2) plan orientacyjny w skali 1:25 000 lub zbliżonej (z zaznaczeniem drogi lub dróg będących przedmiotem projektu),
3) dwa egzemplarze planu sytuacyjnego lub sytuacyjno-wysokościowego (przy występowaniu na drodze pochyleń podłużnych większych od 3%), z zaznaczeniem istniejącej i projektowanej organizacji ruchu.
3. Projekt organizacji ruchu lub zmian tej organizacji zatwierdza:
1) na autostradach i drogach ekspresowych – Minister Transportu i Gospodarki Morskiej, po zasięgnięciu opinii Komendanta Głównego Policji,
2) na pozostałych drogach – wojewoda, po zasięgnięciu opinii komendanta wojewódzkiego Policji, a także opinii zarządu drogi, jeżeli nie jest on wnioskodawcą organizacji ruchu, oraz opinii właściwego organu wojskowego, jeżeli droga przebiega w rejonie przyległym do obiektów wojskowych.
4. Przedstawiony projekt organizacji ruchu może zostać zatwierdzony bez zmian, ze zmianami lub odrzucony w całości. Organ zarządzający ruchem może odmówić zatwierdzenia projektu organizacji ruchu w przypadku:
1) uchybień formalnych w przedstawionej dokumentacji,
2) niezgodności projektu z przepisami szczegółowymi dotyczącymi organizacji ruchu drogowego,
3) uzasadnionego merytorycznie stwierdzenia nieefektywności przedstawionej organizacji ruchu.
5. Organ zarządzający ruchem określa termin ważności zatwierdzonego projektu organizacji ruchu.
6. Organ zarządzający ruchem po zatwierdzeniu projektu organizacji ruchu przesyła go wnioskodawcy, zatrzymując jeden egzemplarz planu wymienionego w ust. 2 pkt 3.
1) typowego projektu organizacji ruchu określonego w instrukcji oznakowania robót prowadzonych w pasie drogowym, stanowiącej załącznik nr 1 do rozporządzenia,
2) indywidualnego projektu opracowanego zgodnie z zasadami określonymi w instrukcji, o której mowa w pkt 1, jeżeli żaden z typowych projektów nie może być zastosowany w konkretnej sytuacji.
2. O możliwości zastosowania typowego projektu organizacji ruchu decyduje zarząd drogi. Projekt, sporządzony zgodnie z przepisami ust. 1 pkt 2, podlega zatwierdzeniu w trybie określonym w § 1 ust. 3.
1) zarząd drogi wprowadza ograniczenie ruchu lub zamyka drogę dla ruchu i wyznacza objazdy, kierując się zasadą minimalizacji negatywnego wpływu wprowadzanych zmian na sprawność i ekonomikę ruchu, w szczególności pasażerskiej komunikacji autobusowej,
2) zarząd drogi powiadamia o wprowadzonych zmianach (pkt 1) organ zarządzający ruchem oraz komendanta wojewódzkiego Policji, przedstawiając szkic sytuacyjny z zaznaczeniem na nim:
a) odcinka drogi o ograniczonym lub zamkniętym ruchu,
b) zmienionej organizacji ruchu,
c) daty jej wprowadzenia oraz przewidywanej daty przywrócenia poprzedniej organizacji ruchu,
3) organ zarządzający ruchem może skorygować wprowadzone przez zarząd drogi zmiany, pod warunkiem że nie spowoduje to pogorszenia stanu technicznego drogi.
2. W przypadku awarii urządzenia w pasie drogowym lub w jego pobliżu, w której wyniku pogorszył się stan techniczny drogi, oraz w innych przypadkach, gdy można przewidzieć pogorszenie się tego stanu, zarząd drogi wprowadza ograniczenia ruchu lub zamknięcia drogi dla ruchu oraz wyznacza niezbędne w związku z tym objazdy tymczasowe, zgodnie z zasadami określonymi w ust. 1 pkt 1–3.
1) zatwierdza projekt organizacji ruchu opracowany we własnym zakresie lub przez zarząd drogi albo przez innego wnioskodawcę,
2) przekazuje zarządowi drogi zatwierdzony projekt organizacji ruchu do realizacji.
1) znaków B-32 „stój", G-2 „sieć pod napięciem", G-3 „krzyż św. Andrzeja przed przejazdem kolejowym jednotorowym", G-4 „krzyż św. Andrzeja przed przejazdem kolejowym wielotorowym", a także urządzeń zabezpieczających i urządzeń kolejowej sygnalizacji świetlnej, które umieszczają i utrzymują kolejowe jednostki organizacyjne,
2) znaków oznaczających przystanki autobusowe, trolejbusowe i tramwajowe, które umieszczają i utrzymują właściwe przedsiębiorstwa komunikacyjne,
3) wyizolowanych funkcjonalnie od ruchu kołowego urządzeń tramwajowej sygnalizacji świetlnej, które utrzymują właściwe przedsiębiorstwa komunikacyjne,
4) znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu stosowanych w związku z robotami lub czynnościami na drodze lub przy drodze prowadzonymi przez inne niż zarządy dróg jednostki organizacyjne, które wymienione znaki i urządzenia umieszczają i utrzymują.
2. Znaki informacyjne oznaczające obiekty obsługi podróżnych umieszcza w pasie drogowym i utrzymuje zarząd drogi na koszt wnioskodawcy umieszczenia znaków.
2. W ramach sprawowanego nadzoru organ zarządzający ruchem może żądać w szczególności:
1) wymiany zniszczonych lub uszkodzonych znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu,
2) naprawy wadliwie działających urządzeń sygnalizacji świetlnej lub dźwiękowej,
3) umieszczenia znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu w miejscach zgodnych z zatwierdzonym projektem organizacji ruchu.
3. Organ zarządzający ruchem prowadzi ewidencję zatwierdzonych projektów organizacji ruchu lub jej zmian; do ewidencji wpisuje się:
1) numer kolejny projektu,
2) numer drogi i jej kilometraż lub nazwę ulicy,
3) jednostkę wprowadzającą organizację ruchu,
4) charakter organizacji ruchu (stała, czasowa),
5) przewidywany termin wprowadzenia organizacji ruchu.
2. Zezwolenie może być wydane jedynie w celu umożliwienia tymczasowego, krótkotrwałego postoju lub dojazdu do posesji albo obiektu znajdującego się w obszarze objętym zakazem wyrażonym wymienionymi znakami, na okres nie dłuższy niż jeden rok.
3. Zakres i sposób używania zezwolenia określone zostały w załączniku nr 2 do rozporządzenia, w razie niestosowania się do tych warunków osoba kontrolująca ruch drogowy zatrzyma zezwolenie, a na jej wniosek organ zarządzający ruchem może wydać decyzję o cofnięciu zezwolenia.
Minister Transportu i Gospodarki Morskiej: Z. Jaworski
Załączniki do rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej
z dnia 12 listopada 1992 r. (poz. 485)
Załącznik nr 1
INSTRUKCJA
oznakowania robót prowadzonych w pasie drogowym
SPIS TREŚCI
1.1. Postanowienia wstępne
1.2. Warunki prowadzenia robót
2. Urządzenia bezpieczeństwa ruchu
2.1. Zasady ogólne
2.2. Zapora drogowa
2.3. Taśmy ostrzegawcze
2.4. Tablica kierująca
2.5. Tablice do oznaczania ograniczonej skrajni
2.6. Pachołki drogowe
2.7. Znaki wskazujące objazd
2.8. Znaki prowadzące na drodze objazdowej
2.9. Tablice kierujące pieszych
2.10. Światła ostrzegawcze
2.11. Oznakowanie pojazdów wykonujących szybko postępujące roboty na drodze
4. Oznakowanie i zabezpieczenie robót prowadzonych w pasie drogowym
4.1. Zasady ogólne
4.2. Oznakowanie i zabezpieczenie robót prowadzonych bez wyłączenia powierzchni jezdni z ruchu
4.2.1. Oznakowanie i zabezpieczenie robót prowadzonych w chodniku
4.2.2. Oznakowanie i zabezpieczenie robót prowadzonych w poboczu
4.2.3. Oznakowanie i zabezpieczenie robót prowadzonych w pasie dzielącym jezdnię
4.3. Oznakowanie i zabezpieczenie robót prowadzonych z wyłączeniem części powierzchni jezdni z ruchu
4.3.1. Zasady ogólne
4.3.2. Oznakowanie i zabezpieczenie robót prowadzonych przy jednostronnym zajęciu części jezdni
4.3.2.1. Oznakowanie i zabezpieczenie robót prowadzonych przy jednostronnym zajęciu części jezdni dwukierunkowej dwupasowej
4.3.2.2. Oznakowanie i zabezpieczenie robót prowadzonych przy jednostronnym zajęciu części jezdni dwukierunkowej wielopasowej
4.3.2.3. Oznakowanie i zabezpieczenie robót prowadzonych przy jednostronnym zajęciu części jezdni jednokierunkowej
4.3.3. Oznakowanie i zabezpieczenie robót prowadzanych na środku jezdni
4.3.3.1. Oznakowanie i zabezpieczenie robót prowadzonych na środku jezdni dwukierunkowej dwupasowej
4.3.3.2. Oznakowanie i zabezpieczenie robót prowadzonych na środku jezdni dwukierunkowej wielopasowej
4.3.3.3. Oznakowanie i .zabezpieczenie robót prowadzonych na środku jezdni jednokierunkowej
4.3.4. Oznakowanie i zabezpieczenie robót prowadzonych przy obustronnym zajęciu części jezdni
4.3.4.1. Oznakowanie i zabezpieczenie robót prowadzonych przy obustronnym zajęciu części jezdni dwukierunkowej dwupasowej
4.3.4.2. Oznakowanie i zabezpieczenie robót prowadzonych przy obustronnym zajęciu części jezdni jednokierunkowej
4.4. Oznakowanie i zabezpieczenie robót, prowadzonych przy zamknięciu jezdni (drogi) dla ruchu
Załącznik: Typowe projekty oznakowania i zabezpieczenia robót prowadzonych w pasie drogowym
Załącznik nr 2
Wzór: Zezwolenie
Rozmiar: 100 mm x 140 mm
Strony: 1, 2
Dla znaków B-3 ÷ B-12 w tarczę znaku B-1 wpisuje się numer znaku, którego dotyczy zezwolenie.
- Data ogłoszenia: 1992-12-22
- Data wejścia w życie: 1993-01-06
- Data obowiązywania: 1995-01-26
- Dokument traci ważność: 1999-08-19
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA