REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 1992 nr 87 poz. 441
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 5 listopada 1992 r.
w sprawie zakresu, organizacji oraz form opieki zdrowotnej nad uczniami.
Na podstawie art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 oraz z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254) zarządza się, co następuje:
§ 1.
1) bezpłatne świadczenia zdrowotne publicznych zakładów opieki zdrowotnej, a w szczególności świadczenia profilaktyczne, lecznicze i rehabilitacyjne, oraz orzekanie o stanie zdrowia,
2) bezpłatne leczenie uzdrowiskowe,
3) zaopatrzenie w leki i artykuły sanitarne w zakresie określonym w ustawie o zasadach odpłatności za leki i artykuły sanitarne,
4) zaopatrzenie w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze na zasadach ustalonych w przepisach odrębnych dla osób ubezpieczonych.
1) powszechne lekarskie badania profilaktyczne,
2) badania przesiewowe,
3) okresowe profilaktyczne badania stomatologiczne,
4) fluorkową profilaktykę próchnicy zębów i profilaktykę ortodontyczną,
5) obowiązkowe szczepienia ochronne.
2. Badania przesiewowe są wykonywane przez pielęgniarki (higienistki szkolne) w celu wstępnego rozpoznania zaburzeń lub wad rozwojowych ucznia.
3. Szczegółowy zakres i terminy wykonywania badań, o których mowa w ust. 1 i 2, określa załącznik do rozporządzenia.
4. Okresowe profilaktyczne badania stomatologiczne wykonywane są w ramach planowej opieki stomatologicznej.
5. Fluorkowa profilaktyka i profilaktyka ortodontyczna prowadzona jest w celu ograniczenia próchnicy zębów, schorzeń zębopochodnych i wad zgryzowo-szczękowych.
6. Obowiązkowe szczepienia ochronne są wykonywane w zakresie, terminach i na zasadach określonych w przepisach odrębnych.
2. Świadczenia rehabilitacyjne obejmują rehabilitację leczniczą i rehabilitację zawodową.
2. Uczniom szkół zawodowych świadczenia, z wyjątkiem leczenia domowego, zapewniają lekarze właściwej przychodni przyzakładowej lub międzyzakładowej.
3. Uczniom szkół i przedszkoli specjalnych, wychowankom placówek opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych sprawujących całodobową opiekę świadczenia zapewniają w siedzibie placówki, szkoły bądź przedszkola lekarz i pielęgniarka (pielęgniarki). wyznaczeni do sprawowania stałej opieki zdrowotnej przez kierownika publicznego zakładu opieki zdrowotnej wskazanego przez wojewodę. Wymiar czasu i organizację pracy osób sprawujących stałą opiekę zdrowotną ustala kierownik publicznego zakładu opieki zdrowotnej w porozumieniu z dyrektorem szkoły, przedszkola bądź placówki.
4. Okresowe profilaktyczne badania stomatologiczne i opiekę stomatologiczną, ze szczególnym uwzględnieniem systemu planowego leczenia, zapewniają lekarze stomatolodzy stomatologicznej poradni szkolnej lub lekarze stomatolodzy właściwej ze względu na miejsce zamieszkania (pobytu) ucznia poradni stomatologicznej publicznego zakładu opieki zdrowotnej.
2. Do zadań pielęgniarki (higienistki szkolnej) należy w szczególności:
1) wykonanie i interpretowanie badań przesiewowych,
2) współudział w przygotowaniu powszechnych lekarskich badań uczniów i wykorzystanie wyników tych badań,
3) sprawowanie opieki nad uczniami z problemami zdrowotnymi, szkolnymi i społecznymi,
4) udział w organizowaniu i wykonywaniu szczepień ochronnych,
5) udzielanie pomocy w nagłych zachorowaniach uczniów i pracowników szkoły,
6) udział w planowaniu i realizacji edukacji zdrowotnej uczniów, pracowników szkoły i rodziców,
7) sprawowanie kontroli warunków higieniczno-sanitarnych w środowisku szkolnym.
3. Pielęgniarka (higienistka szkolna) w realizacji zadań współpracuje, z lekarzem, o którym mowa w § 5 ust. 1, 2 i 4, terenową poradnią medycyny szkolnej, terenową stacją sanitarno-epidemiologiczną, rodzicami, dyrektorem szkoły, radą pedagogiczną, nauczycielami i wychowawcami.
1) zasady kwalifikowania do zakładów lecznictwa uzdrowiskowego i korzystania ze świadczeń tych zakładów,
2) organizację badań psychologicznych i porad pedagogicznych wykonywanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne i poradnie specjalistyczne działające w systemie oświaty,
3) opiekę medyczną nad osobami uczestniczącymi w zajęciach wychowania fizycznego, uczniami klas sportowych i szkół mistrzostwa sportowego,
4) zasady kierowania i odbywania rehabilitacji zawodowej.
Minister Zdrowia i Opieki Społecznej: A. Wojtyła
Załącznik do rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej
z dnia 5 listopada 1992 r. (poz. 441)
SZCZEGÓŁOWY ZAKRES I TERMINY WYKONYWANIA BADAŃ PRZESIEWOWYCH I POWSZECHNYCH LEKARSKICH BADAŃ PROFILAKTYCZNYCH
Wiek/klasa | Badania przesiewowe | Badania lekarskie | Badania lekarskie stomatologiczne |
1 | 2 | 3 | 4 |
4 lata | Badania obejmują wykrywanie: 1) zaburzeń rozwoju fizycznego, 2) nieprawidłowej ostrości wzroku, 3) zeza, 4) zaburzeń słuchu, 5) zniekształceń statycznych kończyn dolnych | Badanie w obecności rodziców (opiekunów) obejmuje: 1) badanie podmiotowe – wywiad, analizę dokumentacji zdrowotnej, 2) badanie przedmiotowe ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju fizycznego i psychomotorycznego, 3) badania specjalistyczne w razie potrzeby |
|
6 lat – na rok przed rozpoczęciem nauki w szkole | Badania obejmują wykrywanie: 1) zaburzeń rozwoju fizycznego, 2) nieprawidłowej ostrości wzroku, 3) zeza, 4) zaburzeń słuchu, 5) bocznego skrzywienia kręgosłupa, 6) zniekształceń statycznych kończyn dolnych | Badanie w obecności rodziców (opiekunów) obejmuje: 1) badanie podmiotowe – wywiad, informację nauczyciela (wychowawcy klasy), pielęgniarki (higienistki szkolnej), analizę dokumentacji zdrowotnej, 2) badanie przedmiotowe ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju fizycznego i psychomotorycznego, 3) badania specjalistyczne w razie potrzeby, 4) orzeczenie o zdrowotnej gotowości szkolnej i kwalifikacji do wychowania fizycznego | Badanie obejmuje: 1) ocenę uzębienia za pomocą wskaźnika intensywności próchnicy: PUW dla zębów stałych i puw dla zębów mlecznych, 2) ocenę aktywności próchnicy zębów przez oddzielne podanie poszczególnych składników wskaźników PUW i puw, 3) wykrywanie nieprawidłowości (wad) zgryzu spełniających co najmniej jeden z warunków: a) wyraźne zniekształcenie, b) wyraźne ograniczenie funkcji żucia lub gryzienia, 4) kwalifikację do szczególnej opieki stomatologicznej |
Klasa I | Badania obejmują wykrywanie: 1) nieprawidłowej ostrości wzroku, 2) u dzieci, u których nie przeprowadzono badań przesiewowych w wieku 6 lat, lub w przypadku braku dokumentacji zdrowotnej należy wykonać pozostałe badania przewidziane dla wieku 6 lat | Badanie to należy wykonać u dzieci, które nie zostały poddane badaniu w wieku 6 lat (przed rozpoczęciem nauki w szkole), lub w przypadku braku dokumentacji zdrowotnej przewidzianej dla dziecka 6-letniego |
|
Klasa II |
| Badanie uczniów rozpoczynających naukę pływania, u których w opinii rodziców, pielęgniarki (higienistki szkolnej) lub nauczyciela wychowania fizycznego mogą występować przeciwwskazania do pływania |
|
Klasa III | Badania obejmują wykrywanie: 1) zaburzeń rozwoju fizycznego, 2) nieprawidłowej ostrości wzroku, 3) zaburzeń widzenia barw, 4) bocznego skrzywienia kręgosłupa | Badanie w obecności rodziców (opiekunów) obejmuje: 1) badanie podmiotowe – wywiad, informację wychowawcy klasy, pielęgniarki (higienistki szkolnej), analizę dokumentacji zdrowotnej, 2) badanie przedmiotowe ze szczególnym uwzględnieniem: wzrastania i dojrzewania płciowego, tarczycy, rozwoju psychospołecznego, układu ruchu, 3) badania specjalistyczne w razie potrzeby, 4) orzeczenie o kwalifikacji do wychowania fizycznego i sportu szkolnego |
|
Klasa V | Badania obejmują wykrywanie: 1) zaburzeń rozwoju fizycznego, 2) bocznego skrzywienia kręgosłupa, 3) nadmiernej kifozy piersiowej |
|
|
Klasa VI 12 lat | Badanie obejmuje wykrywanie nieprawidłowej ostrości wzroku |
| Badanie obejmuje: 1) ocenę uzębienia za pomocą wskaźnika PUW, 2) ocenę aktywności próchnicy zębów przez oddzielne podanie poszczególnych składników wskaźnika PUW, 3) wykrywanie nieprawidłowości (wad) zgryzu spełniających co najmniej jeden z warunków: a) wyraźne zniekształcenie, b) wyraźne ograniczenie funkcji żucia lub gryzienia, 4) kwalifikację do szczególnej opieki stomatologicznej |
Klasa VIII | Badania obejmują wykrywanie: 1) zaburzeń rozwoju fizycznego, 2) nieprawidłowej ostrości wzroku, 3) zaburzeń słuchu, 4) bocznego skrzywienia kręgosłupa, 5) nadmiernej kifozy piersiowej, 6) podwyższonego ciśnienia tętniczego krwi | Przebieg i zakres badania taki sam jak u uczniów klasy III. Ponadto wydanie orzeczenia lekarskiego dotyczącego kształcenia i nauki zawodu (na specjalnym formularzu). |
|
Uczniowie szkół ponadpodstawowych
Wiek/klasa | Badania przesiewowe | Badania lekarskie | Badania lekarskie stomatologiczne |
1 | 2 | 3 | 4 |
Klasa II | Badanie obejmuje wykrywanie nieprawidłowej ostrości wzroku |
|
|
Klasa ostatnia | Badania -obejmują wykrywanie: 1) zaburzeń rozwoju fizycznego, 2) nieprawidłowej ostrości wzroku, 3) podwyższonego ciśnienia tętniczego krwi | Badanie obejmuje: 1) badanie podmiotowe – wywiad, informację pielęgniarki (higienistki szkolnej), analizę dokumentacji zdrowotnej, 2) badanie przedmiotowe ze szczególnym uwzględnieniem stanu somatycznego, stanu psychicznego, tarczycy, układu moczowo-płciowego, układu ruchu, 3) radiofotografię klatki piersiowej, 4) badania specjalistyczne w razie potrzeby, 5) wydanie orzeczenia lekarskiego dotyczącego kształcenia i nauki zawodu (na specjalnym formularzu) | • |
18 lat |
|
| Przebieg i zakres badań jak u 12-latków |
- Data ogłoszenia: 1992-11-27
- Data wejścia w życie: 1992-12-10
- Data obowiązywania: 1992-12-10
- Z mocą od: 1992-12-10
- Dokument traci ważność: 1999-01-01
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA