REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przygotował nową odsłonę programu Mój elektryk, która ruszy od lutego 2025 r. Na dopłaty do samochodów elektrycznych przeznaczono 1,6 mld zł ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Wnioski będzie można składać już na początku lutego 2025 r. Nowy program dopłat zastąpi dotychczasowy program „Mój elektryk”, który będzie obowiązywał do końca stycznia 2025 r.
Jest jednak czas na przygotowanie się do tak ważnej inwestycji, bowiem nowy program dopłat do samochodów elektrycznych ma ruszyć na początku lutego 2025 roku. Teraz jednak są już znane jego zasady. Wiadomo też, kto dostanie dotację i na jakie auto.
Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.
Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.
REKLAMA
Niemieccy kierowcy samochodów elektrycznych przy zakupie kolejnego pojazdu coraz częściej decydują się na auta z silnikiem spalinowym. Co więcej, wielu mówi, że zdecydowałoby się na samochód elektryczny tylko pod przymusem.
Kierowcy z Łodzi mają już 89 punktów, w których mogą naładować samochody elektryczne. Łódzki magistrat poinformował, że kolejnych 60 stacji jest w planach.
Tylko 3,3 km dzieli średnio w Polsce najbliżej sąsiadujące ze sobą stacje ładowania aut elektrycznych – wynika z analizy Powerdot Data Center. Pomimo, że odległość ta jest zdumiewająco mała, to na mapie Polski wciąż jest kilka białych plam ze słabo rozwiniętą infrastrukturą.
Media od jakiegoś czasu donoszą o uchwałach niektórych wspólnot mieszkaniowych, które zakazują „elektrykom” (samochodom z napędem elektrycznym) wjazdu do garażu podziemnego w bloku mieszkalnym. Czy takie ograniczenie praw mieszkańców do korzystania z garażu jest w ogóle legalne. Warto też pamiętać o możliwości zaskarżania uchwał wspólnoty mieszkaniowej. Nie ma jeszcze wyroków sądowych w podobnych sprawach.
REKLAMA
Tesla, znana marka samochodów elektrycznych, w 2024 roku była znacznie rzadziej wybierana przez klientów z Europy. W porównaniu z 2023 rokiem, w którym to firma świętowała triumfy na europejskim rynku, ilość sprzedanych modeli była sporym rozczarowaniem. Co spowodowało taki spadek sprzedaży? Kto wyprzedził ubiegłorocznego lidera? Dowiesz się z tego artykułu.
W dniu 21 sierpnia 2024 r. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) podjął decyzję o czasowym wstrzymaniu naboru w ścieżce leasingowej Programu priorytetowego „Mój elektryk” - od 1 września 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. Przewidziana na ten cel pula środków wysokości 660 mln zł została wyczerpana. Ta decyzja NFOŚiGW znacznie spowolnieni sprzedaż nowych aut elektrycznych w Polsce w drugim półroczu – ostrzega OTOMOTO Lease. Wnioski o dopłaty będą jeszcze przyjmowane przez kilka dni, ale w praktyce pula środków już się wyczerpała.
Kończą się pieniądze przeznaczone na dotacje w ramach programu Mój elektryk. Na szczęście rząd zapowiada kolejną edycję. Można będzie skorzystać z dofinansowania do zakupy, ale także leasingu aut elektrycznych. Być może ta forma dofinansowania będzie miała zastosowanie także w programie Mój rower elektryczny.
Ostateczną decyzję w sprawie dopłat z KPO do używanych samochodów elektrycznych podejmie resort klimatu; a raczej skłania się on ku ograniczeniu dopłat do takich aut i koncentracji na dopłatach do aut nowych. Taką informację przekazał Polskiej Agencji Prasowej wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jan Szyszko. Przypomniał, że wprowadzenie dopłat dla używanych elektryków było pomysłem KE.
Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.
Rząd zamierza znowelizować ustawę o transporcie drogowym. Pracodawcy będą zwracać pracownikom koszty używania do celów służbowych prywatnych samochodów z napędem elektrycznym, hybrydowym, wodorowym.
Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.
Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.
Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?
Zbliżające się zmiany prawne w zakresie eMobility przyniosą w Polsce potrzebę szybkiej elektryfikacji parkingów. Dlatego E.ON Polska prezentuje przewodnik po wybranych zagadnieniach dotyczących obowiązujących i przyszłych regulacji w obszarze elektromobilności. Materiał powstał we współpracy z zespołem Dekarbonizacji kancelarii prawnej Osborne Clarke oraz firmą doradztwa podatkowego MDDP. Jest on kierowany do właścicieli i zarządców nieruchomości komercyjnych.
Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że powiat nie ma prawa do odliczenia VAT z tytułu zakupu samochodu elektrycznego, jeżeli nie jest on wykorzystywany do czynności opodatkowanych.
AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.
W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci.
W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych – AFIR, które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią milowy krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu.
Ekologia staje się szczególnie dużym wyzwaniem w miastach. Chodzi przede wszystkim o zanieczyszczenia, które realnie zagrażają mieszkającym w nich ludziom. Tylko czy zakup elektryka do miasta ma szerszy sens, niż tylko ekologiczny? To dobre pytanie.
Zielonymi kopertami są oznaczone miejsca przy ładowarkach dla samochodów elektrycznych. Ich blokowanie to nie tylko wynik braku empatii, ale i popełnienie wykroczenia. A ignorowanie zielonej koperty bywa kosztowne. Bo mandat w 2024 r. nie wynosi 100, a czasami nawet 5000 zł.
Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?
Megawatowa ładowarka dla ciężarówek ma się stać znaczącym krokiem w stronę elektromobilności dla segmentu transportowego. Powód? Już w 45 minut pozwoli na uzyskanie dodatkowego zasięgu w ciężarówce sięgającego nawet 400 km. Takie urządzenie budują właśnie polscy inżynierowie wraz z MAN-em.
Kierowcy mogli nie słyszeć o firmie Powerdot, ale jej ładowarki z pewnością już widzieli. To one stoją przy sklepach Biedronka. 600 punktów przed marketami tej sieci to jednak ułamek planów firmy dla Polski.
Po 28 latach Renault 5 powraca na rynek. Teraz jako elektryczny hatchback. Nowy model E-Tech będzie miał nawet 150 koni, pokona nawet 400 km na ładowaniu, a do tego sam może się stać zasobnikiem energii. Można zasilać z niego np. urządzenia w domu.
Tanio, taniej, elektryczna Dacia? To hasło powraca do oferty rumuńskiej marki. Spring 2024 otrzymał nowy wygląd, ale i technologię. Teraz stanie się mocniejszy i... zdecydowanie bardziej efektowny.
W 2024 roku zakupem samochodu zainteresowany jest co czwarty przedsiębiorca. To podobnie jak przed dwunastoma miesiącami. Wynik w 2024 r. może być w rzeczywistości jeszcze lepszy, ponieważ 16 proc. ankietowanych nie umiało na etapie badania jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie o zamiar zakupu samochodu.
17 lutego 2024 r. w Polsce pojawi się rozporządzenie pozwalające na uzyskanie dotacji do budowy ładowarki dla samochodu elektrycznego. Dofinansowanie może opłacić nawet 100 proc. kosztów. To dobra informacja. Zła jest taka, że program jest kierowany tylko do firm.
Polska Agencja Prasowa donosi, że w 2023 r. po raz pierwszy w UE zarejestrowano więcej samochodów elektrycznych niż z silnikiem diesla. Jak podaje raport opublikowany przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA), w 2023 roku w Europie elektryki stanowiły 14,6 % wszystkich nowych rejestracji, a diesle 13,6%. A jak jest w Polsce?
Program "Mój elektryk" dostanie od NFOŚiGW dodatkowe 100 mln zł. Dodatkowa pula również zostanie przeznaczona na dofinansowania zakupu samochodów elektrycznych. Pojedyncza dotacja może sięgnąć nawet 70 tys. zł.
Renault Master E-Tech to nowy dostawczak francuskiej marki. Jest zasilany wyłącznie prądem, ma ładowność 1625 kg i można go prowadzić z prawem jazdy kat. B. Poza tym w wersji z baterią 87 kWh pokona nawet 460 km na jednym ładowaniu.
Wiele wskazuje na to, że prąd może zdrożeć w drugiej połowie 2024 r. nawet o 60 proc. Margines zamrożenia cen będzie coraz mniejszy. To zła informacja dla gospodarstw domowych, ale także i właścicieli samochodów elektrycznych. Czy jazda elektrykiem w 2024 r. będzie opłacalna?
Krajowa Informacja Skarbowa w swojej interpretacji wyjaśniła, że zwrot kosztów poniesionych przez pracowników na ładowanie służbowych samochodów elektrycznych nie stanowi dodatkowego opodatkowanego przychodu pracowników i jest wliczany w ryczałtowy przychód z tytułu użytkowania samochodu służbowego.
Bywa, że po 3 latach eksploatacji cena samochodu elektrycznego spada o 70 proc. To wskaźnik deprecjacji, który jest w stanie zawstydzić nawet mało popularne samochody francuskie! Z czego wynika taki spadek wartości?
Po 20 latach na rynek powróci Opel Frontera. Surowa terenówka zamieni się jednak w zeroemisyjną bulwarówkę. Niemcy zapowiadają praktyczną kabinę pasażerską i elektryczny napęd.
Na samochody elektryczne zostanie nałożony nowy podatek. A jego wartość będzie naliczona od każdego pokonanego kilometra. Skąd ten pomysł? Bo spada zużycie paliwa, a tym samym wpływy do budżetu. Całe szczęście ten absurd nie dotyczy Polski.
W sieci pojawił się filmik, który pokazuje serię unieruchomionych samochodów elektrycznych przy drodze. Pojazdy przegrały z mrozem sięgającym -18 stopni Celsjusza. Czy tak właśnie ma wyglądać motoryzacja przyszłości w Europie?
Jestem czynnym podatnikiem VAT. Nabyłam samochód osobowy, do którego zakupu otrzymałam dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (w ramach programu „Mój elektryk”). Samochód będę wykorzystywała tylko do prowadzonej działalności gospodarczej. Złożę VAT-26. Czy mogę odliczyć VAT od zakupu takiego samochodu? Jeżeli tak, to w jakiej wysokości? Czy na odliczenie ma wpływ to, że część ceny zapłaciłam z otrzymanej dotacji?
Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?
Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.
Przerobienie samochodu na napęd elektryczny staje się nośnym hasłem. Nośnym, ale czy realnym? Istnieje taka możliwość. Konwersje pojazdów spalinowych na elektryczne są jak najbardziej wykonalne. Takimi właśnie przeróbkami zajmuje się nawet polska firma.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) potwierdziła, że zwrot kosztów poniesionych przez pracownika w celu ładowania służbowego samochodu hybrydowego lub elektrycznego wykorzystywanego zarówno do celów służbowych, jak i celów prywatnych, nie będzie stanowił po stronie pracownika dodatkowego przychodu ze stosunku pracy, ani z innego źródła. Z uwagi na to, kwota zwrotu nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji, na pracodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika z tego tytułu.
Wzrost popularności pojazdów elektrycznych jest zauważalny z każdym rokiem. Wraz ze wzrostem ich liczby pojawiają się pytania i wątpliwości związane m.in. z tym, gdzie można parkować samochody elektryczne tak, aby było to bezpieczne i legalne. W dzisiejszej publikacji skupimy się na przybliżeniu tematyki parkowania pojazdu elektrycznego w garażu podziemnym w budynku wielorodzinnym (garażu wielostanowiskowym).
Szef KAS zmienił interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora KIS i uznał, że otrzymywany przez pracownika zwrot kosztów używania prywatnego samochodu elektrycznego w podróży służbowej jest w całości zwolniony z PIT na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a updof. Nie jest on ograniczony limitem wynikającym z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy. Zmiana stanowiska oznacza, że pracodawcy dokonujący takich zwrotów nie powinni w ogóle pobierać z tego tytułu zaliczki na PIT.
Stacja ładowania to specjalnie wyposażone miejsce, które umożliwia ładowanie akumulatorów samochodów elektrycznych i hybryd plug-in. Stacje te mogą być umiejscowione na parkingach, stacjach paliw, centrach handlowych, czy przy głównych trasach komunikacyjnych, a także w miejscach prywatnych, jak garaże czy parkingi firmowe.
Samochód elektryczny to pojazd napędzany jednym lub więcej silnikami elektrycznymi, korzystającym z energii przechowywanej w akumulatorach elektrycznych.
REKLAMA