REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Jak nie wdrażać sztucznej inteligencji? Oto 6 podstawowych błędów, które popełniają przedsiębiorstwa wprowadzając AI w swojej firmie.
Rozwój sztucznej inteligencji nie pozostaje bez wpływu na czerpanie zasobów energii i generowanie śladu węglowego. Dlaczego?
Najgłośniejszym tematem 2023 roku była sztuczna inteligencja. Generatywna AI jest niewątpliwie najszybciej rozwijającym się obszarem sztucznej inteligencji. Czy w tym roku można spodziewać się przełomów? Co z tegorocznymi wyborami pod okiem AI?
Rozwój sztucznej inteligencji rewolucjonizuje różnorodne aspekty życia – również te biznesowe. Postępy w tej dziedzinie dotyczą więc także działu zasobów ludzkich. Wykorzystanie zaawansowanych technik uczenia maszynowego oraz algorytmów stwarza nowe możliwości dla przedstawicieli HR, umożliwiając im efektywną optymalizację procesów biznesowych, eliminację potencjalnych błędów oraz usprawnienie analizy danych w celu podejmowania bardziej trafnych decyzji.
REKLAMA
Generatywna sztuczna inteligencja niesie ze sobą obietnicę rozszerzania inteligencji i prędkości uczenia się. Zanim to jednak nastąpi, menedżerowie ds. IT (CIOs) z sektora publicznego będą musieli skoncentrować się na unowocześnieniu swoich organizacji.
Poprzedni rok to globalny triumf AI, większy popyt na moc obliczeniową, chmurę i oprogramowanie, ale i spadki w wielu obszarach rynku IT. Kryzys nie sprzyjał rozwojowi branży informatycznej. Teraz ekonomiści uważają, że 2024 rok może być dla tej branży lepszy, bo poprawiają się nastroje w gospodarce. Dodatkowym zaś kołem zamachowym dla rynku IT będą regulacje związane z cyberbezpieczeństwem oraz rosnąca popularność sztucznej inteligencji.
Polacy najbardziej chcieliby, by roboty i systemy automatyczne przejęły od nich uciążliwe obowiązki domowe, ale nie zastępowały ich w pracy zawodowej.
Prestiż i wartość społeczna zawodów są oceniane przez sztuczną inteligencję w sposób bardzo zróżnicowany, co niesie duże ryzyko. Międzynarodowa Organizacja Pracy postanowiła więc zająć się tym zjawiskiem i opracowała raport. Okazuje się, że istnieje pewnego rodzaju algorytmiczne zrozumienie ogólnych opinii ludzkich, co w przyszłości może potencjalnie umożliwić wykorzystanie sztucznej inteligencji w badaniach zawodowych, przynosząc korzyści, w tym wydajność, opłacalność, szybkość i dokładność w wychwytywaniu ogólnych tendencji.
REKLAMA
Sztuczna inteligencja jednocześnie fascynuje i budzi obawy. Na rynku pracy są one związane z możliwą utratą miejsca pracy czy zmianami w strukturze zatrudnienia. Tym bardziej, że pracownicy często nie wiedzą, czy w ich firmach wykorzystuje się AI.
W dynamicznym świecie biznesu innowacje odgrywają kluczową rolę. Sztuczna inteligencja (AI) staje się rewolucyjnym narzędziem, zmieniającym sposób, w jaki firmy funkcjonują i konkurują na rynku. Rozwój generatywnych modeli sztucznej inteligencji, takich jak ChatGPT, stał się punktem zwrotnym dla liderów biznesu, wyznaczając nowe standardy w dziedzinie technologii. W odpowiedzi na ten trend Lazarski University of Technology wprowadza innowacyjny program "Gen AI dla Biznesu", który nie tylko dostarcza teoretycznej wiedzy o sztucznej inteligencji, ale skupia się też na jej praktycznym wykorzystaniu w biznesie. Uczestnicy zdobędą nie tylko wiedzę, ale i niezbędne narzędzia do efektywnego wykorzystania AI w celu rozwijania innowacji i wzmacniania przewagi konkurencyjnej swoich firm.
Wykorzystywanie sztucznej inteligencji w logistyce jest już praktycznie na porządku dziennym. Ale to dopiero początek wykorzystywania potencjału AI. Rewolucja jest blisko, a nawet jeszcze bliżej.
Sztuczna inteligencja przekonuje do siebie handlowców? Wygląda na to, że tak. Nawet ponad 60 proc. firm z branży handlowej planuje zwiększyć inwestycje w sztuczną inteligencję (AI) w najbliższych 18 miesiącach. Skąd takie zainteresowanie?
Sztuczna inteligencja to z jednej strony ułatwianie życia a z drugiej problemy i wątpliwości związane np. z dezinformacją, fake newsami czy ochroną danych. Ma to szczególne znaczenie w kontekście młodych użytkowników. Koniecznie należy edukować młode pokolenie w zakresie korzyści i zagrożeń związanych ze sztuczną inteligencją. I tu zadanie dla nauczycieli i osób pracujących z młodzieżą.
Sektor finansowy korzysta ze sztucznej inteligencji nie od dziś. W bankach możliwości na wykorzystanie nowych technologii jest dużo. Czy dalszy rozwój AI wiąże się z ryzykiem ograniczenia zatrudnienia w sektorze bankowym?
Na tradycyjne reklamy jesteśmy już uodpornieni. Niechętnie oglądamy je w telewizji, szybko przewijamy na stronach internetowych. Teraz więc wystarczy, że podjedziemy na sklepowy parking, by otrzymać spersonalizowaną porcję informacji i zachęt do zakupu. Nawet powinno nas dziwić, że przekaz dotyczy dokładnie tych produktów, po które przyjechaliśmy.
Eksperci ostrzegają: zasadniczo w rozpoczętym roku wzrośnie liczba fałszerstw we wszystkich znanych formach – od fałszywych zdjęć i filmów po aplikacje i artykuły naukowe. W przyszłości trudno będzie odróżnić e-maile phishingowe lub fałszywe obrazy od oryginałów. A szybki wzrost liczby replik oznacza, że do zdemaskowania takich manipulacji potrzeba będzie nie tylko więcej czasu, ale także większej wiedzy.
To, co jest dobre dla pracowników, może być ogromnym wyzwaniem dla przedsiębiorców. Czy wzrost wynagrodzeń sprawi, że firmy przerzucą koszty na klientów? Zautomatyzują to, co mogą? Czy po prostu zbankrutują?
W dzisiejszym świecie, gdzie kolejne innowacje technologiczne zmieniają oblicze rzeczywistości, przemysł również stoi u progu rewolucji, której głównym motorem będzie, a w wielu przypadkach już jest, sztuczna inteligencja (AI). To wizja nieodległej przyszłości, w której fabryki operują całkowicie autonomicznie, a sztuczna inteligencja sprawuje kontrolę nad wszystkimi aspektami łańcucha wartości, obejmując zaopatrzenie, produkcję, utrzymanie maszyn i ich modernizację – minimalizując jednocześnie ludzką ingerencję.
Sztuczna inteligencja w nauce. Uchwałę w sprawie korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia podjęła Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia Uniwersytetu Warszawskiego. Regulacje dotyczą m.in. używania SI przy przygotowywaniu prac dyplomowych i zaliczeniowych.
Nawet 10 mld dolarów. Tyle dla przemysłu może być warta sztuczna inteligencja - wynika z badań ABI Research. A dokładniej, tyle mogą wynieść dodatkowe przychodu, jeśli SI będzie wykorzystywana w przemyśle.
Sztuczna inteligencja budzi wiele emocji. Gorące dyskusje, także w księgowości, wywołuje zwłaszcza potencjalny wpływ AI na poziom zatrudnienia w firmach. Czy faktycznie księgowi powinni obawiać się utraty pracy z powodu postępującej automatyzacji i rosnącej roli sztucznej inteligencji?
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, specjaliści ds. zasobów ludzkich stają w obliczu rosnącej roli sztucznej inteligencji (SI) w analizie wynagrodzeń. Postęp technologiczny otwiera nowe horyzonty, umożliwiając bardziej precyzyjną analizę danych dotyczących wynagrodzeń, identyfikację trendów rynkowych oraz dostosowywanie strategii wynagrodzeń do zmieniających się warunków.
Uczenie maszynowe to dziedzina sztucznej inteligencji, która rewolucjonizuje sposób, w jaki analizujemy i wykorzystujemy dane w biznesie. Dla profesjonalistów z obszarów prawa, zarządzania zasobami ludzkimi i finansów, zrozumienie podstaw uczenia maszynowego staje się kluczowym elementem skutecznego działania w dynamicznym środowisku biznesowym.
Od udostępnienia szerokiemu gronu użytkowników narzędzia Chat GPT mija dokładnie rok. Jak można się domyślić, sztuczna inteligencja a swoich entuzjastów i przeciwników. Wielu ekspertów uważaj również AI za bańkę inwestycyjną, która prędzej czy później pęknie. Jak jest naprawdę?
Współczesny rynek pracy wymusza na przedsiębiorstwach dynamiczne dostosowywanie się do zmian prawnych. W tym kontekście, coraz częściej firmy sięgają po zaawansowane rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji, aby zoptymalizować procesy związane z zarządzaniem personelem.
W dzisiejszym cyfrowym świecie narzędzia oparte na sztucznej inteligencji zdobywają coraz większą popularność, także w obszarze prawa i biznesu. Jednym z takich narzędzi jest ChatGPT, model językowy stworzony przez OpenAI. Czy jednak używanie go do tworzenia umów to rzeczywiście dobry pomysł?
W listopadzie 2023 r. w Brukseli odbyła się druga edycja Europejskiego Forum Zatrudnienia i Praw Socjalnych. Przedmiotem dyskusji był wpływ sztucznej inteligencji (AI) na rynek pracy i status prawny pracowników. Przedstawiciele UE stanowczo podkreślali, że: pracownicy muszą czerpać korzyści z przełomowych rozwiązań, takich jak ChatGPTP. Deliberowano też o przyszłości pracy platformowej.
Ponad 90% wiodących dostawców usług, a także jedna trzecia wszystkich pracowników już korzysta z rozwiązań sztucznej inteligencji – takie wyniki przynosi najnowszy raport Talent Alpha „The World of Work AI-ed”. Dzięki temu część firm doświadczyła dużego wzrostu produktywności. AI to jednak także ogromne wyzwania, które mogą doprowadzić do najczarniejszych scenariuszy. Liderami zmian, na których leży odpowiedzialność za przyszłość rynku pracy są menadżerowie w firmach wdrażających sztuczną inteligencję.
Raport Future of Work 2024: sztuczna inteligencja zwiększa produktywność pracowników o 30%. Według danych zawartych w najnowszym raporcie Talent Alpha „The World of Work AI-ed” ponad 90% wiodących dostawców usług, a także jedna trzecia wszystkich pracowników już korzysta z rozwiązań sztucznej inteligencji (ang. Artificial Intelligence – AI). Dzięki temu część firm doświadczyła dużego wzrostu produktywności.
Jak wykorzystać sztuczną inteligencję w biznesie i sektorze publicznym? Z jakimi wyzwaniami się to wiąże? Jak wyedukować pracowników do współpracy z AI? raport pt. „Współpraca Człowieka z AI: Perspektywy dla polskiego sektora publicznego” bierze pod lupę te kwestie.
W przestrzeni internetowej coraz więcej pojawia się tekstów, które są tworzone przy użyciu sztucznej inteligencji (AI). Sporo twórców internetowych korzysta z technologii, którą daje nam np. ChatGPT. Na co należy zwrócić uwagę, podpisując umowę na określone teksty?
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, efektywne zarządzanie personelem stanowi kluczowy element sukcesu organizacji. Wraz z postępem technologii, sztuczna inteligencja (SI) staje się niezastąpionym narzędziem w procesie oceny wydajności pracowników. To innowacyjne podejście przynosi liczne korzyści, poprawiając zarówno skuteczność, jak i obiektywność tego kluczowego procesu zarządzania.
AI Act to projekt regulacji dotyczącej sztucznej inteligencji, która we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej wprowadzi jednolite prawo związane z tym obszarem. Celem jest stworzenie takich ram prawnych, aby rozwiązania bazujące na mechanizmach sztucznej inteligencji były godne zaufania i zgodne z wartościami oraz prawami obowiązującymi w UE. Co szczególnie istotne, rozporządzenie ma też chronić zdrowie oraz bezpieczeństwo obywateli.
Początki sztucznej inteligencji (AI) sięgają lat 50. XX wieku. W porównaniu do technologii takich jak telefon, komputery czy Internet, ewolucja AI przebiegała dotąd stosunkowo wolno. Wydaje się jednak, że nadszedł moment, w którym AI jest dostępna dla prawie każdego, a branża technologiczna wkracza w nowy rozdział. Wszyscy musimy zastanowić się nad tym, jak sztuczna inteligencja może pomóc nam robić więcej za mniej. Zastosowanie AI w pisaniu, tworzeniu obrazów czy produkcji muzyki to przełomowy moment w budowaniu świadomości społecznej związanej z możliwościami tej technologii.
Większość firm uważa, że automatyzacja i AI przyczynią się do redukcji etatów (57 proc.). Pracownicy zaczynają tego doświadczać. Niemal co trzeci przedsiębiorca w ostatnim roku zwolnił co najmniej jedną osobę na rzecz robota lub sztucznej inteligencji – wynika z najnowszego „Barometru Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service.
Sztuczna inteligencja (AI) zmienia krajobraz biznesowy na niespotykaną skalę. Badania pokazują, że 57% firm zauważa przyspieszenie procesu wprowadzania produktów dzięki zastosowaniu takich rozwiązań, a 34% korzysta z nich, aby szukać nowych źródeł przychodów . Przedsiębiorstwa, które nie zainwestują w tę technologię i nie wdrożą jej w swoje procesy, ryzykują, że pozostaną w tyle za konkurencją.
Brytyjski pisarz fantastycznonaukowy Arthur C. Clarke powiedział, że odpowiednio zaawansowanej technologii nie da się odróżnić od magii. Magia mentoringu to moc pozytywnego wpływania na wszystkich jego uczestników. Czy zatem łącząc narzędzia zaawansowanej technologii, takie jak na przykład AI (sztuczna inteligencja), z procesem mentoringu uzyskamy magię?
Branża nieruchomości coraz bardziej interesuje się sztuczną inteligencją. Jest stosowana jako narzędzie wspomagające pracę deweloperów, inwestorów, rzeczoznawców czy architektów. Eksperci zwracają jednak uwagę, że dostępne dziś na rynku rozwiązania mają wiele niedoskonałości i może warto odłożyć inwestycje na późniejszy etap rozwoju technologii.
Rośnie popularność inteligentnych asystentów głosowych, czyli voicebotów. Ale wciąż pokutują pewne obawy związane z tą technologią, wynikające z braku wiedzy na ten temat. Obalamy 5 popularnych mitów.
Inwestycja w sztuczną inteligencję może skończyć się jak kryzys internetowy jak pod koniec lat 90.? Raczej nie, ale rynek ostrzega przed nadmiernym optymizmem. Jak do tego podchodzą firmy? Jakie budują zaplecze?
Naukowcy z kliniki Gyncentrum opracowali własny algorytm do oceny zarodków, który na podstawie 12 różnych parametrów w kilka minut identyfikuje najlepiej rozwijające się zarodki. Nowy algorytm oparty na sztucznej inteligencji ma stać się codzienną pomocą w pracy embriologów.
Choć automatyzacja działań oraz sztuczna inteligencja wykorzystywana jest już niemal w każdej branży, 52% pracowników w Polsce nie odczuwa zmian z tym związanych. Talenty, które zauważają wpływ AI na swoją pracę, w dużej mierze obserwują zmiany i biorą pod uwagę reskilling lub upskilling. Jak pokazuje najnowsze badanie Manpower, 43% polskich pracowników, pomimo trudnej do przewidzenia przyszłości, jest spokojnych o swoje stanowisko, a 16% nie czuje się w swoim miejscu pracy tak pewnie, jak dotychczas.
Code-collar workers to pracownicy, którzy używają sztucznej inteligencji w swojej pracy. Nie są to programiści, lecz pracownicy różnorodnych działów – od marketingu, przez sprzedaż i finanse, do HR, którzy potrafią efektywnie wykorzystać AI w swoich codziennych zadaniach.
Za dwa lata będą możliwe bardziej skuteczne i bezpieczne operacje mózgu przy użyciu sztucznej inteligencji (AI) - twierdzą brytyjscy neurochirurdzy. Odbywają się już symulacje takich zabiegów.
Sztuczna inteligencja przyspiesza proces powstawania nowych leków. Rozwiązanie polskiej firmy pomaga szybciej tworzyć nowe związki chemiczne.
W ciągu siedmiu miesięcy algorytm AI poprawnie przewidział 70 proc. okolicznych trzęsień ziemi w Chinach na tydzień przed ich wystąpieniem – informuje “Bulletin of the Seismological Society of America”.
Narzędzia oparte na sztucznej inteligencji i automatyzacji coraz bardziej kształtują codzienność zawodową Polaków. Ponad połowa osób, która z nich korzysta w pracy potwierdza, że ułatwia to codzienne obowiązki, a co dziesiąty z tej grupy zaznacza, AI zastąpiła go w wybranych zadaniach. III kwartał 2023 roku przynosi też lepsze nastroje wśród zatrudnionych: do 69 proc. wzrósł odsetek osób przekonanych, że gdyby zaszła taka potrzeba, to znajdą tak samo dobrą lub lepszą pracę.
Marketing polityczny w ostatnich latach tak się zmodernizował, że dzisiaj o sukcesie decydują algorytmy, Big Data i sztuczna inteligencja – powiedział dr hab. Zbigniew Widera, prof. Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
Wirtualni pracownicy zajmujący się usługami PR i marketingiem dołączyli do zespołu AI Teammate. Teammates są szkoleni przez doświadczonych ekspertów rynkowych i wspierani najnowszymi narzędziami i automatyzacjami AI.
Nie dość, że znacząco zwiększają się koszty pracy w Polsce, średnio o ponad 10% RdR, to firmy stają także przed wyzwaniem rosnących kosztów samej rekrutacji. Wydatki związane z pozyskaniem pracownika urosły średnio o 36% w ciągu ostatnich 2 lat i wynoszą obecnie około 5 tysięcy złotych. W przypadku nieudanej rekrutacji ogólne koszty mogą się nawet potroić i przekroczyć kwotę 15 tys. zł na pracownika.
REKLAMA