Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna sp.k. w Poznaniu
Dołącz do grona ekspertówDopuszczalność zawarcia umowy na odbiór i zagospodarowanie odpadów na dotychczasowych zasadach
04.09.2019
Regulacje przejściowe, przewidziane w art. 11 i 12 ustawy nowelizującej u.c.p.g. z dnia 19 lipca 2019 r., dotyczące postępowań o udzielenie zamówienia publicznego na odbiór i zagospodarowanie odpadów oraz umów o udzielenie zamówienia publicznego o tożsamym zakresie przedmiotowym, nie mają charakteru kompleksowego. W konsekwencji powstają wątpliwości m.in. w zakresie możliwości zawarcia umowy na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych na dotychczasowych, starych, zasadach, jeżeli powyższe miałoby nastąpić po dniu wejścia w życie wskazanej nowelizacji, jednakże na skutek postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wszczętego przed tą datą.
Dla wszystkich interesariuszy gminnych systemów gospodarki odpadami komunalnymi kluczowe znaczenie ma precyzyjne określenie daty wejścia w życie ostatniej nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
REKLAMA
Opłata przekształceniowa a kasa rejestrująca
03.09.2019
Organy podatkowe potwierdzają, że opłata przekształceniowa należna z tytułu przekształcenia prawa wieczystego użytkowania gruntu zabudowanego na cele mieszkaniowe w prawo własności, zastępuje przyszłe opłaty roczne z tytułu użytkowania wieczystego. Z tego względu – podobnie jak opłaty roczne – będzie korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Gmina nie zapłaci za szkody, których doznał zawodnik w trakcie gminnych zawodów sportowych
03.09.2019
Zawodnikowi, który doznał kontuzji w trakcie meczu piłkarskiego zorganizowanego przez Stowarzyszenie oraz Radę Sołecką nie przysługuje roszczenie odszkodowawcze oraz zadośćuczynienie przeciwko Gminie K. Takie stanowisko wyraził w orzeczeniu Sąd Okręgowy w Kielcach w sprawie o sygn. akt II Ca 1752/18. Podstawą wyroku były następujące ustalenia faktyczne.
REKLAMA
Bezstronność w zamówieniach in-house
16.08.2019
Regulacje zawarte w art. 12 dyrektywy 2014/24/UE zostały transponowane do krajowego porządku prawnego w sposób swoisty - poprzez ustanowienie przesłanek zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki. W konsekwencji zamówienia in-house pozostające w przestrzeni unijnego prawa zamówień publicznych poza zakresem stosowania dyrektywy zamówieniowej, w polskim porządku prawnym poddane są regulacji P.z.p. Zgodnie ze stanowiskiem Prezesa UZP oraz KIO do zamówień in-house należy w sposób bezpośredni stosować m.in. art. 17 P.z.p. regulujący materię wyłączenia od podejmowania czynności w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
Zapewnienie ciągłości odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości jest kluczowym argumentem przemawiającym za dozwoleniem, w sytuacjach awaryjnych, na udzielanie przedmiotowych zamówień w trybie zamówienia z wolnej ręki. Niemniej jednak gminy powinny pamiętać, iż jest to tryb wyjątkowy a jego nadużycie stanowi naruszenie obowiązujących regulacji. Powyższe potwierdza zarówno Prezes UZP jak i KIO.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyniku rozpoznania skargi uznał, iż protokół obrad komisji konkursowej przeprowadzającej konkurs na stanowisko dyrektora jednostki (w tym przypadku – publicznego zakładu opieki) stanowi informację publiczną i jako informacja publiczna podlega ujawnieniu na odpowiedni wniosek.
W dniu 31 lipca 2019 r. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (UD 507). Do procedowanej aktualnie wersji nowelizacji wprowadzono szereg zmian, zaakceptowanych przez Komitet Rady Ministrów w toku jego prac.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku potwierdził, że sądy administracyjne nie rozpatrują skarg na uchwały rad gmin podjęte w postępowaniu skargowo-wnioskowym.
W projekcie ustawy o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw zaproponowano nową formę samorządowego współdziałania – stowarzyszenie samorządowe, jednocześnie wprowadzając zmiany w funkcjonowaniu obecnie działających stowarzyszeń gminnych, powiatowych i wojewódzkich.
Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia zatorów płatniczych nowelizuje m.in. przepis art. 59a ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tj. Dz. U. z 2019 r. poz. 869, dalej: u.f.p.) - dotyczący niedochodzenia drobnych należności cywilnoprawnych przypadających JST.
Charakter prawny uchwały określającej szczegółowe wymogi dotyczące raportu o stanie gminy
05.08.2019
Uchwała rady gminy określająca szczegółowe wymogi dotyczące raportu o stanie gminy jest aktem wewnętrznie obowiązującym.
Stronami w sprawie wydania decyzji o zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków są przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne oraz właściwy wójt (burmistrz, prezydent miasta), a jeżeli przedsiębiorstwo jest gminną jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, to tylko ono jest stroną w takim postępowaniu.
W dniu 31 maja weszły w życie: nowelizacja ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi oraz niektórych innych ustaw oraz art. 4 ustawy z dnia 10 stycznia 2014 r. o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw. Nowe przepisy wprowadzają elektronizację postępowania przed sądami administracyjnymi.
W ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego Kierownik Zakładu Gospodarki Komunalnej nie jest organem władzy publicznej, gdyż w zakresie ustawy o dostępie do informacji publicznej jest on jedynie podmiotem reprezentującym podmiot zobowiązany tj. jednostkę organizacyjną gminy.
Naczelny Sąd Administracyjny przyjął, że wygaśnięcie zobowiązania podatkowego wskutek przeniesienia własności rzeczy lub prawa majątkowego nie wyklucza możliwości powstania nadpłaty.
W ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego spór na tle rozliczeń związanych z wystąpieniem gminy ze związku międzygminnego jest sprawą cywilną, a więc nie podlega rozpoznaniu przez sądy administracyjne.
Odmowa ustalenia lokalizacji inwestycji mieszkaniowej wymaga uwzględnienia stanu zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych na terenie gminy oraz potrzeb i możliwości rozwoju gminy wynikających z ustaleń studium.
Trwają obecnie spory, czy oczyszczalnia ścieków może stanowić jeden przedmiot opodatkowania – budowlę, czy też należy ją traktować jako konglomerat różnych obiektów budowlanych opodatkowanych w zależności od ich cech konstrukcyjnych jako budynki lub budowle.
Opinia Rzecznika Generalnego TSUE w sprawie litewskiego pytania prejudycjalnego o in-house
18.07.2019
Po przeszło roku od zadania przez litewski Sąd Najwyższy (Lietuvos Aukščiausiasis Teismas) pytania prejudycjalnego dotyczącego zakresu swobody państw członkowskich w regulowaniu materii in-house, opinię w sprawie, której nadano sygnaturę C-285/18, wydał Rzecznik Generalny TSUE Gerard Hogan[1]. W ocenie Rzecznika Generalnego TSUE w dyrektywie 2014/24/UE ustanowione zostały wymogi minimalne a państwa członkowskie dysponują swobodą w ograniczeniu zakresu w jakim zamówienia wewnętrzne mogą być udzielane.