REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Paweł Ludwiczak

Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.

Radca prawny, absolwent Uniwersytetu Łódzkiego na Wydziale Prawa i Administracji. Ukończył podyplomowe studia Prawa Finansowego i Gospodarczego na Uniwersytecie Łódzkim i studium menedżerskie MiniMBA.Posiada m.in. certyfikat Approved Compliance Officer (ACO) oraz certyfikat Approved Compliance Expert (ACE).

Kierownik Działu Zarządzania Zgodnością, Rzecznik Etyki i IOD w jednej z 500 największych firm w Polsce. Współzałożyciel i Wiceprezes Stowarzyszenia Praktycy Compliance. Członek Stowarzyszenia Praktyków Ochrony Danych Osobowych. Od kilku lat prowadzi równocześnie kancelarię radcy prawnego, specjalizując się w zagadnieniach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, ochroną danych osobowych oraz Compliance.

Prelegent na różnych konferencjach i warsztatach.

Autor kilkuset artykułów m.in. na temat ochrony danych osobowych i Compliance.

https://www.ludwiczak-radcaprawny.pl

Osobiście uważam, że przepisów należy po prostu przestrzegać, ponieważ tak jest słusznie i sprawiedliwie. Niestety cześć ludzi przestrzega prawa głównie dlatego, że boi się sankcji. Dlatego nie dziwi mnie, że ludzie pytają, czy za naruszenie tzw. Dyrektywy o sygnalistach będą groziły sankcje?
Czy Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony osób zgłaszających przypadki naruszenia prawa Unii chroni prawa osób, których dotyczy zgłoszenie?

REKLAMA

Co według Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony osób zgłaszających przypadki naruszenia prawa Unii jest działaniem odwetowym.
Jak według Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony osób zgłaszających przypadki naruszenia prawa Unii powinny wyglądać procedury wewnętrznego zgłaszania i działania następcze podejmowane w związku ze zgłoszeniami?

REKLAMA

Sygnaliści (whistleblowing) i postępowanie ze zgłoszeniami o nieprawidłowościach według Standardów rekomendowanych dla systemu zarządzania zgodnością w zakresie przeciwdziałania korupcji oraz systemu ochrony sygnalistów w spółkach notowanych na rynkach organizowanych przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie S.A.
Kto według Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony osób zgłaszających przypadki naruszenia prawa Unii będzie miał prawo uzyskać status sygnalisty?
Kto według Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony osób zgłaszających przypadki naruszenia prawa Unii będzie miał obowiązek ustanowienia wewnętrznych kanałów zgłaszania nieprawidłowości oraz wewnętrznych procedur przyjmowania zgłoszeń i podejmowania działań następczych w związku ze zgłoszeniami?
Do łamania lub nadużywania prawa może dojść w każdym podmiocie, niezależnie czy jest to podmiot prywatny czy publiczny, mały czy duży. Jeżeli łamanie lub nadużycie prawa nie spotka się z szybkimi i odpowiednimi działaniami zaradczymi, mogą one poważnie zagrozić podmiotowi lub interesowi publicznemu.
Ustawa z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz.U. 2018 poz. 723) nałożyła (w art. 53) na Instytucje obowiązane obowiązek opracowania i wdrożenia wewnętrznych procedur anonimowego zgłaszania przez pracowników lub inne osoby wykonujące czynności na rzecz instytucji obowiązanej rzeczywistych lub potencjalnych naruszeń przepisów z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
W artykule omówiono zadania sygnalistów (whistleblowing) w Rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 6 marca 2017 r. w sprawie systemu zarządzania ryzykiem i systemu kontroli wewnętrznej, polityki wynagrodzeń oraz szczegółowego sposobu szacowania kapitału wewnętrznego w bankach.
Czym jest System Zarządzania Zgodnością (Compliance)? Czy samorządy również powinny się do tego przygotować? Na te i inne pytania odpowiada radca prawny Paweł Ludwiczak.
O potrzebie wdrożenia, przez podmioty zbiorowe, systemów zarządzania zgodnością (Compliance)[i] lub ich elementów, tj. systemów przeciwdziałania korupcji oraz systemu zgłaszania rzeczywistych lub potencjalnych  naruszeń przepisów lub standardów etycznych oraz ochrony sygnalistów od paru lat pisze się coraz więcej.
Minęło ponad 13 miesięcy od wejścia w życie RODO. Ponieważ samorządy przetwarzają bardzo dużo naszych danych osobowych, często należących do szczególnych kategorii (dawnej zwanych danymi wrażliwymi lub sensytywnymi) pojawia się pytanie jak samorządy radzą sobie z RODO.
RODO obowiązuje już ponad rok. Sprawdź co się zmieniło w ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
Pracownik udostępnia pracodawcy dane osobowe w formie oświadczenia. Pracodawca może żądać udokumentowania danych osobowych osób, których mowa powyżej, w zakresie  niezbędnym do ich potwierdzenia. Co RODO zmieniło w Kodeksie pracy?
RODO wymusiło zmiany w udzielaniu zamówień publicznych. Sprawdź co zmieniło się w zamówieniach po 4 maja 2019 r.
Ustawa  o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania RODO dodała do Kodeksu postępowania administracyjnego przepisy normujące sposób wykonywania obowiązku informacyjnego (z art. 13 RODO) w postępowaniach regulowanych przez KPA (art. 2a § 1 kpa). Przy czym wykonywanie powyższego obowiązku informacyjnego odbywa się niezależnie od obowiązków organów administracji publicznej przewidzianych w KPA i nie wpływa na tok i wynik postępowania (art. 2a § 2 kpa).
RODO obowiązuje w Polsce już prawie rok. Ten akt prawny zmienił wiele w ochronie danych osobowych. Wymusił również zmiany w ponad 160 ustawach. Co RODO zmieniło w ustawie o postępowaniu egzekucyjnym w administracji?
Ustawa  o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania RODO dodała do Ordynacji Podatkowej przepisy normujące sposób wykonywania obowiązku informacyjnego (z art. 13 RODO) w postępowaniach regulowanych przez Ordynację Podatkową (art. 1a § 1 OP). Przy czym wykonywanie powyższego obowiązku informacyjnego odbywa się niezależnie od obowiązków organów podatkowych przewidzianych w Ordynacji Podatkowej i nie wpływa na tok i wynik procedur podatkowych (art. 1a § 2 OP).
RODO obowiązuje od 25 maja 2018 r. Ten akt prawny zmienił filozofię ochrony danych osobowych. Dostosować do niego musiały się samorządy, firmy.

REKLAMA