REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Rachunkowość budżetowa

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Oferta pracy w INFOR: Redaktor – Rachunkowość Budżetowa

Dołącz do nas, jeśli chcesz pracować na stanowisku redaktora (rachunkowość budżetowa)! Niezbędne szczegóły znajdziesz poniżej.

RB: Ewidencja księgowa faktur za gaz wystawionych dla szkoły

W jaki sposób w jednostce systemu oświaty (szkole) należy zaksięgować faktury wstępne i rozliczeniowe za gaz?

RIO: Samorządy muszą złożyć 13 sprawozdań w lipcu 2023 r.

Do końca lipca samorządy muszą przygotować trzynaście finansowych sprawozdań. RIO w Opolu przygotowało ich zestawienie i wskazało terminy.

Luty 2023 r: terminy przekazywania sprawozdań do RIO

W lutym samorządy powinny pamiętać o siedmiu terminach na złożenie w sumie siedemnastu sprawozdań do regionalnych izb obrachunkowych. Przypominamy daty i rodzaje dokumentów.

REKLAMA

Jak zaksięgować sprzedaż złomu w szkole?

Jakie dokumenty od strony księgowej należy przygotować, sprzedając złom w szkole? Złom pochodzi z likwidacji składnika majątku. Czy powinno się wystawić tylko fakturę sprzedaży i następnie prawidłowo ją zaksięgować? Jak wystawić fakturę za sprzedaż złomu (15 000 zł)? Jaką stawkę VAT zastosować, jaki paragraf klasyfikacji budżetowej i konto przychodów, czy musimy zastosować mechanizm podzielonej płatności?

Klasyfikacja budżetowa 2022 - zmiany i bieżące problemy SZKOLENIE ONLINE [Infor]

Klasyfikacja budżetowa 2022 - zmiany i bieżące problemy SZKOLENIE ONLINE [Infor]

Szkolenia online: Akademia budżetowa

Akademia budżetowa to cykl 4 szkoleń dedykowanych osobom zajmującym się rachunkowością oraz finansami w jednostkach sektora finansów publicznych m.in. w szkołach, przedszkolach, centrum usług wspólnych, ośrodkach pomocy społecznej, gminach, powiatach zatrudnionych na stanowiskach księgowych, inspektorów, referentów, sekretarzy oraz innych specjalistów. W ramach Akademii przybliżone zostaną najważniejsze zagadnienia z zakresu rachunkowości oraz sprawozdawczości obowiązujące i planowane od 2023 r.

Czy wyjazd studyjny nauczyciela można pokryć z doskonalenia nauczycieli

Czy wyjazd studyjny nauczyciela do Brukseli, który jest realizacją wygranej nagrody głównej w konkursie "Cześć Europo", można pokryć z doskonalenia nauczycieli z § 442?

REKLAMA

Ewidencja księgowa środków pochodzących z dotacji

Jak prawidłowo zaksięgować wpływ środków z dotacji (np. na aktualizację stałego rejestru wyborców, na zwrot akcyzy), jeżeli jest jedno konto bankowe dla urzędu i organu?

Ewidencja obciążenia pracownika za prywatne rozmowy telefoniczne

Jak ująć notę księgową wystawioną pracownikowi za prywatne rozmowy telefoniczne?

Jaka klasyfikacja budżetowa wydatków na podpis elektroniczny

Jednostka sektora finansów publicznych prowadzi pełną księgowość. W zeszłym roku odnowiła pracownikowi podpis kwalifikowany (faktura została wystawiona na firmę) za okres od maja 2021 r. do kwietnia 2022 r. kwota faktury rozliczana jest w czasie poprzez konto „Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów”. Pracownik rozwiązał umowę o pracę z końcem stycznia 2022 r. Czy kwotę faktury za okres od lutego do kwietnia 2022 r. można zaksięgować w koszty rodzajowe, czy jednak należy tą kwotę przeksięgować na pozostałe koszty operacyjne?

Jaka jest klasyfikacja budżetowa dla wydatków związanych z budową małego centrum nauki

Jaki będzie rozdział klasyfikacji budżetowej planowanego przez gminę zadania/przedsięwzięcia: budowa lub adaptacja budynku na tzw. Małe Centrum Nauki Kopernik, tj. kontynuacja projektu Ministerstwa Edukacji i Nauki pod nazwą SOWA, czyli Strefa Odkrywania, Wyobraźni i Aktywności?

Zmiany w klasyfikacji budżetowej - rozporządzenie z 26 lipca 2021 r.

Klasyfikacja budżetowa. Ustawodawca przygotował obszerne zmiany w rozporządzeniu dotyczącym klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, pojawiły się m.in. nowe paragrafy dla oświaty: 479 „Wynagrodzenia osobowe nauczycieli” oraz 480 „Dodatkowe wynagrodzenie roczne nauczycieli”. Zmiany co do zasady wejdą w życie 1 stycznia 2022 r., przy czym część zmian obowiązuje z mocą wsteczną od 1 stycznia 2021 r. Na jakie dokładnie zmiany muszą być przygotowane organy administracji samorządowej?

Koronawirus - terminy zapłaty podatków 2020

Ministerstwo Finansów przypomina na jakie ułatwienia mogą liczyć podatnicy PIT, CIT, VAT i akcyzy oraz do kiedy gminy mogą przesunąć zapłatę rat podatku od nieruchomości. Sprawdź terminy.

Sprawozdania finansowe 2020 - przesunięte terminy ze względu na COVID-19

Przedstawiamy przesunięcia terminów określonych w rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami RP.

Sprawozdania finansowe jednostek sfery budżetowej w czasie epidemii koronawirusa - wyjaśnienia MF

Jednostki sfery budżetowej mają wątpliwości związane ze sporządzaniem i składaniem sprawozdań finansowych w czasie epidemii COVID-19 oraz ewidencji w księgach rachunkowych zdarzeń gospodarczych będących skutkiem skorzystania przez jednostki z rozwiązań przewidzianych w pakiecie tarczy antykryzysowej i finansowej. Przedstawiamy odpowiedź Ministerstwa Finansów na zadane pytanie.

Nieprawidłowa ewidencja należności długoterminowych

Konto 226 służy do ewidencji należności długoterminowych. Należności krótkoterminowe ujmuje się na koncie 221 (pkt 30 i 35 załącznika nr 3 do rozporządzenia w sprawie rachunkowości oraz planów kont).

Jak naliczać odpisy aktualizujące należności?

Co najmniej na koniec roku obrotowego, ale przed sporządzeniem sprawozdania finansowego, jednostki sektora finansów publicznych są zobowiązane do naliczenia i ujęcia w księgach rachunkowych odpisów aktualizujących należności.

Inwentaryzacja dróg i ulic

W jaki sposób należy przeprowadzić inwentaryzację dróg i ulic będących na stanie gminy? W tym roku w naszej jednostce przypada termin spisu z natury wszystkich środków trwałych. Na szkoleniu dowiedzieliśmy się, że drogi i ulice też trzeba zinwentaryzować w drodze spisu z natury (obiekt inwentarzowy - dostęp do nich nie jest utrudniony). W jaki sposób to zrobić?

Montaż klimatyzatora - czy jest wydatkiem inwestycyjnym?

Pytanie: Przed zmianą przepisów dotyczących środków trwałych zamontowanie klimatyzatora traktowałam jako wydatki inwestycyjne, ponieważ koszt przekraczał zawsze 3500 zł. Obecnie ze środkami trwałymi mamy do czynienia dopiero od 10 000 zł. Zastanawiam się, do jakiego paragrafu powinien zostać zakwalifikowany zakup i montaż klimatyzatora ściennego. Pierwsza moja myśl to paragraf 430 „Zakup usług pozostałych”. Dalsze wydatki dotyczące konserwacji klimatyzatorów ujmuję zawsze w paragrafie 427 „Zakup usług remontowych”, stąd moje wątpliwości. Jakie jest zdanie Państwa eksperta na ten temat?

Klasyfikacja budżetowa wpłaconego wadium

PROBLEM: Powiat realizuje projekt z udziałem środków UE. Projekt dotyczy termomodernizacji liceum ogólnokształcącego. Przyjęto następującą klasyfikację budżetową w zakresie dochodów projektu: 80120 § 6207. Firma, która wygrała przetarg na realizowane zadanie, nie złożyła wymaganych dokumentów, w związku z czym nie nastąpiło podpisanie umowy. W związku z tą sytuacją powiat otrzymał dodatkowe, nieprzewidziane dochody w postaci wpłaty gwarancji zapłaty wadium. Według wytycznych w zakresie projektu, taki dochód stanowi dochód projektu i o kwotę uzyskanego dochodu zostanie pomniejszone dofinansowanie. Jak należałoby prawidłowo zaklasyfikować takie dochody? Czy właściwa byłaby klasyfikacja 80120 § 6209 lub 6200 czy raczej 80120 § 0979 lub 0970?

Program antywirusowy - przedłużenie licencji

W którym paragrafie przedłużenie licencji na program antywirusowy?

Jak archiwizować księgi rachunkowe prowadzone techniką komputerową?

Księgi rachunkowe prowadzone techniką komputerową należy wydrukować albo przenieść na informatyczny nośnik danych. Jak wygląda prawidłowa archiwizacja takich ksiąg?

Likwidacja liceum ogólnokształcącego

W gminie zlikwidowano liceum ogólnokształcące prowadzone przez powiat. Jednak ze względu na prośby mieszkańców, których dzieci miałyby dojeżdżać do najbliższego liceum ok. 50 km, władze gminy postanowiły sfinansować działalność liceum ogólnokształcącego prowadzonego przez jakikolwiek inny podmiot. W związku z tym podjęto uchwałę w sprawie finansowania zarówno powstania, jak i bieżącej działalności takiej placówki oświatowej w formie dotacji celowej. Czy takie działanie jest prawidłowe?

Klasyfikacja budżetowa w praktyce

Aby łatwiej stosować w praktyce klasyfikację budżetową należy przede wszystkim zapoznać się z zasadami powiązań między sposobem funkcjonowania jednostki oraz zależności przepisów merytorycznych i finansowych, które mają wpływ na sposób księgowania.

Korekta dochodów w sprawozdaniu Rb-NDS związana z różnicami kursowymi

Czy jednostka, która ewidencjonuje w swoich księgach rachunkowych różnice kursowe pochodzące z wpływów związanych z projektami unijnymi, powinna skorygować dochody wykazane w sprawozdaniu Rb-NDS?

Centralizacja rozliczeń VAT w samorządach od 1 stycznia 2017 r.

Zgodnie z nowymi przepisami prawa od 1 stycznia 2017 r. zostanie wprowadzona obowiązkowa centralizacja rozliczeń w jednostkach samorządu terytorialnego w zakresie podatku VAT. Jednostka samorządu terytorialnego od nowego roku wstępuje w prawa i obowiązki swoich jednostek organizacyjnych, które dotychczas były samodzielnymi podatnikami podatku VAT. Centralizacja rozliczeń VAT oznacza, że jednostki samorządu terytorialnego są zobowiązane do generowania oraz wysyłania zbiorczej deklaracji VAT oraz zbiorczego Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK), zawierającego zapisy Rejestru VAT wszystkich jednostek podległych.

VAT w rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych

Ani ze szczególnych zasad rachunkowości, ani z opisów kont syntetycznych nie wynikają żadne wskazówki, że ewidencja operacji związanych z rozliczeniem VAT przez jednostkę samorządu terytorialnego powinna być prowadzona w ewidencji budżetu, ale należy przyjąć, że rozliczenia gmin, powiatów i województw z urzędami skarbowymi powinny być ujmowane w księgach rachunkowych budżetów tych jednostek.

Rachunkowość budżetowa 2017 - nowe rozporządzenie

Na początku 2017 roku (ale nie od 1 stycznia) ma zostać wydane nowe rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów regulujące zasady rachunkowości oraz planów kont dla sektora finansów publicznych. Aktualnie trwają konsultacje projektu tego rozporządzenia.

W jakim paragrafie ująć wydatek na tłumacza przysięgłego

Jednostka działająca w formie jednostki budżetowej zawarła z tłumaczem przysięgłym umowę o dzieło na tłumaczenie tekstu wykorzystywanego w bieżącej działalności jednostki. Jak ująć w księgach rachunkowych jednostki operacje wynikające z wystawionego rachunku przez tłumacza? Do jakiego paragrafu klasyfikacji budżetowej zaklasyfikować ten wydatek?

Jak dokonać zwiększenia wartości środka trwałego

Nasza gmina uzyskała nieruchomość za długi podatkowe firmy. Na nieruchomości była hipoteka na rzecz ZUS. Zapłacono kwotę wpisu hipotecznego i odsetki. W jaki sposób zwiększyć wartość takiego środka trwałego? Czy o odsetki liczone do momentu nabycia tej nieruchomości (31 lipca br.), czy może o odsetki liczone do momentu zapłaty długu z hipoteki na rzecz ZUS (30 września br.)?

Wydatki na wymianę akumulatora w samochodzie - klasyfikacja budżetowa

W warsztacie samochodowym wymieniono wyeksploatowany akumulator w samochodzie jednostki. Jednostka otrzymała z warsztatu fakturę, w której jako opis przedmiotu zamówienia wpisano wymianę akumulatora. Czy wydatek wynikający z uregulowania otrzymanej faktury należy zakwalifikować jako usługę, czy jako zakup materiału?

Klasyfikacja wydatków związanych z umowami cywilnoprawnymi

Urząd ma zawrzeć umowę zlecenia z osobą fizyczną na wykonanie badań archeologicznych w związku z rozbudową cmentarza. Czy taki wydatek powinien być ujęty w § 417 „Wynagrodzenia bezosobowe”, czy w § 605 „Wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych”?

Czy głównemu księgowemu można powierzyć obowiązki w zakresie zatwierdzania dokumentów księgowych do wypłaty

W instytucji kultury nie ma osoby zatrudnionej na stanowisku zastępcy dyrektora (takie stanowisko nie jest przewidziane w regulaminie organizacyjnym). Czy w takim razie można na czas nieobecności dyrektora (np. urlopu wypoczynkowego) udzielić upoważnienia do zatwierdzania do wypłaty dowodów księgowych głównemu księgowemu?

Klasyfikacja budżetowa - zmiany od 2017 r.

1 stycznia 2017 r. wejdą w życie zmiany w rozporządzeniu w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Pojawi się m.in. nowy dział "855 - Rodzina".

Konto 550 „Koszty zarządu”

Konto 550 służy do ewidencji wyodrębnionych kosztów związanych z zarządzaniem jednostką jako całością, kosztów ogólnoadministracyjnych oraz kosztów ogólnych dotyczących danej jednostki jako całości.

Konto 400 „Amortyzacja”

Konto 400 służy do ewidencji kosztów amortyzacji środków trwałych ewidencjonowanych na koncie 011 oraz tych wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonywane są odpisy umorzeniowe stopniowo według stawek amortyzacyjnych.

Konto 500 „Koszty działalności podstawowej”

Konto 500 służy do ewidencji kosztów działalności podstawowej, do której zalicza się poszczególne typy działalności stanowiące zasadnicze przedmioty działania, zgodne z celem utworzenia jednostki.

Użytkowanie oprogramowania do prowadzenia ksiąg rachunkowych CUW

Od 1 stycznia 2017 r. w gminie będzie działało Centrum Usług Wspólnych (CUW) obejmujące jednostki oświatowe (do tej pory księgowość była prowadzona w poszczególnych szkołach) i w związku z tym nasunęła się wątpliwość odnośnie do programu księgowego do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Wszystkie szkoły używają tego samego programu, na podstawie zakupionych przez nie licencji, z tym że użytkują różne wersje tego oprogramowania. Czy po zorganizowaniu wspólnej obsługi księgi rachunkowe każdej szkoły muszą być nadal prowadzone w osobnym programie, czy można je scalić i prowadzić za pomocą jednego oprogramowania?

Podział środków na ZFŚS

Przy podziale ZFŚS bierze się pod uwagę nie tylko zgromadzone na rachunku bankowym środki pieniężne funduszu, lecz także jego zobowiązania i należności. W jaki sposób podzielić środki przypadające na fundusz w planie finansowym oraz środki pieniężne zgromadzone na rachunku funduszu?

Nieprawidłowe stosowanie ulg polegających na odroczeniu terminów płatności i rozłożeniu na raty płatności należności

Większość nieprawidłowości stwierdzanych przez kontrolujących w zakresie przyznawania ulg w spłacie należności, polegających na odroczeniu terminu ich płatności bądź rozłożeniu ich płatności na raty, pokrywa się z nieprawidłowościami stwierdzanymi w przypadku umarzania należności.

Nieprawidłowa ewidencja planu dochodów budżetowych

Plan dochodów budżetowych powinien być ewidencjonowany na koncie pozabilansowym 991 „Planowane dochody budżetu” w planie kont budżetu jednostki samorządu terytorialnego (pkt 2, poz. 1 załącznika nr 2 do rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont). W praktyce nieprawidłowości dotyczące prowadzenia tej ewidencji są stwierdzane rzadko i towarzyszą innym nieprawidłowościom w prowadzeniu ksiąg rachunkowych organu.

Dokumentowanie wydatków w jednostce budżetowej

Kierowca domu pomocy społecznej (DPS) przedłożył w księgowości kserokopię pokwitowania wpłaty gotówkowej za wydanie karty parkingowej dla samochodu jednostki, służącego do przewozu osób niepełnosprawnych (oryginał potwierdzenia wpłaty został złożony razem z wnioskiem o wydanie karty). Czy na podstawie tej kserokopii można zwrócić kierowcy pieniądze?

Obowiązek amortyzacji nieużywanych środków trwałych

Jednostka budżetowa posiada w swojej ewidencji środki trwałe, których nie używa. Są to: studnia głębinowa, stacja uzdatniania wody oraz kocioł c.o. Środki te są jeszcze niezamortyzowane. Likwidacja tych środków trwałych wiąże się z uzyskaniem odpowiednich pozwoleń, a także z poniesieniem pewnych nakładów finansowych. Jeżeli te środki trwałe są nieużywane, to czy należy je nadal amortyzować?

Na jakim koncie ewidencjonować składki na rzecz stowarzyszeń gminnych

Gmina przystąpiła do stowarzyszenia gmin, na rzecz którego ma uiszczać kwartalne składki. Na jakim koncie należy ująć rozrachunki z tytułu tych składek - na koncie dotyczącym rozrachunków z budżetami, czy dotyczącym pozostałych rozrachunków publicznoprawnych?

Czy w księgach rachunkowych należy ujmować wartość wypożyczonego środka trwałego

Jednostka na czas kapitalnego remontu samochodu służbowego wypożyczyła samochód z wypożyczalni samochodów. Czy taki samochód trzeba ująć w księgach rachunkowych jednostki?

Dział „855 – Rodzina” w klasyfikacji budżetowej w 2017 r.

Nowy dział „855 – Rodzina” znajdzie się w klasyfikacji budżetowej od 1 stycznia 2017 r. Po raz pierwszy będzie miał zastosowanie do projektów uchwał budżetowych na 2017 r. Jakie rozdziały znajdą się w nowej jednostce?

Klasyfikacja budżetowa wydatków na zakup artykułów spożywczych dla sekretariatu

W którym paragrafie klasyfikacji budżetowej należy ujmować wydatki ponoszone w gminach na zakup artykułów spożywczych na potrzeby sekretariatów i obsługi organów rady (np. kawy, herbaty, soków, paluszków itp.)?

Zadaj pytanie naszemu ekspertowi

Masz wątpliwości przy sporządzaniu sprawozdań budżetowych lub sprawozdań w zakresie operacji finansowych?

Nieprawidłowa ewidencja składek na PFRON

Nieprawidłowość: W jednostce budżetowej składki na PFRON były ewidencjonowane na koncie 201 „Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami”.

REKLAMA