Podróż samolotem
REKLAMA
REKLAMA
Zobaczmy, jak kształtuje się zakres naszych praw oraz o czym należy pamiętać, zanim wsiądziemy na pokład.
REKLAMA
Pamiętajmy, iż w przypadku odwołania lotu, odmowy przyjęcia na pokład oraz opóźnienia co najmniej o dwie godziny, przewoźnik jest obowiązany wręczyć każdemu pasażerowi pisemną informację o przepisach dotyczących praw pasażerów w tym prawa do odszkodowania i opieki.
Informacje o cenie
Ważne, by wiedzieć, iż w myśl nowych regulacji unijnych, przewoźnik ma obowiązek informować o ostatecznej wysokości ceny biletów, uwzględniając przy tym ogół kosztów dodatkowych (opłaty lotniskowe, paliwowe, ekologiczne).
Opóźnienie
W przypadku opóźnienia lotu mamy prawo domagać bezpłatnego posiłku oraz napojów w ilości adekwatnej do czasu oczekiwania. Przysługuje nam również prawo do odbycia dwóch rozmów telefonicznych, nadania dwóch dalekopisów, dwóch przesyłek faksowych, czy e-mailowych. Wszystko to zależy oczywiście od wielkości opóźnienia i czasu trwania lotu.
Jeżeli opóźnienie wynosi co najmniej 5 godzin, możemy domagać się zwrotu kosztów biletów bądź zapewnienia podróży powrotnej.
Jeżeli oczekiwany przelot opóźnia się nawet o dzień, powinniśmy otrzymać bezpłatne zakwaterowanie w hotelu, a także możliwość nieodpłatnego transportu pomiędzy lotniskiem a wyznaczonym hotelem.
Rekompensat nie należy spodziewać się w przypadku, gdy odwołanie lub opóźnienie lotu nastąpiło z przyczyn niezależnych od przewoźnika, np. z powodu złych warunków atmosferycznych.
REKLAMA
Jeśli planowany lot zostaje odwołany, prośmy o zwrot kosztów biletu lub zaoferowanie innego połączenia z docelowym miejscem naszej podróży. Możemy wymagać również zapewnienia bezpłatnego posiłku, napojów oraz rozmów telefonicznych, jeżeli tylko jest to usprawiedliwione czasem oczekiwania na inne połączenie lotnicze.
W przypadku, gdy proponowane połączenie zastępcze zasadniczo różni się od planowanego a powiadomienie o odwołaniu lotu nastąpiło zbyt późno, domagajmy się odszkodowania. Wielkości rekompensat kształtują się, w zależności od zasięgu podróży, w przedziale 250€-600€.
Nie chcą cię wpuścić do samolotu
Jeśli nasz problem dotyczy odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lub dużego opóźnienia lotu, złóżmy skargę do Komisji Ochrony Praw Pasażerów przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. Adres Komisji:
Żelazna 59, 00-848 Warszawa
tel.: +48 22 520 74 84
Skargę możemy wysłać także online; w tym celu należy skorzystać z zamieszczonych na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego, formularzy:
Pamiętajmy, że w przypadku zakupu biletów drogą online, inaczej niż przy umowach zawieranych na odległość, nie przysługuje nam prawo do odstąpienia od umowy. Dlatego też czytajmy dokładnie oferty wybranych przewoźników.
REKLAMA
Ważne, by przed wejściem na pokład dowiedzieć się, gdzie dokładnie znajduje się lotnisko docelowe. Może okazać się bowiem, iż przebycie drogi od portu lotniczego do właściwego celu podróży wymagać będzie poniesienia dodatkowych wydatków na autobus, pociąg bądź taksówkę. Jeśli przewoźnik, po odwołaniu uprzednio zaplanowanego lotu, zaproponuje Ci przelot liniami, które pobierają wyższe opłaty lotniskowe, możesz żądać od niego wyrównania strat.
Nie zapominajmy, iż bagaż podręczny nie powinien zawierać przedmiotów ostrych (np. nożyczek, scyzoryków), spirytusu, broni palnej i trucizny. Od listopada 2006 r. obowiązuje również ograniczenie w przewozie płynów.
Na koniec pamiętajmy jeszcze, iż w oferty tanie z reguły nie są wliczone posiłek, przekąski czy też napoje. Płaci się za nie na pokładzie samolotu.
Źródło: Europejskie Centrum Konsumenckie
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat