REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 1992 nr 87 poz. 441

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ

z dnia 5 listopada 1992 r.

w sprawie zakresu, organizacji oraz form opieki zdrowotnej nad uczniami.

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 oraz z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Uczniom przysługuje prawo do opieki zdrowotnej obejmującej:

1) bezpłatne świadczenia zdrowotne publicznych zakładów opieki zdrowotnej, a w szczególności świadczenia profilaktyczne, lecznicze i rehabilitacyjne, oraz orzekanie o stanie zdrowia,

2) bezpłatne leczenie uzdrowiskowe,

3) zaopatrzenie w leki i artykuły sanitarne w zakresie określonym w ustawie o zasadach odpłatności za leki i artykuły sanitarne,

4) zaopatrzenie w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze na zasadach ustalonych w przepisach odrębnych dla osób ubezpieczonych.

§ 2.
Świadczenia profilaktyczne obejmują w szczególności:

1) powszechne lekarskie badania profilaktyczne,

2) badania przesiewowe,

3) okresowe profilaktyczne badania stomatologiczne,

4) fluorkową profilaktykę próchnicy zębów i profilaktykę ortodontyczną,

5) obowiązkowe szczepienia ochronne.

§ 3.
1. Powszechne lekarskie badania profilaktyczne wykonywane są w celu uzyskania indywidualnej oceny stanu rozwoju i zdrowia ucznia, kwalifikacji do zajęć wychowania fizycznego i sportu szkolnego, a także w zależności od wieku ucznia, orzekania o zdrowotnej gotowości szkolnej, wskazaniach lub przeciwwskazaniach do dalszego kształcenia i nauki zawodu, a także podejmowania pracy.

2. Badania przesiewowe są wykonywane przez pielęgniarki (higienistki szkolne) w celu wstępnego rozpoznania zaburzeń lub wad rozwojowych ucznia.

3. Szczegółowy zakres i terminy wykonywania badań, o których mowa w ust. 1 i 2, określa załącznik do rozporządzenia.

4. Okresowe profilaktyczne badania stomatologiczne wykonywane są w ramach planowej opieki stomatologicznej.

5. Fluorkowa profilaktyka i profilaktyka ortodontyczna prowadzona jest w celu ograniczenia próchnicy zębów, schorzeń zębopochodnych i wad zgryzowo-szczękowych.

6. Obowiązkowe szczepienia ochronne są wykonywane w zakresie, terminach i na zasadach określonych w przepisach odrębnych.

§ 4.
1. Świadczenia lecznicze obejmują leczenie ambulatoryjne w zakresie podstawowej i specjalistycznej opieki zdrowotnej, domowe, szpitalne i pomoc doraźną.

2. Świadczenia rehabilitacyjne obejmują rehabilitację leczniczą i rehabilitację zawodową.

§ 5.
1. Powszechne lekarskie badania profilaktyczne, o których mowa w § 3 ust. 1, oraz leczenie ambulatoryjne i domowe w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej zapewniają, z zastrzeżeniem ust. 2–4, lekarze jednostek (komórek) organizacyjnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, właściwych ze względu na miejsce zamieszkania (pobytu) ucznia.

2. Uczniom szkół zawodowych świadczenia, z wyjątkiem leczenia domowego, zapewniają lekarze właściwej przychodni przyzakładowej lub międzyzakładowej.

3. Uczniom szkół i przedszkoli specjalnych, wychowankom placówek opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych sprawujących całodobową opiekę świadczenia zapewniają w siedzibie placówki, szkoły bądź przedszkola lekarz i pielęgniarka (pielęgniarki). wyznaczeni do sprawowania stałej opieki zdrowotnej przez kierownika publicznego zakładu opieki zdrowotnej wskazanego przez wojewodę. Wymiar czasu i organizację pracy osób sprawujących stałą opiekę zdrowotną ustala kierownik publicznego zakładu opieki zdrowotnej w porozumieniu z dyrektorem szkoły, przedszkola bądź placówki.

4. Okresowe profilaktyczne badania stomatologiczne i opiekę stomatologiczną, ze szczególnym uwzględnieniem systemu planowego leczenia, zapewniają lekarze stomatolodzy stomatologicznej poradni szkolnej lub lekarze stomatolodzy właściwej ze względu na miejsce zamieszkania (pobytu) ucznia poradni stomatologicznej publicznego zakładu opieki zdrowotnej.

§ 6.
Terminy powszechnych lekarskich badań profilaktycznych wymagają uzgodnienia z dyrektorami szkół i innych placówek oświatowych.
§ 7.
Ambulatoryjne świadczenia lecznicze w zakresie specjalistycznej opieki zdrowotnej, w tym również w zakresie specjalistycznej opieki stomatologicznej, leczenie szpitalne, pomoc doraźną i rehabilitację leczniczą zapewniają właściwe ze względu na miejsce zamieszkania (pobytu) ucznia publiczne zakłady opieki zdrowotnej.
§ 8.
1. Stałą opiekę zdrowotną nad uczniami w siedzibie szkoły sprawuje zgodnie ze swoimi uprawnieniami zawodowymi pielęgniarka (higienistka szkolna).

2. Do zadań pielęgniarki (higienistki szkolnej) należy w szczególności:

1) wykonanie i interpretowanie badań przesiewowych,

2) współudział w przygotowaniu powszechnych lekarskich badań uczniów i wykorzystanie wyników tych badań,

3) sprawowanie opieki nad uczniami z problemami zdrowotnymi, szkolnymi i społecznymi,

4) udział w organizowaniu i wykonywaniu szczepień ochronnych,

5) udzielanie pomocy w nagłych zachorowaniach uczniów i pracowników szkoły,

6) udział w planowaniu i realizacji edukacji zdrowotnej uczniów, pracowników szkoły i rodziców,

7) sprawowanie kontroli warunków higieniczno-sanitarnych w środowisku szkolnym.

3. Pielęgniarka (higienistka szkolna) w realizacji zadań współpracuje, z lekarzem, o którym mowa w § 5 ust. 1, 2 i 4, terenową poradnią medycyny szkolnej, terenową stacją sanitarno-epidemiologiczną, rodzicami, dyrektorem szkoły, radą pedagogiczną, nauczycielami i wychowawcami.

§ 9.
Przepisy odrębne regulują:

1) zasady kwalifikowania do zakładów lecznictwa uzdrowiskowego i korzystania ze świadczeń tych zakładów,

2) organizację badań psychologicznych i porad pedagogicznych wykonywanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne i poradnie specjalistyczne działające w systemie oświaty,

3) opiekę medyczną nad osobami uczestniczącymi w zajęciach wychowania fizycznego, uczniami klas sportowych i szkół mistrzostwa sportowego,

4) zasady kierowania i odbywania rehabilitacji zawodowej.

§ 10.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Zdrowia i Opieki Społecznej: A. Wojtyła

Załącznik 1. [SZCZEGÓŁOWY ZAKRES I TERMINY WYKONYWANIA BADAŃ PRZESIEWOWYCH I POWSZECHNYCH LEKARSKICH BADAŃ PROFILAKTYCZNYCH]

Załącznik do rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej
z dnia 5 listopada 1992 r. (poz. 441)

SZCZEGÓŁOWY ZAKRES I TERMINY WYKONYWANIA BADAŃ PRZESIEWOWYCH I POWSZECHNYCH LEKARSKICH BADAŃ PROFILAKTYCZNYCH

Wiek/klasa

Badania przesiewowe

Badania lekarskie

Badania lekarskie stomatologiczne

1

2

3

4

4 lata

Badania obejmują wykrywanie:

1) zaburzeń rozwoju fizycznego,

2) nieprawidłowej ostrości wzroku,

3) zeza,

4) zaburzeń słuchu,

5) zniekształceń statycznych kończyn dolnych

Badanie w obecności rodziców (opiekunów) obejmuje:

1) badanie podmiotowe – wywiad, analizę dokumentacji zdrowotnej,

2) badanie przedmiotowe ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju fizycznego i psychomotorycznego,

3) badania specjalistyczne w razie potrzeby

 

6 lat – na rok przed rozpoczęciem nauki w szkole

Badania obejmują wykrywanie:

1) zaburzeń rozwoju fizycznego,

2) nieprawidłowej ostrości wzroku,

3) zeza,

4) zaburzeń słuchu,

5) bocznego skrzywienia kręgosłupa,

6) zniekształceń statycznych kończyn dolnych

Badanie w obecności rodziców (opiekunów) obejmuje:

1) badanie podmiotowe – wywiad, informację nauczyciela (wychowawcy klasy), pielęgniarki (higienistki szkolnej), analizę dokumentacji zdrowotnej,

2) badanie przedmiotowe ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju fizycznego i psychomotorycznego,

3) badania specjalistyczne w razie potrzeby,

4) orzeczenie o zdrowotnej gotowości szkolnej i kwalifikacji do wychowania fizycznego

Badanie obejmuje:

1) ocenę uzębienia za pomocą wskaźnika intensywności próchnicy: PUW dla zębów stałych i puw dla zębów mlecznych,

2) ocenę aktywności próchnicy zębów przez oddzielne podanie poszczególnych składników wskaźników PUW i puw,

3) wykrywanie nieprawidłowości (wad) zgryzu spełniających co najmniej jeden z warunków:

a) wyraźne zniekształcenie,

b) wyraźne ograniczenie funkcji żucia lub gryzienia,

4) kwalifikację do szczególnej opieki stomatologicznej

Klasa I

Badania obejmują wykrywanie:

1) nieprawidłowej ostrości wzroku,

2) u dzieci, u których nie przeprowadzono badań przesiewowych w wieku 6 lat, lub w przypadku braku dokumentacji zdrowotnej należy wykonać pozostałe badania przewidziane dla wieku 6 lat

Badanie to należy wykonać u dzieci, które nie zostały poddane badaniu w wieku 6 lat (przed rozpoczęciem nauki w szkole), lub w przypadku braku dokumentacji zdrowotnej przewidzianej dla dziecka 6-letniego

 

Klasa II

 

Badanie uczniów rozpoczynających naukę pływania, u których w opinii rodziców, pielęgniarki (higienistki szkolnej) lub nauczyciela wychowania fizycznego mogą występować przeciwwskazania do pływania

 

Klasa III

Badania obejmują wykrywanie:

1) zaburzeń rozwoju fizycznego,

2) nieprawidłowej ostrości wzroku,

3) zaburzeń widzenia barw,

4) bocznego skrzywienia kręgosłupa

Badanie w obecności rodziców (opiekunów) obejmuje:

1) badanie podmiotowe – wywiad, informację wychowawcy klasy, pielęgniarki (higienistki szkolnej), analizę dokumentacji zdrowotnej,

2) badanie przedmiotowe ze szczególnym uwzględnieniem: wzrastania i dojrzewania płciowego, tarczycy, rozwoju psychospołecznego, układu ruchu,

3) badania specjalistyczne w razie potrzeby,

4) orzeczenie o kwalifikacji do wychowania fizycznego i sportu szkolnego

 

Klasa V

Badania obejmują wykrywanie:

1) zaburzeń rozwoju fizycznego,

2) bocznego skrzywienia kręgosłupa,

3) nadmiernej kifozy piersiowej

 

 

Klasa VI 12 lat

Badanie obejmuje wykrywanie nieprawidłowej ostrości wzroku

 

Badanie obejmuje:

1) ocenę uzębienia za pomocą wskaźnika PUW,

2) ocenę aktywności próchnicy zębów przez oddzielne podanie poszczególnych składników wskaźnika PUW,

3) wykrywanie nieprawidłowości (wad) zgryzu spełniających co najmniej jeden z warunków:

a) wyraźne zniekształcenie,

b) wyraźne ograniczenie funkcji żucia lub gryzienia,

4) kwalifikację do szczególnej opieki stomatologicznej

Klasa VIII

Badania obejmują wykrywanie:

1) zaburzeń rozwoju fizycznego,

2) nieprawidłowej ostrości wzroku,

3) zaburzeń słuchu,

4) bocznego skrzywienia kręgosłupa,

5) nadmiernej kifozy piersiowej,

6) podwyższonego ciśnienia tętniczego krwi

Przebieg i zakres badania taki sam jak u uczniów klasy III. Ponadto wydanie orzeczenia lekarskiego dotyczącego kształcenia i nauki zawodu (na specjalnym formularzu).

 

Uczniowie szkół ponadpodstawowych

Wiek/klasa

Badania przesiewowe

Badania lekarskie

Badania lekarskie stomatologiczne

1

2

3

4

Klasa II

Badanie obejmuje wykrywanie nieprawidłowej ostrości wzroku

 

 

Klasa ostatnia

Badania -obejmują wykrywanie:

1) zaburzeń rozwoju fizycznego,

2) nieprawidłowej ostrości wzroku,

3) podwyższonego ciśnienia tętniczego krwi

Badanie obejmuje:

1) badanie podmiotowe – wywiad, informację pielęgniarki (higienistki szkolnej), analizę dokumentacji zdrowotnej,

2) badanie przedmiotowe ze szczególnym uwzględnieniem stanu somatycznego, stanu psychicznego, tarczycy, układu moczowo-płciowego, układu ruchu,

3) radiofotografię klatki piersiowej,

4) badania specjalistyczne w razie potrzeby,

5) wydanie orzeczenia lekarskiego dotyczącego kształcenia i nauki zawodu (na specjalnym formularzu)

18 lat

 

 

Przebieg i zakres badań jak u 12-latków

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 1992-11-27
  • Data wejścia w życie: 1992-12-10
  • Data obowiązywania: 1992-12-10
  • Z mocą od: 1992-12-10
  • Dokument traci ważność: 1999-01-01

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA