REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 1990 nr 2 poz. 15
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 19 grudnia 1989 r.
w sprawie warunków przyjęcia na stanowisko radcy i sekretarza notarialnego oraz w sprawie organizacji praktyki i egzaminu na stanowisko sekretarza notarialnego.
Na podstawie art. 40 § 3 ustawy z dnia 24 maja 1989 r. - Prawo o notariacie (Dz. U. Nr 33, poz. 176) zarządza się, co następuje:
§ 1.
2. W przypadkach szczególnie uzasadnionych na stanowisko radcy notarialnego może być mianowany pracownik posiadający co najmniej wykształcenie średnie i pięcioletnią praktykę na stanowisku sekretarza notarialnego.
§ 2.
1) jest obywatelem polskim,
2) ukończył 18 lat i ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych,
3) posiada co najmniej średnie wykształcenie,
4) odbył praktykę i złożył egzamin sekretarski.
2. Przepis ust. 1 pkt 4 nie dotyczy osób, które ukończyły aplikację notarialną i złożyły egzamin notarialny.
§ 3.
2. Pracownik, który otrzymał ocenę negatywną, po rocznej pracy może ubiegać się ponownie o dopuszczenie go do składania egzaminu sekretarskiego. Decyzję o dopuszczeniu do egzaminu podejmuje prezes sądu wojewódzkiego na wniosek dyrektora państwowego biura notarialnego.
§ 4.
2. W czasie praktyki pracownik powinien zaznajomić się z całokształtem czynności sekretarza notarialnego w państwowym biurze notarialnym lub jego oddziale.
§ 5.
2. Zajęcia teoretyczne dla pracowników wszystkich biur notarialnych organizuje prezes sądu wojewódzkiego wyznaczony przez Ministerstwo Sprawiedliwości. Zajęcia te mają na celu zapoznanie pracownika z przepisami dotyczącymi funkcjonowania państwowych biur notarialnych i zakresu czynności sekretarza notarialnego, ochrony tajemnicy państwowej i służbowej oraz dokształcanie w zakresie wiadomości o państwie i prawie.
3. Zajęcia praktyczne organizuje dyrektor państwowego biura notarialnego, w którym odbywa się praktyka.
§ 6.
§ 7.
2. Ocena kwalifikacyjna powinna zawierać zwięzłą opinię o przebiegu praktyki oraz określenie następujących cech pracownika:
1) wiedzę zawodową oraz umiejętność jej stosowania w praktyce,
2) obowiązkowość, pracowitość, inicjatywę i punktualność,
3) uzdolnienia zawodowe,
4) stosunek do współpracowników i interesantów.
§ 8.
1) była uprzednio zatrudniona na podobnym stanowisku co najmniej 12 miesięcy albo
2) wykaże się w inny sposób wymaganą programem wiedzą teoretyczną, umiejętnością stosowania tej wiedzy w praktyce, a także znajomością metod i technik pracy biurowej.
2. Decyzję w sprawie zwolnienia od obowiązku odbycia praktyki sekretarskiej podejmuje prezes sądu wojewódzkiego na wniosek dyrektora państwowego biura notarialnego, w którym osoba ta jest zatrudniona.
§ 9.
2. Celem egzaminu jest sprawdzenie praktycznej i teoretycznej wiedzy pracownika, niezbędnej do objęcia stanowiska sekretarza notarialnego.
3. Kierownik praktyki sekretarskiej zawiadamia pracownika zakwalifikowanego do egzaminu sekretarskiego o terminie tego egzaminu co najmniej na 7 dni przed wyznaczonym terminem.
§ 10.
2. Przedmiotem egzaminu pisemnego powinien być jeden temat z zakresu wiedzy teoretycznej oraz jeden z zakresu wiedzy praktycznej.
3. Egzamin pisemny trwa do sześciu godzin i odbywa się w obecności co najmniej dwóch członków komisji wyznaczonych przez przewodniczącego komisji egzaminacyjnej.
§ 11.
§ 12.
2. Złożenie egzaminu sekretarskiego z wynikiem pozytywnym wymaga uzyskania ocen co najmniej dostatecznych z obu części egzaminu.
§ 13.
2. W razie niedostatecznego wyniku egzaminu, termin następnego egzaminu może być wyznaczony po upływie co najmniej trzech miesięcy od dnia przeprowadzenia poprzedniego egzaminu, nie później jednak niż po upływie roku.
§ 14.
§ 15.
§ 16.
Minister Sprawiedliwości: A. Bentkowski
- Data ogłoszenia: 1990-01-12
- Data wejścia w życie: 1990-02-01
- Data obowiązywania: 1990-02-01
- Z mocą od: 1990-02-01
- Dokument traci ważność: 1991-04-21
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA