REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 1987 nr 33 poz. 185
USTAWA
z dnia 23 października 1987 r.
o przedsiębiorstwie państwowym „Porty Lotnicze”
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1. [Przedsiębiorstwo państwowe "Porty Lotnicze"]
2. PPL jest przedsiębiorstwem prowadzącym działalność w zakresie rozwoju i eksploatacji portów lotniczych w Polsce służących do obsługi krajowego i międzynarodowego ruchu lotniczego.
3. Portami lotniczymi w rozumieniu niniejszej ustawy są obiekty i urządzenia obejmujące: lotniska komunikacyjne, drogi startowe, lotnicze urządzenia naziemne, w tym radionawigacyjne i radiolokacyjne, dworce lotnicze pasażerskie i towarowe, a także inne obiekty zaplecza portowego.
2. PPL posiada osobowość prawną.
3. PPL podlega wpisowi do rejestru przedsiębiorstw państwowych na zasadach określonych w ustawie o przedsiębiorstwach państwowych.
4. Siedzibą PPL jest miasto stołeczne Warszawa.
Rozdział 2
Działalność
Art. 4. [Przedmiot działalności]
1) budowa, modernizacja i eksploatacja lotnisk komunikacyjnych oraz lotniczych urządzeń naziemnych,
2) budowa, rozbudowa i utrzymanie dworców lotniczych i innych obiektów zaplecza portowego,
3) świadczenie usług lotniczych związanych ze startem, lądowaniem i parkowaniem statków powietrznych na rzecz krajowych i zagranicznych przewoźników oraz innych osób eksploatujących statki powietrzne,
4) świadczenie usług na rzecz pasażerów linii lotniczych oraz innych usług, a w szczególności usług reklamowych, prowadzenie sklepów wolnocłowych oraz wynajem pomieszczeń przedstawicielstwom obcych przewoźników,
5) świadczenie usług związanych z przewozami ładunków przez przewoźników powietrznych,
6) świadczenie usług w zakresie serwisu technicznego dla statków powietrznych.
2. PPL realizuje zadania związane z wykonywaniem czynności zleconych przez Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności w zakresie kierowania, kontroli, nadzoru, zabezpieczenia i obsługi ruchu lotniczego.
3. PPL prowadzi na własny rachunek rozliczenia z tytułu swojej działalności oraz z tytułu czynności zleconych przez Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności, o których mowa w ust. 2.
4. PPL może podjąć, po uzyskaniu zgody Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności, działalność inną niż określona w ust. 1 i 2, jeżeli nie ogranicza to jego statutowej działalności. Podjęcie takiej działalności podlega ujawnieniu w rejestrze przedsiębiorstw państwowych.
5. Prowadzenie przez PPL działalności w zakresie handlu zagranicznego, niezbędnej do realizacji zadań określonych w ust. 1 i 2, nie wymaga uzyskania koncesji.
2. Plany PPL ustala naczelny dyrektor po zasięgnięciu opinii rady pracowniczej PPL.
3. Działalność gospodarcza PPL jest oparta na zasadach racjonalnej gospodarki i rachunku ekonomicznego.
4. PPL prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
5. Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, może dostosować przepisy ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. z 1986 r. Nr 8, poz. 44, Nr 39, poz. 192 i Nr 47, poz. 226 oraz z 1987 r. Nr 33, poz. 181) do specyfiki PPL.
2. PPL nie może być postawione w stan upadłości, jeżeli Minister Transportu, Żeglugi i Łączności uzna, że dalsze istnienie PPL jest uzasadnione celami, dla których realizacji zostało utworzone.
3. Likwidacja PPL może nastąpić tylko w drodze ustawy.
2. PPL gospodarując wydzielonym mu i nabytym mieniem zapewnia jego ochronę.
3. PPL wykonuje wszelkie uprawnienia w stosunku do mienia będącego w jego dyspozycji, z wyjątkiem uprawnień wyłączonych w przepisach ustawowych.
2. PPL odpowiada za swoje zobowiązania.
3. PPL nie odpowiada za zobowiązania Skarbu Państwa ani innych osób prawnych.
4. Skarb Państwa nie odpowiada za zobowiązania PPL.
2. Zbycie środków trwałych będących częścią czynnych systemów zabezpieczenia ruchu lotniczego wymaga zgody Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności.
3. Zbycie pozostałych środków trwałych wymaga zgody rady pracowniczej.
Rozdział 3
Organizacja i przedstawicielstwo
Art. 11. [Organy PPL]
2. Porty lotnicze mogą być zorganizowane jako oddziały terenowe przedsiębiorstwa.
1) zasady organizacji zarządu oraz tworzenia, łączenia i likwidacji portów lotniczych,
2) system kontroli wewnętrznej.
2. Statut PPL, przedstawiany przez naczelnego dyrektora oraz zaopiniowany przez zebranie delegatów, zatwierdza Minister Transportu, Żeglugi i Łączności.
2. Członków kolegium oraz rady techniczno-ekonomicznej powołuje i odwołuje naczelny dyrektor.
2. Regulamin organizacyjny ustala naczelny dyrektor po zasięgnięciu opinii rady pracowniczej.
2. Jeżeli czynności prawne, dokonywane przez osoby określone w ust. 1, obejmują rozporządzanie prawem, którego wartość przekracza pięć milionów złotych, lub czynności te mogą spowodować zobowiązania PPL do świadczenia o wartości powyżej pięciu milionów złotych, do skuteczności oświadczenia woli jest wymagane współdziałanie co najmniej dwóch osób.
3. Statut PPL może dla określonych czynności prawnych ustalić granicę wartości inną niż określona w ust. 2.
2. Udzielenie pełnomocnictwa wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności.
3. Udzielenie i odwołanie pełnomocnictwa podlega ujawnieniu w rejestrze przedsiębiorstw państwowych. Nie dotyczy to pełnomocnictwa do dokonywania poszczególnych czynności oraz ustanawiania pełnomocników procesowych.
Rozdział 4
Przedsiębiorstwa mieszane i spółki
Art. 19. [Utworzenie przedsiębiorstwa mieszanego]
2. Warunki i tryb tworzenia oraz zasady funkcjonowania przedsiębiorstwa mieszanego utworzonego z podmiotem zagranicznym określają odrębne przepisy.
2. Warunki i tryb tworzenia oraz funkcjonowania spółki określają odrębne przepisy.
Rozdział 5
Naczelny dyrektor
Art. 21. [Naczelny dyrektor]
2. Wyłonienie kandydatów na stanowisko naczelnego dyrektora może nastąpić w drodze konkursu zarządzonego przez Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności, który powołuje komisję konkursową i ustala tryb postępowania konkursowego.
3. Komisja konkursowa składa się z przedstawicieli: Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności, Ministra Finansów, banku finansującego oraz rady pracowniczej, związku zawodowego, organizacji politycznych i młodzieżowych, działających w PPL.
4. Komisja konkursowa wyłania kandydatów na stanowisko dyrektora naczelnego na podstawie oceny ich kwalifikacji zawodowych, postawy moralnej i społecznej oraz umiejętności współżycia społecznego.
2. W razie zawieszenia, o którym mowa w ust. 1, Minister Transportu, Żeglugi i Łączności wyznacza na okres nie przekraczający trzech miesięcy tymczasowego kierownika.
3. O podjętych decyzjach Minister Transportu, Żeglugi i Łączności powiadamia radę pracowniczą.
2. Rada pracownicza może wystąpić do naczelnego dyrektora z uzasadnionym wnioskiem o odwołanie zastępców naczelnego dyrektora i głównego księgowego.
3. Minister Transportu, Żeglugi i Łączności jest obowiązany, rozpatrując w ciągu dwóch tygodni wniosek, o którym mowa w ust. 1, przeprowadzić w miarę potrzeby postępowanie wyjaśniające. W razie potwierdzenia zarzutów zawartych we wniosku, Minister Transportu, Żeglugi i Łączności uwzględnia ten wniosek.
4. Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio do wniosku o odwołanie zastępców naczelnego dyrektora i głównego księgowego.
Rozdział 6
Samorząd załogi
Art. 28. [Załoga PPL]
2. Do organów samorządu załogi PPL należy stanowienie w sprawach i na zasadach określonych w ustawie, jak również wyrażanie opinii i zgłaszanie wniosków oraz sprawowanie kontroli działalności PPL.
