REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Rachunkowość budżetowa

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Najnowsze zmiany w sprawozdawczości w zakresie operacji finansowych

Zmiany w rozporządzeniu w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych po długim oczekiwaniu wreszcie zostały podpisane i opublikowane, ale pierwsze sprawozdania na nowych formularzach i według nowych zasad będą sporządzane za IV kwartał 2013 r.

Najnowsze zmiany w sprawozdawczości w zakresie operacji finansowych

Zmiany w rozporządzeniu w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych po długim oczekiwaniu wreszcie zostały podpisane i opublikowane, ale pierwsze sprawozdania na nowych formularzach i według nowych zasad będą sporządzane za IV kwartał 2013 r.

Ewidencja odsetek dopisanych przez bank

Na którym koncie należy ewidencjonować odsetki od środków bankowych gromadzonych na podstawowym rachunku bankowym oraz na wydzielonym rachunku dochodów? Czy właściwe jest konto 720 czy 750 i dlaczego?

Konto 141 "Środki pieniężne w drodze" - nieprawidłowości w ewidencji

Zakup waluty i obciążenie rachunku bieżącego wydatków winno się ewidencjonować poprzez konto 141 "Środki pieniężne w drodze". Należy pamiętać o tym, iż operacja gospodarcza, jaką jest zakup waluty rozbita jest na kilka etapów (zdarzeń gospodarczych) i wszystkie one winny być zewidencjonowane.

REKLAMA

Konto 141 "Środki pieniężne w drodze" - nieprawidłowości w ewidencji

Zakup waluty i obciążenie rachunku bieżącego wydatków winno się ewidencjonować poprzez konto 141 "Środki pieniężne w drodze". Należy pamiętać, iż operacja gospodarcza, jaką jest zakup waluty rozbita jest na kilka etapów (zdarzeń gospodarczych) i wszystkie one winny być zewidencjonowane.

Błędne daty operacji gospodarczych w księgach rachunkowych

Nie można wprowadzać do ksiąg rachunkowych zapisów na podstawie dowodów księgowych, które nie dokumentują dokonanej operacji gospodarczej. Data zapisu w księgach rachunkowych faktury i data zapisu wyciągu bankowego to dwie rożne daty.

Błędne daty operacji gospodarczych w księgach rachunkowych

Nie można wprowadzać do ksiąg rachunkowych zapisów na podstawie dowodów księgowych, które nie dokumentują dokonanej operacji gospodarczej. Data zapisu w księgach rachunkowych faktury i data zapisu wyciągu bankowego to dwie rożne daty.

Zestawienie obrotów i sald - brak wydruków

Zestawienie obrotów i sald pełni rolę probierza prawidłowości księgowań zdarzeń gospodarczych. Pozwala ono zidentyfikować błędy, które naruszają zasadę podwójnego księgowania. Przy pomocy zestawienia obrotów i sald weryfikuje się zasada prawidłowości prowadzenia ksiąg rachunkowych.

REKLAMA

Zestawienie obrotów i sald - brak wydruków

Zestawienie obrotów i sald pełni rolę probierza prawidłowości księgowań zdarzeń gospodarczych. Pozwala ono zidentyfikować błędy, które naruszają zasadę podwójnego księgowania. Przy pomocy zestawienia obrotów i sald weryfikuje się zasada prawidłowości prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Polityka rachunkowości - nieprawidłowości

Polityka rachunkowości to bazowy, zbiorczy, wewnętrzny akt prawny, prejudycjalny dla całego systemu rachunkowości. Dotyczy ona m.in. sposobu prowadzenia ksiąg rachunkowych, w tym. m.in. zakładowego planu kont z wykazem kont księgi głównej, zasady klasyfikacji zdarzeń, zasady prowadzenia kont ksiąg pomocniczych i ich powiązanie z kontami księgi głównej.

Paragraf 4410 Podróże służbowe krajowe - nieprawidłowości

Na podstawie zasad wynikających z Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. Nr 38,poz.207 z późn. zm.), paragraf 4410 obejmuje wydatki na podróże służbowe krajowe pracowników ponoszone zgodnie z przepisami Rozporządzenia Ministra Pracy Polityki Socjalnej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2013 r. Nr 0, poz.167).

Paragraf 4410 Podróże służbowe krajowe - nieprawidłowości

Paragraf 4410 obejmuje wydatki na podróże służbowe krajowe pracowników. Niekiedy jednak wydatki związane z zakupem usług hotelowych powinny zostać objęte paragrafem 4300.

Paragraf 4420 Podróże służbowe zagraniczne - nieprawidłowości

Paragraf 4420 obejmuje wydatki na podróże służbowe zagraniczne pracowników. Interpretacja zapisów klasyfikacji budżetowej w kontekście paragrafu 4420 jest bardzo rygorystyczna i powinno się ją stosować bardzo wąsko.

Paragraf 4420 Podróże służbowe zagraniczne - nieprawidłowości

Paragraf 4420 obejmuje wydatki na podróże służbowe zagraniczne pracowników ponoszone zgodnie z przepisami Rozporządzenia Ministra Pracy Polityki Socjalnej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2013 r. Nr 0, poz.167). Interpretacja zapisów klasyfikacji budżetowej w kontekście paragrafu 4420 jest bardzo rygorystyczna i winno się ją stosować bardzo "wąsko".

Szczegółowa ewidencja księgowa podatku od środków transportowych

Czy można prowadzić szczegółową ewidencję księgową podatku od środków transportowych w podziale według środków transportowych zamiast według ich właścicieli?

Terminal płatniczy w jednostce budżetowej

Samorządowa jednostka budżetowa (zarząd zieleni miejskiej) chciałaby wprowadzić możliwość zapłaty kartą za usługi cmentarne dla klientów (w ramach działalności statutowej jednostka prowadzi cztery cmentarze). Czy opłatę wynikającą z prowizji za transakcję kartą można przerzucić na klienta? Jakie przepisy regulują tę kwestię?

Rachunek jako dokument księgowy

Rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi wystawia właściwy pracownik komórki księgowości jednostki dokonującej sprzedaży (wykonującej usługę) na żądanie kupującego (usługobiorcy) w dwóch egzemplarzach (jeden otrzymuje kontrahent, a drugi pozostaje w jednostce). Nie ma obowiązku oznaczania na rachunku, który z egzemplarzy jest oryginałem, a który kopią.

Duplikat faktury

Duplikaty faktur wystawia się w przypadku zniszczenia lub zaginięcia faktury zarówno u wystawcy, jak i u nabywcy.

Klasyfikacja budżetowa wydatków z tytułu wynagrodzenia inkasenta pobierającego opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Jak powinna wyglądać klasyfikacja wydatków z tytułu wynagrodzenia inkasenta pobierającego opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi? Odpowiedzi udzieliła Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku.

Zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych w jednostkach sektora finansów publicznych

Poniższy artykuł przedstawia zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych w jednostkach sektora finansów publicznych. Uwzględnione w nim zostały zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych przy użyciu komputera.

Amortyzacja i umorzenie środków trwałych w jednostkach sektora finansów publicznych

Wartość początkową środków trwałych zmniejszają odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe dokonywane w celu uwzględnienia utraty ich wartości na skutek używania lub upływu czasu. W myśl art. 32 ustawy o rachunkowości, odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych od środka trwałego dokonuje się drogą systematycznego, planowego rozłożenia jego wartości początkowej na ustalony okres amortyzacji.

Odpowiedzialność głównego księgowego i kierownika jednostki sektora finansów publicznych

Zakres odpowiedzialności głównego księgowego i kierownika jednostki sektora finansów publicznych określa szereg aktów prawnych obowiązujących w tych jednostkach.

Ulgi w należnościach cywilnoprawnych

Ulgi w należnościach cywilnoprawnych są stosowane na podstawie artykułów od 55 do 64 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp). Warunki do stosowania ulg w jednostkach organizacyjnych budżetu państwa wynikają wprost z uofp.

Wezwanie do zapłaty w jednostkach budżetowych - wzór

Prezentujemy wzór wezwania do zapłaty w jednostkach budżetowych. Wezwanie do zapłaty wysyła się za potwierdzeniem odbioru. Potwierdzenie odbioru dokumentuje fakt odebrania wezwania przez dłużnika.

Definicja „należności” w jednostkach pomocy społecznej

Należności w jednostkach budżetowych powstają przede wszystkim w wyniku zawartych umów (należności cywilnoprawne) oraz wprost z przepisów ustaw (należności publicznoprawne). Dokumentem ewidencjonowanym w księgach rachunkowych jednostki przy należnościach cywilnoprawnych są faktury (jeżeli kontrahentem jest podatnik VAT) lub rachunki (jeżeli kontrahent nie jest podatnikiem VAT).

Odpisy aktualizujące należności w sektorze finansów publicznych

Podstawę prawną dokonywania odpisów aktualizujących należności w sektorze finansów publicznych stanowi rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości. Zgodnie z tym rozporządzeniem, odpisów aktualizujących należności dokonuje się zgodnie z uor.

Klasyfikacja budżetowa wydatku na obsługę prawną

Problem z klasyfikacją budżetową wydatku na obsługę prawną: Czy wydatek za obsługę prawną wykonywaną na podstawie umowy z kancelarią prawną powinien być ujmowany w § 430 „Zakup usług pozostałych” czy w § 439 „Zakup usług obejmujących wykonanie ekspertyz, analiz i opinii”?

Ewidencja planu wydatków na koncie 982

Czy na koncie 982 „Plan wydatków środków europejskich” księguje się plan wydatków z końcówką 7 i 9?

Środki trwałe w jednostkach sektora finansów publicznych – klasyfikacja i aktualizacja

Środki trwałe w jednostkach sektora finansów publicznych podlegają klasyfikacji zgodnej z Klasyfikacją Środków Trwałych. KŚT stanowi usystematyzowany wykaz składników majątku trwałego według funkcji jaką środki trwałe pełnią w procesie wytwarzania dóbr i usług.

Nadrzędne zasady rachunkowości w jednostkach sektora finansów publicznych

Nadrzędne zasady rachunkowości obowiązują jednostki sektora finansów publicznych pomimo obowiązku stosowania szczególnych zasad rachunkowości dla budżetu określonych w rozporządzeniach wykonawczych do ustawy o finansach publicznych.

Klasyfikacja środków trwałych - grupa 0

Grupa 0 Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) obejmuje grunty według ich przeznaczenia użytkowego, takie jak użytki rolne, grunty leśne oraz znajdujące się na nich sady, zasadzenia wieloletnie, plantacje, drzewostany; grunty zabudowane i zurbanizowane; użytki ekologiczne, nieużytki; tereny wód morskich wewnętrznych i śródlądowych; pozostałe tereny; prawo użytkowania wieczystego gruntu, sklasyfikowane w odpowiednich grupowaniach, w zależności od rodzaju gruntu, którego dotyczy.

Klasyfikacja środków trwałych

Klasyfikacja środków trwałych została opublikowana w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 10.12.2010 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT). Przedmiotowe rozporządzenie obowiązuje od 1 stycznia 2011 r.

Klasyfikację budżetową trzeba zbudować od podstaw: Forum Od-nowa

Całość gospodarki finansowej danego samorządu – wpływ i wypływ środków finansowych – powinien znajdować swoje odzwierciedlenie w jego budżecie. Ze względu na głównie usługowy charakter działalności wspólnot trzeba zbudować od podstaw klasyfikację budżetową, dostosowaną do potrzeb tego sektora.

Polityka rachunkowości w jednostkach sektora finansów publicznych

Polityka rachunkowości w jednostkach sektora finansów publicznych powinna przede wszystkim zawierać określenie roku obrotowego oraz wchodzących w jego skład okresów. Jednostki sektora finansów publicznych prowadzą rachunkowość zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330) z uwzględnieniem zasad szczególnych zawartych w ustawie z dnia 29 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885). W myśl art. 40 ust. 4 ustawy o finansach publicznych Minister Finansów określa w drodze rozporządzenia szczególne zasady rachunkowości oraz plany kont dla budżetu.

Wydatki strukturalne: prace modernizujące drogę

Czy jeśli drogę wyremontowano np. w 2010 r. (ułożenie nowej nawierzchni), a prace zostały przerwane ze względu na ograniczone środki finansowe, natomiast w następnych latach wykonywano dodatkowe prace modernizujące drogę, np. odtworzenie rowów, wykonanie chodników, wykonanie zatok przystankowych, to pozostałe prace wykonywane przy drogach można zaliczyć do wydatków strukturalnych?

Pożyczki i kredyty a odsetki w sprawozdaniu Rb-N i Rb-Z

Jednostka wykazuje w wierszu N.2.2. – „Pożyczki długoterminowe” w układzie przedmiotowym sprawozdania Rb-N odsetki naliczone od pozostałych do spłaty rat pożyczek. Czy takie postępowanie jest właściwe?

Należności rozłożone na raty a sprawozdanie Rb-N

Czy w sprawozdaniu Rb-N należy ujmować rozłożone na raty kwoty za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego we własność?

Zasady rachunkowości wynikające z opisów kont występujących w jednostkach budżetowych

Plan kont dla jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych stanowiący załącznik nr 3 do rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont zawiera konta występujące wyłącznie w jednostkach budżetowych lub wyłącznie w samorządowych zakładach budżetowych.

Szczególne zasady rachunkowości jednostek budżetowych

Jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego (art. 11 uofp). Odstępstwa od tych zasad przewidziano w odniesieniu do państwowych (art. 11a) i samorządowych (art. 223 uofp) jednostek budżetowych wykonujących zadania określone w ustawie z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (dalej: ustawa o systemie oświaty), które mogą gromadzić zrealizowane dochody na wydzielonym rachunku bankowym i przeznaczać te dochody na wydatki tych jednostek.

Rachunkowość sektora publicznego - jednolite standardy

Rachunkowość sektora publicznego zostanie ujednolicona. Europejskie Standardy Rachunkowości dla sektora publicznego zostały zarekomendowane przez Komisję Europejską.

Szczególne zasady rachunkowości - normy ogólne

Szczególne zasady rachunkowości wynikają z rozporządzenia Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.

Sprawozdania jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych - zmiany

Zmiany w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych dotyczą w głównej mierze  wzorów sprawozdań Rb-Z i Rb-UZ oraz instrukcji sporządzania tych sprawozdań, stanowiącej załącznik Nr 9 do rozporządzenia.

Sprawozdania jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych - zmiany

Zmiany w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych dotyczą w głównej mierze  wzorów sprawozdań Rb-Z i Rb-UZ oraz instrukcji sporządzania tych sprawozdań, stanowiącej załącznik Nr 9 do rozporządzenia.

Gospodarowanie majątkiem trwałym w jednostkach budżetowych

Zasady gospodarowania majątkiem trwałym w samorządowych jednostkach budżetowych wynikają z uregulowań wewnętrznych kierownika jednostki, wydanych na mocy art. 68 i 69 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych. Generalną zasadą jest, że jednostka budżetowa ma obowiązek gospodarowania swoim majątkiem w sposób racjonalny i oszczędny oraz utrzymywania mienia w stanie niepogorszonym, z uwzględnieniem normalnego zużycia.

Wydatki bieżące przedszkola publicznego – zakup usług księgowych

Wydatki bieżące przedszkola publicznego mogą stanowić m. in. wydatki na zakup usług księgowych prowadzonych przez biuro rachunkowe – wyjaśnia  Regionalna Izba Obrachunkowa we Wrocławiu.

Rachunek bieżący jednostki oświatowej

Podstawowym kontem w każdej jednostce budżetowej jest rachunek bieżący, ponieważ odzwierciedla operacje związane z realizacją planu finansowego. Również w jednostce oświatowej dochody i wydatki ewidencjonowane są na koncie 130 „Rachunek bieżący jednostki”.

Budżet jst na 2014 r. a przekroczenie indywidualnego wskaźnika zadłużenia

Budżet na 2014 rok dla jednostek samorządu terytorialnego, które z powodu przekroczenia nowego, indywidualnego wskaźnika zadłużenia, nie będą mogły go uchwalić, ustali RIO. Jednak taki zastępczy plan finansowy nie zastąpi w pełni uchwały budżetowej, co może być zagrożeniem dla realizacji zadań i wywiązania się z podjętych przez samorząd zobowiązań.

Budżet jst na 2014 r. a przekroczenie indywidualnego wskaźnika zadłużenia

Budżet na 2014 rok dla jednostek samorządu terytorialnego, które z powodu przekroczenia nowego, indywidualnego wskaźnika zadłużenia, nie będą mogły go uchwalić, ustali RIO. Jednak taki zastępczy plan finansowy nie zastąpi w pełni uchwały budżetowej, co może być zagrożeniem dla realizacji zadań i wywiązania się z podjętych przez samorząd zobowiązań.

Sprawozdanie Rb-NDS

Sprawozdanie Rb-NDS kwartalne o nadwyżce/deficycie jednostki samorządu terytorialnego sporządza się zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 3 lutego 2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej. Sporządzanie i przekazywanie sprawozdań Rb-NDS w imieniu jednostki należy do obowiązków przewodniczących zarządów jednostek samorządu terytorialnego.

Wydzielony rachunek dochodów w szkole

Wydzielony rachunek dochodów własnych tworzyć mogą szkoły jako jednostki budżetowe prowadzące działalność określoną w ustawie o systemie oświaty. Jednostki budżetowe to forma organizacyjno-prawna, w której działają szkoły. Jej podstawową cechą jest to, że nieodpłatnie realizuje ona zadania publiczne, pokrywając swoje wydatki ze środków otrzymanych z budżetu państwa lub budżetu JST, a ewentualne dochody odprowadza bezpośrednio na rachunek budżetu państwa lub budżetu JST.

REKLAMA