REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Trwają otwarte konsultacje społeczne w sprawie wyposażenia laboratoriów AI, STEM i sal lekcyjnych do nauki zdalnej. MEN przedstawił swoje propozycje i czeka na uwagi, nie tylko od organów tworzących szkoły. Wypowiedzieć się może każdy.
Webinar „Procedura korzystania z AI i inne obowiązki pracodawców 2025” poprowadzi Mirosław Siwiński, doradca podatkowy i radca prawny, ekspert INFORAKADEMII. Uczestnicy dowiedzą się, jakie korzyści, ale również ryzyka niesie ze sobą wykorzystywanie w organizacji rozwiązań wspomaganych sztuczną inteligencją. Ekspert podsumuje także obowiązki, o których pracodawcy powinni pamiętać w 2025 roku. Uczestnicy otrzymają imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.
Raport: 75 proc. działów HR w firmach deklaruje, że korzysta z generatywnej sztucznej inteligencji co najmniej raz w tygodniu. Rosnące zainteresowanie AI wśród menedżerów i pracowników odpowiedzialnych za zarządzanie zasobami ludzkimi to nie tylko specyfika amerykańskiego rynku. Badania przeprowadzone w Polsce wskazują na podobny trend.
Sztuczna inteligencja rozwija się coraz szybciej, dlatego też rośnie liczba rozwiązań, których zadaniem jest kontrolowanie tego, w jaki sposób jest wykorzystywana. To odpowiedź między innymi na dezinformację w postaci dystrybucji fałszywych informacji, zdjęć czy filmów dystrybuowanych w internecie, ale także wzrost liczby cyberataków na firmy i instytucje, w czasie których używa się właśnie różnego rodzaju AI. Jka kontrolować AI analizuje Przemysław Wójcik, ekspert ds. cyberbezpieczeństwa Prezes AMP SA.
REKLAMA
Czy pracodawca ma prawo zwolnić pracowników i zastąpić ich przez sztuczną inteligencję? Jak mówi adwokat Marek Jarosiewicz, wspólnik w kancelarii Wódkiewicz & Sosnowski sytuacja jest delikatna, bo sztuczna inteligencja, szczególnie w kontekście rynku pracy, wymaga jeszcze dużego doprecyzowania. – Przedsiębiorca ma prawo unowocześniać procesy w swojej firmie. Z etycznego punktu widzenia jednak powoływanie się na sztuczną inteligencję przy redukcji etatów może być wątpliwe – przyznaje mecenas Jarosiewicz.
Jak nowe technologie wpływają na pracę banków? Czy klienci powinni obawiać się o swoje pieniądze? Jak sztuczna inteligencja już teraz wspomaga pracę sektora finansowanego? Na pytania odpowiada Aleksander Kania Lider UiPath w Polsce.
Jakie trendy ukształtują branżę e-commerce w nadchodzącym 2025 roku? Jakie narzędzia powinny wykorzystać firmy, żeby się rozwijać?
REKLAMA
Sztuczna inteligencja zdobywa coraz większą rolę w tworzeniu dzieł – od opowiadań, przez obrazy, aż po muzykę. Jednak prawo autorskie wciąż nie nadąża za tempem rozwoju technologii. Kto chroni twórców, gdy SI staje się współautorem? Unijne regulacje AI Act i rosnąca liczba pozwów mogą przynieść zmiany w ochronie twórczości w erze cyfrowej.
Ostatnio pisaliśmy o audycjach radiowych generowanych przez sztuczną inteligencję, a teraz przyszedł czas na robota zamiast człowieka w nawigacji Google Maps.
Projekt ustawy o systemach sztucznej inteligencji trafił do konsultacji społecznych. Ustawa ma uregulować na polskim rynku wykorzystanie i rozwój sztucznej inteligencji.
Sztuczna inteligencja automatyzuje procesy, odciąża z rutynowych obowiązków i pomaga w kreatywnych zadaniach. Pracownicy uwolnieni z potrzeby wykonywania czasochłonnych, nudnych i powtarzalnych czynności mają więcej czasu na myślenie koncepcyjne i kreację.
Za co księgowi lubią swój zawód? Za możliwość rozwoju, pensje, różnorodność. Lubią to więc sami intensywnie się dokształcają – a prawie 60 proc. robi to przynajmniej raz na kwartał, a jednak 20 proc. z nich nie jest w stanie określić zalet płynących ze swojej pracy.
Dla osób rozpoczynających karierę zawodową wskazówki powinny być potrzeby rynku. Podobnie dla tych, którzy już pracują, ale nie widzą dobrej perspektywy w swoich zawodach h. Według niektórych prognoz w pespektywie kilkunastu miesięcy swoje kwalifikacje będzie musiał zmienić lub uzupełnić nawet co drugi pracownik.
W jaki sposób instytucje chronią się przed cyberatakami, jak wykorzystują sztuczną inteligencję i co zmieniają nowe unijne przepisy w zakresie cyberbezpieczeństwa? Te zagadnienia będą poruszane podczas seminarium „Czas wyzwań – projektowanie systemów AI oraz wdrożenie NIS2 w organizacji”. Konferencja odbędzie się 9 października 2024 r., w godz. od 10.00 do 14.00, w Oddziale ZUS w Chorzowie.
MEN wprowadza do szkół sztuczną inteligencję. Chat GPT ma stanowić wsparcie dla nauczycieli i pomoc w edukacyjnym i osobowym rozwoju ucznia, a także w organizacji pracy szkoły – wynika z „Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji”, nad którą pracuje resort i która ma wyznaczyć ramy polityki i działań państwa niezbędne do dalszego rozwoju edukacji cyfrowej w Polsce.
Przepisy regulujące korzystanie ze sztucznej inteligencji przez firmy, tak zwany AI Act, weszły w życie 1 sierpnia 2024 r. Ich celem jest wspieranie biznesu w odpowiedzialnym wdrażaniu oraz rozwoju AI, uwzględniając podnoszenie poziomu bezpieczeństwa obywateli Unii Europejskiej.
W dobie cyfryzacji, sztuczna inteligencja (AI) staje się nieodłącznym elementem strategii biznesowych firm na całym świecie. Jej rola w zwiększaniu efektywności i produktywności zespołów jest nieoceniona. AI rewolucjonizuje codzienne operacje zarówno na poziomie indywidualnym, jak i zespołowym.
Życie bez konieczności pracy zawodowej? W 1930 roku John Maynard Keynes prognozował, że dzięki automatyzacji wnuki ówczesnych pracowników będą miały nowe możliwości życia bez konieczności pracy zawodowej. Automatyzacja miała wyeliminować potrzebę pracy, umożliwiając ludziom prowadzenie życia pełnego wolnego czasu. Dzisiaj jednak, zamiast końca pracy, widzimy transformację jej charakteru. Automatyzacja prowadzi do wygaśnięcia tradycyjnych umiejętności i powstawania nowych, bardziej wyspecjalizowanych kompetencji oraz konieczności adaptacji do nowych wymagań rynku.
Zmiany na rynku pracy są nieuniknione. Składa się na to wiele czynników. Starzejące się społeczeństwo, gwałtowny rozwój AI, mniejsza liczba osób w wieku produkcyjnym. Kto nie musi się martwić o przyszłość zawodową?
UE chce uregulować sztuczną inteligencję. Parlament Europejski już przyjął rozporządzenie w tej sprawie, tzw. Artificial Intelligence Act (AI Act). Określa ono jakie praktyki stosowania AI są zakazane, a które niosą ze sobą wysokie ryzyko. Większość nowych obowiązków spoczywa na dostawcach systemów sztucznej inteligencji wysokiego ryzyka. Grożą kary nawet do 35 mln euro.
Technologia może pomóc w obliczu zmniejszania się siły roboczej spowodowanego starzeniem się populacji. Jednak prawie połowa respondentów spodziewa się, że sztuczna inteligencja zmniejszy dostępność miejsc pracy - poinformowano w raporcie Allianz Trade.
Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji.
Z generatywną sztuczną inteligencją spotkała się już większość firm. Tak wynika z raportu firmy konsultingowej Bain & Company. Teraz przyszedł czas na kolejne etapy wdrażania tej technologii.
AI ma być najbardziej dochodowym sektorem w gospodarce globalnej w ogóle, obok przemysłu zbrojeniowego. Tymczasem na obecnym etapie sektor biznesu wyraża ostrożne zainteresowanie sztuczną inteligencją. Okazuje się bowiem, że większość firm ogranicza się do pilotażów i eksperymentowania.
Wśród beneficjentów AI znajdzie się Polska, która może zyskać nawet 90 mld dolarów rocznie. Polska znalazła się na siódmym miejscu wśród gospodarek z UE, USA, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii o najwyższej rocznej zdolności produkcyjnej wytworzonej dzięki wsparciu tej technologii - wynika z raportu firmy EY. Podano, że AI pozwoli osiągnąć w Polsce wartość produkcyjną odpowiadającą pracy 4,9 mln osób.
Najbliższe 5 lat na rynku pracy ma przynieść ogromne zmiany. Według Adecco zniknie 83 miliony miejsc pracy, a na ich miejsce powstanie jedynie 69 milionów innych. Jakie posady są zagrożone?
Wykorzystanie sztucznej inteligencji to duże koszty energetyczne. Czy bez inwestycji w strukturę centrodanową i energetyczną rozwój AI wyhamuje?
Jak nowe technologie mogą wpłynąć na branżę hotelarską? Czy w codziennym funkcjonowaniu obiektów hotelowych zastąpią człowieka? Odpowiadają przedstawiciele hoteli z różnych stron Polski, o różnych profilach działalności, należących do Grupy J.W. Construction.
Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.
Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen.
Ponad połowa konsumentów uważa, że inteligentne technologie zaprojektowane co do zasady z myślą o ułatwieniu nam życia, mogą przejąć nad nim kontrolę. Połowa badanych nie wyobraża sobie jednak świata bez rozwiązań cyfrowych i pozytywnych doświadczeń jakie niesie za sobą automatyzacja.
Choć od pandemii upłynęło już sporo czasu, dla firm handlu detalicznego dalej największym wyzwaniem jest zarządzanie kosztami w warunkach wciąż wysokiej inflacji oraz presji na obniżkę cen. Do tego dochodzi w dalszym ciągu staranie o ustabilizowanie łańcucha dostaw. Jednak coraz więcej przedsiębiorstw patrzy z optymizmem w przyszłość i liczy na możliwość uzyskania wyższej marzy.
Większość firm (83 proc.) z sektora przemysłowego planuje zainwestować w sztuczną inteligencję w 2024 r. Tak wynika z najnowszego raportu "State of Smart Manufacturing".
Ruszyły prace nad polskim aktem o sztucznej inteligencji (AI). Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało kilka pytań - trwają prekonsultacje. Podkreśla się, że to pierwsze na świecie prawo, które w tak złożony a zarazem kompleksowy sposób rozwiązuje problemy, które nawarstwiały się od wielu, wielu lat związane z rozwojem sztucznej inteligencji. Płaszczyzn tych problemów jest wiele: od prawa do ochrony wizerunku, danych, odpowiedzialności za błędy sztucznej inteligencji (cywilnej, administracyjnej i karnej), praw pracowniczych, po prawa konsumenckie, autorskie i własności przemysłowej. Nowe unijne prawo wymaga wdrożenia w państwach członkowskich UE, w Polsce trwają więc prace nad implementacją. Są one jednak na początkowym etapie.
Microsoft Copilot to innowacyjne narzędzie oparte na sztucznej inteligencji, które zmienia sposób, w jaki firmy na całym świecie realizują swoje zadania w ramach pakietu Microsoft 365. Według raportu Microsoft "The Future of Work", aż 70% wczesnych użytkowników Copilot zgłasza wzrost produktywności, a 68% odnotowuje znaczącą poprawę jakości swojej pracy. Warto bliżej przyjrzeć się temu narzędziu i zrozumieć, jak działa oraz jakie korzyści może przynieść wdrożenie go do w firmie.
Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.
Zatwierdzony przez Parlament Europejski AI Act to pierwsza regulacja szeroko obejmująca obszar sztucznej inteligencji. Michał Boni, były minister cyfryzacji, uważa, że należy przygotować plan wdrożenia regulacji o sztucznej inteligencji.
Trzeba stanowczo stwierdzić, że to przełom dla ludzkości, przełom dla praw człowieka, przełom dla pracowników i przełom dla robotów oraz automatyzacji. W dniu 13 marca 2024 r. podpisano rozporządzenie w sprawie sztucznej inteligencji, AI (Artificial Intelligence Act). To pierwszy w UE tego typu akt. Był bardzo wyczekiwany przez prawników, pracowników, wielkie koncerny, przedsiębiorców ale i po prostu obywateli.
Znamy już finalny, zaakceptowany przez państwa członkowskie draft AI Act – unijnej ustawy o Sztucznej Inteligencji. Jaki wpływ wywrze ona na działalność firm z sektora biomedycznego? Prezentujemy 5 najważniejszych wniosków.
Piotr Nowak redaktor Infor.pl, w programie: Gość Infor.pl rozmawiał z Tomaszem Czajką członkiem grupy doradczej przy Ministerstwie Cyfryzacji. Ekspert podkreśla, że: "W dłuższym okresie obawiałbym się, że po każdą pracę przyjdzie sztuczna inteligencja i roboty". Nie możemy konkurować ze sztuczną inteligencją musimy się z nią integrować. Pewne jest to, że sztuczna inteligencja zmieni rynek pracy i miejsca pracy.
Międzynarodowy Fundusz Walutowy szacuje, że rozwój sztucznej inteligencji zmniejszy liczbę miejsc pracy nawet o 40%. W dużej części będą to pracownicy umysłowi. A jakie zawody nie są zagrożone przez sztuczną inteligencję?
Czy programy lojalnościowe wciąż mają potencjał do budowania potęgi marki? Chociaż wciąż kojarzą się głównie z rabatami i bonusami, w rzeczywistości są niewyczerpanym źródłem wiedzy o konsumentach i ich potrzebach.
Od analizy danych po automatyzację procesów na budowie, czy nadzór budowlany sztuczna inteligencja otwiera nowe możliwości dla inżynierów, architektów, wykonawców i firm budowlanych.
Ponad połowa pracowników nie wie, czy firma, w której pracują wykorzystuje sztuczną inteligencję. Wiedza na ten temat jest większa wśród menedżerów wyższego szczebla. Wiedzę o stosowaniu sztucznej inteligencji w firmie deklaruje ponad trzy czwarte wśród nich. Wyniki badania przeprowadzonego w 10 krajach, w którym wzięło udział cztery tysiące respondentów wskazują, że firmy prowadzą błędną politykę informacyjną.
Już prawie 60 proc. Polaków obawia się wpływu sztucznej inteligencji na przyszłość swojego stanowiska pracy. To dane z raportu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) „Rynek pracy, edukacja, kompetencje – styczeń 2024”. Pracownik przyszłości powinien umieć efektywnie wykorzystać możliwości oferowane przez AI.
Jakie są problemy prawne związane ze sztuczną inteligencją? Czy prawo powstrzyma rozwój AI?
W Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego trwają obecnie prace nad nowelizacją ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz niektórych innych ustaw. Zmiany w polskiej ustawie o prawach autorskich mogą przesądzić, że algorytmy sztucznej inteligencji (SI) generujące nowe treści naruszają prawa twórców - ocenił prof. Grzegorz Tylec, ekspert ds. ochrony praw autorskich. Takie podejście jest nowością nie tylko w Europie, ale być może na całym świecie - dodał.
Analitycy Gartnera przewidują, że do 2026 roku wyszukiwarkom internetowym ma ubyć aż 25 proc. użytkowników. Co to oznacza, zwłaszcza dla właścicieli e-sklepów?
Firmy, które zainwestowały w sztuczną inteligencję i widzą jej potencjał, chętniej rozważają dalsze innowacje. Ale są tez pewne przeszkody, z którymi muszą się mierzyć.
REKLAMA