REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Dopłaty gwarantowane przez państwo wpływają na zainteresowanie Polaków elektrykami - wynika z badania zrealizowanego na potrzeby raportu „E-rewolucja w świecie motoryzacji”.
W Polsce jest coraz więcej samochodów o napędzie elektrycznym ale nie nadąża za tym infrastruktura. Po prostu brakuje publicznych stacji ładowania. W połowie 2024 roku wejdzie w życie unijne rozporządzenie AFIR, które wymaga rozbudowania infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. Zgodnie z nowymi przepisami do końca 2025 roku na najważniejszych trasach europejskich (sieć bazowa TEN-T) publiczne stacje ładowania mają być dostępne maksymalnie co 60 km. W ramach większej sieci kompleksowej TEN-T odległość ta ma wynieść nie więcej niż 100 km.
Przy wjeździe do garaży lub parkingów podziemnych widujemy różne zakazy – od limitów wagowych i gabarytowych po prędkościowe. Te z reguły nie wzbudzają naszego zdziwienia, jednak część zarządców obiektów, np. galerii handlowych, decyduje się na niewpuszczanie elektryków, a czasem nawet hybryd. Co te zakazy mają na celu i czy są zgodne z prawem? Eksperci analizują.
Według stanowiska Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) przy zwrocie kosztów podróży służbowej samochodem elektrycznym, nie obowiązuje ograniczenie dotyczące iloczynu przejechanych kilometrów i stawki za kilometr, jak to ma miejsce w przypadku samochodów spalinowych.
REKLAMA
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że można dokonywać sprzedaży energii do ładowania samochodów elektrycznych dla osób fizycznych bez kasy fiskalnej, ponieważ płatności będą dokonywane on-line z wykorzystaniem elektronicznych kart płatniczych, a następnie będzie wystawiona faktura, która zostanie przesłana do odbiorcy.
Samochód osobowy o napędzie elektrycznym, zgodnie z Klasyfikacją Środków Trwałych (KŚT), powinien być zaklasyfikowany jako samochód osobowy (symbol KŚT 741). Dlatego podlega on amortyzacji według stawki 20%. Tak wynika z interpretacji dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej sygn. 0114-KDIP2-1.4010.158.2022.2.JF.
Test Nissana Townstara Vana EV pokazał kilka rzeczy. Jest na prąd, a prowadzi się jak spalinowy. A do tego ma przewidywalny zasięg, który w mieście okazuje się wystarczający. Czy to dostatecznie dużo, aby model osiągnął sprzedażowy sukces?
W świetle najnowszej interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, samochód osobowy o napędzie elektrycznym nie będzie podlegał amortyzacji według stawki 18%. To stanowisko jest niezgodne z oczekiwaniami wnioskodawcy, który zakładał, że zakupiony samochód elektryczny będzie podlegał amortyzacji zgodnie z tą stawką.
REKLAMA
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał 14 czerwca 2023 r. interpretację podatkową dotyczącą odliczania podatku VAT od zakupu samochodu zeroemisyjnego (elektrycznego), który nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych VAT generujących podatek należny.
Czy Gmina może odliczyć VAT od zakupu samochodu elektrycznego dla Straży Miejskiej? Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej odpowiedział, że Gmina nie spełnia warunków umożliwiających odliczenie podatku, ponieważ samochód nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych. Oznacza to, że Gmina nie będzie mogła odliczyć podatku VAT od tego wydatku.
Dziś mamy listę 20 najbardziej poszukiwanych aut elektrycznych. I choć kluczowym warunkiem zakupu jest uzyskanie dotacji, nabywcy aut elektrycznych mają trudny wybór. Czasami bowiem warunki programu "Mój elektryk" wykluczają mocniejszą baterię.
Budowa biurowej sieci ładowania aut elektrycznych może się stać zachętą do zakupu elektryka, ale i pozapłacowym benefitem dla pracownika. Firmowe sieci ładowania pojazdów elektrycznych natomiast warto planować perspektywicznie. To ogranicza koszty.
Klienci GreenWay będą mogli korzystać ze stacji ładowania IONITY na terenie całej Europy. Do ładowania swojego samochodu elektrycznego kierowcom wystarczy standardowa karta RFID GreenWay.
Łączna pula środków przeznaczonych na dopłaty w ramach ścieżki leasingowej programu "Mój elektryk" wzrosła do 400 mln zł z poziomu 250 mln zł – poinformował Bank Ochrony Środowiska. Od początku realizacji programu wpłynęło 7900 wniosków o dopłaty na łączną kwotę 262 mln zł – dodano.
Nissan Townstar EV oficjalnie pojawił się w Polsce. Mieliśmy okazję przyjrzeć się autu i zrobić mu kilka zdjęć do naszej galerii. Sprawdźcie, jak prezentuje się elektryczny van z Japonii.
Nissan Townstar EV nie jest cennikowym debiutantem. Teraz jednak do Polski docierają pierwsze egzemplarze auta. Po pierwszych jazdach sporo możemy powiedzieć o elektrycznym vanie.
Cupra Tavascan to drugi elektryk w ofercie hiszpańskiej marki. Został opracowany w Barcelonie, ale będzie produkowany w... Chinach! Co wiadomo o SUV-ie coupe?
Volkswagen ID.7 jest nazywany przez Niemców limuzyną, choć to liftback. Tak, ma konkurować z Passatem, ale będzie wyłącznie elektryczny. A to nie koniec paradoksów.
BMW i7 M70 xDrive jest mocniejsze i szybsze od Audi S8. Tyle że to model w pełni elektryczny. Zatem o rasowym gangu V-ósemki zapomnijcie...
Kia EV9. Premiera zdradziła wiele szczegółów dotyczących nowego elektrycznego SUV-a. Niektóre z funkcji pojazdu brzmią naprawdę imponująco.
Czy samochód elektryczny ma akumulator rozruchowy? Kierowcy często zastanawiają się nad tym czy elektryk ma akumulator rozruchowy 12V.
Auta elektryczne we flocie? Tak, mogą się sprawdzić. AstraZeneca kupiła właśnie 190 e-Volkswagenów z rodziny ID. Choć raczej nie kupiła, a wynajęła.
Volkswagen ID.2all zapowiada koncepcję dostępnej, elektrycznej mobilności dla Europejczyków. Jest rozmiarów modelu Polo. Trafi zatem do segmentu B.
Oszczędności na samochodzie elektrycznym w firmie. Czyli dziś zastanowimy się nad tym, ile właściwie można zyskać, kupując elektryka do firmy?
Jak zwiększyć zasięg samochodu elektrycznego zimą? Dziś przygotowaliśmy zestaw wskazówek, które mogą pomóc kierującym.
Unia Europejska opóźnia planowane pierwotnie na przyszły tydzień głosowanie nad przełomowym prawem, które zakłada zakończenie sprzedaży nowych samochodów z silnikami spalinowymi w 2035 roku, po tym jak Niemcy wycofały się ze swojego wcześniejszego poparcia dla tych przepisów.
Napęd elektryczny Volkswagena? Te słowa nabiorą nowego znaczenia. Firma opracowuje kompletny układ napędowy do samochodów elektrycznych.
Jedynie 2% nowych rejestrowanych w Polsce samochodów to elektryki. Niecałe 2,5% to odsetek domów z pompami ciepła. Pod względem wykorzystania odnawialnych źródeł energii Polska pozostaje daleko w tyle za Europą – wynika z raportu firmy Eaton. Udział OZE w rocznej produkcji energii jest u nas najniższy ze wszystkich trzynastu ankietowanych państw. Badanie wykazało, że polityczne i społeczne ambicje osiągnięcia zerowej emisji są w Polsce niewielkie. Barierą jest m.in. uzyskanie dostępu do sieci energetycznej.
Na koniec stycznia br. w Polsce było zarejestrowanych już łącznie 67,1 tys. pojazdów z napędem elektrycznym, ale ich liczba szybko wzrasta i – jak szacuje PSPA – w 2025 roku sprzedaż samochodów zeroemisyjnych przekroczy już poziom 100 tys. sztuk rocznie. Ponieważ jednak wciąż są one jeszcze nowością na rynku, postępowania z nimi uczą się zarówno ich użytkownicy, jak i odpowiednie służby, w tym straż pożarna. Kwestie gaszenia pożarów elektryków stają się tematem odpowiednich wytycznych. Statystyki pokazują, że do takich zdarzeń dochodzi ekstremalnie rzadko, w ubiegłym roku było ich zaledwie 10 na blisko 30 tys. aut.
Gdzie produkuje się silniki Elimen? Polska firma podpisała umowę na produkcję silników elektrycznych z indyjskim Flash Electronics.
Już co dziesiąta osoba poszukująca nowego auta jest zainteresowana elektrykiem. Rośnie też udział samochodów elektrycznych w rejestracjach. W styczniu przekroczył on 3%. Wciąż jednak marzenia o elektryku przegrywają w Polsce z rzeczywistością.
Elektryczne MINI cabrio powstanie. Auto przeszło drogę od pomysłu do małej serii w niecałe 8 miesięcy. I słowo małej oznacza tu zaledwie 999 sztuk.
Nowy Mercedes eSprinter? Zasięg będzie jedną z bardziej zasadniczych modyfikacji auta. Sięgnie nawet 500 km. To już coś!
Zasięg Volkswagena ID.7 jest bardzo mocno dopracowywany przez niemieckiego producenta. Temu nie ma się jednak co dziwić. ID.7 to taki nowy Passat!
Toyota PROACE City Electric. Cena nigdy nie jest największą zaletą elektryka. Mimo wszystko ten cieszy się sporą popularnością w Polsce.
Samochody elektryczne są droższe od spalinowych? Po dopłacie z programu "Mój Elektryk" średnia cena auta na prąd jest o 8% niższa od spalinowego.
Lexus DIRECT4 automatyczne dostosowuje i rozdziela moment obrotowy między przednią i tylną e-Axle. Wszystko odbywa się w ciągu milisekund.
Volkswagen ID.7 i inteligentna klimatyzacja. Samochód automatycznie włączy klimę, gdy wykryje kluczyk w pobliżu.
Jak rozwinąć elektromobilność w Polsce? Jest pięć pomysłów, których wdrożenie mogłoby spotęgować sukces samochodów elektrycznych.
REKLAMA