REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna sp.k. w Poznaniu

Dołącz do grona ekspertów
Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna sp.k. w Poznaniu

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna sp. k. działa na rynku usług prawnych od roku 1992, stanowiąc jedną z najstarszych i najbardziej doświadczonych kancelarii prawnych w Poznaniu i Wielkopolsce.

Od początku swojego istnienia świadczymy pomoc prawną na rzecz przedsiębiorców, jednostek sektora finansów publicznych, w tym jednostek samorządu terytorialnego i innych klientów instytucjonalnych.

Pomagamy Klientom w profesjonalnym rozwiązywaniu zagadnień prawnych o wysokim stopniu złożoności, wymagających pracy specjalistów w interdyscyplinarnych zespołach projektowych.

W ramach Kancelarii funkcjonują dwa zespoły branżowe dedykujące swoje usługi prawne:

a) Przedsiębiorcom prywatnym – Grupa ZiemskiBiznes (www.ziemskibiznes.pl);

b) Podmiotom samorządowym – Grupa ZiemskiSamorząd (www.ziemskisamorzad.pl)

Od 2013 roku Kancelaria Prawna Dr Krystian Ziemski & Partners wydaje czasopismo internetowe „Prawo Dla Samorządu” adresowane do przedstawicieli branży samorządowej, w tym przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego, związków komunalnych czy spółek z udziałem JST.

Czasopismo dostępne jest na stronie: www.prawodlasamorzadu.pl

W dniu 15 maja 2018 r. Rada Ministrów przyjęła tzw. rozporządzenie płacowe, które opublikowane zostało w dniu 17 maja 2018 r. i weszło w życie po dwóch dniach tj. 19 maja 2018 r. Rozporządzenie to, zwarzywszy na jego treść oraz tryb i okoliczności jego wydania, zakwalifikować należy jako znakomity chwyt PR-owski, najwyraźniej mający zniechęcić osoby obecnie pracujące w samorządzie i na rzecz samorządu do wykonywania tych zajęć w przyszłości. W szczególności dotyczy to organów wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego, a więc wójtów, burmistrzów i prezydentów, a także pochodzących z wyborów pośrednich członków kolegialnych organów takich jak zarząd powiatu i województwa.
Zdaniem NSA od decyzji Dyrektora MOPSu odmawiającej dostępu do informacji publicznej nie przysługuje odwołanie do SKO, lecz wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.

REKLAMA

Sejm rozpoczął prace nad pilną nowelizacją Kodeksu wyborczego mającą na celu usprawnienie najbliższych wyborów samorządowych. W dniu 4 czerwca 2018 roku do przewodniczącego sejmowej Komisji Nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach wpłynęło pismo Państwowej Komisji Wyborczej dotyczące pilnej potrzeby zmian w Kodeksie wyborczym wraz z konkretnymi propozycjami przepisów nowelizujących. W piśmie tym zwrócono uwagę na najważniejsze – zdaniem PKW – kwestie wymagające pilnej interwencji ustawodawczej. Komisja w dniu 6 czerwca 2018 roku skierowała do Marszałka Sejmu projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks wyborczy oraz niektórych innych ustaw (druk Sejmu VIII kadencji nr 2610) wskazując posła Andrzeja Matusiewicza jako przedstawiciela Komisji upoważnionego do jej reprezentacji na dalszych etapach procesu legislacyjnego.
Gminy decydujące się na sprzedaż nieruchomości z bonifikatą lub odstępujące od żądania zwrotu bonifikaty nie są zobowiązane do wystawienia PIT-8C. W takiej sytuacji nabywca nieruchomości nie uzyskuje bowiem przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

REKLAMA

Wiodącą oraz utrwaloną regułą dotyczącą umów w sprawie zamówień publicznych jest względny zakaz ich modyfikacji, implikujący normatywne ustanowienie przesłanek dozwalających na zmianę kontraktu. Pomimo stałości wskazanej reguły jej uszczegółowiona treść doznawała przemian, w szczególności w wyniku wejścia w życie ustawy z dnia 22 czerwca 2016 r. o zmienia ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r., poz. 1020) (1).
Nie jest dopuszczalne, aby w tej samej sprawie Gmina występowała w podwójnej roli tj. organu i strony skarżącej. Uchwała Rady Gminy jest w istocie uchwałą tej Gminy i Gmina nie może jej skarżyć do sądu administracyjnego – uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny (WSA) w Białymstoku, odrzucając skargę Gminy na uchwałę w sprawie budżetu (Postanowienie WSA w Białymstoku, sygn. akt I SA/Bk 213/18).
Zdaniem WSA w Gorzowie Wlkp. uchwała rady gminy w sprawie ustalenia wysokości opłat cmentarnych jest aktem prawa miejscowego i podlega publikacji w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego nowelizacja z 2015 roku ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, nadająca opłacie targowej charakter fakultatywny, nie skutkowała wygaśnięciem dotychczasowych uchwał rad gminy dotyczących tej opłaty.
Jednostki samorządu terytorialnego coraz częściej decydują się na wdrożenie projektów związanych z odnawialnymi źródłami energii (OZE). Pomimo że – na przysłowiowy „pierwszy rzut oka” – realizacja takiego projektu nie powinna być szczególnie skomplikowana, to w rzeczywistości występuje tu kilka podatkowych pułapek, z którymi samorządy muszą się zmierzyć.
Minister Finansów zaproponował zmianę ustawy z dnia 10 marca 2006 r. o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej. Projekt z dnia 20 kwietnia 2018 r1. rozszerza katalog negatywnych przesłanek zwrotu akcyzy dla rolników.
Tegoroczny maj stanowi dla przedsiębiorstw wodociągowo – kanalizacyjnych oraz gmin (jako podmiotów odpowiedzialnych za realizację zadania z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz oczyszczania ścieków) długo oczekiwany czas uzyskiwania odpowiedzi na pytanie co do przyszłości (i pewności) finansowania przedmiotowej działalności.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że rada gminy nie może nakazać przeprowadzenia deratyzacji w regulaminie utrzymania czystości i porządku w gminie.
Praktyka funkcjonowania gminnych organów podatkowych wskazuje, że mimo ustania relacji prawnopodatkowej z powodu zgonu podatnika, realizowane są dalsze wpłaty należności podatkowych w jego imieniu. Istnieją również nadpłaty na koncie zmarłego, powstałe za jego życia, które organ podatkowy winien zwrócić w stosownym czasie. Jak zatem powinien postąpić w tym zakresie organ podatkowy, by zachować regulacje obowiązującego prawa, a jednocześnie rozliczyć występujące nadpłaty?
Przepisy RODO zaczniemy stosować już 25 maja 2018 r. W Centrach usług wspólnych zmienią się reguły przetwarzania danych osobowych. Wiele gmin utworzyło Centra usług wspólnych w celu prowadzenia połączonej obsługi m.in. kadrowo-księgowej gminnych jednostek organizacyjnych np. szkół i przeszkoli. Centra usług wspólnych pracują na licznych danych osobowych np. uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkół. RODO zmienia reguły przetwarzania danych osobowych w Centrum usług wspólnych.
O lokalizacji stref zabudowy śródmiejskiej, w których obowiązują m.in. złagodzone wymogi w zakresie czasu nasłonecznienia pomieszczeń czy placów zabaw, po 1 stycznia 2018 r. decydują wyłącznie ustalenia planu miejscowego, a w przypadku jego braku- studium.
Na materię zamówień publicznych składają się zarówno kwestie dotyczące udzielania zamówień jak i ich realizacji. Z obszarem wskazanym jako drugi, związane są zagadnienia dotyczące kar umownych za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy w sprawie zamówienia publicznego. Poświęcony został im raport opracowany przez UZP.
Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił do Naczelnego Sądu Administracyjnego z wnioskiem o podjęcie uchwały mającej rozstrzygnąć czy w ramach udostępniania akt postępowania stronie mieści się sporządzanie przez organ, w sposób wynikających z posiadanych możliwości technicznych i organizacyjnych, na wniosek strony, kopii dokumentacji zgromadzonej w aktach sprawy.
Orzecznictwo sądowe potwierdza, że gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu usług prawnych, których celem jest realizacja przysługującego podatnikowi prawa do odliczenia podatku naliczonego.
Przepisy RODO zaczną obowiązywać już 25 maja 2018 r. Kto powinien zrobić ocenę skutków dla ochrony danych osobowych?
Przy nowych budynkach obowiązek podatkowy w podatku od nieruchomości powstaje od początku roku następującego po zakończeniu prac lub rozpoczęciu użytkowania. W praktyce często pojawiają się wątpliwości, czy zakończenie prac nastąpiło w momencie odpowiedniego wpisu w dzienniku budowy, złożenia zgłoszenia o zakończeniu prac, czy może z chwilą uzyskania pozwolenia na użytkowanie?

REKLAMA