3. Przepis ust. 2 nie dotyczy spraw obronności i bezpieczeństwa państwa.
1) zebranie delegatów,
2) rada pracownicza.
2. W jednostkach organizacyjnych PPL, określonych w statucie samorządu załogi, mogą być powoływane oddziałowe rady pracownicze, które są organami samorządu.
1) liczbę i sposób wyboru delegatów oraz członków rady pracowniczej PPL,
2) szczegółowe zasady powoływania komisji wyborczej oraz tryb jej działania,
3) terminy odbywania oraz sposób zwoływania i prowadzenia posiedzeń zebrania delegatów i rady pracowniczej PPL, jak również tryb podejmowania uchwał przez te organy,
4) jednostki organizacyjne PPL, w których powołuje się oddziałowe rady pracownicze, jak również sposób wyboru członków oraz zadania, kompetencje i szczegółowe zasady działania tych rad,
5) terminy i sposób składania zebraniu delegatów sprawozdań z działalności rady pracowniczej.
2. Członkowie organów samorządu są odpowiedzialni wobec załogi.
3. Członek organu samorządu zachowuje prawo do wynagrodzenia za czas niewykonywania pracy z powodu pełnienia swoich zadań w godzinach pracy.
2. Przepis ust. 1 nie narusza przepisów o rozwiązywaniu stosunku pracy bez wypowiedzenia.
3. Przepisy ust. 1 i 2 oraz art. 31 stosuje się również do członków oddziałowych rad pracowniczych.
1) opiniuje na wniosek naczelnego dyrektora projekty wieloletnich planów PPL,
2) podejmuje uchwały w sprawie podziału zysku przeznaczonego dla załogi,
3) dokonuje rocznej oceny działalności rady pracowniczej i naczelnego dyrektora PPL,
4) uchwala na wniosek rady pracowniczej statut samorządu załogi.
2. Wyborcy, na wniosek co najmniej jednej piątej liczby osób uprawnionych do głosowania, mogą w tajnym głosowaniu odwołać delegata.
3. Wybory delegatów organizuje i przeprowadza komisja wyborcza.
2. Rada pracownicza:
1) opiniuje projekty planów rocznych PPL oraz projekty zmian tych planów,
2) przyjmuje przedstawione przez naczelnego dyrektora sprawozdania roczne oraz bilanse,
3) opiniuje zamierzenia w sprawach inwestycji finansowanych ze środków własnych PPL,
4) podejmuje uchwały w sprawie zakładowego budownictwa mieszkaniowego i socjalnego,
5) podejmuje uchwały w sprawach zasad wykorzystania funduszów socjalnego i mieszkaniowego oraz środków z zysku przeznaczonych na nagrody,
6) wyraża zgodę na dokonanie darowizny,
7) decyduje o przystąpieniu PPL do organizacji społecznej w charakterze członka zbiorowego,
8) podejmuje uchwały w sprawie klubów techniki i racjonalizacji,
9) uchwala na wniosek naczelnego dyrektora regulamin pracy PPL.
2. Naczelny dyrektor jest obowiązany zawiadomić radę pracowniczą o zajętym stanowisku niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu dwóch tygodni.
2. Naczelny dyrektor jest obowiązany udostępnić dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli.
2. Prezydium jest wewnętrznym organem rady pracowniczej i realizuje określone przez nią zadania. Rada pracownicza nie może upoważniać prezydium do występowania w jej imieniu w sprawach należących do jej kompetencji.
2. Zebranie delegatów z własnej inicjatywy lub na wniosek co najmniej jednej piątej liczby pracowników może przed upływem kadencji, w trybie przewidzianym w ust. 1, odwołać członka rady pracowniczej lub całą radę.
2. Bierne prawo wyborcze do organów samorządu nie przysługuje naczelnemu dyrektorowi, zastępcom naczelnego dyrektora, głównemu księgowemu, radcy prawnemu oraz pracownikom oddelegowanym do pracy poza PPL na okres dłuższy niż pół roku, a w wyborach do oddziałowych rad pracowniczych - także kierownikom i zastępcom kierowników oddziałów terenowych PPL.
3. Funkcji członka rady pracowniczej nie można pełnić bez przerwy dłużej niż dwie kadencje.
Rozdział 7
Naczelny dyrektor a samorząd
Art. 44. [Wykonywanie uchwał organów samorządu]
2. Naczelny dyrektor uczestniczy w posiedzeniach rady pracowniczej. Na zaproszenie rady pracowniczej naczelny dyrektor uczestniczy również w posiedzeniach prezydium rady.
3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do kierowników oddziałów terenowych PPL, w których działają oddziałowe rady pracownicze.
2. Naczelny dyrektor jest obowiązany zapewnić samorządowi załogi warunki lokalowe oraz środki niezbędne do jego właściwego funkcjonowania.
1) jest sprzeczna z uchwałą rady pracowniczej lub uchwałą zebrania delegatów,
2) została podjęta bez zasięgnięcia opinii rady pracowniczej w sprawach, w których naczelny dyrektor ma obowiązek zasięgania takiej opinii,
3) została podjęta bez uchwały rady pracowniczej w sprawach za zakresu działania i uprawnień rady.
2. Nie podlega wstrzymaniu wykonanie decyzji, o której mowa w ust. 1, jeżeli mogłoby to poważnie zakłócić eksploatację lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych lub narazić PPL na szkody.
2. Decyzja naczelnego dyrektora o wstrzymaniu wykonania uchwały, o której mowa w ust. 1, powinna być wydana w formie pisemnej oraz zawierać uzasadnienie faktyczne i prawne.
3. Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się do uchwał rady pracowniczej, o których mowa w art. 46.
2. Jeżeli mimo wniesienia sprzeciwu naczelny dyrektor podtrzyma decyzję albo w ciągu trzech dni nie zawiadomi rady pracowniczej o uchyleniu decyzji, radzie pracowniczej przysługuje prawo zwrócenia się o rozstrzygnięcie sporu do komisji rozjemczej w trybie określonym w art. 50.
2. Rada pracownicza może wystąpić do naczelnego dyrektora o zmianę lub uchylenie jego decyzji, która narusza interes ogólnospołeczny lub interes PPL.
3. W razie nieuwzględnienia wystąpienia, o którym mowa w ust. 1 i 2, naczelnemu dyrektorowi lub radzie pracowniczej przysługuje prawo zwrócenia się o rozstrzygnięcie sporu do komisji rozjemczej w trybie określonym w art. 50.
Rozdział 8
Rozstrzyganie sporów
Art. 50. [Spory między naczelnym dyrektorem a radą pracowniczą]
2. Naczelny dyrektor lub rada pracownicza zgłaszają do komisji rozjemczej wnioski o rozpatrzenie sprawy w terminie czternastu dni od dnia powzięcia wiadomości o zdarzeniu stanowiącym przyczynę sporu. Komisja rozjemcza w terminie czternastu dni od dnia zgłoszenia wniosku wydaje orzeczenie rozstrzygające spór.
3. W razie gdy naczelny dyrektor lub rada pracownicza nie godzi się z treścią orzeczenia komisji rozjemczej, może w terminie czternastu dni wystąpić o ostateczne rozstrzygnięcie sporu przez komisję mediacyjną, powołaną przez Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności.
Rozdział 9
Nadzór
Art. 51. [Nadzór nad PPL]
2. W przypadku określonym w ust. 1 Minister Transportu, Żeglugi i Łączności zapewnia PPL środki niezbędne do wykonania nałożonego zadania lub wskazuje jednostkę, która na podstawie umowy z PPL zapewni środki na wykonanie tego zadania.
Rozdział 10
Przepisy przejściowe i końcowe
Art. 55. [Mienie, prawa i zobowiązania PPL]
2. Do powołania pierwszego naczelnego dyrektora PPL nie stosuje się przepisów art. 24.
2. Do czasu ukonstytuowania się przewidzianych w ustawie organów samorządu załogi ich kompetencje wykonuje naczelny dyrektor PPL.
2. Minister Transportu, Żeglugi i Łączności podejmie decyzję w sprawie zatwierdzenia statutu PPL w terminie trzech miesięcy od dnia przedstawienia statutu do zatwierdzenia.
Przewodniczący Rady Państwa: W. Jaruzelski
Sekretarz Rady Państwa: Z. Surowiec
- Data ogłoszenia: 1987-10-24
- Data wejścia w życie: 1987-10-24
- Data obowiązywania: 2006-05-25
- Dokument traci ważność: 2017-10-27
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA